Jump to content
Annons

Problem med midi keyboard


gif_92_

Recommended Posts

Hej.. Nu är det så att jag har en casio CTK-631 med midi ut och in och fl studio 5.. När jag trycker på en ton så lyser midi lampan i fl studio, men hur gör jag för att få tonerna till fl studio?? ska man sända något från keyboarden eller?? eller kan man spela in "live"?

Tacksam för svar.! Det är säkert många som vet hur man gör så ni kan ta er tid att skriva ett svar om ni vill, vore as bra 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I cubase måste du sammankoppla midisignalen med ett instrument som svarar på midi. Såsom en mjukvarusynth.

ahaaa, ? Men i fl då?? Nån som vet?

Likadant i alla program. Antingen leder du tillbaka midisignaler till Casio via Midi out.

Eller så tar du en mjukvarusynt i programmet och väljer din midi input på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

I cubase måste du sammankoppla midisignalen med ett instrument som svarar på midi. Såsom en mjukvarusynth.

ahaaa, ? Men i fl då?? Nån som vet?

Ja, som Linus skrev.

Utav ren nyfikenhet undrar jag om det är Basshunter som fått dig in musikskaparbranschen?

Link to comment
Dela på andra sajter

I cubase måste du sammankoppla midisignalen med ett instrument som svarar på midi. Såsom en mjukvarusynth.

ahaaa, ? Men i fl då?? Nån som vet?

Likadant i alla program. Antingen leder du tillbaka midisignaler till Casio via Midi out.

Eller så tar du en mjukvarusynt i programmet och väljer din midi input på den.

Okej, tack.. Ska försöka med det.. Men hur sänder man tillbaka signalerna till casio då??

Svar till Eternal: Näää de är det inte.. Men jag har sett en video med han när han gör en låt i fl studio 😆

Tack för svaren 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen som kan??  😉

http://www.flstudio.com/English/frames.html under menyn Download hittar du en manual du kan ladda hem 😉

Tack! ska kolla de där.. Men är de lättare med en midikeyboard som har USB anslutning??

Själva installationen brukar i regel vara lättare, men midi är midi och hanteringen är den samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen som kan??  🙂

http://www.flstudio.com/English/frames.html under menyn Download hittar du en manual du kan ladda hem 😄

Tack! ska kolla de där.. Men är de lättare med en midikeyboard som har USB anslutning??

Själva installationen brukar i regel vara lättare, men midi är midi och hanteringen är den samma.

Okej.. Men jag fattar ändå inte hur man spelar in från keyboarden fast jag har läst guiden.. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Så som jag förstått det så om man kopplar in en midi keyboard till sin USB och kör midi signaler så får man ju inte keyboardens sound till datorn.

vill man spela av sitt ljud från sin keyboard måsste man då koppla en sladd direkt till ljudkortet så att den kan "spela" in det du spelar. Men då kommer du inte att kunna korrigera "blocken" i fl studio, eftersom du spelar utav som wav signaler eller hur man skall kallar det.

min fråga är. vad krävs det för att kunna korrigera "blocken" av den synt man spelar av ifrån? Krävs det någon avancerad koppling mellan en bra synt och dator isåfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag förstått det så om man kopplar in en midi keyboard till sin USB och kör midi signaler så får man ju inte keyboardens sound till datorn.

vill man spela av sitt ljud från sin keyboard måsste man då koppla en sladd direkt till ljudkortet så att den kan "spela" in det du spelar. Men då kommer du inte att kunna korrigera "blocken" i fl studio, eftersom du spelar utav som wav signaler eller hur man skall kallar det.

min fråga är. vad krävs det för att kunna korrigera "blocken" av den synt man spelar av ifrån? Krävs det någon avancerad koppling mellan en bra synt och dator isåfall?

Spela bara in MIDI och gör allting så som du vill ha det, dvs du lyssnar bara på synten utan att spela in det.

När det är gjort, spelar du in ljudet från synten.

Det finns inget sätt att ändra i MIDI så att det i efterhand ändrar det inspelade ljudet, utan du måste då spela in ljudet en gång till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag förstått det så om man kopplar in en midi keyboard till sin USB och kör midi signaler så får man ju inte keyboardens sound till datorn.

vill man spela av sitt ljud från sin keyboard måsste man då koppla en sladd direkt till ljudkortet så att den kan "spela" in det du spelar.  Men då kommer du inte att kunna korrigera "blocken" i fl studio, eftersom du spelar utav som wav signaler eller hur man skall kallar det.

min fråga är.  vad krävs det för att kunna korrigera "blocken" av den synt man spelar av ifrån?          Krävs det någon avancerad koppling mellan en bra synt och dator isåfall?

Spela bara in MIDI och gör allting så som du vill ha det, dvs du lyssnar bara på synten utan att spela in det.

När det är gjort, spelar du in ljudet från synten.

Det finns inget sätt att ändra i MIDI så att det i efterhand ändrar det inspelade ljudet, utan du måste då spela in ljudet en gång till.

Koppa ungefär så här:

1: midi både in & ut.

2: ljudsladd till medhörning/ljudkort

--------------------------------------------------

Spela in Midi signalen först, korrigera sedan eventuella fel. Skicka sedan det du har spelat till en "midi out" kanal. Välj rätt port som är kopplad till din Synth. Spela sedan upp melodin från datorn och spela in med tex. "Cool edit". Spar midi signalen & importera wave filen från ditt inspelnings program. Nu har du både Midi & Wave. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter intressant.

Kan man skapa en synt med något program ni vet om?

Jag tänkte.. om man tar och spelar utav varje ton från sin riktiga synt till datorn och sedan har en programerbar synt på datorn som funkar ungefär som en vst synt.

Man tar varje inspelad ton och lägger in rätt i programmet och på så sätt får det att låta lika?

Det har jag tänkt mycket på förrut. det blir ju inte lika bra då man kopierar ett synt ljud till wav fil och samplar i fl studio, efter för höga toner blir ju allt bara fel =p

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Eternal: Näää de är det inte.. Men jag har sett en video med han när han gör en låt i fl studio  🙁

SNÄLLA! VISA OSS!!!

Ge mig en anledning till att avsky killen ännu mera! (om möjligt)

please please please ! ! !

Menar du att du inte har sätt den berömda videon? 😕

Länk:

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste lite mer om det jag menar.

Multisampling:

"

Tyvärr kan vi inte bara ta ett samplat ljud och transponera det över hela det spelbara området på tangentbordet. När vi transponerar ett samplat ljud är det nämligen inte bara tonhöjden som ändras - ljudet spelas också upp mycket snabbare och blir förvrängt - det börjar låta som "Piff och Puff" ungefär. Och när vi transponerar ljudet neråt kommer ljudet att bli raspigt och brytas upp bara några få toner under den normala tonhöjden.

För att undvika att detta sker kan vi använda oss av en teknik som heter multisampling. Det innebär att vi i stället för att bara använda ett enda samplat ljud över hela tangentbordet, kombinerar ett större antal ljud, tagna med olika tonhöjder för att täcka det spelbara området. Vi kan till exempel sampla ett ljud med tonhöjden C3, ett med E3 och ett med A3 för att täcka en oktav. Vi behöver då inte tvinga varje enskilda ljud att sträcka sig över mer än ett fåtal toner.

"

Ska försöka hitta det själv men om jag inte hinner så får ni gärna skriva något om ni vet mer av vad jag kan få tag på något liknande som funkar i fl

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kikar på directwave till flstudio just nu . fattar inte allt , men det tycks funka och korrigera så att noterna fastnar där de skall.

Har nämligen hittat alla inspelade noter till ett piano som låter väldigt verkligt och vill försöka lägga in dem en och en.

Nu provade jag ju att slänga upp alla för att få så realistiskt ljud som möjligt, men det borde jag ju förstå att det tar aldeles för mycket kraft =)

så får nöja mig med en C not på varje stycke istället.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...