Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Eyh!

Efter att ha tittat på diverse animerade program (Simpsons, Family Guy, Dilbert etc) där alla ljud skapas i efterarbetning i studio, kunde jag inte låta bli att undra hur man kan få till ett sound på en röst, så att det låter som om den pratar i en mick på ett stort PA-system, vid t ex ett torgmöte eller inför stora mängder människor. Dvs lite skrapigt, med efterklang och inte helt rent ljud.

Min spontana idé är att man lägger på ett lätt reverb (beroende på hur stor folksamlingen man talar till är), samt EQ:ar så att rösten låter "telefon", dvs skär allt under 300hz och över 3khz.

Någon annan som har förslag, och/eller kommentarer om mitt förslag kan verka vettigt?

/Masse

Annons
Posted

Det är väl mer än ett reverb och skärningar...tycker det låter som flera ekon för att det ska simulera att det ekar mellan husen.

Posted
Min spontana idé är att man lägger på ett lätt reverb (beroende på hur stor folksamlingen man talar till är), samt EQ:ar så att rösten låter "telefon", dvs skär allt under 300hz och över 3khz.

Testa med delay också och skär kanske tom lite högre än 300Hz och så lite dist.

Laborera lite fram och tillbaka så borde det bli bra..