Jump to content
Annons

Använda EZ Drummers samplingar i triggning?


Torwald

Recommended Posts

Om jag vill använda ett befintligt audiotrack med exempelvis en kick på, kan jag använda exempelvis KTDrum Trigger eller Aptrigga för att trigga en kagge från EZ Drummer? Om, hur gör man? Det finns ju inga wavfiler till EZ Drummer.

Går det att göra på något annat sätt? Finns det t.ex. någon plugg som kan göra om trumslag till MIDInoter i en MIDIfil, som jag sedan kan spela upp med EZ Drummer? Det behöver ju i så fall inte vara i realtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går alldeles utmärkt. Ställ in tröskelvärdet i KTdrumtrigger när du spelar upp ljudet (t.ex kaggen) du vill trigga. Sen ställer du in "MIDI Note Number" i KTdrumtrigger, och ser till att den korresponderar med MIDI-notnumret för EZdrummers baskaggeljud. Om du inte pallar leta upp det så görs det ju i princip lika lätt i efterhand.

Hursomhaver; när du hittat tröskelvärted så KTdrumtrigger bara triggar på just de slag du vill, och inga bakgrundsljud el. liknande så skapar du ett MIDI-spår med ezdrummer som output och KTdrumtrigger som input. Sen trycker du på REC på EZ-spåret samtidigt som du spelar upp din audiofil du ska trigga (den med KT som insert). Voilà!

Jag kan vara världens sämsta pedagog. Förstod du mig?

Lycka till!

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

Hann inte testa igår, men gjorde det alldeles nyss. Det funkade svinbra! Snacka om att trolla fram ett superbra virvelljud ur ingenting. Kan tänka mig att det blir lite jobbigare om man har lite mer diskreta virvelslag, och lite mer avancerare rollar och sånt, men man kanske kan testa sig fram med en gate för att få bättre resultat?

En sak jag tänkte på är ju att varje instans av KTDrum Trigger har tre olika filter, eller vad man kan kalla det, men jag använder ju bara en per insert. Går det göra den nedbantad, eller spelar det ingen roll? Jag vet inte hur mycket CPU den äter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tänka mig att det blir lite jobbigare om man har lite mer diskreta virvelslag, och lite mer avancerare rollar och sånt, men man kanske kan testa sig fram med en gate för att få bättre resultat?

Mjo, då blir det lite knepigare. Har inte använt KT så mycket, och jag har aldrig behövt några avancerade virvelslag. Men jag skulle nog inte ge mig på att försöka trigga virvel-rollar osv. med KT.

Det borde vara betydligt enklare (och ge betydligt bättre resultat) att lägga på roll-effekterna och ghost-slagen i efterhand via MIDI-editorn.

En sak jag tänkte på är ju att varje instans av KTDrum Trigger har tre olika filter, eller vad man kan kalla det, men jag använder ju bara en per insert. Går det göra den nedbantad, eller spelar det ingen roll? Jag vet inte hur mycket CPU den äter...

Visserligen är det ytterst sällan man behöver mer än 1 filter per insert. Och vad jag vet, går den inte att banta ned. Hur mycket CPU den drar har jag heller ingen koll på, men det spelar väl ingen stor roll egentligen? När du triggat ditt audiospår en gång är du ju klar med KT och kan plocka bort den som insert.

Pluggen gör liksom sitt jobb en gång så att säga, sen är det bara att fimpa den. 😆

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...