Jump to content
Annons

Spårkvård


Print

Recommended Posts

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Till syvende och sist gäller det att kunna anpassa kommunikationen efter målgruppen. Givetvis fattar alla här vad ett ljud kort är, men hade jag skrivit det till morsan hade hon undrat om jag inte menade ett långt ljud.

Så snacka med lodisar på lodiska och med nördar på nördiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

De språkliga konventionerna har vi instiftat för att vi ska kunna förstå varandra och om vi slopar dessa och alla börjar skriva och stava efter eget behag så tror jag att vi kommer få svårt att kommunicera på sikt... Och vad ska vi då använda språket till?

Vi kan ju alltid göra oss förstådda här på forumet i alla fall, och det känns ju tryggt. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjip!

Med risk för att bli klassad som en mes, en språkfjant, en sån där nördig kille som inte hade några kompisar under högstadiet, en översittare, en... ja, ni hajjar, så måste jag påpeka att många av er påsom postar inlägg forumet skriver skitdålig svenska.

Särskrivningar, stavfel, syftningsfel och total ignorans över vad som är objekt och subjekt förekommer i rent för många inlägg.

Vad ska vi göra åt detta problem? Lär inte folk sig svenska i skolan längre? 😎

Jag förstår inte delar av ditt inlägg.

"Tjip!" ?

"en... ja" ? Varför är det tre punkter och inte en? Varför börjar inte nästa mening med stor bokstav?

"postar inlägg" Vad menar du med "postar"? Att man går till posten och postar brev?

"😎" Va!?

Upprörande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis måste språket förändras! Emellertid bör man kanske sträva efter förändring som innebär utveckling. Ovan nämnda förändringar innebär dock i slutändan ingenting annat än förvirring. En "sjö nära tomt" är inte detsamma som en "sjönära tomt", "kassa skåp" behöver inte nödvändigtvis syfta på "kassaskåp" och "bakverk" innebär inte tvunget "bakvärk".

De språkliga konventionerna har vi instiftat för att vi ska kunna förstå varandra och om vi slopar dessa och alla börjar skriva och stava efter eget behag så tror jag att vi kommer få svårt att kommunicera på sikt... Och vad ska vi då använda språket till?

Som sagt, särskrivningarna kan vara irriterande ibland, men har du någon gång missuppfattat en särskrivning när den inte är tagen ur sitt sammanhang?

Vi satte å andra sidan upp skylten "RÖK FRITT" i studion en gång i tiden, fast det var ju en medveten särskrivning som förbryllade ganska många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, särskrivningarna kan vara irriterande ibland, men har du någon gång missuppfattat en särskrivning när den inte är tagen ur sitt sammanhang?

Vi satte å andra sidan upp skylten "RÖK FRITT" i studion en gång i tiden, fast det var ju en medveten särskrivning som förbryllade ganska många.

Haha! Ja det där var väl ett exempel så gott som något på detta? 😎

Det finns säkert många som på allvar satt upp sådana skyltar för att förskonas från cigarettrök, trots att budskapet egentligen är det motsatta! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, särskrivningarna kan vara irriterande ibland, men har du någon gång missuppfattat en särskrivning när den inte är tagen ur sitt sammanhang?

Vi satte å andra sidan upp skylten "RÖK FRITT" i studion en gång i tiden, fast det var ju en medveten särskrivning som förbryllade ganska många.

Haha! Ja det där var väl ett exempel så gott som något på detta? 😎

Det finns säkert många som på allvar satt upp sådana skyltar för att förskonas från cigarettrök, trots att budskapet egentligen är det motsatta! 😎

Ja, men nu var det ju faktiskt fritt att röka där uppe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att problemet med särskrivnignar inte är så mycket att folk inte förstår, utan om man gör ett seriöst intryck eller inte. Är det stavat med ä istlället för e och viser versa, eller genre stavad som schanger så ger det ett mindre seriöst intryck. Nå, alla kanske inte vill vara så väldigt seriösa och låt gå för det. Tycker inte att någon form av språkregler är bra att ha på forum. Men jag (som skrivit väldigt mycket de senaste åren) tittar faktiskt lite snett på vissa felstavningar och funderar både en och två gånger över varför det är skrivet. Hata mig för det om ni vill. Men det är en naturlig reaktion att reagera på sin omgivning, något som triggar mig är språkfel. (Jag kan ju dock tillägga att jag inte är något helgon själv ) 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer ibland att man blir osäker på om saker o ting ska hänga ihop eller skrivas med bindesstreck...

Regeln är att om man är tveksam skall man skriva ihop. Bindestreck skall i princip aldrig användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att problemet med särskrivnignar inte är så mycket att folk inte förstår, utan om man gör ett seriöst intryck eller inte. Är det stavat med ä istlället för e och viser versa, eller genre stavad som schanger så ger det ett mindre seriöst intryck. Nå, alla kanske inte vill vara så väldigt seriösa och låt gå för det. Tycker inte att någon form av språkregler är bra att ha på forum. Men jag (som skrivit väldigt mycket de senaste åren) tittar faktiskt lite snett på vissa felstavningar och funderar både en och två gånger över varför det är skrivet. Hata mig för det om ni vill. Men det är en naturlig reaktion att reagera på sin omgivning, något som triggar mig är språkfel. (Jag kan ju dock tillägga att jag inte är något helgon själv ) 😎

Precis så är det! Reagerar själv på stavfel och liknande men tycker det är helt meningslöst att påpeka detta för just påpekandets skull. Det är ju inte mitt problem att någon annan stavar fel, och begriper jag vad personen vill ha sagt så låter jag det vara. Vissa har lätt för att uttrycka sig i skrift, vissa har det inte. Bara att hacka i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men nu var det ju faktiskt fritt att röka där uppe.

Ja, det förstod jag! (Det var ju just vad som stod 😎 )

Men jag menar att det säkert finns dom som satt upp likadana skyltar men som egentligen menat tvärt om. DET är ett exempel på hur fel det kan bli! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men nu var det ju faktiskt fritt att röka där uppe.

Ja, det förstod jag! (Det var ju just vad som stod 😆 )

Men jag menar att det säkert finns dom som satt upp likadana skyltar men som egentligen menat tvärt om. DET är ett exempel på hur fel det kan bli! 😛

Jo, men av empirisk erfarenhet vet jag nu att om det står "RÖK FRITT" så tar ingen upp en cigg utan att i alla fall fråga först.

Link to comment
Dela på andra sajter

... Det är ju inte mitt problem att någon annan stavar fel, och begriper jag vad personen vill ha sagt så låter jag det vara. Vissa har lätt för att uttrycka sig i skrift, vissa har det inte. Bara att hacka i sig.

Naturligtvis är det var och ens ensak. Jag tycker bara det är trist att folk inte bryr sig. Man kan inte klandra den som gör sitt bästa men det är det långt ifrån alla som gör!

Link to comment
Dela på andra sajter

Språket degenereras/utvecklas vare sig vi vill eller inte. Och jag tror att även om vi skulle bli skitbra på att stava rätt här på forumet, så tror jag ändå att trenden lutar åt sämre stavning sam särskrivningar. Men å andra sidan blir kanske det nya sättet att skriva på lättare och mer logiskt? Sug på den en stund. Svenskan är ett av de svåraste språken i världen att lära sig. Japanska är lättare... det kanske är på tiden att vi öppnar oss för alla som inte behärskar vårt språk? Jaja... jag håller fast vid mitt tidigare uttalande, men måste ändå säga att jag tror att språket kommer förändras med tiden, och jag får helt enkelt anpassa mig när mitt språk börjar bli så gammeldags att det retar folk lika mycket som felstavningar och särskrivningar gör nu 😛

EDIT: Stavfel 😆

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskan är ett av de svåraste språken i världen att lära sig. Japanska är lättare... det kanske är på tiden att vi öppnar oss för alla som inte behärskar vårt språk?

Varför då? Ska vi göra vårt skriftspråk mer obegripligt bara för att Japanerna har svårt att lära sig det?

Jag skiter fullständigt i hur folk pratar, men när det blir fel i skriftspråket så blir det också fel i läsarens uppfattning av vad som står skrivet. Visst, kanske inte på forumet, men i övrigt behövs de skrivregler vi har för att vi på ett så bra och precist sätt som möjligt ska göra oss förstådda. Jag struntar högaktningsfullt i om det är jobbig för folk utifrån. I andra sammanhang (i den riktiga världen utanför studion) behövs ett språk utan särskrivningar och fuskporonomen som "våran". Där måste man vi kunna göra oss förstådda, även i ämnen som är komplicerade och behöver preciseras.

Link to comment
Dela på andra sajter

(...) även om vi skulle bli skitbra på att stava rätt här, så tror jag ändå att trenden lutar åt sämre stavning sam särskrivningar. Men å andra sidan blir kanske det nya sättet att skriva på lättare och mer logiskt?

Jag tror inte denna "destruktiva" trend är avsiktlig utan mer en slags bieffekt av språkutvecklingens riktning.

Svenskan influeras ju för närvarande mest av engelskan, som ju som bekant särskriver så gott som alla "sammansatta" ord, vilket kanske förvirrar oss. Särskrivning fungerar ju bra i engelskan eftersom språkets grundstomme ser ut som den gör men dessvärre mindre bra i svenskan (som den ser ut idag), vars övriga grammatik är utformad efter ihopskrivning.

Frågan är vilken väg vi ska gå? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inga språkpoliser på forumet. Det är ju bara jobbigt. Skriv på precis som du vill, med risken att bli klassad som lite obildad. 😛 Vi förstår dig självklart ändå...

😆 jag läste det jag själv skrev igen och det ser värre ut än det är..

så jag är helt lugn..

Det finns ju dock personer som inte förstår att dom är ordblinda..

Jag har en arbetskamrat som är väldigt duktig på att formulera sig..i tal.. när hon sen skriver det hon tänker blir det långt ifrån samma sak

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskan är ett av de svåraste språken i världen att lära sig. Japanska är lättare... det kanske är på tiden att vi öppnar oss för alla som inte behärskar vårt språk?

Varför då? Ska vi göra vårt skriftspråk mer obegripligt bara för att Japanerna har svårt att lära sig det?

Jag skiter fullständigt i hur folk pratar, men när det blir fel i skriftspråket så blir det också fel i läsarens uppfattning av vad som står skrivet. Visst, kanske inte på forumet, men i övrigt behövs de skrivregler vi har för att vi på ett så bra och precist sätt som möjligt ska göra oss förstådda. Jag struntar högaktningsfullt i om det är jobbig för folk utifrån. I andra sammanhang (i den riktiga världen utanför studion) behövs ett språk utan särskrivningar och fuskporonomen som "våran". Där måste man vi kunna göra oss förstådda, även i ämnen som är komplicerade och behöver preciseras.

Var inte riktigt så jag menade heller. Jag tycker inte att man aktivt ska ändra ett språk för att det blir enklare så för andra, bara för att det ska va så. Jag tänkte i detta fall på att svenskan är rätt komplex och att det sålunda kanske inte är så konstigt att man lånar in ord och sätt att skriva från andra språk. Det var det jag åsyftade, men inte skrev. Sade inte heller att vi ska göra det mer obegripligt, det skulle ju vara tämligen korkat.

Visst kan man slå ett slag för ett korrekt och begripligt språk, men jag tror att de flesta svenskar förstår vad de säger och hör från andra. Det är bara det att många fall så stavas orden faktiskt (inte helt rätt sagt, men men) inte som det låter. Folk har börjat tänka mer i bokstäver än i grammatsika regler, vilket gör det komplicerat när folk skriver knasigt ibland. Svenska är ju ändå inget roligt ämne 😆

Utvecklingen går dock åt ett eller annat håll, och frågan som jag (och henke verkar det med som) ställer mig är om vi ska slita för att behålla vårt språk (som ständigt förändrats sedan det skapades...) eller låta det förändras och anpassa sig något efter hur det utvecklar sig. Jag tror inte att framtiden kommer innehålla ett språk där folk inte förstår varandra på grund av språkförbistringar. Det skulle inte vara så sannolikt, även om vi kanske får det svårare att förstå varandra, tror jag inte att vi kommer att sluta förstå. Det går nog inte att hindra en utveckling likt denna när den redan har startat, men det kan gå att ändra dess bana.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vi behöver fler språkfascister på forumet!

Kan vi inte bannlysa alla som stavar fel, oavsett om det beror på slarv eller okunskap? Vi kan ju börja med Print som inte kan stava till språkvård 😆😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför alla floskler om språk? Varför upprepar alla bara allting som redan har sagts fast med andra ord?

Därför att debattörerna mest tycks debattera för debattens skull just nu.

Äsh, det är väl mest för att vi försöker övertyga varandra, vilket inte verkar gå så bra 😆 . Jag drar mig hur som helst ur debatten. Håller med om att den har snöat in på ett spår och allt upprepas. Precis som så mycket annat här i livet.

OT forumen ger ju inga postcounts, så det är inte heller det vi jagar.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Varning för upprepningar, men jag har också varit frestad att påpeka uppenbara grammatiska fel och stavfel. De absolut mest irriterande torde vara "insperation" och "diskution".

Givetvis är det irriterande när folk belyser fel man begår (speciellt då i språkbruket eftersom reglerna egentligen bara är en beskrivning som uppkommit efter språkets utveckling), dock vill jag upplysa de som regelbundet stavar fel om att det inte handlar om att trycka ned någon utan om at hjälpa, liksom man gärna vill att folk talar om när man glömt dra upp gylfen eller dylikt.

Jag hålla med herr Lindström i det att språkmisshandeln egentligen är utveckling och att detta i grund och botten är bra. Dock finns det en risk att språket devalveras (som exempel kan man ta "risk" och "chans" som, trots motsatta värdeladdningar alltsomoftast används som synonymer), något som definitivt kommer göra det svårt att göra sig förstådd.

Är det förresten bara jag som observerat språkfascisternas återkommande bruk av i vardagligt tal sällan förekommande ord och meningsuppbyggnader?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det förresten bara jag som observerat språkfascisternas återkommande bruk av i vardagligt tal sällan förekommande ord och meningsuppbyggnader?

🙂

Vi får väl hoppas att dom inte pratar så i verkligheten hemma vid matbordet... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså. Det är väl inget konstigt om man uttrycker sig på två helt olika sätt, beroende på om man skriver eller pratar. Skriftspråket kan ju omöjligen förmedla något så grundläggande för den verbala kommunikationen som vårat kroppspråk till exempel.

Sedan tycker jag att man bara kan tala om en utveckling av språket, ifall förändringarna leder till en ökad förståelse och/eller berikning av det. Att "rök fritt" inte betyder samma sak som "rökfritt" är vi nog alla ense om, vilket är ett lysande exempel på att särskrivningar inte kan räknas till utvecklingen, utan snarare degenereringen av vårt svenska språk.

Alla kan inte stava. Vissa är obildade, andra är lata och några är dyslektiker. Visst vore det kul om alla kunde uttrycka sig här på korrekt svenska, men det är knappast nödvändigt. Egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jag har också bara skummat igenom tråden, så jag kanske är helt ute & cyklar, isåfall får ni ursäkta. Men i de flesta av Print's inlägg så kryllar det av språkliga & grammatiska fel. Om du/ni vill så kan jag citera dessa, men det orkar jag inte nu. Konklusionen är alltså denna; kolla dig själv innan du kollar kollar andra.

Edit: råkade skriva aklltså istället för alltså.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan ni fortsätter tråden skulle jag vilja ge dagens boktips; "Världens dåligaste språk" och "Jordens smartaste ord", båda av Fredrik Lindström. Är helt säker på att åtminstone den första kan vidga vyerna för den mest tvångstänkande språkpolisen...åtminstone gjorde den det för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...