Jump to content
Annons

Avslutad


equality

Recommended Posts

Annons

Skön låt.. Men får man tycka till lite? Jag tycker det är nåt skumt med trummorna.. Dom är väldigt klickiga (och långt bak) .. Gillar inte virvlen heller.. Den låter platt på nåt viss. Faan.. det är nåt skumt med hela låten som nån sorts flutter eller eller nått.. Är det nåt skumt med MP3 kodningen eller? Lite analogbrusig i början också.. Men det är ok 😳

EDIT:Fäsltaving

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

papawasarodeo (oregistrerad)

Sången ligger för långt fram och låten saknar rätt mycket bas och lägre mellanregister. Inte minst blir det tydligt i sången tycker jag. Märks att du/ni laggt den så långt fram för att den intre trängde igenom annars.

Eller har jag fel?

Roligt för din dotter o få va förband! Grymt kul ju

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt.. Men får man tycka till lite? Jag tycker det är nåt skumt med trummorna.. Dom är väldigt klickiga (och långt bak) .. Gillar inte virvlen heller.. Den låter platt på nåt viss. Faan.. det är nåt skumt med hela låten som nån sorts flutter eller eller nått.. Är det nåt skumt med MP3 kodningen eller? Lite analogbrusig i början också.. Men det är ok 😳

EDIT:Fäsltaving

Självklart skall man tycka! Glömde plita dit det. 😳 Lyssnade på wav-spåret nu och jämförde, hm hör ju då inte riktigt det du beskriver men min diskanthörsel är inte vad har varit... Inte flangergitarren då som lurar??

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången ligger för långt fram och låten saknar rätt mycket bas och lägre mellanregister. Inte minst blir det tydligt i sången tycker jag. Märks att du/ni laggt den så långt fram för att den intre trängde igenom annars.

Eller har jag fel?

Roligt för din dotter o få va förband! Grymt kul ju

Jo hon är glad. Ja, mixen får nog gå en vända till hos Florian...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Equality och alla andra...jag får inte upp låten hur jag än gör, felmeddelanden och programmet avslutas---spooky...

Jag misstänker att du/ni lagt upp den första mixen jag skickade till dom, där jag själv håller med om att sången blev lite för hög på just den här låten samt att virveln är lite väl hårt komprimerad, jag skulle ha valt den andra versionen men skit samma, som du vet Mr.E så är vi lite oense jag och bandet just nu för dom har ställt en jädrans massa krav som jag under omständigheterna inte kunnat motsvara, de hörde tex av sig mitt i min ombyggnation och med 1 dags varsel typ i somras och samma i höstas för pålägg, lite oturligt för båda parter om man säger så just för att studion inte är i sitt esse just nu med nedrivna väggar, gammal lyssning som jag inte är nöjd med osv osv!

Om dom kan ge sig till tåls till senare i vinter så skall jag fixa till denna mix så bra som den kan bli det lovar jag, men hälsa dom att dom kan inte hålla på och önska sig månen och att alla vill höra sig själva högre (typiskt för unga musiker) när det handlar om en demo som dom själva torde vara medvetna om och domdessutom fick ett supertimpris som nästan är skamligt i branschen!

Jag gillar deras material och det vet dom men...

ha det gott-

Kristian

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan det här blir fint när det är klart gillar inte riktigt synkoperna gör att det tappar fart i den lugna delen. Tror att Florian är på helt rätt spår när det gäller produktion och så och när mixen blir fixad så har dom en vinnare helt klart. Ska nog va ganska hög sång inledningsvis men med ett väldigt tätt, varmt, närvarande (ljudmässigt då) och avskalat komp ännu mindre än nu tror jag skulle bli rätt. Det är ju ändå sången som det handlar om här. I andra versen kan det dra igång lite mer med trummor och resten. I ref och stick ska det nog vara gitarrvägg tätt fullt ös. Skoj lyssning säg tjena fabbror Göran gillar 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången ligger för långt fram och låten saknar rätt mycket bas och lägre mellanregister. Inte minst blir det tydligt i sången tycker jag. Märks att du/ni laggt den så långt fram för att den intre trängde igenom annars.

Eller har jag fel?

Roligt för din dotter o få va förband! Grymt kul ju

Som sagt, det är synd att jag inte kan lyssna på denna mp3 version för att på ett rimligt sätt bemöta det ni säger, men att sången lagts så långt fran pga att den inte hörs annars är inte korrekt, dessutom är sången i princip helt obehandlad-alltså ingen eq och ytterst lite kompression och inget reverb för jag ville ha närheten/äktheten i hennes röst, hon är skör så man måste lyfta fram henne i en popmix,tycker jag... 😏

(inspelad med en Amethyst vilken i princip är som en AKG c-414 fast med lite mer "shine" och därför är det konstigt att du säger att det inte finns botten i sången, är det mp3 formatet månne...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Sången är det inget fel på varken själva insatsen eller soundet det är min bestämdaste åsikt, undrade just när jag lyssnade fan Florian han har justa mickar lite så avundsjukt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Kristian!

Just pm:at dig om den skumma nedladdningen från forums server. Jo de är otåliga tonåringarna och jag håller inte inte med dem. Jag skulle naturligtvis ha frågat dig innan jag la upp låten och väntat tills ni var överens om ljudblden. Beklagar.

Tack Göran! Vidarebefordrar din hälsning.

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Aah, nu funkar det äntligen m. nya länken!

Jo det här va första mixen som sagt, sången är för stark (backat lite på mix 2) och en utav gurorna med en slinga är lite för stark (backat...) virveln är överkomprimerad,skall göras om från analogtapen där källmaterialet ligger och till sist så skall reverbet bort på körerna (backat...) och stereokompressionen som är för mycket (backat...) jag tror jag la en liten aning reverb på leadsången på mix 2 vilket blev bra i mina öron...

Inspelat på 16 kan Tascam ATR 60-16, överfört in i datorn och Cubase sx där i princip allt är processat via VST plug-ins ( Bluetubes kompressorer är OK likaså Timeworks reverb och Kjaerhus Golden compressor m.m.) det enda jag komprimerade genom hardware-burkar var virveln och baskaggen innan överföringen, lite för mycket tyvärr!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte haft tillgång till internet på någon dag tyvärr.

Chilone, får kolla upp Picture of Shoreline.

Florian, tror som sagt att det löser sig slutändan men jag tycker ju det låter bra redan nu. Har sagt till dom att de måste ha lite tålamod och kompromissvilja. Vet ju din kapacitet och engagemang för gruppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt löser sig i slutändan...jag fixar om hela trum-mixen från tape till datorhelvete...no problem man!!!

Bara dom blir nöjda***that´s my duty---I´m on duty---I´m on duty---I´m on duty...

som den gode Frank Zappa svarade i tullen i Spanien på 70-talet när dom frågade:

What you´re on man???

🙂😕😉

Link to comment
Dela på andra sajter

så det kommer upp en ny version?

Fin klar röst. Håller med dig Florian att det är viktigt att behålla närheten i hennes röst.

Låten är bra men det är något i ljudbilden som sänker det lite, tror det är något flanger på gitarren som jag stör mig på, fast smaken är ju som sagt ... delad eller rentav odelad. Skulle nog vilja ha fram basen lite också lite mer tryck liksom, kan ju vara min medhörning också.

Bra och kul att höra 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra låt och en vacker röst har hon, dock är produktionen under all kritik. Låter som nån som aldrig mixat förut suttit vid spakarna. Trummorna låter illa de få gånger de hörs, sönderkomprimerade och helt utan värme och tryck. Låter inte som virveln och cymbalerna är inspelade i samma rum ens. Gitarrerna sprattlar omkring i mixen och har dem ingen bassist eller? Sångljudet är bra dock.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra låt och en vacker röst har hon, dock är produktionen under all kritik. Låter som nån som aldrig mixat förut suttit vid spakarna. Trummorna låter illa de få gånger de hörs, sönderkomprimerade och helt utan värme och tryck. Låter inte som virveln och cymbalerna är inspelade i samma rum ens. Gitarrerna sprattlar omkring i mixen och har dem ingen bassist eller? Sångljudet är bra dock.

vad lyssnar du på för högtalare egentligen?

ok för att det finns småskavanker som jag redan tillstått men nu är du ute och cyklar grabben...

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra låt och en vacker röst har hon, dock är produktionen under all kritik. Låter som nån som aldrig mixat förut suttit vid spakarna. Trummorna låter illa de få gånger de hörs, sönderkomprimerade och helt utan värme och tryck. Låter inte som virveln och cymbalerna är inspelade i samma rum ens. Gitarrerna sprattlar omkring i mixen och har dem ingen bassist eller? Sångljudet är bra dock.

vad lyssnar du på för högtalare egentligen?

ok för att det finns småskavanker som jag redan tillstått men nu är du ute och cyklar grabben...

Hörru farbror, du är ingen mästerproducent i alla lägen. Lägg ner översittarsnacket. Jag sa vad jag tyckte på ett ganska konstruktivt sätt, lär dig ta kritik.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra låt och en vacker röst har hon, dock är produktionen under all kritik. Låter som nån som aldrig mixat förut suttit vid spakarna. Trummorna låter illa de få gånger de hörs, sönderkomprimerade och helt utan värme och tryck. Låter inte som virveln och cymbalerna är inspelade i samma rum ens. Gitarrerna sprattlar omkring i mixen och har dem ingen bassist eller? Sångljudet är bra dock.

vad lyssnar du på för högtalare egentligen?

ok för att det finns småskavanker som jag redan tillstått men nu är du ute och cyklar grabben...

Hörru farbror, du är ingen mästerproducent i alla lägen. Lägg ner översittarsnacket. Jag sa vad jag tyckte på ett ganska konstruktivt sätt, lär dig ta kritik.

Undrar vem som kör med översittarsnack, jag har redan sagt mitt i ämnet,trummorna eller rättare sagt virveln är för hårt komprimerade, du påstår att det låter som om någon som aldrig suttit och mixat förut suttit vid spakarna,prod. under all kritik osv, vem är det som skall kamma sig här egentligen klart man blir putt...konstruktiv kritik hallå... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Bra låt, aningen slätstruken kanske. Men ljudet var inte så kul. Jag vet inte hur jag ska framföra det på ett snyggt sätt, men i mina öron så finns det inte mycket i den här ljudbilden som står rätt till. Konstiga balanser och placeringar av elementen. En bättre mix på det här så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte varför jag bryr mig, det var olyckligt att den här versionen lades ut här ifrån början eftersom den inte är slutgiltig men sååå jävla dålig som du och Phobos påstår att den är vet jag att den inte är, tror snarare det har med preferenser och olika ideal att göra vad gäller ljudbilder, jag tänker inte försöka försvara mina ideal för det funkar inte för alla, precis som antagligen vissa av era ideal inte heller passar alla-som tur är!

Det finns inget så tråkigt och avfärdande som när folk som tror sig veta något/allt sågar någonting som inte passar deras öron och på så vis förstör och påverkar en massa andra människor genom sin dogmatiska hållning, ungefär som musikkritiker...

Det här bandet kom till mig med otroligt kort varsel, jag har inget ansvar för deras musik eller framförande, jag har bara spelat in den och sitter i rävsaxen att få till en bra mix under rätt kassa omständigheter med tidsbrist etc då lyssning och kontrollrum är i kaos pga ombyggnad, orkar inte tjata mer om detta nu, droppa tråden så länge annars blir det bara fel alltihopa-OK!!!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt olycklig vändning den här tråden tog. Hade enbart i tanke att pusha dotterns band här på forumet då de var förband till Marit Bergman i torsdags. Eftersom jag hängt här rätt mycket, för mycket kanske, tog jag mig den friheten trots att ingen av dem är registrerade medlemmar.

Nu råkade Florian ha proddat en första råmix som jag lade upp och helt ovetande om detta har han här fått stå till svars för allehanda mixologiska frågor. Jag hade naturligtvis kunnat räkna ut med baken att sådana diskussioner skulle uppstå. Syftet var enbart att visa upp deras musik som jag visst tyckte att Florian gav full rättvisa. Jag vet den mannens kapacitet på området och det var förhastat att slänga upp något som inte är färdigt vilket jag ber Florian om ursäkt för. Han hade som sagt heller inte aning om mitt tilltag.

Nu avslutar vi den här tråden. Inga fler inlägg plze, annars får jag be Olsberg stänga den. 😳🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...