Jump to content
Annons

Behringer Ba 810


Bassebas

Recommended Posts

Annons

Har inte testat behringer 8*10" lådan men jag skulle tro att du kommer klara dig bättre på en 4*10" låda från EBS eller något annat kvalitetsmärke. Hartke har en del billiga lådor som är helt ok, inte samma krut som i EBS men kan mycket väl duga. Vad ska du ha lådan till? Repa? Sen är en 8*10" låda inte så lätt att transportera heller...kan vara bra att tänka på...Köp inte utan att prova!

'

Multieffekt till bas....vet du vilka effekter du behöver? mina erfarenheter är att det är bättre att köpa exempelvis en overdrive-pedal om du vill ha lite crunch, en chours-pedal om du vill ha chorus osv, de låter oftast mycket bättre än "allt i ett" lådor. Visst det kan vara kul när man är nybörjare med en multieffekt bara för att latja men i längden vinner du på kvalitet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en poäng med att 8x10 lådan är lite overkill 😄, men den är ju så lattjo billig så man blir lite sugen.

Jag har två budget behringer pedaler just nu, en dist och chorus som jag använder mycket. Men Angående multieffekt pedal tänkte jag att det blir lite behändigare om jag vill byta flera saker samtidigt.

ex. från dist,chorus, reverb TILL endast delay

Du förstod min poäng? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

a du vet vi har dålig akustik i replokalen.... Nä nu skojar jag bara. 😄

Edit: Just nu har jag en 1x15 låda, men vill ha mer ljud. Och framför allt hellre 10 tummare 🙂

Redigerat av Bassebas
Link to comment
Dela på andra sajter

Är även intresserad av köp av multieffekt-bord till bas, typ line 6, boss eller korg eller nånting.

Tips?!? 😎

Testade igenom ett gäng basmultieffekter, alla jag hittade, bla POD, Bäähringer, och Boss GT6B för ett år sen eller nåt sånt, när jag köpte min Boss GT6B.

GT6B var, och är, i särklass - tycker jag i alla fall.

Men det blir säkert bättre med enskilda utvalda pedaler. Till gitarrerna använder jag mycket hellre mina lösa pedaler än min POD XT. Men det blir ju betydligt dyrare och mera att släpa på också om man ska ha litet att välja på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min spontana reaktion är: kan någon nämna ETT enda tillfälle när man behöver 8x10" bashögtalare..!

Det blir inte bättre ljud desto fler högtalarelement man har.. Däremot sämre kvalitet per element.

😄

Hmmm, i en livesituation kanske?

Ampegs storsäljare, en väl omtalad och extremt bra högtalarlåda, är just en 8x10.

Basljudet får fokus och punch av högtalarnas (lilla) storlek

och flås och oomph av antalet högtalare samt lådans (stora) storlek.

Hur menar du när du påstår att det blir "sämre kvalitet per element"?

Att wattstyrkan från toppen fördelas över elementen är en sak men det sänker ju knappast ljudkvaliteten.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

då köper du en behringer 4x10, en hartke preamp och en ny 6-strängad från thomann för ungefär samma pris som en ebs låda :rolleyes:

Varför en preamp?

Ny bas är på kommande! Jag beställde förr ca 10 dagar sen en Yamaha rbx 375 och håller på att dö av längtan!! 😛

Men jag har tittat på ebs, ser verkligen intressant ut! Men sen kommer ju pengar och har sin roll 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...