DÄligtGehör Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 (redigerat) I den hÀr lÀnken om frekvenser sÄ nÀmns Àven room noise. Jag undrar var kommer det ifrÄn, hur uppstÄr det. Jag tÀnker mig dÄ i ett rum som inte har ett kylskÄp, ilsket surrande lampa, dator eller liknande igÄng. Kan det vara ett problem vid inspelning? Redigerat 23 november 2006 av DÄligtGehör
Claes Holmerup Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 Rumsljud uppstĂ„r av allt möjligt. Om du rör dig i samma rum, sĂ„ prasslar klĂ€derna lite. Om du andas (brukar vara en populĂ€r sysselsĂ€ttning... đ ), sĂ„ tillför det rumsljud. BlĂ„ser det utanför, sĂ„ hörs det lite grand dĂ€rifrĂ„n ocksĂ„. Ventilation lĂ„ter. NĂ€r du kliar dig pĂ„ nĂ€san sĂ„ tillför det ocksĂ„ lite bakgrundsljud. Alla sĂ„dana smĂ„saker ger ett bakgrundsbrus som man aldrig kan bli av med helt. Sedan har du ocksĂ„ problemet med att luften rör sig alls, eftersom luftpartiklarna som alltid flyger omkring i ett rum, studsar mot mikrofonernas membran nĂ€r de trĂ€ffar membranet - och ett styvare membran ger mer brus Ă€n ett mindre styvt, eftersom det styvare membranet bromsar luftpartiklarna hĂ„rdare och dĂ€rför tar upp mer energi vid kollisionen. Det Ă€r bl a dĂ€rför smĂ„membransmicar som regel brusar mer Ă€n stormembranare. Egentligen skulle man alltsĂ„ hĂ„lla till i ett lufttomt rum om man ska slippa ifrĂ„n allt bakgrundsljud - men dĂ„ blir det ju ocksĂ„... helt tyst... đđ Summa summarium, sĂ„ behöver du normalt inte bekymra dig för det, sĂ„ lĂ€nge du sjĂ€lv uppfattar rummet som tillrĂ€ckligt tyst. đ
DĂ„ligtGehör Postat 23 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 23 november 2006 Ok det gĂ€ller bara att se till att det Ă€r sĂ„ tyst sĂ„ man tycker det Ă€r tyst. Va schyst! Nu Ă€r jag lugn igen đ
belsebub Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 Nu tycker jag att Claes ska vara tyst du orsakar ju en massa rumsljud đ
Neko Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 Nu tycker jag att Claes ska vara tyst du orsakar ju en massa rumsljud đ„° Med text? Det Ă€r imponerande đ
tbruce Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 (redigerat) Nu tycker jag att Claes ska vara tyst du orsakar ju en massa rumsljud đ Med text? Det Ă€r imponerande đ Tangentbordet. đ EDIT: Fin avatar förresten. đ Redigerat 23 november 2006 av tbruce
Hastalavista Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 Jag lĂ€ste en avhandling om rumsakustik för ett tag sedan. Man vill ju ha sitt inspelnings- och lyssningsrum âneutraltâ och utan jobbiga ekon. Detta Ă€r dom flesta med pĂ„ och typ 25 trĂ„dar pĂ„ detta forum beskriver hur man kan vinkla vĂ€ggar och dĂ€mpa olika frekvenser med div anordningar för att nĂ„ dit. Om du lyckas, Grattis! Författaren till denna avhandling: Morgan Andersson (för den intresserade: Googla) menar: ju mer bas du absorberar desto mer bas kommer du att höra för att den bumlande efterklangen inte pĂ„verkar direktljudet. Basen blir: tight, torr, djup och kraftfull och man fĂ„r en helt ny dynamik i hela registret pga att man sĂ€nkt brusgolvet, det sk akustiska bruset. TrĂ„dmakare: urĂ€kta men jag fixade inte engelskan i din lĂ€nk men kan detta âroom noiseâ vara akustiskt brus som jag beskrev det?
Rambo Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 [Författaren till denna avhandling: Morgan Andersson ...osv] Njae kanske inte riktigt sĂ„... utan problemet Ă€r nog mer att vissa frekvenser kommer att finnas kvar lĂ€ngre i rummet. Ett baskaggeklipp (som har massor av frekvenser frĂ„n kanske 30Hz upp till 5 kHz) kommer att vara 60 millisekunder vid de flesta frekvenser, men vid ex.vis 60, 80, 120, 160, 180, 240 Hz osv kommer den att vara 180 millisekunder beroende pĂ„ rummets pĂ„verkan. Samma sak hĂ€nder med basen, vissa frekvenser kommer att finnas kvar 2-3 gĂ„nger sĂ„ lĂ„ng tid. Om frekvenser Ă€r starkare kan man anvĂ€nda en room-eq men har dom lĂ€ngre klang (decay time) hjĂ€lper det inte med eq, dom mĂ„ste dödas med absorbtion. Vad man "oftast" menar med room noise Ă€r vilken "bakgrundsstörning - noise floor" man accepterar. Summan av hörbart trafikbuller, luftanlĂ€ggningar, hissar och ljud i fastigheten, flygplan eller rĂ„mande kor. AlltsĂ„ hur mycket man mĂ„ste isolera sig frĂ„n omvĂ€rlden... vad Ă€r det tystaste man kan spela in i studion utan "störande musiker och instrument". Och hur mĂ€ter man? A-vĂ€gt, linjĂ€rt eller vad? Jobbar man nĂ€rmik, multipĂ„lĂ€gg, 20 dB dynamik i mix, varför ska man dĂ„ ha en "tyst studio" enligt "gamla normer" typ -60dB...= apdyrt! Av nu verksamma "pro-studios" i stockholm kan man nog rĂ€kna "tysta studios" pĂ„ ena handens fingrar och samtidigt kĂ€ka en varmkorv..... đ SĂ„ det Ă€r inte sĂ„ farligt...bara man vet vad man har att ta hĂ€nsyn till vid mix. Olle
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.