Jump to content
Annons

Monitorer


MagnusB

Recommended Posts

En liten fråga: Jag har lagt märke till vissa billiga monitorer på tex musikbörsen. frekvensomfånget på många monitorer går inte ens under 50hz. det borde väl innebära att man inte hör den lägsta tonen på tex en bas (som ligger på 40hz), man hör ju övertonerna, men inte grundtonen.

Måste man komplettera med en sub?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är klart att man hör ett lågt E, men det är väl lite svagt helt enkelt. Har nog inte så mycket att göra med priset på monitorerna utan mer på vilken sorts lyssning man vill ha. Närfältare ska väl inte ge ifrån sig en massa botten. Antingen köper man sig en sub till eller så kör man dubbla monitorsystem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

Bas så långt nedåt kan man nästan skära bort iaf, 30hz och nedåt är det ju knappt nån högtalare som grejar iaf. Läste jag nånstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalaren dör ju inte vid 50Hz om den går ner till 50Hz enligt databladen, utan ger svagare återgivning desto lägre frekvensen blir - ofta faller det nog runt 5-10dB/oktav direkt under den lägsta frekvensen som anges och brantare efter det - men ibland anger tillverkaren frekvensomfånget mellan -10dB-punkterna. Kolla på tillverkarens hemsida. En oktav under 50Hz är som bekant 25 Hz - så egentligen är det nog inte så extremt kritiskt i många fall.

Det kan dock vara ganska stor skillnad mellan olika monitorer. Som ett exempel kan jag nämna mina gamla Alesis Monitor One, där det uppgavs i databladen att de gick ner till 45Hz - men när jag bytte till mina ADAM P11A, som enligt uppgift "bara" går ner till 48Hz, så blev det en mycket djupare och fastare bas - så siffrorna säger inte allt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)
men man vill väl ändå ha med så stort frekvensomfång som möjligt? varför ska man skära frekvenser under 30 bara för att de inte hörs i de flesta högtalare? hörs de inte behöver man väl inte skära dem?

För att ge mer utrymme i dynamiken. Skär man bort frekvenser som inte "behövs" så ger man mer utrymme uppåt tex. Mixen blir inte lika mättad eller vad man ska kalla det.

Link to comment
Dela på andra sajter

men man vill väl ändå ha med så stort frekvensomfång som möjligt? varför ska man skära frekvenser under 30 bara för att de inte hörs i de flesta högtalare? hörs de inte behöver man väl inte skära dem?

För att ge mer utrymme i dynamiken. Skär man bort frekvenser som inte "behövs" så ger man mer utrymme uppåt tex. Mixen blir inte lika mättad eller vad man ska kalla det.

Stör verkligen låga frekvenser de höga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.

Du har en viss dynamik att leka med när det gäller digital inspelning. Har du ett starkt normaliserat basljud i ett ljud och lägger till något högfrekvent ljud kommer det att dista (det andra ljudet får helt enkelt inte plats).

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)
Stör verkligen låga frekvenser de höga?

Om jag fattat det rätt så styr bla bitdjupet hur dynamisk en mix/låt kan vara, hur högt i tak det är. Drar man upp alla frekvenser i en eq tex så distar det så småningom, det dynamiska omfånget är "fullt". Drar man då bort i basen tex finns det mer utrymme innan signalerna slår över. Testa med eq på en mix, dra bort 40hz och nedåt med hård skärning så finns det ytterligare utrymme i mixen. Detta märks extra tydligt om man använder komp/limiter.

edit: vaccum hann visst före...

Redigerat av Futuro
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...