Jump to content
Annons

problemlösning


unbornichen

Recommended Posts

(Kunde inte komma på nå bra topic, ursäkta)

Jo det är så att jag har ett truM-BeAT i Reason. Nu vill jag variera lite rytmljud. Hade tänkt att ha en delay med mycket kort tid och 99% feedback på "snare" ljudet, men jag vill kunna slå på och av det lite olika. Typ lägga på lite extremdelay på vissa av virvel slagen. Har inte kommit på något bra sätt att kunna rita upp i t.ex. sequencer när jag vill ha effekten på respektive av. Nån som har någon idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Skapa ett delay speciellt för virvelt och ett sequencerspår till det. Sen juckar du blötratten upp och ner och spelar in samtidigt.

Eller så tar du en kopia av virvelljudet och laddar upp i en NN-19 och kopplar en matrix till. Sen kan du göra ditt eget eko med matrixen. Curve i matrixen kan ju styra filtret i NN-19 också, för rätta dubkänslan.

Typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. alternativ 1:

Ska det gå att spela in wet/dry fifflanden när man gör ett separat sequencer spår till delay:en? För jag lyckas inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Ang. alternativ 1:

Ska det gå att spela in wet/dry fifflanden när man gör ett separat sequencer spår till delay:en? För jag lyckas inte...

Japp. Alla knappar på delayet går att automatisera.

Glöm inte att du måste skapa ett spår för delayet, det görs inte automatiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Man kan ju göra som nattvaktaren säger, men då kommer du inte kunna låta virveln dunka iväg hur länge som helst... för det är väl därför du vill ha den där knasiga feedbacken? För så fort du ökar driness då kommer du ju bli av med delayet... om det inte är den effekten du vill ha? Att den är delayad nåra millisekunder eller kanske en halv sekund eller vad det nu är... tänk dessutom på att det tar en stund innan delayen sätter in, det är liksom det som är meningen ju 😠

Om du vill vara lite omständig... lägg in två, eller kanske tre virvlar (samma ljud, olika kanaler), en helt utan delay t.ex... då kan du slänga in din kraftigt delayade virvel ibland, när den behövs(och du kanske kan ha en som är lite mindre fördröjd..för variationsmöjligheter liksom 😄 )...

Hoppas det blir användbart! /Smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...