Jump to content
Annons

LEMON BIRD - (All the little) Lemon Birds


Rix

Betyg  

14 röster

  1. 1. Betyg

    • 5 - Led Zeppelin, släng er i väggen
      0
    • 4
      7
    • 3 - Mja..
      4
    • 2
      0
    • 1 - Hoho, var fan e trumlooparna?
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: (All the Little) Lemon Birds

GRUPP: LEMON BIRD

GENRE: Rock/blues/folk

LÅTLÄNGD: 5.01

KOMPOSITÖR: Lemon Bird

PRODUCENT: Lemon Bird

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3, Lame CBR 192kbit/s

STORLEK: 7 094 458 bytes

LÅTLÄNK: väck tills vidare

Egen rockmusik av 70-talistiskt snitt.. Blandar våra influenser och ger en straight flush med krutdoftande bluesdränkt rock'n'roll..

Edit:

Ny skitigare version av vår gamla frikyrkliga klassiker 😉

Tack för er tid!

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
...

Som nya på forumet vill vi ha svidande kritik, från alla läger! ..

Som nya på forumet förväntas ni delta och bidra med nåt, inte bara skopa hem konstruktiv kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nya på forumet förväntas ni delta och bidra med nåt, inte bara skopa hem konstruktiv kritik.

MEN, lägg ner de där anala småpolisfasonerna och hälsa det här nya tillskottet på forumet välkommen istället! Vill du inte säga något om deras låt så låt bli...

Jag tyckte för övrigt att det lät riktigt profsigt, fin produktion, avslappnande musik. Ingenting i min smak alls men det hör ju inte hit. Om ni vill ha svidande kritik så kan jag utan att anstränga mig för mycket påstå att detta låter lite slätstruket, lite musikskolantråkigt, ja nästan,..nu svider det,..lite frikyrko mesigt. Typ som några killar i baptistförsamlingen som ska visa att det inte är så töntigt med frikyrkosamfund och de kan spela rock´n roll också... Vad jag menar är att det låter som ni har ganska ordnade liv, känns inte som ni några alkoholiserade kaotiska storvulna individer som låter passion och känsla gå före allt sunt förnuft... Nu menar jag ju inte att ni ska börja knarka och göra slut med tjejjen,,men kanske lyssna lite mer på den lidelsen hos de musiker som lever mer "uppochner"...

Fortsätt ösa på!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

MEN, lägg ner de där anala småpolisfasonerna och hälsa det här nya tillskottet på forumet välkommen istället!

Välkommen Uber.

Link to comment
Dela på andra sajter

duracell (oregistrerad)

Hej!

Som en fjärdedel av ovanstående bidrag får jag tacka för kritiken. Mycket intressant!

Du är inte helt ute i din analys och kanske behöver vi ett uns mer kaxighet men vi är inte 18 längre. Om man nu ska ge sig in diskutionen om misär och kreativitet så tror jag inte alls på att all musik måste skapas under ångestladdat lsd-rus eller i rännstenens gyttja. Inte mycket skulle skapas i Sverige då.

Vi har vansinnigt roligt när vi spelar och det är huvudsaken för min del sedan är det väldigt spännande att höra vad andra tycker om det man själv brinner för.

Men som sagt tack för kritiken.

/Anders

som just nu slipar ett par 24" sargar för ommålning till ett allt annat än frikyrkligt batteri!

Link to comment
Dela på andra sajter

sweet med lite 70-talsrock men det är verkligen alldeles för snällt! allting låter sjysst var för sig men tillsammans blir det inte till nåt som sitter ihop fint. det låter pålägg om allting vilket förstör känslan i musiken. för att kunna vara riktigt elak jämförde jag med lite captain beyond som är bland den mest välproducerade rock från det årtiondet jag hört. det är inte helt olikt men svänget är helt annorlunda.

hur har ni spelat in det? är det var för sig eller tillsammans? mitt tips är att i så stor utsträckning som möjligt spela in tillsammans. det som rent produktionsmässigt behöver jobbas på är trummor och bas. båda känns väldigt släta. jag tror ni kan skippa hälften av mickarna på trummorna och istället för att få varje trumma att låta sjysst försöka få det att låta som ett set. testa lite olika uppmickningar. något jag kan tänka mig funkar är två oh, rätt lågt. sen baskagge, virvel och nån sjysst mick framför hela kittet nånstans där det låter bra. till slut ett tips jag fått av en gammal räv...: placera en mick ovanför baskaggen, eller kanske lite mot hihaten, riktad mot virvelns kant och överstyr denna och kör lite dist och hård komprimering eller annat man kan tänka sig. man får testa lite olika placeringar och effekter men får man till har man ett ljud som ger det där lilla extra feta, smutsiga som ett par närmickade trummor saknar.

vill ni bara fixa till det ljud ni har, testa att skicka hela trumpaketet till nån lämplig dist och kompressor och mixa med de rena trummorna.

basen känns för långt ifrån allting i ljudbilden. svårt att peka på direkt vad det är. för snäll och basig tror jag. kanske löser det sig om man får till trummorna eller kanske ska den bara ner lite i ljudbilden. gitarrerna är så extremt panorerade också att det nog bidrar till det också.

ah, lite överanalyserat kanske men det var ju kritik ni ville ha. jämför med några av era favoritplattor är nog ändå det bästa tips jag kan ge om det är det ljudideal ni har. annars är det bara att köra på och ha kul!

(måste passa på att tipsa er om ett band jag spelade i en gång i tiden vars musik fortfarande finns kvar på http://www.soundclick.com/bands/1/comamusic.htm - vi gillade också 70-talsrock... 🙂 "not me" är nog min favorit)

Link to comment
Dela på andra sajter

duracell (oregistrerad)

Tack MacineElf!

Inspelningen har gått till så att alla spelar samtidigt där trummor och bas behölls medan resten är pålaggt. Trummorna är mickade med 4 mickar, bastrumma, virvel och 2st OH så att skippa hälften skulle innebära att det endast finns 2 kvar.

Vi har mer eller mindre medvetet försökt att hålla nere graden av kompressor för att inte tappa alla dynamik men det kanske är fel väg att gå. Lite dist på trummorna, varför inte.

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här va skoj! Lite sköna infallsvinklar

Robotapan: Tack, dock har vi aldrig hört talas om Firefall. De måste vara skitbra! :rolleyes:

Uber: Haha, första gången jag blivit anklagad för att vara frikyrklig! Härligt, det blir vuxendop i eftermiddag hos Baptisterna. Neeee, men du har helt klart en poäng med det snälla soundet, det var iofs en ganska snäll låt också. Vi ska jobba mer med smutsen!

Machine: Yeah! Utförligt värre. Håller med om att basen är lite väl basig, nästan otydlig på sina ställen. Försökte ändå pilla med EQ efteråt. Ska testa att greja med mikplacering och så kanske ratta fram nåt bättre inspelningsljud på stärkaren (äger ingen DI-box än).

Link to comment
Dela på andra sajter

Robotapan: Tack, dock har vi aldrig hört talas om Firefall. De måste vara skitbra! :rolleyes:

Firefall är för Eagles, vad Eagles är för Lynyrd Skynyrd ungefär. Alltså (för att summera hela tråden tror jag): Kändes lite mesigare än vad man trodde när man läste "krutdoftande bluesdränkt rock'n'roll". I och för sig inget fel med det, låten är som sagt bra och allt låter väldigt proffsigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Robotapan: Tack, dock har vi aldrig hört talas om Firefall. De måste vara skitbra! 😄

Alltså (för att summera hela tråden tror jag): Kändes lite mesigare än vad man trodde när man läste "krutdoftande bluesdränkt rock'n'roll".

Håller med om att det kanske var en lite maffig beskrvning på just denna låten! 😳 Vi har fler - lite tyngre - prylar som kanske landar här framöver!

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är bra framfört.. men som tidigare sagts, låter det rätt snällt och man kan tyvärr nästan se bandmedlemmarnas rutiga flanellskjortor och långa 70-tals polisonger..med gitarrer inopererade under armhålorna...

Klockan 2:18 ändrar sig karaktären lite när distguran kommer in... SEN låter det helt annorlunda, ganska ruffigt o skitigt...o jäkligt trevligt....flanellskjortorna flyger av och skinnvästarna och skinnbrallorna åker på...

Overall ett bra jobb ni presterat, inte min påse popcorn, men bra jobbat

Link to comment
Dela på andra sajter

ah, det låter faktiskt som fler mickar på trummorna! då får ni lägga till ett par till då 🙂 men ni är nog rätt ute när ni skippar närmickning på pukor. bra trumljud går ju iofs att få med bara en mick om man placerar den rätt.

komprimering av en sån effektdistkanal är inte riktigt samma grej som att komprimera hela trummorna utan är mer till för att ändra transienterna på slagen, göra dem lite längre. ännu roligare är att leka med en riktig transientdesigner men de är dyra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemon Bird blev ett hett och omdiskuterat ämne, och det är kul! Jag har av mina EMINENTA kollegor i bandet Lemon Bird blivit ombedd att skaffa mig ett konto för att själv kunna försvara låten jag skrev. Ja, första halvan ÄR jättesnäll!!! Det beror till stor del på att den skrevs på akustisk gitarr. (och från början var avsedd att enbart framföras så!) Men, vi gillade den, utvecklade den och så här blev den. Dock är den högst möjlig att justera och förändra!

Det primära är att alla tre i bandet som har läst kommentarerna håller med om att soundet behöver "skitas ned" (tror jag - vad säger ni grabbar)... Helt enkelt bli smutsigare. Rix, Duracell och jag är ju novischer på området och tar tacksamt emot alla tips. Men - jag tror också att jag talar för oss alla i bandet när jag säger att vi är livrädda för att låta som något Lo-Fi skrammelpopband! Så om man kan hitta en gyllene medelväg vore det jättebra.

Det var också kul att läsa någon som hade noterat att låten faktiskt ändrar karaktär ganska rejält vid 2:18.... Hats off (to Roy Harper)!

Jag har haft två mycket intressanta dagar då jag följt debatten!

Fortsätt tycka, det är underbar läsning!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här låter bra! Jag faller ju iofs pladask för det mesta inom 70-talsretro som är hyfsat bra, och det var det här. Låter lite Bebop Deluxe överlag, i synnerhet riffet i början och slutet. I versen som nån snällare Styx-låt. Tyvärr blir det lite segt parti efter 2:30 ca typ, men det räddas av gitarronanin nån minut senare. Snyggt ihopknuten i slutet.

Skulle inte skada med lite mer....vet inte riktigt, lite vassare antingen sång eller gitarr så att det inte låter så "reko"... Men nåväl.

Vad Nattvaktarn menar utan omskrivningar är nog att det är större sannolikhet att få kritik på sina låtar om man själv surfar runt lite på forumet och bedömer andras prylar, eller bidrar på annat sätt innan. Men iofs, typ 15 responses hittills på den här tråden visar ju att det inte är nödvändigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan måste jag bara flika in att den är väldigt speciell... Inte så att den betyder något speciellt, utan att den skiljer sig - brutalt - från våra andra låtar... Ni kommer få höra mer framöver vad jag menar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad Nattvaktarn menar utan omskrivningar är nog att det är större sannolikhet att få kritik på sina låtar om man själv surfar runt lite på forumet och bedömer andras prylar, eller bidrar på annat sätt innan. Men iofs, typ 15 responses hittills på den här tråden visar ju att det inte är nödvändigt 😉

Vi ska nog komma igång och kommentera, har bara varit reggade ett par dagar! Tänkte att det kunde passa bra att slänga upp nåt till o börja med. Och det är som du säger en massiv respons, vilket gläder oss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rix, Duracell och jag är ju novischer på området och tar tacksamt emot alla tips. Men - jag tror också att jag talar för oss alla i bandet när jag säger att vi är livrädda för att låta som något Lo-Fi skrammelpopband!

Novischer som studioarbetare, live har vi dundrat både länge o väl! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Tjabbatjena hallå!

Höll på att trilla baklänges av hur snällt det var när jag började lyssna efter att ha sett den där notisen om "Led Zeppelin, släng er i väggen" i gallupen. Hur som helst är låten bra och under solorundorna tycker jag faktiskt nästan att det låter "som det ska". Låten i sig är schysst tycker jag. Att den låter på ett "speciellt sätt" för att den är skriven på ackegura köper jag inte. Jag gör alla låtar oavsett genre (ok, inte techn/electronica då, men det gör jag ytterst sällan) på acken...Hur som helst. Bra låt, som låter lite snäll och kanske aningen slätstruken. Lite mer Bonham-aktigt "Boom Tjoff" på trummorna och lite mer krut på basen (dist eller ngn värmare?) tror jag kan göra susen...

Tack för lyssningen! Det blir en trea med plus i kanten härifrån. När det låter elakare/piggare/brunstigare så åker omprövar jag beslutet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå... rocklåtar skriver jag med elgura i hand.... softa saker med akustisk... Så funkar jag... Får inte rätta känslan för feta riff utan min gamla marshall påfläskad... För mig är det två helt separata instrument med varsin funktion...

Så funkar jag... Ha det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade bara på första delen av låten först och tyckte att det var lite tråkigt men efter att nu ha lyssnat igenom hela låten tycker jag att den tar sig mer och mer. Det blir göttare riv när disten kommer vid 2:08.

Har nu lyssnat igenom låten ännu några gånger och det bli faktiskt bara bättre. Det jag tyckte illa om i första lyssningen tänker jag inte alls på nu. Fint med lite beatles-text vid 1:33...

Link to comment
Dela på andra sajter

Beatlestext? Vid 1:33 hittar jag frasen "Through the leaves of green I think that I have seen another little lemon birdie smile at me"... Är det nåt Beatles har skrivit? Jag har alla plattorna, inklusive singlarna, men jag har ingen kännedom om detta...

Snälla, upplys mig!!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Rix: Näeee...menade ju inte att alla ska jobba på samma sätt, men det funkar att skriva rock på acke med...😳...bara du har ett sätt som funkar så är det ju lugnt 😆. Bra låt hur som!

Redigerat av Bengan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...