Jump to content
Annons

Samson C01U / USB-mickar


Wernborg

Recommended Posts

Hej.

Har planer på en kondensatormic och undrar över Samson C01U med USB-interface. Jag har tre frågor:

1. Kommer det att funka att spela in ihop med mitt M-audio Firewire Audiophile? Har av tidigare trådar förstått att micken har ett eget ljudkort, typ? Ställer jag i så fall in i inspelningsprogrammet att ta upp signalen från mickens ljudkort och sedan spela upp det med ljudkortets?

2. Hur låter micken? Jämförbar ljudmässigt med t.ex. Studio Projects B1 som jag också tycker ser intressant ut?

3. Känner ni till någon annan mikronfon med usb-interface?

Andra/bättre förslag???

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
jag har hört att samsonmicken har en tendes att lagga.. dvs inte funka som den ska, att de blir dropouts etc..

Har väl i så fall med datorn att göra....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du bara kan ha ett ljudkort med ASIO-driver. Micen fungerar som ett USB-ljudkort - men har förstås ingen uppspelning, med allt det innebär med latency...

Jag skulle absolut välja en vanlig mic i första hand.

Om man vill ha en USB-mic som är ett säkert alternativ, så kan man titta på sE Electronics USB2200, som fungerar antingen som USB-mic eller som vanlig fantommatad mic med XLR-anslutning - eller t o m båda samtidigt... 😛

Att den dessutom innehåller hörlursutgång med mindre än 1ms latency, är ingen nackdel heller... Börjar levereras under november.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du bara kan ha ett ljudkort med ASIO-driver. Micen fungerar som ett USB-ljudkort - men har förstås ingen uppspelning, med allt det innebär med latency...

Med andra ord ingen lösning då om jag vill fortsätta använda mitt externa ljudkort? Eller??

Känner du till vad priset blir på sE Electronics USB2200?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du bara kan ha ett ljudkort med ASIO-driver. Micen fungerar som ett USB-ljudkort - men har förstås ingen uppspelning, med allt det innebär med latency...

Med andra ord ingen lösning då om jag vill fortsätta använda mitt externa ljudkort? Eller??

Känner du till vad priset blir på sE Electronics USB2200?

Listpriset på USB2200 kommer att vara 3295:-. Ganska överkomligt för en allt-i-ett lösning. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej , jag har en usb-samson mik, men den fungerar sådär, laggar och är allmänt dålig.

det är så att jag inte har något bra ljudkort så jag tänkte att detta var en bra lösning för mig som vill spela in sång och ak-gitarr, är det någon som har nått tips på hur man löser detta bättre, utan att köpa nått fett och dyrt ljudkort....

/ J

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej , jag har en usb-samson mik, men den fungerar sådär, laggar och är allmänt dålig.

det är så att jag inte har något bra ljudkort så jag tänkte att detta var en bra lösning för mig som vill spela in sång och ak-gitarr, är det någon som har nått tips på hur man löser detta bättre, utan att köpa nått fett och dyrt ljudkort....

/ J

Du har fruktansvärt dålig micingång på ett standard-ljudkort - men lineingångarna kan vara hyfsade, så att man till nöds kan använda dem. Följaktligen borde det kunna hjälpa dig om du skaffar en extern preamp och en kondensatormic. Preampen och micen har du nytta av när/om du senare byter till ett bättre ljudkort också, så det är aldrig fel. Ett förslag är att titta på Studio Projects B1 och VTB-1, som ofta säljs i paket och som är mycket prisvärda. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dit svar Claes. Skönt att man inte blir utskrattad när man inte kan nått om sånt här. Du skrev att line-in ingången kan fungera hyffsat, problemet är att jag inte har någon sådan på mitt ljudkort, kör laptop. Vad är då ditt tips till mig? Antar att jag ska skaffa ett externt ljud kort och en kondensatormik, har någon nått tips på sånt?

/ J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...