Jump to content
Annons

Simpla frågor & snabba svar tråden!


Kappy

Recommended Posts

Är ny här på forumet, och ny med FL, och förmodar att det finns några andra som är rätt nya också? 🙂

Iallafall, tänkte jag att man kunde starta en tråd där man kan ställa småfrågor om hur man gör dittan & dattan utan att behöva göra en ny tråd om det.

Låter det som en bra idé? 🙂

Jag börjar då med en "noob-fråga", hur gör man för att "fade:a" ljud till att bli högre/lägre? (är lite seg idag, så orkar inte läsa/titta tutorials 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
D-jozz (oregistrerad)

Jag fyller på med ytligare en fråga 😆

Vi är 2 tjejer på 14 år som undrar om det finns nått bra, gratis, och hyffsat enkelt program som kan hantera midi filer.

Vi ska försöka omformatera midi till wma. mp3 eller dyl.

Snabba svar pliiz 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ny här på forumet, och ny med FL, och förmodar att det finns några andra som är rätt nya också? 🙂

Iallafall, tänkte jag att man kunde starta en tråd där man kan ställa småfrågor om hur man gör dittan & dattan utan att behöva göra en ny tråd om det.

Låter det som en bra idé? 🙂

Jag börjar då med en "noob-fråga", hur gör man för att "fade:a" ljud till att bli högre/lägre? (är lite seg idag, så orkar inte läsa/titta tutorials 😆 )

Man använder sig t.ex. av automatisering av volymkontrollen, sök på automatisering i FL- forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fyller på med ytligare en fråga 😆

Vi är 2 tjejer på 14 år som undrar om det finns nått bra, gratis, och hyffsat enkelt program som kan hantera midi filer.

Vi ska försöka omformatera midi till wma. mp3 eller dyl.

Snabba svar pliiz 🙂

Om ni vill konvertera om midi direkt till mp3, wav eller wma så kan ni göra detta med Winamp. Krävs kanske nåt gratis plugin från www.winamp.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ställer jag en noobfråga:

Vilka effekter är något av en "standard" på ljud?

T.ex Baskaggen, Hurdan Eq och reverb osv skall den ha?

Leadljudet osv.

Jag vet att det är beroende av låten och typ av ljud, men sådär. Så man vet var man skall starta ivf 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ställer jag en noobfråga:

Vilka effekter är något av en "standard" på ljud?

T.ex Baskaggen, Hurdan Eq och reverb osv skall den ha?

Leadljudet osv.

Jag vet att det är beroende av låten och typ av ljud, men sådär. Så man vet var man skall starta ivf 😉

Det är nått som kräver en egen tråd om du vill ha ett bra svar på det, lägg på tex EQ, Unison, reverb, delay, på en lead.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ny här på forumet, och ny med FL, och förmodar att det finns några andra som är rätt nya också? 🥰

Iallafall, tänkte jag att man kunde starta en tråd där man kan ställa småfrågor om hur man gör dittan & dattan utan att behöva göra en ny tråd om det.

Låter det som en bra idé?  😮

Jag börjar då med en "noob-fråga", hur gör man för att "fade:a" ljud till att bli högre/lägre? (är lite seg idag, så orkar inte läsa/titta tutorials 😱 )

Man använder sig t.ex. av automatisering av volymkontrollen, sök på automatisering i FL- forumet.

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...=automatisering

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ny här på forumet, och ny med FL, och förmodar att det finns några andra som är rätt nya också? 🙂

Iallafall, tänkte jag att man kunde starta en tråd där man kan ställa småfrågor om hur man gör dittan & dattan utan att behöva göra en ny tråd om det.

Låter det som en bra idé?  🙂

Jag börjar då med en "noob-fråga", hur gör man för att "fade:a" ljud till att bli högre/lägre? (är lite seg idag, så orkar inte läsa/titta tutorials 🙂 )

Man använder sig t.ex. av automatisering av volymkontrollen, sök på automatisering i FL- forumet.

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...=automatisering

😄

LOL! Automation

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...lite=Automation

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Då ställer jag en noobfråga:

Vilka effekter är något av en "standard" på ljud?

T.ex Baskaggen, Hurdan Eq och reverb osv skall den ha?

Leadljudet osv.

Jag vet att det är beroende av låten och typ av ljud, men sådär. Så man vet var man skall starta ivf 🙂

Det är nått som kräver en egen tråd om du vill ha ett bra svar på det, lägg på tex EQ, Unison, reverb, delay, på en lead.

Jag skulle inte vilja starta upp en tråd bara för den frågan.

Så om någon vill vara snäll så får den gärna skriva det.

För jag menar, det är bara nybörjare som vill veta "svaret" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ställer jag en noobfråga:

Vilka effekter är något av en "standard" på ljud?

T.ex Baskaggen, Hurdan Eq och reverb osv skall den ha?

Leadljudet osv.

Jag vet att det är beroende av låten och typ av ljud, men sådär. Så man vet var man skall starta ivf 🙂

Det är nått som kräver en egen tråd om du vill ha ett bra svar på det, lägg på tex EQ, Unison, reverb, delay, på en lead.

Jag skulle inte vilja starta upp en tråd bara för den frågan.

Så om någon vill vara snäll så får den gärna skriva det.

För jag menar, det är bara nybörjare som vill veta "svaret" 🙂

Frågan är verkligen inte simpel iaf 🙂.

En EQ effekt har man ju ofta på de flesta delar. Men din fråga är ju rätt diffus när du frågar vilka effekter som är standard inom allt 🙂 .

Jag brukar i princip alltid ha compressor, eq och kanske nån peak controller på min kick. Leadljud brukar innehålla reverb, eq, flanger och kanske nåt filter till exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej en noob fråga.

Kan man på ett lätt sätt redigera IDE taggen på sin mp3 låt direkt i fruityloops utan att måssta efter renderingen gå in i winamp och fixa den?

Börjar bli irriterad på att om man renderar om samma låt 8 gånger måssta fixa IDE tag helatiden =P

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer oftast inte på vad låten skall heta förrän den nästan är klar.

Så då döper jag den i efterhand till rätt filnamn. Sedan trixar jag i ide taggarna vilken artist det är som gjort låten. Vilken adress det är till min hemsida, vad det är för lyrics i låten ibland och vilket år naturligtvis den är gjord.

Därefter slänger jag upp den på ftpn och låter folk kommentera vad de inte gillar.

Samtidigt lyssnar jag själv om och om låten och märker småfel.

Går in i fl trixar där, och renderar om den.

Lyssnar igen, skickar upp den på ftpn , trixar om renderar osv om och om igen.

Hade ju vart lättast om man bara skrev in allt direkt i fl och sedan var det klart.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en Noob fråga:

Varför rakade IDF sitt skägg?

Äsh sorry.

Det var inte roligt..

förlåt för OT.

Men jag reagerade bara på det faktum att tråden blivit helt kapad av andra frågor än urspungsämnet.

Ni som har andra frågor än vad denna topic handlarom så gör ni som så att ni antingen SÖKER eller startar en ny tråd om det inte fins någon!

Over And Out!

Link to comment
Dela på andra sajter

förlåt för OT.

Men jag reagerade bara på det faktum att tråden blivit helt kapad av andra frågor än urspungsämnet.

Ni som har andra frågor än vad denna topic handlarom så gör ni som så att ni antingen SÖKER eller startar en ny tråd om det inte fins någon!

Over And Out!

Var inte poängen med tråden att man ska ställa alla n00b-frågor här? Dvs, mer än en fråga? Trådstartaren fick väl svar på sin fråga...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem f**n startade den idiotiska tråd? En idiotisk fråga till att börja med.. Känns som om du tankat hem FL via priatebay.org eller nåt ju. 😳

Kan du inget om musik alls eller?? Alltså.. Det är svårare att fixa en juste låt/mix än att fada ju.. Hmm. idiot!!! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte poängen med tråden att man ska ställa alla n00b-frågor här? Dvs, mer än en fråga? Trådstartaren fick väl svar på sin fråga...?

Handlar ju inte ens om FL.

En tråd med 10 olika frågor blir bra rörigt o jobbigt.

En tråd/fråga/ämne .. Kanske inte en tråd / fråga men ungefär

Jag fyller på med ytligare en fråga rolleyes.gif

Vi är 2 tjejer på 14 år som undrar om det finns nått bra, gratis, och hyffsat enkelt program som kan hantera midi filer.

Vi ska försöka omformatera midi till wma. mp3 eller dyl.

Snabba svar pliiz😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte poängen med tråden att man ska ställa alla n00b-frågor här? Dvs, mer än en fråga? Trådstartaren fick väl svar på sin fråga...?

Handlar ju inte ens om FL.

En tråd med 10 olika frågor blir bra rörigt o jobbigt.

En tråd/fråga/ämne .. Kanske inte en tråd / fråga men ungefär

Jag fyller på med ytligare en fråga rolleyes.gif

Vi är 2 tjejer på 14 år som undrar om det finns nått bra, gratis, och hyffsat enkelt program som kan hantera midi filer.

Vi ska försöka omformatera midi till wma. mp3 eller dyl.

Snabba svar pliiz😄

Regareade på precis samma sätt först, verkar dumt att ha alla frågor i samma tråd. finns ju en hel avdelning för Fl-studio 😕 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fyller på med ytligare en fråga rolleyes.gif

Vi är 2 tjejer på 14 år som undrar om det finns nått bra, gratis, och hyffsat enkelt program som kan hantera midi filer.

Vi ska försöka omformatera midi till wma. mp3 eller dyl.

Snabba svar pliiz😄

Skall programmet alltså kunna hantera både MIDi och filer?

Omformatera? alltså vill ni att era låtar skall bli helt nollställda och tomma?

I don get it?!

😎😆😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fyller på med ytligare en fråga rolleyes.gif

Vi är 2 tjejer på 14 år som undrar om det finns nått bra, gratis, och hyffsat enkelt program som kan hantera midi filer.

Vi ska försöka omformatera midi till wma. mp3 eller dyl.

Snabba svar pliiz😄

Skall programmet alltså kunna hantera både MIDi och filer?

Omformatera? alltså vill ni att era låtar skall bli helt nollställda och tomma?

I don get it?!

😉😛😛

Nej de vill spela in ljudet från midi signalerna som igentligen inte finns, de vill alltså ha ljudet som skapas från ja de inbyggda ljuden i ljudkortet. Så för att klargöra det hela vill de: Få ljudet som genereras när man spelar upp en midi fill till Wave/Mp3.

😕😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste man skriva " vi är 2 tjejer på 14 år "? 😛

Varför måste man kommentera en sådan sak? Om du inte har ett vettigt svar på frågan, varför posta överhuvudtaget? Om du inte gillar en persons sätt att uttrycka sig, varför besvära sig med att svara? Om ni inte gillar tråden, varför fortsätta bumpa den? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...