Jump to content
Annons

Hjälp mig med denna låtskiss...


Recommended Posts

* LÅTNAMN: No one kills me like you do

* ARTIST/GRUPP: Yllet

* GENRE: Pop

* LÅTLÄNGD:

* KOMPOSITÖR:

* PRODUCENT:

* EV. MEDVERKANDE:

* INSPELNINGSÅR:

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 1,54 mb

* STATUS: Skiss/

* LÅTLÄNK: No one kills me... skiss

Vissa av er känner säkert igen låten. Hur som helst:

Innan ni sätter tänderna i detta bör ni veta följade: Detta är en skiss och inget annat. Tre delar är ihopklippta: vers, brygga och ref... Har ej pillat med EQ, kompressor etc etc. Allting läggas om då detta endast är en slaskinspelning. Därför vill jag inte ha kritik på inspelningen som sådan.

Låtens tänka struktur är följande: Intro, vers, vers, brygga, ref, mellanspel, vers, vers, brygga, ref, slut...

Grundtanken med låten (efter era tips och idéer --> tidigare version...) är att hålla låten simpel med egenkomponerade rytminstrument, där sången och gitarren ligger i fokus. (det som låter som ett fattigt handklapp är faktiskt knäklapp 😉 )

Hjälp mig, vad ska ja tänka på innan jag drar igång, gällande val av rytmer, gitarr, sång, klaviatur etc etc...

Snabba svar är välkomna då jag tänkte dra igång på måndag...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att ge tips på fortsättningen av projektet. Men att du är i ett gott utgångsläge med en bra grund är helt klart. Det är ju i detta skede i låten det är som roligast, text och musik är klart och det är nu det börjar då man med datorns hjälp kan prova sej fram hur mycket som helst. Är det inte bättre att få tips i ett senare skede då man inte kommer längre/kört fast eller dylikt, jag menar då syns det tydligare var man vill landa? Jag skulle gärna vilja höra hur du jobbar vidare i detta projekt jag tycker som sagt det bådar gott (och snyggt med stämmorna)!

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag skulle gärna vilja höra hur du jobbar vidare i detta projekt jag tycker som sagt det bådar gott (och snyggt med stämmorna)!

Jo tack...

Men jag vill helst undvika framtida kommentarer som: "Skippa bryggan..." eller "gör om refrängen", "...ett annat komp är önskvärt..." osv...

Man orkar sällan göra nya inspelningar.

Men att du gillar grunden är ju också en åsikt så god som någon. Det värmer och gör det så mycket lättare för mig att fortsätta :]

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävla bra sound, svängigt också. Tyckte nästan den lät som färdig, fast jag har inte så stor erfarenhet av att mixa.

Lyssnade på den tidigare versionen du la upp, den är bra också, men ett ett helt annat sound. Den nya är mer glad pop, och den gamla lite sorgligare tycker jag. Det beror på vad du har tänkt med låten, hur den skall låta, hur det skall kännas att lyssna på den. Inte stor utveckling under låtens gång på den tidiga men det gör att man fokuserar på texten. Bra!

Redigerat av stoffie
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra! Snygg låt och för en gångs skull tycker jag att handklapp passar här. Stämmorna är ju suveräna och bildar snygga ackord här och var. Kanonljud. Fortsätt!

Tack. Men det är knäklapp, ska dock dubblas för maximal effekt 🙂. Jo stämmorna fungerar bra, roligt att du uppskattar "de små ackorden"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Majk..

Mixen skiter ja i eftersom ja inte mixat, hehe... :]

Har precis lagt trumgrunden nu ikväll, i morgon blire gitarr och ev. bas och sång om ja hinner...

Roligt att du gillar och hoppas det går frammåt med din nya låt (och skippar basintrot!)

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Majk..

Mixen skiter ja i eftersom ja inte mixat, hehe... :]

Har precis lagt trumgrunden nu ikväll, i morgon blire gitarr och ev. bas och sång om ja hinner...

Roligt att du gillar och hoppas det går frammåt med din nya låt (och skippar basintrot!)

Jaha ja..

Där ser man vikten av att läsa tråd huvudet 🙂 Nåväl,dona på och släng upp en mix..Nu har du ju fått lite feedning - innan du ens har börjat 😆

Mvh

Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...