Jump to content
Annons

Sladd till gammal Sennheiser?


1up

Recommended Posts

Har en gammal vit Sennheisermicrofon med tre stift. Vad heter sladdtypen jag behöver köpa till?

En vanlig XLR går inte. Kanske finns någon konverter?

Redigerat av 1up
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det sitter ngn slags DIN-kontakt skulle jag gissa på!! det lär du kunna hitta i secondhandaffärer för musik.. dom är väldigt enkla att löda om till typ telekontak.. en fas o en skärm!!

jag kanske har ngn kontakt liggande från mina gamla omlödningar!! kan kolla runt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att det är en så kallad Klein tuchel, en vanlig kontakt på äldre tyska mikrofoner.

Läs mer och beställ här: www.hinton-instruments.co.uk/paprod/cables/vintagemic/index.htm

/Dex.

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Klein Tuchel (DIN 41524)

DIN-kontakt mao.. 😆

Jajajaja. 😉

🙂😆

jag ska tom. sätta mig o löda en sån i helgen.. en gammal Pearl t134(tror jag det var) som jag fick av farsan.. Jam sålde visst en sån för ett tag sen för 1200 spänn.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

det sitter ngn slags DIN-kontakt skulle jag gissa på!! det lär du kunna hitta i secondhandaffärer för musik.. dom är väldigt enkla att löda om till typ telekontak.. en fas o en skärm!!

jag kanske har ngn kontakt liggande från mina gamla omlödningar!! kan kolla runt!!

hehe Tack för alla snabba svar! Visst är det en DIN-kontakt. DIN 3 så vitt jag sett. Skulle vilja koppla in den i min mixer som XLR då i andra ändan.

Du kanske kan löda en sån? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att det är en så kallad Klein tuchel, en vanlig kontakt på äldre tyska mikrofoner.

Läs mer och beställ här: www.hinton-instruments.co.uk/paprod/cables/vintagemic/index.htm

/Dex.

De har precis vad jag söker men så extremt dyrt! Huga! Näe, måste finnas billigare i svedala någonstans.

Edit: Ska kolla Tradera.

Redigerat av 1up
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att det är en så kallad Klein tuchel, en vanlig kontakt på äldre tyska mikrofoner.

Läs mer och beställ här: www.hinton-instruments.co.uk/paprod/cables/vintagemic/index.htm

/Dex.

De har precis vad jag söker men så extremt dyrt! Huga! Näe, måste finnas billigare i svedala någonstans.

Edit: Ska kolla Tradera.

Jag köpte själv en kabel därifrån, måhända lite dyr men otroligt snabb leverans och väldigt hög kvalitet på både arbete och kabel.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att det är en så kallad Klein tuchel, en vanlig kontakt på äldre tyska mikrofoner.

Läs mer och beställ här: www.hinton-instruments.co.uk/paprod/cables/vintagemic/index.htm

/Dex.

De har precis vad jag söker men så extremt dyrt! Huga! Näe, måste finnas billigare i svedala någonstans.

Edit: Ska kolla Tradera.

Jag köpte själv en kabel därifrån, måhända lite dyr men otroligt snabb leverans och väldigt hög kvalitet på både arbete och kabel.

/Dex.

Japp. Verkar jättejuste men har ingen brådis så jag finner annan väg. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

1up,

Kontakten du söker heter i orginal Tuchel T-3261 (3 polig hona enligt DIN-41524)

med en gängad låsring.

Senare tillverkades denna kontakt av fler tillverkare som Hirsman, Futter, Ampenhol med fler.

Men tills du hittar en riktig metall version med skruv ring, så kan du använda en vanlig 3 polig DIN sladdhona, (ELFA best.nr: 42-200-00) den sitter inte fast lika säkert som orginalet, men det duger många gånger i inspelningssammanhang

OBS! tänk på att denna gamla mikrofonkontakt har en annan koppling än vad XLR standarden har idag.

pin 1= +/hi (in phase)

pin 2= jord (skärmen)

pin 3= +/low (out of phase)

Se också upp med om den skulle råka heta MD-421-HL, (står på lilla skyllten inuti skåran på undersidan) då är micken omkopplingsbar mellan låg och höghomig, och skall anslutas på ett annat vis.

Du får gärna återkomma till mig om så är fallet.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Se också upp med om den skulle råka heta MD-421-HL, (står på lilla skyllten inuti skåran på undersidan) då är micken omkopplingsbar mellan låg och höghomig, och skall anslutas på ett annat vis.

Du får gärna återkomma till mig om så är fallet.

--Bosse

Blir alldeles överväldigad över det stora intresset för denna tråd och microfon! 😳

Tack för all info, Bo! Japp! Jag har HL-versionen.

Så vad behöver jag då?

Link to comment
Dela på andra sajter

1up,

Ok, då skall du koppla enligt föjande:

(förutsätter att det är 200 ohms impedans som du vill ha)

pin 3= +/hi (in phase)

pin 2= -/low (out of phase)

kontaktens plåthölje= jord/skärm

pin 1 anslutes ej

Om du istället vill ha den obalanserad hög-ohmig (24 kohm) passande typ en gitarr-förstärkaringång, så skall pin 1 anslutas till telepluggens "tip" (pin 3 skall då inte anslutas) och pin 2 och mikrofonkontaktens plåthölje skall kopplas samman och anslutsas till telepluggens jord "sleve"

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Åhå, en gammal 421! Är den till salu? 😛

hehe Hade tänkt använda den som sångmic för att fylla till min röst. Men allt har ett pris. 😕

Dock min fars mick så jag behöver övertala honom i så fall att sälja den. PM:a mig vad du bjuder. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

1up,

Ok, då skall du koppla enligt föjande:

(förutsätter att det är 200 ohms impedans som du vill ha)

pin 3= +/hi

pin 2= -/low

kontaktens plåthölje= jord/skärm

(pin 1 anslutes ej, men kan bytas ut mot pin 3, om 25 kohm önskas i stället för 200 ohm)

--Bosse

oki tack igen! Blir till att löda om ingen sladd kommer fram ur gömmorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har lödit sladden till min Sennheiser enligt dina anvisningar, Bo, men jag får det inte att fungera.

Som kontroll har jag kopplat så här:

Röd sladd (+) till Pin Nr. 3.

Vit sladd (-) till Pin Nr. 2.

Jordkopparkabeln till skärmen.

Jag kontrollerade innan jag kapade kablarna från den tidigare XLR-kabeln, att den röda kablen verkligen var + osv. Så det borde verkligen vara rätt.

När jag pratar i mikrofonen så låter det så här:

Mikrofontest

Så kan mikrofonen va paj?

Redigerat av 1up
Link to comment
Dela på andra sajter

1up,

Om det är MD-421-HL, och du skall ansluta den till en normal balanserad lågohmig mikrofoningång, så skall den vara kopplad som du nu gjort

pin 3= +/hi (in phase)

pin 2= -/low (out of phase)

kontaktens plåthölje= jord/skärm

pin 1 anslutes ej

Men om den kanske är ombyggd till "normal MD-421" eller om det inte är en HL, så skall den vara kopplad på detta sättet:

pin 1= +/hi (in phase)

pin 2= jord (skärmen)

pin 3= +/low (out of phase)

Får du den inte till att fungera så kan mikr.kapseln vara kass, eller öm någon sladd lossat innanför bottenkontakten ???

Du kan skicka den till mig, så kan jag kika på den, och tala om för dig vad problemet är. (givetvis, om jag inte gör någon reparation så är det gratis, förutom portot för returfrakten)

Ring mig på 070-666 59 66, så kan vi snacka om det.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar fortarande inte. Dock visade sig i alla fall skärmen dålig för trycker man inte hårt runt om på plasten till honpluggen när den är inkopplad i micken så brummar det när man rör vid micens topp.

Jag har kollat med en ohmmeter att alla lödningar är OK fick värden mellan 0.5-1.5 Ohm på min billiga multimeter. Det borde va normalt tycker man?

Annars är det total tystnad. Ah well.

Känner en reparatör här i Västerås där jag finns så lämnar kanske in den dit, men nu vet jag att du finns i alla fall! Och tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var kan man köpa en sådan sladd?

Har en gammal skramlig Sennheiser MD441 som också verkar köra på sådan sladd.

Här:

Sladd

(Står tidigare i tråden, men vem orkar läsa? 😄)

Annars kanske du kan hitta en begagnad från någon musikaffär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah - tack för infon 1up 😉

Läste tråden lite sent & slarvigt antar jag.

Har bara en lång och sunkig 8 meters sladd till den nu.

Fast funderar iofs på att sälja den - då behöver väl inte sladd ingå (?).

Nån som vet om man kan få en sådan mikrofon servad nånstans?

Silver gallret på ena sidan är lite skramligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...