Jump to content
Annons

First class lover - Follow


Recommended Posts

LÅTNAMN: Follow (cover of a song by karl)

ARTIST/GRUPP: First class lover

GENRE: Tja, karlpop kanske 🙂

LÅTLÄNGD: 2:16

KOMPOSITÖR: karl / (ML - text)

PRODUCENT: ML

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: 192 kbit mp3

STORLEK: 3.1 mb

STATUS: Färdig cover?

LÅTLÄNK: Nu är det coverdax!!!

Efter att ha gått och nynnat på karls låt Follow ett par år och tjatat om att han ska göra en ny version så tröttnade jag och bad om tillåtelse att göra en egen version :rolleyes:

Jag vet att här finns många hardcore-karlfans här så jag går varsamt fram och ber er att inte jämföra med karls mer organiska version.

Jag har ersatt karls fina sångstämmor med elgitarr på några ställen vilket kanske sticker i ögonen hos en del (finns kanske nån som gillar det iaf 😉 )

Alla möjliga kommentarer (mix, arr etc) om denna hyllning till karl och hans låtar 😄 är välkomna!!

/M

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag får väl glida in och säga något da'....först och främst känns det skitkul att någon vill ta tag i min låt och göra sin egen version...skitkul...sen kan man ju känna ett visst tvivel...om det blir dåligt eller kanske inte så bra...men ärligt talat så var tvivlet inte så stort här....jag gillar det du har gjort förrut och den intensitet du fått till är kalas, du sjunger med en inlevelse inte många har och den lite mer "moderna" tuch du givit låten funkar bra i mina öron....anledningen till att jag inte själv gått vidare med den är att jag tycker min röst inte längre har den intensiteten som jag hade när jag sjung in den hösten 04 och gudarna ska veta att jag försökt flera gånger men det blir inte vad det var...så det här var kalas att du ville "ta över"...bra jobbat och den enda nits jag har är att den borde vara längre för när väl allt är igång så känns den som om den kunde hålla på dubbelt så länge...tnx för bra tolkning och Fidden, Matthew har gjort sin egen text därför kan han stå som kompositör...min text var bara en blajtext för att fånga melodin 😲😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tveksam till trummorna, det stämmer inte volymmässigt i inledningen. Congas och elgitarrer befinner sig inte i samma rum. Congas kunde ersatts med ett hihatslag på 3:an i väntan på att övriga trummor ansluter. Sången är stark och hög men borde vara det just för att överrösta instrumenten. Kanske man skulle öka volymen på elgitarren? Annars en bra och annorlunda version av Karls låt (som jag missat tidigare) 😉 !

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kommentarer! Kul att ni verkar gilla min version 🙂

Richie: Ja slutet blev kanske ganska abrupt. Lider kanske fortfarande av pressen från 60-sekunders tävlingen... 😉

Dingbats: Man tackar!

Android: Kul du samtycker! 😎

Eliasson: Fantastiskt? Verkligen roligt att höra. (fast jag visste ju att den var fantastisk, annars hade jag inte gjort nån cover på den)

Fidden Tack så mycket! Tydligen hann karl före med att förklara att jag skrev texten till den så jag tryckte in mig på ett litet hörn. Ska skriva in det i beskrivningen.

karl: Jag är på gott humör så du kan ju också få tycka till 🙂

Nä, det blir väl lätt så att man inte riktigt hittar tillbaka med rösten om man ska återskapa något man redan gjort och som satt sin prägel på låten.

Att göra den längre skulle också kännas lite konstigt eftersom den gör sig ganska bra i det här formatet. Kanske för att jag själv lyssnat på din version ett antal gånger. Sen är ju faktiskt min version hela 9 sek längre. 😛

91:an Tack för konstruktiv kritik. Det där med att saker hamnar i olika rum är nåt jag missar ganska ofta. Congasen(?) ligger kanske lite trist i mitten medan gitarren ligger låååångt ut med hjälp av stereodelay. Funderade på att även delaya ut congasen med lite reverb för att jämna ut det men då var cpu-kraften slut 🙁 Jag vet att man kan jobba med grupperingar och freezes och sånt men jag var för ivrig att få ut låten för det...men jag ska kolla på det och nivåerna senare ikväll för att få det att smälta ihop lite bättre (Om det nu var så du menade)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört orginalet och det är skitbra, men jag har inga problem att glömma det för du gör nåt eget av det här och du gör det skitbra! 😉

Bra sång, bra arr av en kanonlåt.

Karls låtar är så förknippade med Karls röst att det blir ett. Därför är det riktigt kul att höra någon annan duktig sångare göra sin version. Det blir på något sätt tydligare hur bra själva låten är!

Hur som helst Karls version är kalas och det är den här med. Ingen utesluter den andra. Det här kan man kalla recycling i dess bästa mening!

Well done Matthew!

Link to comment
Dela på andra sajter

"han måste ha lyssnat en del på Cure"

😠

Jo, första låten jag lärde mig var av Cure, första låten jag spelade band var Cure, på gymnasiet fanns inga andra gudar än Cure, så...det ligger NOG något i vad de säger.

Bowie har jag också hört en del, främst från Hunky Doru och Ziggy Stardust, så det har säkert rotat sig någonstans. Kommer ju inte från ingenstans i alla fall 😄

pwayne Jag blir glad av vad du säger 😄 Meningen var ju inte att göra någon rip-off utan snarare en tolkning (även om det låter så himla pretentiöst att säga det ordet) Karls uttryck är ju, som du säger, så speciellt så det var inte speciellt annorlunda att göra en annorlunda version. Särskilt när man fick göra en egen text till denna fantastiska sångslinga...

hegobald Läste precis på Aftonbladet att IFPI fått in en anmälan om denna cover. Åklagaren ställer sig dock tveksam till om åtal kan väckas då "de statiska 16-delarna är helt olikt vad som hörs i karls svängiga version"

Tack för din kommentar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken skön klar och känslosam röst du har 🙂!

Mycket skön och soft arr på en go låt, kul att höra den med någon annan det är samma låt men bli ändå lite en annan låt.

Stör mig lite på congas'en, eller snarare på ljudet som är så spetsigt nästan klickar i mina lurar. Slutet är lite plötsligt också 😉

Bra Jobb verkligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

En av Karls tipp-topplåtar helt klart. Modigt med cover när originalet är så pass starkt. Ungefär som att ge sig i kast med Beatles. Lättare med Dylan som i stort sett bara klarar att sjunga inom några enstaka toner sedan 1990 om du förstår hur jag menar. Att du lyckats är det inget tvivel om då du fått till ett helt eget stuk och gjort låten till "din". Du har en skön nerv i sångstrupen. Technotrumman och chorusguran bidrar till spänningen du skapat men congas får jag inte in bilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av Karls tipp-topplåtar helt klart. Modigt med cover när originalet är så pass starkt. Ungefär som att ge sig i kast med Beatles.

Jag snikar lite på din tråd och tackar equality men nu tar du nog i 🙂😲

Link to comment
Dela på andra sajter

En av Karls tipp-topplåtar helt klart. Modigt med cover när originalet är så pass starkt. Ungefär som att ge sig i kast med Beatles.

Jag snikar lite på din tråd och tackar equality men nu tar du nog i 😎😆

Bara liiite 😆 och du lyfte ut meningen ur sitt sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...