Jump to content
Annons

Hur får man balanserade monitorutgångar?


Magasin D

Recommended Posts

Hejsan. Satt o tänkte på en grej. Tänk dig att du har en 50meters multikabel till scenen från mixern. Sen vill man ha monitorer på scenen. att dra 50 meter obalanserat är väl en dålig idé. Alla mixers jag har bekantat mig med (inga dyra) har obalanserade aux utgångar. Är det så att alla mixers som jag INTE bekantat mig med har balanserade aux utgångar? eller löser man det på annat sätt, t.ex. di-box?

tacksam för svar

God Jul

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det verkligen behövs INTE att du köper nåt extra. Koppla balancerad kabel till sima AUX-ar, det funkar, inga problem som helst med bra utrustning. Här nedan ser du hur:

phono xlr signal telejack

XLR-1--------SHIELD------BODY

+------------XLR-2--------HOT----------TIP

- ------------XLR-3--------COLD--------RING

MVH

Mirrza

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkligen behövs INTE att du köper nåt extra. Koppla balancerad kabel till sima AUX-ar, det funkar, inga problem som helst med bra utrustning. Här nedan ser du hur:

phono xlr signal telejack

XLR-1--------SHIELD------BODY

+------------XLR-2--------HOT----------TIP

- ------------XLR-3--------COLD--------RING

MVH

Mirrza

Tack. Du verkar ha bra koll. Men själv fattar jag inte hur obalanserad signal bara kan bli balanserad så där. Isånna fall undrar man varför DI-boxen egentligen uppfanns.

God Jul

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

Det sista alternativet kommer medföra att det inte blir balanserat. Störningar kommer ändå kunna fastna i kablarna om inte själva utgången ifrån mixern är av balanserad typ.

Balansering innebär att man med hjälp av op,förstärkare eller en trafo delar upp och fasvänder den ena signalen av de två som kommer att färdas ut i kabeln.

Störningar som fastnar kommer fastna i fas medans när man sedan fasvänder den ena tillbaka igen på mottagarsidan så kommer störningen att hamna ur fas och släckas ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Lyssning kan man ju anse vara oviktig då det gäller lite surr och durr, men om man är i en lokal med neonlampor och högfrekvent skit så kan det vara verkligen problematiskt med störningarna. En billig Behringer 4 eller 8 kanalers aktiv DI-box lär vara en mycket billig och tillräckligt bra medicin emot det.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller nog med där. har redan en 8 kanalers behringer box - fast den står på scenen 🙂 Får nog bli en 2 kanalig om det ska bli nåt. Man måste ju ha monitorer också 😛 Fanns 80watts lådor på kjell o Co för 700 eller 800 kr. Någon som testat dom, eller kan spekulera i deras duglighet?

http://www.kjell.com/content/templates/sho...1180000,1200000

Tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...