Jump to content
Annons

Muta monitorerna vid inspelning


Thorellg

Recommended Posts

Jag har en kort men ack så viktig fråga, för att underlätta arbetet i studion.

Jag har letat efter någon inställning i Logic 7.2 för att stänga av monitorerna när jag ska spela in, alltså någon slags automute vid inspelning, men inte hittat någon. Blir jobbigt i längden att vid varje "tagning" tvingas stänga av monitorerna manuellt. Någon som kan hjälpa mig?

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har en kort men ack så viktig fråga, för att underlätta arbetet i studion.

Jag har letat efter någon inställning i Logic 7.2 för att stänga av monitorerna när jag ska spela in, alltså någon slags automute vid inspelning, men inte hittat någon. Blir jobbigt i längden att vid varje "tagning" tvingas stänga av monitorerna manuellt. Någon som kan hjälpa mig?

/Erik

Du kan annars skaffa en SM Pro Audio M-Patch2 eller liknande - så har du både mute-knapp och passiv attenuering nära till hands. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det finns alltså ingen knapp eller något annat enkelt sätt att slå på och av monitorerna? Är inte det ganska konstigt att en sådan vital funktion saknas i ett annars så komplett program som Logic Pro?

Vad kostar annars SM Pro Audio M-Patch2 eller liknande?

Tack för svaren!

Erik

Redigerat av Thorellg
Link to comment
Dela på andra sajter

Så det finns alltså ingen knapp eller något annat enkelt sätt att slå på och av monitorerna? Är inte det ganska konstigt att en sådan vital funktion saknas i ett annars så komplett program som Logic Pro?

Vad kostar annars SM Pro Audio M-Patch2 eller liknande?

Tack för svaren!

Erik

1595:- är listpriset för M-Patch 2. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en kort men ack så viktig fråga, för att underlätta arbetet i studion.

Jag har letat efter någon inställning i Logic 7.2 för att stänga av monitorerna när jag ska spela in, alltså någon slags automute vid inspelning, men inte hittat någon. Blir jobbigt i längden att vid varje "tagning" tvingas stänga av monitorerna manuellt. Någon som kan hjälpa mig?

/Erik

Du kan annars skaffa en SM Pro Audio M-Patch2 eller liknande - så har du både mute-knapp och passiv attenuering nära till hands. 🙂

M-Patch 2 är väldigt bra-att-ha-ig. En mycket användbar pryl IMO. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det finns alltså ingen knapp eller något annat enkelt sätt att slå på och av monitorerna? Är inte det ganska konstigt att en sådan vital funktion saknas i ett annars så komplett program som Logic Pro?

Svaret är enkelt: oftast vill man höra vad man spelar samtidigt som man spelar in. Volym till monitorerna justeras via hårdvaran. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det ganska konstigt att en sådan vital funktion saknas i ett annars så komplett program som Logic Pro?

Nej.

Logic är ett program och styr inte hur du har din hårdvara kopplad.Och varför skulle du inte vilja höra det du spelar in ? Hur ska du veta om du Sjunger/Spelar rätt ?

Om du spelar in i samma rum som du har högtalarna för du antingen köpa det dom föreslår eller spela in med hörlurar.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Nej.

Logic är ett program och styr inte hur du har din hårdvara kopplad.Och varför skulle du inte vilja höra det du spelar in ? Hur ska du veta om du Sjunger/Spelar rätt ?

Om du spelar in i samma rum som du har högtalarna för du antingen köpa det dom föreslår eller spela in med hörlurar.

Jag har naturligtvis hörlurar när jag spelar in med mick (i samma rum där jag har monitorerna). När jag har spelat in vill jag ju höra reslutatet, då i monitorerna.

Det är väl självklart att jag vill/måste höra det jag redan har spelat in när jag lägger på något nytt, men då använder jag ju hörlurar (har monitorerna i samma rum, ja)...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
yesia (oregistrerad)

haha jag har så att när det spelas in här så har jag en förlängningskabel med strömbrytare som jag kopplat in strömmen från monitorerna.. så klickar bara av strömbrytaren då så stängs dom av snabbt ..en knapp bredvid tangentbordet här! kanska soft lösning

Link to comment
Dela på andra sajter

haha jag har så att när det spelas in här så har jag en förlängningskabel med strömbrytare som jag kopplat in strömmen från monitorerna.. så klickar bara av strömbrytaren då så stängs dom av snabbt ..en knapp bredvid tangentbordet här! kanska soft lösning

Smidigt, visst. Men inte bra för monitorerna vad jag har förstått... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl gå att köra mute på huvudutgången för ditt ljud i logic (Out 1-2 hos mig)? Har inte provat själv men det borde väl gå kan man tycka 😆

Provade precis och det fungerar aldeles utmärkt att dra ner volymreglaget på master out för att få tyst på monitorerna utan att förlora insignalerna. Dock var det inte helt självklart att man inte kunde köra "mute" i Arrange fönstret utan var tvungen att använda Track Mixer fönstret för att mute knappen skulle verka.

Som någon redan sagt hade jag inte valt att slå av strömmen för dina monitorer för att få tyst på ljudet sålänge du har volymen aktiverad. Rent teoretiskt borde det inte vara någon fara men kan man vara säker nog? Jag vågar inte chansa i vilket fall... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...