Jump to content
Annons

Ett omöjligt datorproblem?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag kan inte öppna pdf-filer pga. att Norton Internet Security-programpaket blockerar allting!! Till och med öppnande av pdf-filer som handböcker osv. Det är så effektivt att programmen i sig själva agerar som värsta virusen kan man säga.

Jag köpte Norton via download för 795 kr, samma pris som för eventuellt skickad cd-version, men jag ville börja använda det omgående, så därför blev det download. Jag sparade därmed postgången på en vecka.

Problemet blev sedan att om jag tog bort Norton från min pc, eftersom det är ett krav när jag nu ska reparera Windows XP (eftersom Norton blockerar även Windows XP:s uppdateringar m.m.), så kunde jag inte installera om Norton igen - jag har ju ingen cd. Därför skrev jag till Norton och fick svaret att de gör undantaget att jag efter att jag avinstallerat Norton, och därefter reparerat Windows XP, så kan jag hämta hem Norton igen från dem. Men det gäller bara till och med Annandagen. Smart va (ironi)?!

Tänkte sätta mig och göra detta nu då (trots att jag egentligen skulle iväg inför julen idag...), men när jag ska ta bort Norton så märker jag helt enkelt att:

DET GÅR INTE! Att ta bort Norton internet Security-paketet. Då försöker jag åtminstone ta bort de fragment eller delar som kan tänkas gå att ta bort. Men icke. Inte en enda liten pryl kan avlägsnas. Det står nåt i stil med "åtkomst nekad" på allting...

Norton blockerar alltså så att man inte kan ta bort Norton självt ens. Och det finns ju inget särskilt avinstallationsprogram i Windows XP väl? Det finns iaf ingen flik "Norton Uninstall" att klicka på.

Hur ska jag nu göra då? Jag kan alltså varken reparera Windows XP eller avinstallera Norton.

löjligt irriterande//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Åtkomst nekad får du antagligen för att Norton fortfarande körs i nån bakgrundsprocess. Ta upp aktivitetshanteraren och döda alla processer som ser ut att vara Norton och prova sen igen.

Edit: Hittade också den här sidan hos Symantec. Kanske kan vara värt att testa.

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt samma problem hade min morsas gubbe för något år sedan och då hjälpte jag honom men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde. Det var precis som du skriver omöjligt att avinstallera Norton oavsett hur man bar sig åt... Jag träffar honom imorgon, skall se om han kommer ihåg vad det var jag gjorde. Du har kollat så att det konto du kör Windows med har adminrättigheter?

Edit:

Kan vara så att jag gjorde som Linko säger ovan... dödade alla bakgrundsprocesser... mitt minne är som ett såll! Men det låter bekant.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Aktivitetshanteraren - är det samma sak som fliken "Schemalagda aktiviteter" ?

Eller hur hittar jag "Aktivitetshanteraren" ?

:musik

ctrl+alt+delete 1 gång!

där hittar du den.finns även massa menyer du kan kolla där!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

OK, tack.

Program: Inga, förutom att jag skriver här i Forumet då...

Processer: En massa filer. Hur vet jag vilka som ingår i Norton? Det står inte nånstans.

Prestanda: CPU: 0,1,(2,3)%. Växlingsfil 305 MB.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda sättet - som jag har hittat - att verkligen få bort allt elände och alla filer som Norton skräpar ner en dator med är att formatera hårddisken och göra en helt ny, ren installation.

Och det är bara en av många anledningar till varför jag så ofta jag har chansen avråder alla från att installera Norton. Vissa lyssnar, andra gör det inte. Och då får de massor med jobb... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Violiner - jag hade redan Norton när jag "började på detta Forum".

Linus - Tack! Formatera Nej. Extern hdd Ja.

Norton, teknisk support, har nu lovat att svara kl. 14.25 på Julafton. Hehe...

svartavinbärsdricka//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Violiner - jag hade redan Norton när jag "började på detta Forum".

...var inte specifikt riktat mot dig - det finns andra, som inte lyssnat, personer i min närhet bland annat, som kommit en vecka senare, efter att ha installerat Norton trots vad jag sagt, och bett mig ta bort eländet...! 😆

Bra ett du verkar bättre förresten...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Norton, teknisk support, har nu lovat att svara kl. 14.25 på Julafton. Hehe...

Vad bra. Då är problemen lösta precis innan Kalle Anka börjar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag tar alltid bort Norton från "add or remove programs". Har alltid hittils fungerat riktigt bra.

Musik trollar med oss igen.

Hej!

Tsmalmbe: Om det ändå vore så enkelt. Kan det ha att göra med hur mycket man vill Norton ska lägga sig i? Jag kanske har det inställt på max-blockering. Kollar efter lite...njaa...sådär medel, typ...

Violiner: Tack. Beslutet för hälsan blev att inte ta någon medicin whatsoever. Mår man bättre helt medicinfri måste det vara det bästa. Plus en liten fejd mellan min ögonläkare och min allergolog, som har olika uppfattning. Nya tester i januari på två klinikställen och senare operation antagligen.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ligger tydligen ett elakt adobe/pdf virus och snurrar på nätet.

Det ska tydligen vara rätt svårhanterligt åxå

Det har jag inte hört någon annan säga nåt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar alltid bort Norton från "add or remove programs". Har alltid hittils fungerat riktigt bra.

Musik trollar med oss igen.

Det låter på mig som om du inte är jättegrym på datorer, inget fel eller ont i det! Men du har fått tips här av vänliga människor som är relativt avancerade och om du inte vet vad du gör till 110% så skall du ta det lite piano typ...

Avinstallera genom "Lägg till / Ta bort program" i kontrollpanelen borde funka. Och även det "Tabortverktyg" som nämndes och skall finnas på Nortons sajt.

Gojul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...