Jump to content
Annons

Hur låter de "ärliga" högtalarna?


Danabacken

Recommended Posts

Hej!

Jag använder en sub och två små högtalare när jag mixar, och upplever ofta hur ljudbilden ändrar sig beroende på om\hur mycket jag lyssnat på annan musik någon annan stans. Jag känner att mina talare inte ger ett ärlig och rakt ljud. Jag sitter ofta och pillar med Bass- och Treble-knapparna när jag känner att tex basen är sjukhög, men... Hur ska det låta egentligen? Finns det kanske nåt "test" eller liknande för att justera ljudet så det blir som det ska? Hur gör ni? Tänker ni på det ofta?

Tack på förhand! 😎

\Dana

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hehe, det är väl upp till dig att avgöra hur det ska låta! Sen kan man ju tycka en massa om det 😎

Gör såhär att du lyssnar på din musik i en massa olika apparater. Då kommer du höra hur det låter generellt, och vad det är generellt du bör ändra på. Se sedan till att bli bästis med någon som har en riktig god ljudanläggning. Lyssna där gå hem o lyssna, så småningom hör du hur det låter när det ska låta bra i ditt sound system med 😛

Lyssna runt o skär alltid mer i basen än vad du tror 🙂

/Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Enda riktiga sättet är nog att mäta upp din lyssning, o titta grafiskt med hjälp av spektrumanalysator. Örat har en märklig förmåga att lura hjärnan.

Det enda man kan säga om bra rak återgivning rent audiellt är väl att du verkligen kommer höra skillnad på olika inspelningar. Det blir inte systemet som låter, utan det du lyssnar på.

Glöm inte att rummet oxå påverkar ljudet. Det är en hel vetenskap. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda riktiga sättet är nog att mäta upp din lyssning, o titta grafiskt med hjälp av spektrumanalysator. Örat har en märklig förmåga att lura hjärnan.

Jag litar mer på öronen än på mina ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pilla inte på bas och diskant - utan låt dem alltid stå i "neutralt" läge!

Om du håller på att justera där hela tiden, så får du ju ingen fast punkt att utgå ifrån - utan det kommer alltid att låta olika på dina mixar...

Om du inte har en lyssning som är ok, så referenslyssna på olika kommersiella skivor i samma genre, lite då och då under mixningen, så märker du om du ligger helt fel eller någorlunda rätt i mixen. Mixa inte heller på för hög volym - för ju högre du spelar, desto mer påverkar rummet...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Enda riktiga sättet är nog att mäta upp din lyssning, o titta grafiskt med hjälp av spektrumanalysator. Örat har en märklig förmåga att lura hjärnan.

Jag litar mer på öronen än på mina ögon.

Det är rätt - när du vet att du kan lita på din lyssning OCH så länge öronen är pigga o alerta! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pilla inte på bas och diskant - utan låt dem alltid stå i "neutralt" läge!

Om du håller på att justera där hela tiden, så får du ju ingen fast punkt att utgå ifrån - utan det kommer alltid att låta olika på dina mixar...

Om du inte har en lyssning som är ok, så referenslyssna på olika kommersiella skivor i samma genre, lite då och då under mixningen, så märker du om du ligger helt fel eller någorlunda rätt i mixen. Mixa inte heller på för hög volym - för ju högre du spelar, desto mer påverkar rummet...

Det där låter bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pilla inte på bas och diskant - utan låt dem alltid stå i "neutralt" läge!

Om du håller på att justera där hela tiden, så får du ju ingen fast punkt att utgå ifrån - utan det kommer alltid att låta olika på dina mixar...

Om du inte har en lyssning som är ok, så referenslyssna på olika kommersiella skivor i samma genre, lite då och då under mixningen, så märker du om du ligger helt fel eller någorlunda rätt i mixen. Mixa inte heller på för hög volym - för ju högre du spelar, desto mer påverkar rummet...

Men om musiken ska låta bra på hög volym då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pilla inte på bas och diskant - utan låt dem alltid stå i "neutralt" läge!

Om du håller på att justera där hela tiden, så får du ju ingen fast punkt att utgå ifrån - utan det kommer alltid att låta olika på dina mixar...

Om du inte har en lyssning som är ok, så referenslyssna på olika kommersiella skivor i samma genre, lite då och då under mixningen, så märker du om du ligger helt fel eller någorlunda rätt i mixen. Mixa inte heller på för hög volym - för ju högre du spelar, desto mer påverkar rummet...

Men om musiken ska låta bra på hög volym då?

Låter musiken bra på låg volym så gör den sannolikt det på hög volym också. Givetvis är det lönt att jämföra vid mix, men då rummets bristande akustiska gensvar alltid är ett faktum på hobbynivå så kommer också uppspelningen vid hög volym längre från verkligheten enligt det av Claes givna resonemanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det ska låta såhär ungefär:

BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL!

:rolleyes:

Tjena förresten Dana, var har du varit på sistone?

Kan bara hålla med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pilla inte på bas och diskant - utan låt dem alltid stå i "neutralt" läge!

Om du håller på att justera där hela tiden, så får du ju ingen fast punkt att utgå ifrån - utan det kommer alltid att låta olika på dina mixar...

Om du inte har en lyssning som är ok, så referenslyssna på olika kommersiella skivor i samma genre, lite då och då under mixningen, så märker du om du ligger helt fel eller någorlunda rätt i mixen. Mixa inte heller på för hög volym - för ju högre du spelar, desto mer påverkar rummet...

Men om musiken ska låta bra på hög volym då?

Låter musiken bra på låg volym så gör den sannolikt det på hög volym också. Givetvis är det lönt att jämföra vid mix, men då rummets bristande akustiska gensvar alltid är ett faktum på hobbynivå så kommer också uppspelningen vid hög volym längre från verkligheten enligt det av Claes givna resonemanget.

En annan aspekt är ju också att du inte frestar på öronen lika mycket vid låg volym, och kanske kan sitta och mixa en längre tid... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mixa på för låg volym ger diskant och framförallt basbortfall.

(Studera Fletcher/Munson kurvorna)

Mixa både starkt och svagt för att hitta lämplig balans och ha alltid i åtanke att rummet påverkar ljudåtergivningen kollosalt mkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som om det inte finns några "ärliga" högtalare. Och om de finns så har hobbyisten ingen större nytta av dem eftersom rummet (oftast) kommer att vara oärligt i alla fall. Lösning referenslyssna i olika system och lära sig vad som fungerar i de högtalare man valt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är enklare att göra bra mixar med mer verklighetstrogna högtalare som ger en bra detaljupplösning utan att överdriva något register - men visst kan man lära sig de flesta högtalare och efter en tid göra ganska bra mixar i nästan vad som helst. Inlärningsperioden är däremot betydligt kortare om man har bättre monitorer - och det blir trots allt ännu bättre eftersom man kan höra viktiga detaljer bättre, utan att de försvinner och smetas ut i en sämre högtalare...

Ibland kan faktiskt också akustikbehandling göra större skillnad än att lägga ett par tusen extra på ett par lite dyrare monitorer. Det beror förstås på vilken nivå man har som utgångspunkt, men ändå... Kan vara värt att tänka på... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som om det inte finns några "ärliga" högtalare. Och om de finns så har hobbyisten ingen större nytta av dem eftersom rummet (oftast) kommer att vara oärligt i alla fall. Lösning referenslyssna i olika system och lära sig vad som fungerar i de högtalare man valt ?

Väl pessimistiskt.

Även på en relativt låg budget kan man få till en mix som fungerar för det mesta. Det handlar om att åtgärda de värsta problemen, och sedan att lära sig hur det låter när det är bra. Då och då åker man på en överraskning förstås, men det händer nog alla.

Några punkter.

1- hyfsade högtalare. Det blir många överraskningar på datorhögtalare. Ett par rimliga hifi-högtalare eller även billiga så kallade monitorer kan fungera alldeles utmärkt. Är budgeten låg så skulle jag tro att det bästa är begagnade hifi-högtalare och förstärkare.

2 - rimligt bearbetning av ljudet i rummet. Det funkar liksom inte om rummet låter som ett helkaklat badrum. Vill du kan du ju provlyssna lite olika akustik och effekten. Ta en transistorradio (eller vad du har) och bär runt den på lite olika ställen. Kanske badrummet, kanske trappuppgången, i källaren, i sovrummet. Du kommer märka att det låter väldigt olika. Vid mixning vill man ha kontroll på de värsta avarterna av akustiken. Basdämpning brukar vara viktigast och svårast. En rejäl säng eller soffa i rummet hjälper mycket. Kanske ett par balar minerull. En tjock gardin framför fönstret. Det behöver inte bli särskilt dyrt, det som krävs är kunskap.

3 - slutligen, när man kan begränsningarna och förstår hur de påverkar så går det att arbeta. Kanske låter basen totalt kajko under 150 Hz i ditt rum med dina högtalare. Nå, då vet du det och kan kanske fixa den delen i lurar i stället.

Lycka till

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa punkt är att det är bra att ha en ordentlig referns.

Sätt en märke på volymkontrollen och mixa alltid vid den volyminställningen. Då lär du dig hur det bör låta för att bli bra.

Vill du läsa lite mer om hur en av de stora gör så kan du leta efter Bob Katz K-system. Han föreslår just detta men har också kalibrerat det till en viss ljudnivå. Samma ljudnivå alltid oavsett vilket rum man jobbar i gör det lättare att flytta sin mix.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan, menade inte att låta superpessimistisk. Bara att oavsett vad man använder så måste man "lära" sig sin utrustning för att få till en bra mix. Men det resulterade ju i några riktigt bra råd, tack Claes och trombonisten! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mixa på för låg volym ger diskant och framförallt basbortfall.

(Studera Fletcher/Munson kurvorna)

Mixa både starkt och svagt för att hitta lämplig balans och ha alltid i åtanke att rummet påverkar ljudåtergivningen kollosalt mkt!

Precis, om man mixar på låg volym så blir det ofta för vasst när man drar på. En del musik (som t ex en del Hardcore) lyssnar man ju bara till på hög volym. Då bör det väl också mixas med hög volym för att låta bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...