Jump to content
Annons

Nya miljövågen, vad gör du åt globala uppvärmningen?


Fidden

Recommended Posts

1. Det dominerande argumentet är att jag själv är fri att välja vad jag vill äta, inom rimliga gränser naturligtvis. Vuxna människor får ta ansvar för sitt eget liv.

2. Du fortsätter att ifrågasätta min ståndpunkt fastän du i ditt inlägg skriver att du normalt inte försöker pracka på andra människor din uppfattning. Som svar på din fråga: ja jag har tänkt över min situation och finner inga motiv till att ändra på mitt val.

Klart att jag ifrågasätter din ståndpunkt eftersom jag inte håller med dig. Det kallas att diskutera. Jag har inga föreställningar om att jag ska få dig att konvertera, jag vill bara att vi ska lägga fram våra argument och förhopningsvis blir diskussionen givande för oss båda.

Men visst, du får gärna fortsätta leva i din verklighetsfrånvända värld av rättighetsprinciper där alla är individer helt oberoende av varandra. Det är ju som sagt ditt val.

Alla måste ha rätt att ha sina åsikter utan att angipas, men det är ju alltid bra att bli ifrågasatt, så att man själv får en chans att tänka efter om man verkligen har rätt... Annars hade vi ju kunnat lägga ner forumet, eftersom alla diskussioner kring olika saker hade varit meningslösa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 174
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Löken (oregistrerad)
Klart att jag ifrågasätter din ståndpunkt eftersom jag inte håller med dig. Det kallas att diskutera. Jag har inga föreställningar om att jag ska få dig att konvertera, jag vill bara att vi ska lägga fram våra argument och förhopningsvis blir diskussionen givande för oss båda.

Men visst, du får gärna fortsätta leva i din verklighetsfrånvända värld av rättighetsprinciper där alla är individer helt oberoende av varandra. Det är ju som sagt ditt val.

Som du själv skrev så ångrade du ditt första inlägg som var lite väl starkt. Jag förstår att du gjorde det och innan du tog tillbaka det hela kritiserade jag dig.

Kan tillägga i att jag inte har några som helst problem med människor äter kött eller de som har valt att inte göra det. Som tur är lever vi i en liberal demokrati där det står den enskilde fritt att själv avgöra detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga i att jag inte har några som helst problem med människor äter kött eller de som har valt att inte göra det. Som tur är lever vi i en liberal demokrati där det står den enskilde fritt att själv avgöra detta.

Jag skulle inte bli förvånad om detta ändras inom en 50års-period. Kanske inte förbud mot konsumtion men däremot produktion och import.

Det är inte hållbart i längden att fortsätta produktionen av kött. Den enda anledningen att det finns kvar idag är den kulturella. Precis som med alkohol och tobak. Och det gör att man inte kan förändra saker över en natt, motsättningen är för stor. Det måste ske långsamt, och vi är redan en bit på väg.

Jag tror även att reglerna för produktion och import av andra råvaror kommer att skärpas ordentligt i framtiden. Både av ekonomiska och miljömässiga skäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga i att jag inte har några som helst problem med människor äter kött eller de som har valt att inte göra det. Som tur är lever vi i en liberal demokrati där det står den enskilde fritt att själv avgöra detta.

Jag skulle inte bli förvånad om detta ändras inom en 50års-period. Kanske inte förbud mot konsumtion men däremot produktion och import.

Det är inte hållbart i längden att fortsätta produktionen av kött. Den enda anledningen att det finns kvar idag är den kulturella. Precis som med alkohol och tobak. Och det gör att man inte kan förändra saker över en natt, motsättningen är för stor. Det måste ske långsamt, och vi är redan en bit på väg.

Jag tror även att reglerna för produktion och import av andra råvaror kommer att skärpas ordentligt i framtiden. Både av ekonomiska och miljömässiga skäl.

Det låter helt sjukt. Så du tror kött kommer försvinna på marknaden om 50 år?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det låter helt sjukt. Så du tror kött kommer försvinna på marknaden om 50 år?

Jag sa att jag inte skulle bli förvånad. Hurvida det skulle inträffa beror på famtidsutvecklingen. Men fortsätter allt i denhär stilen så är det oifrånkomligt.

Jag kan inte låta bli att le när jag tänker på reaktionen från en del debattörer här när de går upp för dem att kapitalismen till slut kollapsar ( inte långt dit ), precis som kommunism har gjort, och alla blir tvingade, inte av andra utan av moder jord, att leva som miljöpartiet vill. 😉

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Här finns ett test som visar hur många jordar som skulle behövas om alla levde som du gör. Ganska trögt att göra men det kan vara kul att veta.

IF EVERYONE LIVED LIKE YOU, WE WOULD NEED 6.8 PLANETS.

....fick jag först. Och jag som trodde jag var miljömedveten. 😉

Men så ändrade jag från 100 flygtimmar till 25. Och då blev det:

IF EVERYONE LIVED LIKE YOU, WE WOULD NEED 3.3 PLANETS.

Jag får nog f-n byta jobb om jag ska kunna vara så miljömedveten som jag vill. 😛

Intressant test, oavsett.

Link to comment
Dela på andra sajter

IF EVERYONE LIVED LIKE YOU, WE WOULD NEED 1.8 PLANETS.

Fick jag på det testet.

Kan säga att jag är miljömedveten men ack finns inte mycket mer att göra. Så länge vi har dixieland och ryssland där industrier betyder mer än miljön finns det inte mycket mer att göra än att vara åskådare. 😉

MikkeÖland: alla sätt kollapsar för eller senare. Bara en fråga om tid(Det enda som alltid står pall). 😛 Själv hoppas jag att jag trillat av pin när det händer så man slipper se vad som sker då. Lär nog inte vara så trevligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Har reggat www.räddamiljön.nu. Tänkte försöka dra ett större strå till stacken än mitt individuella ansvar... 😄

Wow, eloge!

Tror det finns massor av människor som har tankar om att göra något åt ditten och datten utan att någonsin ta första steget.

Edit: Skall genast börja länka dit som ett eget smygsteg i rätt riktning.

Ifall det är ok, eller tänkte du köra en hemlig kampanj? 🙂

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter helt sjukt. Så du tror kött kommer försvinna på marknaden om 50 år?

Jag sa att jag inte skulle bli förvånad. Hurvida det skulle inträffa beror på famtidsutvecklingen. Men fortsätter allt i denhär stilen så är det oifrånkomligt.

😄 Ingen mer köttmarknad!?!? 😆

Vad faen ska jag göra då på fredag/lördagskvällarna då..? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag varken åker bil eller flyger. Ändå fick jag 10.6.

Det måste vara fel.

Hehe...jag gjorde om det... nu blev det 12.6.

Jag var tveksam på ett par stycken, så rätta värdet är nog 11.6.

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

DN hade idag en bra artikel betr detta idag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...ousRenderType=6

Håller vi på som vi gör samtidigt som "nya" länder som Kina, Indien mfl intar en mer västerlänskt levandsätt. Ja, då kan det sluta hur som helst.

Är tyvärr pessimisst. Mänskligheten är som dinusarier och för den epoken vet vi hur det gick för. Sedan början det om från början, som Sven-Ingvars sjöng om.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
När det gäller maten, skiter jag faktiskt helt i om det kostar mer, eftersom det ändå inte blir så våldsamt mycket dyrare. KRAV-odlat både smakar bättre och innehåller mindre gifter - något som är bra för hälsan också och inte bara miljön...

Jo, men de flesta kan inte köpa Krav-odlat, även om de skulle vilja. Maten är många gånger hushållens största utgiftspost, redan som det är nu. Kravodlad lokalproducerad mat skulle vara billigare än den importerade. Först då skulle den få bättre genomslagskraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också lite skeptisk till alla larm om den globala uppvärmningen, men alltså det spöregnar och är plusgrader dagen innan nyårsafton...

Under min 20-åriga livstid är det på bara de kanske fem senaste åren som det inte har kommit någon snö förrän i slutet av december, och nu har det inte kommit någon alls. Man börjar ju undra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också lite skeptisk till alla larm om den globala uppvärmningen, ...

Allvarligt talat, det är inget att vara skeptisk till.

Vi HAR gått för långt. Den skenande växthuseffekten är ingen myt. Det ska inte regna idag. Det ska inte vara lika varmt nyårsafton som midsommarafton.

Jag har funderat lite på de splittrade idéerna inom den seriösa klimatforskningen. Jag diskuterade det med min vän astronomen häromdan. Sanningen är att det egentligen inte finns nån splittring. Alla är överens. Vi har på allvar kommit rätt nära den tidpunkt när den nuvarande balansen inte håller längre. Så nya tider är att vänta. Om det kommer att funka eller om det bara blir kackerlackorna kvar återstår väl att se. (sista meningen skall tolkas som min egen svartsyn).

För ungefär 20-25 år sen, när man började hojta om ozonhål och växthuseffekt, så gjorde man - med dåtidens relativt begränsade verktyg - en bedömning av framtiden. Resultaten har visat sig stämma rätt bra. Obehagligt bra.

Sen att alternativtankar (blablabla solvindar blablabla naturlig ny istid) får mediautrymme beror mest på att media "alltid måste" visa representanter från båda sidor. Nån missriktad idé om neutralitet i debatten. Och en på hundra finns alltid som är motvalls. Han blir kul i tidningen.

Det här året kommer att gå till historien som det år vi äntligen började fatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är lite konstigt tycker jag för när man kollar på hur ett lyckat liv ser ut typ som det hypas i media ja fan överallt så slås man av dubbelmoralen. Köp köp köp förfan konsumera mera jobba som fan producera mera hej och hå och den där ytliga flashiga livsstilen som alla dessa olika gurus vi utifrån våra olika preferenser väljer att tillbedja predikar. Helst bakom ratten på en läcker bil mycket bling och med inbyggda platt skärmar och kolla så mycket han omsatte i år, sån bullshit höjs till skyarna som det ända riktiga.

Vi måste vara konkurrenskraftiga hit och dit folk ska ha en ny telefon med femton nya funktioner minst en gång om året. Men på samma gång så får vi pålagor om att vi ska vara miljömedvetna hmm är det nån mer än jag som känner att dom använder miljötänkandet som försäljningargument för att få oss att konsumera mera. Det har gått nån slags prestige i att kunna konsumera miljömärkt.

Det är väl klart att även om vi nuförtiden enbart producerar tex. bilar som vi försöker göra så miljövänliga som möjligt så vore det ju helt klart smartast att köra slut på dom gamla först innan vi gör nya. Varför då jo helt enkelt för att den energiåtgången och nedsmutsning som produktionen av dom innebar har vi redan så vi måste ta hand om den först. Hur jo vi får helt enkelt stoppa in den nya tekniken i dom det är inte så jäkla svårt. Det måste ju vara bättre att istället för att tvinga fram kapital till miljöändamål och instifta miljö/nedskräpningsavgifter använda dom pengarna till att miljöoptimera det vi redan har producerat. Det går inte att konsumera eller producera bort negativ miljöpåverkan. Återvinning och all nytillverkning spär på den förorening som redan finns kort sagt.

Skulle oxå vara skoj att få veta hur mycket större miljöpåverkan har blivit i och med introduktionen av internet och all övrig global kommunikation om man ser till hela företeelsen som sådan. Jag menar från och med den tidpunkten då alla dessa fabriker projekterades där dom senare skulle tillverka datorn ända fram till dess att folk världen över sitter och knappar in sina underfundiga formuleringar på alla dessa olika diskussionsforum som internet bjuder på.

Världen har blivit mer jämlik i alla fall när det gäller möjlighet att skapa musik det är sant men förr fans det bara några större studios nu finns det en i varje garderob som står och slukar ström 😄 och då har vi inte ens tagit upp alla tillbehör som går åt och den miljöpåverkan som det innebar att till verka dom 😎 .

Och detta då i en nisch som är ganska liten globalt sett men det finns en jäkla massa nischer inom en jäkla massa områden. Så kort sagt nedsmutsningen av planeten är ett livsstils relaterat problem.

SÅ STÄNG AV DATORN MINST 23 AV DYGNETS 24 TIMMAR 😄 . KÖP EN MANDOLIN SÅ HAR VI IRL:ER OCH LIRAR LIVE ISTÄLLET.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag varken åker bil eller flyger. Ändå fick jag 10.6.

Det måste vara fel.

Hehe...jag gjorde om det... nu blev det 12.6.

Jag var tveksam på ett par stycken, så rätta värdet är nog 11.6.

:musik

Hur fan kan du få så höga värden? Har du allt på hela tiden och äter som Gundeman?

Jag vet inte. Jag är själv rätt chockad. Faktum är att jag anser mig som mycket miljömedveten. Jag sorterar alltid mitt avfall och går hundratals meter för att slänga det. Jag kör inte bil, promenerar nästan alltid till allting, utom vintertid då jag av hälsoskäl åker spårvagn eller naturgasbuss. Märkligt...

Den där testen var konstig. Speciellt när man läser hur vissa lever här och vilka låga värden de påstods ha fått...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är bara spel för gallerierna, yta utan innehåll, ingenting är genomtänkt! Exempelvis är Miljöpartiet varken bättre eller sämre än ngt annat parti gällande miljö!

Soppsortering, kravmärkt, att "spara" på kranvattnet- jovisst det tar tid och är dyrare men är detta per automatik ngt bra 😠??

Ni kan köpa Hans-Bananer för 65 kr/st och jag kan säga att dom är jättebra för miljön, så att det känns lite bättre sedan.

Om man verkligen vill förbättra miljön så måste man först läsa på och därefter tänka tredimensionellt!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

...fast jag äter kravodlat främst för smakens skull och för att jag inbillar mig att min kropp inte har så stort behov av att få i sig rester av all konstgödning och bekämpningsmedel som vräks ut över det som inte är KRAV-odlat - alltså egentligen helt egoistiskt... 😠

Att det sedan blir ett litet - men dock - bidrag till att Östersjön kanske tar lite längre tid att växa igen och att andra vattendrag inte förstörs lika snabbt av övergödningen, är en bonus som absolut inte är negativ. 😄

Det där med sopsortering var i alla fall tidigare, helt meningslöst här i Malmö, eftersom allt som så omsorgsfullt sorterades av hushållen, kördes och lämpades av på samma tipp i samma högar. Det kanske har ändrats nu, men jag har inte fördjupat mig i det, eftersom vi inte har sopsortering i det område jag bor - annat än att det finns separata papperstunnor - och en sopstation för glas och annat, någorlunda i närheten - så viss sortering blir det ändå...

Till MP:s försvar kan man ju säga att de gjorde att frågorna kom upp i ljuset på ett helt annat sätt än tidigare, när de startade - men numera verkar de mest vara en bunt gnällspikar som har fått smak på makt - och därför fortsätter slå sig för bröstet och berätta hur oändligt mycket duktigare än än andra de är på miljöfrågor - trots att de andra partierna också tar miljön på större allvar numera och därmed gör MP till ett ganska överflödigt parti...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, alltså krav som idé är ju briljant men finns alltför många exempel där KRAV antingen är sämre eller inte det minsta bättre för att KRAV ska kunna tas på allvar!

Och även MP som idé är ju briljant men finns alltför många exempel där MP antingen är sämre eller inte det minsta bättre för att MP ska kunna tas på allvar!

Och går man ut med att man är mer moralisk än andra fast dyrare så ska man verkligen se till att man också är just detta! Annars så förstör man för alla...

...seriösa miljö-vänner/kämpar!

(Soppsortering är värsta bluffen, gick ni på den? - dom skrattar åt oss dumma får... lite högre upp i maktstegen!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Min Mozza och Storebrozza anser att Krav-odlad mat smakar mycket sämre än besprutad mat, så de skulle aldrig äta sådan igen. Storebrozzan anser också att man absolut inte har någon garanti för att den verkligen är Kravodlad.

De har fått förändrade smaklökar antar jag, mer anpassade efter gifter.

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Mozza och Storebrozza anser att Krav-odlad mat smakar mycket sämre än besprutad mat, så de skulle aldrig äta sådan igen. Storebrozzan anser också att man absolut inte har någon garanti för att den verkligen är Kravodlad.

De har fått förändrade smaklökar antar jag, mer anpassade efter gifter.

😠

Konstgödningen gör att allting suger upp mer vatten än normalt, så att det blir större och tyngre - och därmed kan man ta mer betalt för vattnet... Vatten finns i stor mängd i Coca-Cola - eller i vattenkranen (om man nu ska gå till överdrifter... 😉 ), så varför ha en massa extra vatten i frukt och grönsaker, som inte gör annat än spär ut smaken?

Sådant som inte är konstgödslat smakar klart bättre, eftersom det smakar som det ska - och inte smakar som om det är utspätt. Ja - t o m morötter, som man kanske inte tror innehåller särskilt mycket vatten, smakar mycket bättre i KRAV-modell, medan konstgödslade morötter knappt smakar någonting alls.

Tyvärr blir också KRAV-odlat dåligt snabbare - så ibland får man hålla till godo med "normalt" när det KRAV-odlade har legat för länge i butiken och har blivit förstört - men det är under protest...

Link to comment
Dela på andra sajter

(Nu återvänder jag till naturen&temperaturen och berör inte enskilda individers kostval i detta inlägg)

Som tidigare konstaterats så är inte ens världens forskarelit överens om temperaturförändringarna, men faktum är att (som ALLA är överens om) jordens genomsnittliga temperatur har varierat kraftigt genom planetens livstid.

Men var är bevisen som säkerställer att det är människan som påverkar denna temperaturförändring (om nu så är fallet), när moder natur har studsat runt på temperaturskalans yttre gränser genom årtusenden?

0,3 grader och 11 mm vatten är knappast en topp- eller bottennotering i moder naturs dagbok.

Gratis kondomer "für alle" så vi slipper överbefolkas....

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...