Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ang. ESI nEar05.

NÄgon som testat dessa monitorer? Äsikter?

Fungerar de att spela skivor/musik i? SÄ att man slipper ha fler uppsÀttningar av högtalare pÄ sitt lilla rum.

Martin

Annons
Postat

Jag har ett par. Dom funkar helt okej (med tanke pÄ priset) för nÀrlyssning vid mixning. Jag skulle inte anvÀnda dom för vanligt musiklyssnande dock. Basen Àr för klen om man inte sitter i "the sweet spot" och har tillrÀckligt hög volym. Diskant och mellanregister Àr ganska framtrÀdande vilket ju Àr bra vid mixning etc, men kanske inte lika önskvÀrt vid normal lyssning.

Om du utöver nEar har ett par vanliga stereohögtalare sÄ kan du dessutom göra A/B-jÀmförelser av dina alster.

Postat

Hej. Tack för infon. För tillfÀllet har jag ett par multimediahögtalare av mÀrket Trust. Antagligen inte de sÀmsta datorhögtalarna men det Àr vÀl inget man mixar i direkt. Jag har hittils hÄllt mig till hörlurar(!) nÀr det gÀller den biten.

Med min ambitionsnivÄ sÄ kanske det inte Àr sÄ aktuellt med monitorer i vilket fall. För att komponera (det Àr det jag mest gör, förutom musiklyssnande) sÄ gÄr det nog bra med vilka högtalare som helst.

Blev bara lite nyfiken/sugen nÀr jag sÄg att priset var okej sÄ det kunde vara kul att testa "riktiga" saker.

Är de dessutom jobbiga att lyssna pĂ„ musik i pga framtrĂ€dande diskant och mellanregister sĂ„ Ă€r det kanske lite jobbigt.

NÄgon som har erfarenhet av musiklyssnande i monitorer?

Martin

Postat

Jag tycker mina tanoyer (Tanoy reval active) funkar bra (audiofiler vist döda mig bara) att lyssna pÄ nÄgot dyrare Àn ESI nEar05 men inte sÄ farligt. Tycker du desutom att du vill ha mer bas finns det subb till dem som man kan köpa till. JAg tycker de funkar fint ner till 50hz och det blir inte riktigt dÄligt för Àn 25hz nÄgonstans.

Postat

Har funderat pÄ samma monitorer och undrar samma sak. Har en mega-sub-woffer stÄendes. SÄ kanske jag kan lösa det iaf.

• 3 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Jag sĂ„g ESI nEar 05 pĂ„ jam för 3000 kr. Finns det nĂ„gra som Ă€r bĂ€ttre i samma prisklass och de har de nĂ„gra allvarliga brister? Är de lĂ€tta att göra bra mixar med?

Redigerat av Olsberg
SlÄr ihop med tidigare trÄd i Àmnet /admin
Postat

jo tack. jag köpte ett par esi-monitorer pÄ jam. det hÀnde mig att jag fick gÄ tillbaka och byta monitor vid tvÄ tillfÀllen, för att de var trasiga. Men nÀr jag fick den tredje sÄ lirade de fint.

Jag har gjort en del mixar i de och jag tycker nog att jag lÀrt mig de ganska bra. det Àr klart att det inte gÄr att jÀmföra riktigt med ett par genelec, men det duger gott Ät mig i a f.

/Helmer

• 3 mĂ„nader senare...
Jocke Boberg (oregistrerad)
Postat

Jag skall bygga en liten inspelningsstudio (suck, liten yta nu igen 🙂 ) och tĂ€nkte kolla med er, mina vĂ€nner; om ni har nĂ„gra erfarenheter av "ESI nEar05". Är dom sĂ„ bra som alla "nöjda kunder" sĂ€ger? Monitorerna kostar ca 3000:-/par, vad finns i samma prisklass?

För er som undrar vilka det Àr:

http://www.musiciansfriend.com/srs7/search...e_id=0009952098

Tascam för svar!!!

Postat

man kan vĂ€l sĂ€ga sĂ„ hĂ€r för 3000 kronor Ă€r de bĂ€st i 3000 kronors klassen ......men om man gĂ„r upp 1000 kronor tycker jag att Phonic P8A spelar en helt annan strĂ€ng 🙂

men om du bara har max 3000 sÄ Àr det ESI:n som jag skulle rekommendera!!!

Postat

InstÀmmer helt med ovanstÄende post!

Phonicmonitorerna Àr nÀstan lite för billiga...

• 8 mĂ„nader senare...
Lars Jansson (oregistrerad)
Postat

Hej hej,

jag har trillat över ett par ESI nEar 05 till bra pris (1700 spÀnn) och funderar pÄ att slÄ till. Jag har dock inte lyssnat pÄ dem, vilket jag sÄ klart egentligen borde göra först. Men, Àr det nÄgon vÀnlig sjÀl hÀr som har nÄgon erfarenhet av dem? Hittade ett test pÄ nÀtet, dÀr det stod att diskanten var lite vass, annars fick de godkÀnt.

NÄgon?

• 10 mĂ„nader senare...
Postat

Jag sitter hemma med ett par nEar 05 ( den nyare varianten). Funkar bra. Men jag skulle nog vilja pÄstÄ att det buehövs en subb utöver dem. Jag testade att koppla in subben frÄn mitt 5.1 ljud och det blev genast en radikal skillnad. Speciellt nÀr man lyssnar pÄ CD osv. Tips!

• 1 Ă„r senare...
Postat

Vet inte om den hÀr trÄden ligger rÀtt. NÄgon fÄr flytta den annars...

ESI nEar05 eXperience monitorerna Àr det vÀldigt bra pris pÄ just nu. Men Àr dom verkligen nÄgot att ha...

Jag funderar om dom Àr vÀrda sitt pris i öron? Jag ska ha dom nÀr jag sitter hemma Ä gör beats. SÄ det Àr inga överdriva krav jag stÀller. Men samtidigt vill jag inte köpa nÄgon skit.

SĂ„ vad tycker ni?

Postat

Svaret Àr enkelt: Du fÄr vad du betalar för.

GÄ till nÀrmaste butik (tx Jam) och provlyssna!

Sj har jag ett par 04or och dom duger, men givetvis kunde dom varit vassare!

Postat
Svaret Àr enkelt: Du fÄr vad du betalar för.

GÄ till nÀrmaste butik (tx Jam) och provlyssna!

Sj har jag ett par 04or och dom duger, men givetvis kunde dom varit vassare!

Joo det Àr ju sant!... Men troligen duger dom för hemmabruk??

Postat

jaa för fan, köpte ett par för ett tag sen,funkar jÀttebra i hemmastudion. för det schyssta priset ocksÄ.

Postat
jaa för fan, köpte ett par för ett tag sen,funkar jÀttebra i hemmastudion. för det schyssta priset ocksÄ.

haha hĂ€rligt svar! 🙂 Okey....

Jacke (oregistrerad)
Postat

Har Classic-versionen, tycker de funkar OK, lite klena i basen. Annars fick ju Fostex PM0.4 bÀsta betyg i budget-klassen i Studios högtalar-test nyligen.

Postat
Har Classic-versionen, tycker de funkar OK, lite klena i basen. Annars fick ju Fostex PM0.4 bÀsta betyg i budget-klassen i Studios högtalar-test nyligen.

okey coolt. i vilken studio tidning var det, senaste eller? Men Fostex verkar ju bra, en kompis har sÄnna. Och dom kostar ju lika mycket som dom jag hittade pÄ jam. Om det Àr dom hÀr du mennar?

Jacke (oregistrerad)
Postat

Det var i nr. 11, förra Äret (Dec/Jan). Har inte sjÀlv lyssnat, men har ett par nÀt-bekanta som ocksÄ sÀger att de Àr bra. Om jag skulle köpa i den prisklassen igen skulle jag definitivt ta en titt pÄ dem.

Postat
Det var i nr. 11, förra Äret (Dec/Jan). Har inte sjÀlv lyssnat, men har ett par nÀt-bekanta som ocksÄ sÀger att de Àr bra. Om jag skulle köpa i den prisklassen igen skulle jag definitivt ta en titt pÄ dem.

ok. Tack för tipset 😳 Ska ta en nĂ€rmare titt pĂ„ dom dĂ„ :rolleyes:

Postat

Gossar och mina damer :rolleyes: lyssning Àr en individuell upplevelse. Tester Àr till för "folk som redan vet" dÄ

alla monitorer har egna egenskaper. FrĂ„gan Ă€r vad ditt öra Ă€r ute efter! Som nĂ„gon redan skrev; ta din favorit platta under armen och be att fĂ„ lĂ„na lyssningsrummet ett par timmar i din musikaffĂ€r. ESI nEar05 Ă€r ett par smĂ„ trevliga aktiva monitorer till ett bra pris men inget att mixa clubmusik i 😳

Postat

Om du bor i sthlm sÄ Àr det bara att knallaner i kÀllaren o prata med nÄgon "galning" dÀr, sÄ slÀpper dom in dig i det ljudisolerade rummet dÀr bla 05orna stÄr!

Postat
Om du bor i sthlm sÄ Àr det bara att knallaner i kÀllaren o prata med nÄgon "galning" dÀr, sÄ slÀpper dom in dig i det ljudisolerade rummet dÀr bla 05orna stÄr!

hehe va?? eller jag tror jag fattade 😄

Postat

haha hĂ€rligt svar! 😄 Okey....

haha men va ska man sÀga dÄ, dom Àr ju inte jÀttebra, men jag gick frÄn sprÀngda stereohögtalare, sÄ jag Àr helnöjd, dom har all boten jag behöver, jag kan mixa rock med dom utan problem. jag vet itne hur lÄgt man mÄste gÄ nÀr man mixar klubbmusik dock.

sublunar (oregistrerad)
Postat

Jag köpte ett par 05:or för nÄgra mÄnader sedan. Bara positivt hÀr ocksÄ, kÀnns prisvÀrda.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Tja,

Jag har ocksÄ sneglat pÄ ESI Near 05 EX ett tag nu.

Givetvis ska man lyssna pÄ dom, men nÄgon hÀr kanske kan svara pÄ om dessa Àr OK att anvÀnda till trance, house och sÄ vidare med mycket bas..? Kanske kan utesluta dom direkt till denna genre?

//Peppe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.