Jump to content
Annons

No one kills me like you do


Recommended Posts

Annons

Den känns på nått sätt som en unplugged version av en "större" låt. Alltså med mer instrument inblandat. Väldigt skön ambience i den. I mitt tycke så skulle den nog kunna gå längre med lite slaggverk i sig och kanske en tjej som kompliment till kören. Fast det kanske inte är meningen med låten. Fast ibland vill man bara spela sin låt sittandes på en pall för att sen skåla med den lilla publik som sitter framför en....

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt. Ni skulle ha lite rythm iform av en sån där låda man sitter och kompar på. Skulle vilja ha sången lite närmare. Kopiera sången till ett nytt spår utan effekt. Lägg på lagom volym. Ta den andra kanalen med reverb och nästan maxa reverbet. Sänk volymen på denna kanal tills den låter lagom nära.

Redigerat av Popwerk.com
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok... skulle dock vilja att du faktiskt gör en seriös inspeling på denna för den kan bli bra...

Sången är bra men för mycket reverb gör att det låter lite plastigt... minska bara lite så blir det tipp topp 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja ha sången lite närmare. Kopiera sången till ett nytt spår utan effekt...

Tack för fina kommentarer.

Mjo har funderingar på att spela in en "riktig" version, men jag kände för att fånga låten i stunden utan att bry mig om det tekniska. Brorsan hade önskemål om en nyinspelning, så vi får se hur det blir. Hehe

Angående sången så ligger sång och gitarr på samma spår, så det kanske blir lite problematiskt att pilla med just sångljudet. Men att dra ner lite på reverb kanske kan vara en idé, får se ;]

Mike, jag har ingen aning, ville ladda upp låten på demoforumet, men det gick inte :[ Vissar verkar ha problem att ladda ner låten. Ska försöka fixa en annan länk.

Ni värmer hösten!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Nu funkar det! Sparade den,då var det inga problem..Nåväl till låten:

Skön låt,sparsamt arr - helt ok.Bra ljud på guran..undrar vad du använder?

Jag ska spela in med min gitarr polare i morgon.han ska lägga lite akustiskt på "Voice of an angel".Kan du tipsa en novis,så att vi får ett hyfsat ljud på hans Martin..

Bra sång på denna,bra jobbat! Mycket skön lyssning.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Mike, vilken av gurorna? Den "dova" 'är vanlig nylon Yamaha en bit ifrån, inspelad samtidigt som jag sjunger rätt nära micen i huvudhöjd (ingen eq alls). Micen är en MXL 990 kondensator (billig sak) genom en VTB1 preamp.

Den stålsträngande är inspelad på vanlig vis med micen ca: 20-30 cm i från, med 20 graders vinkling mot 12:e bandet, skuren runt 100hz, lite urgröpt runt 250 hz och höjd lite runt 2000hz och sen en jevla massa reverb (mjukt plektrum)

Inget avancerat alls, inte pillat så mycket med ljudet.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset,jag testar väl de mickar jag har..Jag har en TSM MT 107,å 2 olika AKG mickar - så vi får väl prova oss fram..Det sitter även en mick i guran,men den låter rätt så basigt i PA:t (speciellt feta E - strängen)..men det kanske går att skära lite i eq:n..

Micael

Personligen är jag allergisk mot att lanja akustiska saker, undantag bas då...

Se bara till att ha ett bra grundljud i guran från början innan ni börjar mica. Sen e det bara att testa lite olika micplaceringar tills det låter bra. Ett vanligt fel är att man ofta drar på för mycket gain på ingångsvolymen, eller micar för nära.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på låten som så. Hoppas bara du inte förintar den i ett för pompöst-ambitiöst-svulsto arr.

Jag hör den gärna utan vanliga trummor - i alla fall utan vanligt trumkomp. Mmm... något percusivt, en (ak.)bas, ett lätt dragspel här och var och... varför inte en knarrande basmungiga om det finns. Framför allt behåll ak.gitarr och röster i fokus.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, om jag ska vara helt ärlig.

Nej, känslan finns inte där. För det första så tycker jag inte alls om sången. Den känns platt och känslolös. Dessutom är den rätt falsk.

Hela låten känns alldeles för standard. Gitarrkompet matar ju till exempel på på samma sätt genom hela verket. Det blir odynamiskt och inte speciellt intressant. Själva kompositionen kan jag inte heller säga att jag direkt diggar.

Det känns helt enkelt för vanligt och variationslöst för att jag ska vakna till.

Konkret så skulle jag säga att detta är receptet för att göra låten intressantare: Byt gitarrspel då och då. Jobba på sången mera, eller byt sångare helt och hållet. Inför mer dynamik, både kompositionsmässigt och inspelningsmässigt.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

* DåligtGerhör, det e lite det jag är rädd för. Men jag har en del idéer om hur låten skulle kunna byggas upp. Det där med "den knarrande basmungigan" får jag nog fundera lite extra på ;] Tack för påpekandet.

* Pluffo, som jag skrev i inledningen var målet ingen "perfekt tagning", låten skulle fångas i ögonblicket, så visst blev det falskt här och där. Angående dynamiken, så håller jag tyvärr inte med dig. Men visst kunde det blivit annorlunda om jag hade fler instrument att jobba med. Att du tycker sången är platt och känsolös kan jag inte göra så mycket åt. Ville komma åt livekänslan och förstagångsfeelingen, det lite lekfulla och desperata (eller det va så det kändes när ja spela in). Men det är klart, man når inte fram till alla.

Låten som standard, tja varför inte? Jag gillar okomplicerade melodiösa låtstrukturer, det ska kännas som man hört det förut, fast ändå inte på nåt sätt.

Smaken e som baken, jag bockar och bugar inför era kommentarer

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Den känns på nått sätt som en unplugged version av en "större" låt. Alltså med mer instrument inblandat. Väldigt skön ambience i den.

Håller med dig. Det var en del av tanken också. Nu har man något att bygga på, en idé som får växa.

Tack!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj nu blev det lite många svar här...

skulle dock vilja att du faktiskt gör en seriös inspeling på denna för den kan bli bra...

Själva inspelningen var "seriös" men opretantiös. Men jag förstår din poäng och du verkar tycka som en del andra: Att jag ska göra en "riktig" inspelning. Vi får se vad som händer. Det viktiga i nuläget är att känslan och budskapet når fram.

Tackar

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker låten är bra och jag gillar att den är inspelad "akustiskt live" vilket gör att det känns mer äkta. Ifall du ska producera mer grejer så skulle jag vilja ha det riktigt sparsmakat, typ nått ägg kanske hihat eller den där lådan nån talade om.

En mer framträdande mellanspels melodi hade varit nice, är bara ackord nu, o med två gittarer vet jag att du kan göra underverk 😉

Att det är lite falskt gör det bara bättre, det är i "felen" som det unika uppstår enligt min mening.

den här o sideshow är lätt åt rätt håll ma man!

/thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...