Jump to content
Annons

Dags för mastring...


Lindahl

Recommended Posts

Jag har suttit och försökt få till en bra master med T-Racks nu och allt låter bra förutom att volymen är betydligt lägre än övrig musik i hemmet. Är det möjligt att få upp volymen? Har provat att ratta till så gott det går men jag lyckas inte få upp volymen utan att det distar och har sig.

Redigerat av Lindahl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har suttit och försökt få till en bra master med T-Racks nu och allt låter bra förutom att volymen är betydligt lägre än övrig musik i hemmet. Är det möjligt att få upp volymen? Har provat att ratta till så gott det går men jag lyckas inte få upp volymen utan att det distar och har sig.

signatur_lemon.jpg

har samma problem, volymen vill inte upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har suttit och försökt få till en bra master med T-Racks nu och allt låter bra förutom att volymen är betydligt lägre än övrig musik i hemmet. Är det möjligt att få upp volymen? Har provat att ratta till så gott det går men jag lyckas inte få upp volymen utan att det distar och har sig.

signatur_lemon.jpg

Lägg in bilden som signature i min kontrollpanel så slipper den komma upp när man citerar dig såhär.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Tja ett eneklt tips är ju att köra en limiter, exempelvis Voxengo Elephant. Mycket användarvänligt, och dessutom gratis

Elephant är nog inte gratis. Billig, men inte gratis.

Zyan: adblock - vips - vips - och den störande bilden finns no more 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Zyan: adblock - vips - vips - och den störande bilden finns no more 😳

Nää...jag stör mig inte på den....snygg signatur annars...

Tänkte för hans egen skull...så slipper han lägga in den manuellt...och då finns den bara med i hans inlägg 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
det finns en limiter i T-racks

Javisst. Om man inte får volym med T-racks, så arbetar man fel med sina verktyg. T-racks är ju inget biglabel-verktyg, men nogså att man får en mycket bra hemmamaster med lite övning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst. Om man inte får volym med T-racks, så arbetar man fel med sina verktyg. T-racks är ju inget biglabel-verktyg, men nogså att man får en mycket bra hemmamaster med lite övning.

Misstänkte nästan att jag jobbar fel med verktygen. Har någon T-Racks-användare ngt tips på hur man ska gå till väga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att du kommer få några önskvärda resultat med en limiter. Den kommer absolut få upp volymen, men på dig verkar det som att allt ligger väldigt mycket lägre än annan musik (ganska vanligt problem), och då kommer du troligtvis behöva pressa limitern så mycket att dynamiken försvinner helt och allt låter bajs.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag vet inte om T-RackS har allt som jag själv vill använda i en slutproduktion. Läs i Studio 10/06 på sidan 22-24 så öppnas nog en extra dörr i din mix- och mastervärld. Jag som inte har samma pluggar som den galna nissen där, kör en variant med mastringen, dock i Cubase. Trycker in en De-Esser med ljusa värden (10-12 kHz) följt av en Q där jag inte rattar mycket alls, bara lite grann där det behövs (2 kHz är ett bra ställe för att lyfta fram sången lite, säger han och har rätt). Därefter blir det en limiter där jag vill ha tröskelvärdet på 10, utan att något distas eller förstörs på annat sätt. Beroende på vad det är för sorts låt så är det ju mer eller mindre enkelt att göra såhär, men känns det knepigt kan du alltid prova lägga in en dither efter limitern och se om det blir bättre. Har inte jobbat särskilt mycket med dithern än, så där tar mina tips slut.

Som du märker är det kanske inte samma saker i T-RackS, fastän T-RackS är bra. Det är väl en EQ, kompressor och limiter däri, så du kan prova göra något liknande men kanske bör fundera över att dra en De-Esser genom mixen innan du stoppar in den i T-RackS. Låt den inte jobba hela tiden, utan se till att den bara snappar upp de småsaker som sticker ut.

Innan du ska göra din "mixdown" hoppas jag att du kör igenom låten en gång, från början till slut, för att se var högsta ljudnivån hamnar i mastervolymen. Om mastern är satt på 0 dB och slutkollen hamnar på +3 dB så sänker jag mastern med 3,1 dB. Vill gärna ha det där lilla taniga svängrummet på 0,1 dB. Vet inte varför, det är bara så jag gör helt enkelt! 😳

I am not a pro, I'm still learning, but I'm just telling you how I do! 😳

Oh, and by the way. Om du har svårt för att få upp ljudnivån kan det mycket väl bero på kompressionen på de olika instrumenten i mixen.

How do you do, do you do, the things that you do?

No one I know could ever keep up with you... 😕

Redigerat av wmm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...