Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej

Om någon upplevt något liknande och känner till någon lösning, snälla berätta vad ni vet!

Vi har haft en studio i ett antal år inne i uppsala stad och spelat in utan problem, men nu har en ny butik öppnat ett våningsplan ovanför oss och deras larmbågar (förmodligen kundräknaren i dom) ger ifrån sig ett högfrekvent pip som hörs utan att någon utrustning är på, men förstärks ytterligare när mixerbord o monitorer etc är påslagna...detta pip kommer med på inspelningarna:(

Att kunna spela in innan kl.18 är ett måste för oss, vi har verifierat att det är deras larmbågar som sänder ut pipet, men dom är minst sagt ointresserade att göra något åt saken på sin kant. Detta håller på att driva oss till vansinne så vi skulle vara mycket tacksamma för ett gott råd eller två. Dessutom: deras lokalhyra är hög, våran låg, så hyresvärden är på deras sida...

Tack på förhand

/Johan

Annons
Posted

Jag skulle nog ha kollat upp vilka som tillverkar dessa larmbågar och kolla med dem om/hur man kan skärma av dem på nåt sätt. Det borde ju rimligen finnas något sådant alternativ och det borde ju tillverkaren veta bäst. Om det skulle vara dyrt kanske man kan komma överens med hyresvärden och butiken om att dela upp kostnaden på något sätt.

Posted (edited)

Precis. Ärt det inte t.o.m förbjudet i lag att använda elektronisk utrustning som stör andra grunkor...?

Förstår hur ni har det. Jag hade replokal/studio 30 meter från en radioamatör en gång i tiden 😆

Edited by Screentan
Posted

Jag har ett liknande problem med att min HH Acoustic som används som PreAmp fångar upp mobiltelefonsignaler...och det är folk i allmänhet totalt likgiltiga för. Ni har min medkänsla åxå... 😆

Posted

Jag har följande förslag:

Gör en anmälan till elsäkerhetsverket. De har bland annat till uppgift att bevaka EMC-störningar.

Adressen till deras tillsynskontor för bland annat Uppsala finns på följande websida:

http://www.elsakerhetsverket.se/huvudmeny/...8b80001889.html

Det finns regler för i stort sett all utrustning och vad den för ge ifrån sig. Har du tur så skickar de ut för mycket skräp och butiken tvingas åtgärda. Har du otur är det dina studioprylar som inte klarar EMC-kraven och då är det ditt problem.

Tyvärr är EMC-kraven inte alltid tillräckliga, ett exempel är massor av switchade nätaggregat som formellt klarar EMC-kraven, men som stör det mesta... 🙂

Guest tsmalmbe
Posted
Gör en anmälan till elsäkerhetsverket.

...., vänta en par veckor, och öppna det glada brevet från hyresvärden!

😄

Oftast löser sig saker bäst när man presenterar fakta för den andra parten, och inte hotar med att ta till högra instans eller rentav gör det utan diskussion. Försök få dem att ta er på allvar först. En gång till.

Posted
Oftast löser sig saker bäst när man presenterar fakta för den andra parten, och inte hotar med att ta till högra instans eller rentav gör det utan diskussion. Försök få dem att ta er på allvar först. En gång till.

Jo - men det är väl ganska självklart - för mig i alla fall. Inte går man och tar till tunga artilleriet mot grannen innan alla andra vägar är uttömda. Jag tolkar dock det första inlägget "minst sagt ointresserade" och "hyresvärden är på deras sida" som att det pågått en hel del diskussioner redan. Och då kanske det kan vara bra att reda ut fakta. Det kan ju faktiskt, som jag skrev i förra inlägget, vara så att det är i studon som problemet sitter och att t ex preamparna är för dåliga ur EMC-synpunkt. Då kan det ju också vara bra att reda ut det, så man inte stångar sig blodig mot grannens larm samtidigt som felet sitter hos en själv...

Posted (edited)

Johan,

För 5 år sedan var jag som teknisk konsult indragen i en liknande historia gällande störande "larmbågar" som då störde anläggningarna på ett disco/live scen som låg granne med en affären som hade stöldlarmet.

Jag kom fram till att det var en äldre typ av larmbågar som sände ut detta pipande störproblem, och just denna typ som jag råkade ut för var Esselte Meto/Check Point typ: 735115, som hade en analog uppbyggnad att generera 5 och 7 kHz med ett enormt kraftigt magnetfält mellan ett antal bågar.

Kanske att det är samma larm som du råkat ut för ???

Ljudutrustningen som blev störd befann på andra sidan en bärande betongvägg som var ca: 30 cm tjock, och var placerade några meter från denna vägg.

Störningarna inducerades i mikrofonkablar, signalkablar mellan mixer/slutsteg och effekter, och det gjorde ingen skillnad om kablarna byttes ut till typer med extremt goda skärmegenskaper.

Jag var i kontakt med tillverkaren i Tyskland, som medgav att dom kände till störningsproblemen med denna äldre typ av larmbågar, och som därför har ersatts med en ny typ som arbetar på en annan princip. (radiofrekvensområdet)

Jag fick en del tips, att sänka effekten på bågarnas magnetfält, vända fas frekvensgivarna m.m, men utan något större resultat till förändring.

Dom förslog också ett knep som dom hade gjort med en del störda utropps-förstärkare på varuhus/affärer, där dom hade monterat ett brant dipp/notch-filter, som undertryckte dom störande frekvenserna, och då hade fungerat med gott resultat i många liknande sammanhang.

Det är accepterat på en sådan anläggning, men vem vill ha två skarpa filter som sänker ett 50 tal dB i det hörbara området på sin fina PA, studio eller hi-fi anlägning.

Det hela slutade med att Elsäkerhetsverket i Sthlm. kontaktades, och tillsammans med mina mätningar, så gjorde dom själva en inspektion och kom fram till att störningen var helt oacceptabel.

Efter en hel del tjat och brevskrivning mellan parterna, så utfärdade Elsäkerhetsverket ett föreläggande om förbud mot användande av den störande larmutrustningen, (enl. EMC-lagen pargr: 1,2,3,4 / 1992:1512 samt EMC förordningen pargr: 4,12 / 1993:1067)

Butiken fick krypa till korset, och byta ut anläggningen till en ny typ, efter detta var det inga problem längre.

Lycka till

--Bosse

Edited by Bo Hansén