Jump to content
Annons

Macbook/Core Audio = Dubbel output latency?


brojd

Recommended Posts

Holahoppsan gubbar!

Nu djävlars är jag alldeles förbryllad.

Sitter är med en ny Macbook 2.0 ghz (Core Duo, OSX 10.4.8) med 2GB ram och ett nyinförskaffat Ableton Live (6.01)+ ett M-Audio FW Solo ljudkort. (Alldeles färska drivrutiner och firmware).

Problemet är att Live rapporterar strax över dubbel output latency jämfört med min input latency oavsett bufferstorlek, skall det vara så?

(Jag har kört Live 5.2 på PC tidigare och då var input- och outputlatencyn alltid identisk.)

Min tidigare laptop (Frost PC) orkade utan problem köra mina projekt på 128 i bufferstorlek och gav mig en total latency på runt 8ms (med samma ljudkort), men nu ligger den som ni säkert kan räkna ut på 12ms.

Några ideér eller tankar?

/Gråtfärdig Dalmas

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Upplever du latencyn som jobbig?

Kan det vara så att programmen rapportera olika på olika plattformar?

Jag har kört en Macbook pro med Logic och ett M-Audio FW 410 tror jag att det var.

När projektet blev lite tungt började det knastra och det visade sig att vi kört på 16 samples eller nåt liknande. Så nog går det att köra en Macbook med låg latency.

Nu kör du Live och det kanske inte funkar på samma sätt.

Vet inte om det hjälper dig men någon tröst borde det väl vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplever du latencyn som jobbig?

Kan det vara så att programmen rapportera olika på olika plattformar?

Jag har kört en Macbook pro med Logic och ett M-Audio FW 410 tror jag att det var.

När projektet blev lite tungt började det knastra och det visade sig att vi kört på 16 samples eller nåt liknande. Så nog går det att köra en Macbook med låg latency.

Nu kör du Live och det kanske inte funkar på samma sätt.

Vet inte om det hjälper dig men någon tröst borde det väl vara?

Isåfall lär det vara något mysko i görningen, för jag kommer inte långt under 128 samples i bufferstorlek utan att det börjar knastra på relativt små projekt.

Vad gäller latencyn på 12,8 ms så är den kännbar när man spelar, man vänjer sig en aning, men helt rätt känns det inte, framförallt märkbart när jag spelar in gitarr, eller snabba keyboardsolon.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kom ihåg att jag inte körde Live.

Har du någon annan mjukvara som du kan testa med?

Alternativet är väl att knata ned till affären där du köpte Live och be dem hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ihåg att jag inte körde Live.

Har du någon annan mjukvara som du kan testa med?

Alternativet är väl att knata ned till affären där du köpte Live och be dem hjälpa dig.

Inget annat än logic express, och jag hittar ingenstans där jag får en rapport på hur långa latencytider det handlar om.

Någon som vet om något gratisprogram till mac som visar latencytider?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbla Processorer= dubbla latencys 😄 . Näe skämtar ju..(bör ju snarare halveras ju) Men gråtfärdiga dalmasen.. Hur hög latency har du? I tid alltså??? Tänk på att 10 millisekunder motsvarar att du sitter 3,4 meter från ljudkällan.. Vilket inte är ovanligt.. 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbla Processorer= dubbla latencys 🙂 . Näe skämtar ju..(bör ju snarare halveras ju) Men gråtfärdiga dalmasen.. Hur hög latency har du? I tid alltså??? Tänk på att 10 millisekunder motsvarar att du sitter 3,4 meter från ljudkällan.. Vilket inte är ovanligt.. 😛

12,8 ms i Ableton Live @ 128 samples + de millisekunder som min PodXT lägger till.

Tillsammans blir det klart märkbart, speciellt med "cleana" gitarrljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...