Jump to content
Annons

Passiva Vs aktiva monitorer


hobbex2004

Recommended Posts

Undrar vem som skulle vinna omröstningen: "Forumets minst populära"... rolleyes.gif

och vinnnaren ärrrrr _ _ _ R _ _ _ - _ _ - _ _ G _ ! (Hänga gubbe nån?🙂)

och detta är inte förolämpande??

är det "öga för öga, tand för tand" som gäller numera??? 🙂

jag tycker att båda parter haft taskig attityd i sina inlägg.. forget it!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

god natt! 🙂

Du har misuppfattat mig hela tiden-hobbex, jag menar inte att du ljuger om min tidigare kritk (som inte har med denna tråd att göra för övrigt...) utan om att jag i denna tråd skryter etc etc och bara vill visa mina egna grejor och är en besserwisser-du känner inte mig så sluta kalla mig för sådant jag inte är,både du och ove blåser upp detta till oanade proportioner så här pass sent i efterhand vilket enbart kan tolkas som en fientlig handling, kan du inte fatta mitt första inlägg så strunta i det då, som jag har sagt gång på gång så gagnar säkert dessa tips,som det handlar om-inget annat, andra forumister!

chilla nu baby!!!

Den som känner sig gagnad räcker upp en hand....

(som inte har med denna tråd att göra för övrigt...)

haha.. jag anser inte att ngt som du skrivit här har med denna tråd att göra överhuvudtaget...!!!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips till Hobbex och alla andra: Ni kan ju köra OSTRACIZE metoden i fortsättningen, och bara replikera och svara på alla andras svar och låta vissa vara i tredje person och aldrig gå i svaromål, typ ignorera, skicka inte ens PM. Svara inte på PM. Till sist slutar dom. De kan aldrig tvinga er att svara.

Det tyckerjag borde bli en de-facto standard här på forumet 🙂

vi kan väl lika stoppa hela forumet, för vem vill prata med någon som tycker olika en själv.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

haha.. jag anser inte att ngt som du skrivit här har med denna tråd att göra överhuvudtaget...!!!! 😏
Jag orkade inte ens läsa dina inlägg...
Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Har sett att det finns passiva monitorer som är rätt billiga, då är frågan, hur viktig är förstärkarens frekvenskurva gentemot högtalarens? Förstår att den aturligtvis inverkar, med i alla monitortrådar jag läst pratar man om högtalarnas linjäritet, är förstärkarens försummbar gentemot högtalarens eller vad?

Jag har en Sony 2x60W förstärkare stående som jag skulle kunna använda.

En monitor bedömer du på frekvensomfång och jämnhet, dynamik (transienter och utklingning), distortion, återgivning av ljudbredd och sådär.. Slutsteget inverkar, men i betydligt mindre grad än själva monitorn, det viktigaste är att det är kraftigt nog att driva monitorerna utan hög distortion.

Det är en bra uppgradering att byta från datorhögtalare till ett par monitorer. Du kan gott använda din Sony förstärkare med t ex ett par begagnade Tannoy Reveal.

Något som många glömmer är att rummet du sitter i påverkar frekvensgång, utklingning och sweet spot mkt mer än förstärkare och tom monitorn. Akustiken i ett vanligt lägenhetsrum ger dig toppar och dalar runt +-20dB för många frekvensområden. Istället för att lägga någon tusenlapp på ny stärkare, så köp 8st glasullplattor 50-80kg/m3 på bygghandeln som du klär i tyg och placerar diagonalt över hörnen för samma pengar, så har du plötsligt förbättrat lyssningen många gånger mer än motsvarande pengar på ett par något dyrare monitorer eller slutsteg.

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm...

det här var en jädrans tråkig stämning här i den här tråden. tyckern nog att det är bast att nita den för gott och börja på en ny kula nån annan gång.

hobbex: nog kan jag tycka att florian kan visa en hård ton emellanåt men bara därför så är det totalt onödigt att försöka överträffa honom. vem vinner på det? ingen

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat på att inhandla ett par monitorer. Idag mixar jag genom ett par gamla Primax datorhögtalare, tycker de låter okej, men måste nog byta upp mig känns det som. Har inte så jättehöga krav då musiken ENDAST är en hobby och inget annat.

vill inte lägga för mkt pengar på ett par monitorer då det finns så mkt annat jag vill köpa. Så min monitorbudget är max 2500:-, nytt eller beg kvittar.

Har sett att det finns passiva monitorer som är rätt billiga, då är frågan, hur viktig är förstärkarens frekvenskurva gentemot högtalarens? Förstår att den aturligtvis inverkar, med i alla monitortrådar jag läst pratar man om högtalarnas linjäritet, är förstärkarens försummbar gentemot högtalarens eller vad?

Jag har en Sony 2x60W förstärkare stående som jag skulle kunna använda.

har även kollat efter begagnade monitorer, men det finns inte många att välja o vraka bland (ngn här som vill sälja sina?)

Skall tillägga att det är närfältsmonitorer jag är ute efter.'

//newbe

Tjenare! Har du inhandlat nåra högtalare än?

Jag skulle nog i ditt läge beställt dessa

http://www.thomann.de/thoiw5_adam_anf10_box_prodinfo.html

Och kört med din förstärkare 😉

EDIT: OJ! glömde att det va styckpris,då rekomenderar jag Behringers passiva 2031p itället,http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_b2031p_truth_prodinfo.html

Jag har ett par aktiva och dom låter Svinbra för det priset tycker jag,synd bara att Den aktiva delen inte håller. Lycka till!!!

Redigerat av Blodis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...