Jump to content
Annons

Maitreyas första album


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Grief

* ARTIST/GRUPP: Maitreya

* GENRE: Metal

* LÅTLÄNGD: 4:40

* KOMPOSITÖR: Linus Melchiorsen & Martin Fogander

* PRODUCENT: Maitreya och Johan "Goomba" Nilsson

* EV. MEDVERKANDE: Martin Fogander (gitarr, sång, keyboard),

Linus Melchiorsen (growl, basgitarr, trummor och körer)

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.35 megabyte

* STATUS: Färdig att avnjutas med en kall bärs i handen

* LÅTLÄNK:

Tjena! Här är en låt från mitt band Maitreya. Det är vårt första album, New World Prophecy. Inspelat av oss själva i replokalen/studion.

Jag vill rent allmänt veta vad folk tycker om låten, så kom med synpunkter om allt ni kommer att tänka på. Gå gärna in på hemsidan oxå, om ni vill höra resten av skivan. www.friendsofmaitreya.com

Kom igen, ös på med kommentarer nu.

02_Sp_r_2.mp3

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skit i thé:t det låter bra det där. Skulle dock vilja höra med bättre kvalité på mp3:an då det blir lite burkigt ljud vid lägre rates. Men annars tycker jag det låter bra. Gillar att trummorna är tydliga som annars lätt försvinner i såna här låtar. Det är taktfast å så. Ja förutom burkljudet så låter det riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna lyssna, men kan du inte bifoga filen direkt på Studios server?

Blir lite anti när folk länkar till externa sidor, särskilt eftersom jag inte lyckas lyssna på den sidan du länkar till...

... ...

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Det låter väl precis som det ska. Antar jag?

😕

gott hantverk av er, otroligt uttråkad är jag. 😄

Varför inte SJUNGA i resten av låten oxå, o inte bara i refr?

MUUUUUOOOOOOOOOOAARRRRR är ju inte så himla roligt i längden, inte så varierbart heller... 😏

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Väl(in)spelat och snyggt. Stämningsfullt gurespel, men basen (som verkar ligga inne med ett mäktigt gott ljud 😕) och drumsen kunde gott få ligga lite högre. Sällar mig till skaran angående "sången" på verserna...garrotteringsljuden (läs growlen) sänker det tyvärr... 😄

Refrängsången däremot är snygg...😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Såja.

Det här lät ju skitbra! Hade lite förutfattade meningar om growlet efter att ha läst alla kommentarer, men nu när jag äntligen får höra låten kan jag verkligen intet annat än att ta avstånd från den kritik sången/growlet fått! Tycker det håller riktigt bra, möjligtvis med undantag från när sångaren går mer mot att skrika än att growla (duvet, kräk-sång à la Trivium). Annars genomgående bra sång. Snygga stämmor i refrängerna!

Låten tilltalar mig. Mixen är jag för oerfaren för att kunna uttala mig om, för jag hör faktiskt inga fel. Har sett att några sagt att trummorna borde lyftas upp lite, vilket jag kanske kan hålla med lite om. Men förmodligen hade jag aldrig tänkt på det om ingen annan påpekat det.

Det kanske inte är så väldans konstruktivt att kommentera saker i arret, men jag tycker det saknas en refräng eller något efter ackguran i slutet. När det partiet kom tänkte jag "fan vad skönt, nu kommer det smälla till och så kommer sista refrängen". Men den kom liksom inte. "Kritik" på arret bör du egentligen inte ta åt dig, eftersom det är så otroligt subjektivt, men jag var bara tvungen att säga det, för det var det enda jag inte tyckte var skitbra med den här låten.

Slutligen: Jag älskar verkligen gitarrljudet (distgitarrerna alltså)! Kan du inte ge mig lite stalltips? Vad använde ni för grejer när ni spelade in det, och hur gick ni tillväga?

Keep up the good work.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutligen: Jag älskar verkligen gitarrljudet (distgitarrerna alltså)! Kan du inte ge mig lite stalltips? Vad använde ni för grejer när ni spelade in det, och hur gick ni tillväga?

Keep up the good work

Ok!

En metalzone till ett slutsteg och ut genom en 4x12 var det som användes till distljudet. Uppmickat med Sennheiser md421 för det mesta. Ibanez sjusträngad gitarr användes, har ingen koll på vilka mickar som var i.

Trumsetet var ett sunkigt Pearl export, inspelat i ett kasst rum på typ 10 kvm, så det tog jäkligt lång tid att få till trumljudet, men inget är triggat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sögs in av ditt användarnamn 😉

Diggar dur-harmisarna i kompet 1:33-2:36! Sedan känns riffet SÅ "Call of Ktulhu". Eller? Gitarrljudet ligger enormt långt borta från mitt idealljud, men som smaken, så även baken.

Är det inspelat under såpass förnedrat undermåliga omständigheter som ni talar om ( 🙂 ) så är ljudet helt OK.

n.p. Zao - Shakira (host host!), jag menar ju såklart Shekina!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Allright! :rolleyes: Det var kul att höra grabbar, jag blev lite orolig där, när alla stängde av innan de ens hade lyssnat på låten. Är det någon som vill höra mer så är det bara att gå in på hemsidan som jag skrev upp tidigare. Annars får ni gärna köpa vår skiva 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Impad av det städade trumljudet om ni hade ett kass set i en replokal... du sa att det tog lång tid, hur gjorde ni då? Brukar ha svårt för att få till städade stabila trummor... kanske för att jag oftast vill ha skramligare ljud. Men jag skulle gärna vilja kunna få det mer "tight"

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter ju finfint dethär, growlet låter jävligt bra, mörkt, hest, brutalt.. det påminner om något sådär halvkänt growl, men kan inte sätta fingret på det.

musiken i sig, mkt välspelad och välarrad, bra mix mellan brutalt, melodiskt och lugnt

mixen låter finfint, allt kommer fram.

släng iväg ett PM till mig när ni släpper så köper jag gladeligen skivan! kvalitetsskit helt enkelt!

keep on rotting!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna låter inte så bra, det känns som att de sackar och ljudet är platt och tråkigt. Men gitarrerna är skitsnygga, kan inte lyssna så högt pga grannar men jag skulle vilja att de var lite tydligare ute i kanterna, alltså de panorerade gitarrerna.

Skitbra sång dock, killen growlar ju som ett riktigt proffs! Bra låt också, även om det låter lite väl mycket Opeth.

Fyra tummar upp av fem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Impad av det städade trumljudet om ni hade ett kass set i en replokal... du sa att det tog lång tid, hur gjorde ni då? Brukar ha svårt för att få till städade stabila trummor... kanske för att jag oftast vill ha skramligare ljud. Men jag skulle gärna vilja kunna få det mer "tight"

På den här skivan är det sångaren som spelar trummorna, han är jäkligt bra på att spela trummor, men hade inte gjort det på ett tag. Nu har vi en trummis som är grym. Så nästa skiva kommer att vara mycket tajtare, plus att vi förhoppningsvis kommer att hyra ett bättre trumset.

Ljudet har vi Mr Goomba (vår husljudtekniker) att tacka för.

Om det är nån som behöver spela in nåt, så är det bara att PM:a mig så kontaktar jag honom.

Till "Xancerman":

Skivan är redan släppt, dock är vi inte sajnade än så vi försöker att sälja den på egen hand på spelningar och så. Men vi har tryckt ut 2000 exemplar, lagt ut 60000:- på skiva och hemsida, så vi hoppas att vi kan sälja alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna låter inte så bra, det känns som att de sackar och ljudet är platt och tråkigt. Men gitarrerna är skitsnygga, kan inte lyssna så högt pga grannar men jag skulle vilja att de var lite tydligare ute i kanterna, alltså de panorerade gitarrerna.

Skitbra sång dock, killen growlar ju som ett riktigt proffs! Bra låt också, även om det låter lite väl mycket Opeth.

Fyra tummar upp av fem!

Opeth ar den största inspirationskällan i bandet så vi tar det som en komplimang. :rolleyes:😮 Tusen tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna låter inte så bra, det känns som att de sackar och ljudet är platt och tråkigt. Men gitarrerna är skitsnygga, kan inte lyssna så högt pga grannar men jag skulle vilja att de var lite tydligare ute i kanterna, alltså de panorerade gitarrerna.

Skitbra sång dock, killen growlar ju som ett riktigt proffs! Bra låt också, även om det låter lite väl mycket Opeth.

Fyra tummar upp av fem!

Opeth ar den största inspirationskällan i bandet så vi tar det som en komplimang. :rolleyes:😮 Tusen tack

jag har inte så mycket att säga om growlet förutom att det inte sitter i mixen ligger i knät på mig inte upphetsande;kanske få det bakomeller i 😛 men resten är fint..........

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...