Jump to content
Annons

Testat SAMPLITUDE ?


Omni

Recommended Posts

Annons
MrPhil (oregistrerad)

har testat v 5 för rÀtt lÀngesen.

LÀttinstallerat, hittade all hÄrdvara direkt o satte sjÀlv alla buffer- o latency-vÀrden.

Proffsigt, men lite meckigt i handhavandet.

Dyrt men prisvÀrt anser nog de som anvÀnder dagens version.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har tĂ€nkt testa Samplitude, eftersom jag har börjat fĂ„ lite förfrĂ„gningar om det pĂ„ senare tid. Det Ă€r ju trevligare att veta lite mer om det man sĂ€ljer - och inte bara gĂ„ efter vad man har lĂ€st eller fĂ„tt beskrivet av andra... 🙂

Samplitude Ă€r inte sĂ„ farligt dyrt - det ligger lite högre Ă€n Cubase. Sequoia Ă€r dĂ€remot rejĂ€lt dyrt... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag började anvÀnda Samplitude pÄ Amigan nÀr det kom, och fortsatte anvÀnda det (pÄ PC) fram tills för 3 Är sen ungefÀr dÄ jag övergav det för Tracktion. Det Àr ett mycket kompetent program, men grÀnssnittet kÀnns lite förÄldrat. Dessutom hade jag stora problem med mixmotorn nÀr jag anvÀnde det. En mixdown lÀt i stort sett aldrig som en livemix. Vet inte om de förbÀttrat det pÄ senare tid.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det borde ha förbÀttrats. Det Àr uppe pÄ version 9 nu.

Med tanke pÄ att Sequoia har ett högt anseende pÄ mÄnga hÄll, sÄ har jag svÄrt att tÀnka mig att ljudmotorn i deras "budget"-program skulle vara dÄlig. De har ju ett rykte att leva upp till...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag anvÀnder Sam och Àr mycket nöjd. Det eller Sequioa verkar vara ett vanligt program bland de som liksom jag spelar in klassisk musik. Jag tror att vi Àr relativt krÀsna nÀr det gÀller ljudkvalitet, sÄ den delen Àr jag sÀker pÄ Àr fullt i toppklass. I mina öron Àr de medföljande effekterna, sÀrskilt i Pro-versionen, av precis samma klass som pluggarna som man annars fÄr betala mycket pengar för.

Det som för mig fÀllde avgörandet en gÄng i tiden var arbetssÀttet. Jag spelar vanligen in hela konserten, frÄn 2 till 16 kanaler, pÄ plats. Ofta kan det vara genrep följt av konsert. SÄdÀr 1 till 2 timmars effektiv musik. PÄ plats jobbar jag mycket med mickplaceringar och val av mickar. Inspelningen startar jag i princip och sen fÄr den gÄ till konserten Àr klar.

VÀl hemma sÄ gör jag en första version av CD.

- klipp upp i stycken eller satser.

- ta bort tystnad o prat

- fade-in / fade out

- justera volym pÄ varje stycke för sig

- ta bort lÀgsta mullret under 20Hz

- ibland lite reverb

- limiter satt till -0,3 sÄ det inte överstyr

- CD-mÀrken

- brÀnn CD

Alltihop gÄr i en rasande fart i Sam, det Àr mycket vÀl anpassat för denna typ av arbete. Inga temporÀra filer skapas, sjÀlva grundmaterialet finns kvar oförÀndrat.

Beroende pÄ ambitionsnivÄ kan nÀsta version av CD bli hur komplicerad som helst att ta fram. Ibland arbetar jag med att lÄta varje symfoni eller liknande bli ett eget projekt. Ibland Àr det enklare att arbeta med effekter pÄ "objekt"-nivÄ. En finess i Sam Àr att varje objekt (kallas region i ProTools) kan ha sina helt egna instÀllningar pÄ volym, eq, pluggar, effektsÀndningar. Detta Àr i tillÀgg till de effekter som ligger pÄ spÄret som i sin tur Àr i tillÀgg till de som ligger pÄ masterregeln. Allt Àr extremt konfigurerbart, vÀldigt bra ibland, totalt förvirrande ibland nÀr man snurrat bort sig.

En stor fördel med Sam Àr att det absolut inte behövs nÄgot separat masteringprogram. NÀstan alla som arbetar i till exempel ProTools anvÀnder till exempel WaveLab för mastring. Sam Àr lika bra (bÀttre sÀger jag) pÄ mixning Àn ProTools och lika bra pÄ mastring som WaveLab.

Som kanske förstÄtts av texten ovan jobbar jag vÀldigt sÀllan med punch-in och överlÀggningar. Midi jobbar jag knappast alls med heller pÄ riktigt. Jag har börjat leka lite med det eftersom det frÄn version 8 som kom för nÄt Är sen stöds mycket bra.

Rent ekonomiskt rekommenderar jag att titta pÄ Sam-for-rent. Detta beskrivs pÄ hemsidan. En stor finess Àr att svensk moms försvinner, spelar störst roll om man Àr privatperson. Man skriver pÄ att hyra programmet i 3 Är för en rimlig mÄnadskostnad som dras frÄn kreditkortet. Under tiden fÄr man alla uppdateringar. Efter tiden Àger man inget, man kan köpa ut för ett restpris dock. JÀmfört med listpris Àr det rejÀlt fördelaktigt tycker jag (men vi Àr som sagt olika).

Är du seriöst intresserad kan vi kanske ordna en demo eller liknande, borde vara enkelt eftersom du bor i Stockholmstrakten liksom jag.

Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Trombonisten: Vad har du att sÀga om latency, monitorlyssning etc?

Egentligen inte sÄ mycket frÄn egen erfarenhet.

Men nÀr jag experimenterar har jag absolut inga problem. Latency har mycket med ljudkortet att göra och jag kör RME Digiface plus diverse externa omvandlare. Latencyn blir sÄ lÄg att den inte spelar nÄgon roll alls. Sam har dessutom specialstöd för RME-korten för att göra det Ànnu enklare.

I version 9 som av Sam som just kommit kan man dessutom styra ljudmotorn till att antingen ha lÄg latency eller lÄg procesorbelastning. Det gÄr till viss mÄn att styra per kanal, min kÀnsla Àr att inget annat program (med undantag för SAW-studio) Àr bÀttre.

NÄ, detta Àr egentligen inte mitt huvudomrÄde som sagt.

Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Trombonisten: Vad har du att sÀga om latency, monitorlyssning etc?

Egentligen inte sÄ mycket frÄn egen erfarenhet.

Men nÀr jag experimenterar har jag absolut inga problem. Latency har mycket med ljudkortet att göra och jag kör RME Digiface plus diverse externa omvandlare. Latencyn blir sÄ lÄg att den inte spelar nÄgon roll alls. Sam har dessutom specialstöd för RME-korten för att göra det Ànnu enklare.

I version 9 som av Sam som just kommit kan man dessutom styra ljudmotorn till att antingen ha lÄg latency eller lÄg procesorbelastning. Det gÄr till viss mÄn att styra per kanal, min kÀnsla Àr att inget annat program (med undantag för SAW-studio) Àr bÀttre.

NÄ, detta Àr egentligen inte mitt huvudomrÄde som sagt.

Gunnar

LĂ„ter bra! 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tackar mina herrar för alla svar.

Dom fÄ gÄnger jag kollat in SAM sÄ har första intrycket varit:

Stabilt, drar lite CPU, vÀlljudande.

Men den informationen som Àr svÄrare att fÄ tag pÄ gÀller midi.

Dom flesta som anvÀnder SAM har höga krav pÄ audiohanteringen och bryr sig föga om midi.

Midi i SAM Àr primitivt, det vet jag och kan leva med detta. Men jag vill INTE ha midi-timing problem och det verkar vissa (dock inte mÄnga) Samplitude Àgare ha.

Men det kan förstÄs vara mer relaterat till PC/Windows Àn progammet...

Mkt synd att det finns sÄ fÄ anvÀndare.

Kul att höra att du fortfarande Àr nöjd Gunnar.

Kanske blir sÄ att jag gör en dual-boot och testar SAM pÄ ena och annan DAW (ex Cubase) pÄ den andra.

Ha det gött! 😉

Mvh Omni

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Dom flesta som anvÀnder SAM har höga krav pÄ audiohanteringen och bryr sig föga om midi.

Detta stÀmmer ganska bra in pÄ mig...kör fortfarande Sam7an och har Ànnu inga planer pÄ att uppgradera (8an föll mig inte alls i smaken)...

Midi i SAM Àr primitivt, det vet jag och kan leva med detta. Men jag vill INTE ha midi-timing problem och det verkar vissa (dock inte mÄnga) Samplitude Àgare ha.

Inga timingbekymmer överhuvudtaget...och dÄ kör jag ÀndÄ pÄ MME-drivisar...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...