Jump to content
Annons

Passiva Vs aktiva monitorer


hobbex2004

Recommended Posts

hej på er

hmmm, misstänkte lite grand att vissa skulle ta åt sig och jag hade mina aningar när jag skrev besserwisser....

florian: jag är inte här för att vara på nåt sätt spydig eller nedvärdera dig på nåt sätt. jag tvivlar inte på att det du kommer med har en relevans i många fall men i detta fall där frågeställaren undrade efter monitorer kring 2500 kronor så känns det lite mer relevant om man försöker svara på det. för visso har du gjort det men när jag läste igenom tråden så verkade den ha urartad sig och tonerna emellanåt var lite hätska. det är nog inte första gången för dig, tyvärr måste jag väl säga

jag tänkte så här när jag läste de svar som kommit in. om jag hade ställt samma fråga och fått alla dessa svar, skulle jag känna mig behjälpt, nej, tvärtom, jag skulle känna mig mer vilsen då flera märken kom upp hit och dit och då menar jag att sanningen är att för 2500 kr så duger t.om datorhögtalare gott nog, om det är monitorer som önskas.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

OK Ove.

Du verkar både okunnig och humorbefriad.

Om du inte förstår ironi eller vet hur man tolkar och använder smileys så låt bli.

Är inte intresserad av att fasta i en gnälltråd.

Jag råkade skriva fel ord och bad om ursäkt för det.

Jag skämtade om det också men det verkar du ha missat.

Dessutom är det i det närmaste omöjligt att misstolka mig om man läser mina inlägg och är normalbegåvad.

Du har fel i sakfrågan om att aktiva skulle vara mer "flat" än passiva.

Så du har knappast varit till hjälp.

Syftet med mitt inlägg var helt enkelt att rätta till dina missuppfattningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu tänker jag ge mig in i debatten

...

med varning för att låta lite väl nybörjaraktig nu men min syn vad gäller aktiva och passiva monitorer är sådan här. aktiva är enklare att handskas med då man slipper ha ett tungt slutsteg, eventuellt försteg också, som tar plats, ström och alstrar värme. Tidigare var nog passiva monitorer rätt vanlig men med utvecklingens framtåg och med den globaliserade värld vi lever i så har aktiva monitorer tagit över rollen som den ledande rollen som studiomonitorn. Givetvis kommer det finnas fortfarande de som väljer passiva högtalare ändå.

Själv tror jag att passiva högtalare funkar rätt bra om man redan har ett bra slutsteg sedan innan och som man kan koppla till monitorerna. Men då måste slutsteget vara av bra kvalité och det kostar lite pengar. Men om man inte har något slutsteg så ser jag det som lite onödigt att införskaffa sig passiva montitorer.

Sen tycker jag att man ska inte stirra sig blint på huruvida ett par monitorer är grymt jämna frekvensmässigt för alla kommer låta olika och återge frekvensbanden olika, dvs. alla färgar ljudet på olika sätt, det kommer man inte ifrån!! Men däremot mer eller mindre, viktigt att säga också i sammanhanget. Jag skulle aldrig titta på en frekvenskurva och köpa efter den, jag skulle lyssna och lyssna och lyssna. Om man tycker om en högtalare och känner att man kan göra snygga mixar med den och sedan se att den där frekvenskurvan var åt helskotta konstig, då skulle jag ta just den!

frågan är, alla dessa detaljer som florian och ove och omni pratar om, blir man per automatik en bättre mixare? troligen inte

mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

mr keff

men när jag läste igenom tråden så verkade den ha urartad sig och tonerna emellanåt var lite hätska. det är nog inte första gången för dig, tyvärr måste jag väl säga

vad vill du säga med detta, läs om tråden en gång till, vem och vad urartar?

Det enda som urartar är när sådana som du kommer och förlöjligar en seriös debatt etc med att snacka dumheter som bessewisser osv osv vilket i sin tur medför att man reagerar avigt gentemot en sådan struntpelle som du, tyvärr!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

ahhh jag blir så irriterad när folk vrider till alllt man säger...är detta en forumsjuka eller är det exklusivt för dessa individer som återfaller i samma mönster?

Vem--- 🙂 ---har i denna tråd talat om att stirra sig blind på frekvenskurvor istället för att lyssna---ingen, kära du---INGEN---utom du och först nu!!!

(vad tillför detta...)

Jag vet vad jag står och faller med, ekonomin, vad jag sagt i mina inlägg i frågan om högtalare och alltid kommer att säga står jag för i alla väder, och det är att man självklart skall LYSSNA med öronen i första hand, har jag inte sagt detta redan mr Keff???

det som inte skadar kan man ju dessutom bistå med i rent informativt syfte, såsom mina tipps i mitt första inlägg...eller hur, sluta svamla nu!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag skulle aldrig titta på en frekvenskurva och köpa efter den, jag skulle lyssna och lyssna och lyssna. Om man tycker om en högtalare och känner att man kan göra snygga mixar med den och sedan se att den där frekvenskurvan var åt helskotta konstig, då skulle jag ta just den!

Och hur ofta har man möjligheten att testa en högtalare så länge innan man bestämmer sig för att ta den så man hinner dels vänja sig vid den, dels kolla om man gör bra mixar i den eller ej?

Rakast möjliga återgivning gör jobbet lättare för dina öron när du jobbar.

Öronen gör inte det bästa jobbet för att plocka ut rakast möjliga lyssning.

Högtalare som 'låter bra' riskerar försköna allt du lyssnar på. De hör snarare hemma hemma.

Monitorer ska inte 'låta bra', de ska avslöja och återge korrekt. Då är de bra.

Den som tror att ens öron är bättre än mätinstrument på att avgöra hur väl en högtalare återger frekvenser har alltför stor tilltro till sina öron.

Så, säkert ett par rejäla brandfacklor inslängda 😕

Och på tal om 'keff', så är märket Kef ett alternativ att titta på om man snubblar över ett par såna hifi-lådor. Ska vara rätt så raka o rättvisa i sin återgivning även de - har jag hört...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Kef är nog bra dom också, i alla fall vissa modeller

Helt rätt Flo. De har haft sina upp o nergångar i kvaliteten de oxå, speciellt tror jag 80-talet var en downperiod om jag minns rätt.

Modellerna jag tänkte på var Q-serien, speciellt kanske den mellanstora Q3 på stativ.

edit: sär skrivning

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

hallå

florian: tråkigt att du verkar ha blivit allt för stött på tårnen, vilket inte var min mening alls. det är så klart väldigt bra att det diskuteras men min infallsvinkel i det hela var menad som så att denna tråd hade en ursprungsfråga och sedan har svaren blivit betydligt större än vad frågan var menad för. varför jag då skrev som jag skrev var att jag hade läst igenom hela tråden utifrån, neutralt så att säga, och ville påpeka detta för hobbex. svaret är ibland mycket enklare. men sen så givetvis så är det ju bra att det argumenteras om passiva och aktiva men det skedde på ett något urartad sätt, det blev inte så bra som det var i början. jag är inte ute efter att förolämpa er utan mitt inlägg var först och främst ämnat åt hobbex och vem vet, besserwissern i det här fallet kanske inte alls var du, men jag antog att den som tog åt sig mest skulle nog vara den. sorry

mrphil: jag tycker att det låter sunt av dig att tänka som du gör, att få till bra mixar så vill man inte att någon del av frekvensomfånget sticker ut för mycket, man vill ha så god kontrol som möjligt. sen hävdar jag ändå att alla monitorer färgar ljudet och det måste man få leva med. monitorer som gör mixen rättvisa i alla avseende ligger avsevärt mer än 2500 kronor vilket är ramen för frågeställarens monitorköp.

en annan sak som färgar ljudet är ju så klart våra öron, som jag hör, hör t.ex. inte du eller nån annan. därför finns det heller ingen universiell monitor som har rak frekvensgång och som alla kan använda för då vet man att man gör perfekta mixar.

sist men inte minst

öppen fråga: jag själv har inte haft möjlighet men av vad jag läst så verkar flera här inom just denna tråd ha stor erfarenhet av monitorer. undrar om ni någon gång har jämfört två par monitorer som har sådan här rak frekvens gång, vilka faktorer skiljer dem åt isåfall? en intressant fråga faktiskt

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som kan skilja i sådana lägen, kan vara antingen ganska stora skillnader eller väldigt subtilt. Upplösningen kan vara olika. Även om man har en rak frekvensgång, så innebär det inte att allt med en uppmätt rak frekvensgång, lyckas leverera lika upplöst ljud, utan trots frekvensgången kan olika instrument smetas ut lite på grund av högtalarna. De kan också ha olika bra transientrespons och en sämre transientåtergivning ger också ett mindre tydligt ljud. Deras Sweetspot kan vara olika stor beroende på vilka högtalarelement som har valts, liksom förmågan att återge en exakt placering i stereobilden. Det finns massor av små och stora detaljer som kan göra att man väljer en monitor före en annan - och på grund av att det finns skillnader - trots de fina siffrorna i databladen - så kan man faktiskt mest förlita sig på hur de egna öronen uppfattar det hela. Vi är ju alla individer och hör därför inte exakt lika. Hade vi hört exakt lika, så hade det varit helt meningslöst att det fanns så många tillverkare av BRA studiomonitorer - för då hade alla alltid valt samma modell - men alla tillverkarna överlever, vilket innebär att alla inte väljer samma... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

jag säger såhär angående det nån skrev om subwoofers : om man tycker att en subwoofer är onödig, så har man antingen väldigt dålig koll på hur man placerar en sub rätt för att den ska jobba i fas med monitorerna, och vidare så vrider dom allra flesta ovana på med alldeles för hög nivå/voym på sin sub i tron om att det ska låta så med en sub, en sub ska ju bara finnas där och fungera som en förlängning/utsräckning av monitorernas egen frekvensegång.

många ställer även delningdfrekvensen på subben fel, tex om man har monitorer som har en frekvensgång ned till ca 60Hz och en sub som man väljer att dela vid 80Hz så får man ju ganska självklart en skaplig puckel vid det överlappande basområdet. (beroende om monitorerna och suben är i fas dvd)

*bara lite input*

Redigerat av NONHALO
Link to comment
Dela på andra sajter

Frapperande att ingen har frågat efter SONY De135s 2x60 W i vilken OHM?

Har han angivit specifikationer, finns de på nätet?

I de flesta fall anges effekten på vanliga hifi-stärkare vid 8 ohm - så man borde nog kunna utgå från att så är fallet även med den...

Det finns:

Ingen som - hittills - sagt att aktiva delningsfilter och separata slutsteg för diskant och woofers är generellt och oomtvistligt bättre än hos något passivt. Att dela på frekvenserna innan de går in i resp slutsteg är oomkullrunkeligt bättre  😳 , dessutom att ha separat vänster/höger slutsteg eliminerar överhörning mellan kanalerna, och detta är bara till fördel när man sysslar med stereo-fälts-bredd lyssning och fasfels-koll.

Skall Hobbex motsvara detta i passivt, måste han skaffa högtalare gjorda för biwiring, och biamping, två separata monoblock matchandes högtalarnas känslighet, samt schyssta högtalarkablar, m m, m m. Det slutar låååångt utöver 2.500 :- som han hade tills övers, och låååååååååångt utöver hans HOBBY som han noga påstod i trådens början. Han är inte proffs som vi/ni andra.

Jag kör med aktiva själv (fast i en lite annan prisklass, trots att det bara är en hobby för mig också... 😏 ) - MEN jag är också medveten om att det finns olika skolor där - så jag vill inte hålla med om att aktivt alltid är bäst. Därom tvista di lärde och eftersom jag inte spelar i deras liga, så låter jag det vara osagt vilket som verkligen ÄR bäst... 😉

Vad jag däremot kan säga med stor säkerhet, är att i de lägsta prisklasserna, så används definitivt inte några specialanpassade slutsteg i de aktiva monitorerna, utan det är högst ordinära och väldigt billiga slutsteg och filter, där nätdelen helt enkelt inte orkar driva ordentligt vid kraftiga transienter. I de lägre prisklasserna, så kan det alltså mycket väl bli bättre att köra med passiv delning om man har ett löst slutsteg som har stor strömkapacitet och därmed klarar transienterna.

Justa högtalarkablar? Ja, vanlig 1.5mm2 elkabel duger utmärkt och det finns ingen anledning att skaffa något dyrare på den fronten - inte ens om man går upp rejält i pris på prylarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag sade...förresten Claes-du fyller snart 42 va...vi är ju samma årgång vetja!

(DRAKENS ÅR=BÄST OCH STÖRST 😏 )

Jäpp! Draken käkar alla andra till frukost... 😳

23/11 fyller jag... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
mrphil: jag tycker att det låter sunt av dig att tänka som du gör, att få till bra mixar så vill man inte att någon del av frekvensomfånget sticker ut för mycket, man vill ha så god kontrol som möjligt. sen hävdar jag ändå att alla monitorer färgar ljudet och det måste man få leva med. monitorer som gör mixen rättvisa i alla avseende ligger avsevärt mer än 2500 kronor vilket är ramen för frågeställarens monitorköp.

en annan sak som färgar ljudet är ju så klart våra öron, som jag hör, hör t.ex. inte du eller nån annan. därför finns det heller ingen universiell monitor som har rak frekvensgång och som alla kan använda för då vet man att man gör perfekta mixar.

Tjena anders!

Ja, alla monitorer o högtalare färgar ljudet mer eller mindre. Ingen är helt rak. Viktigt att komma ihåg när man speciellt börjar prata 20000kr klassen o uppåt.

Alesis M1A mkII har däremot en väldigt rak återgivning mellan 45 Hz o 20 kHz. Den ligger +/- 2dB, o det får nog anses rätt bra, speciellt med tanke på att de ligger på 3½-4 tusen. Inte SÅ långt från 2500.

Sen, precis som Classe Drake säger; finns det andra aspekter som spelar in i valet. Sweet spot, stereoseparation, driftsäkerhet, att den orkar på höga volymer, att karaktären inte ändras beroende på hög eller låg volym etc etc.

Det där med öronen: har du inte hörselfel så är en rak återgivning en rak återgivning, för du vet inget annat än dina egna öron. Om du jämför en cello i verkligheten med hur den låter inspelad med en riktigt bra mik, så kommer en rak återgivning ge dina öron i det närmaste samma lyssnarupplevelse, om det varit optimalt uppmickat o den som gjort inspelningen strävat o lyckats med att återge orginalljudet. En anpassad lyssning till dina örons ev avvikelser kommer istället ge en felaktig upplevelse, eftersom den avvikelsen inte existerar när du lyssnar på orginalkällan. Så en rak återgivning är alltid det mest rättvisa om man ska jämföra hur saker låter i verkligheten, oavsett hur öronen tar emot ljudet.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

hallå hallå

om hobbex skulle välja att vilja typ lägga ut det dubbla, omkring 5000 kronor, där det finns några fler monitorer att ändå välja på, då tänker jag mer på aktiva sådana, skulle det vara värt att spendera dubbelt så mycket på en sådan än typ 2000 på en passiv. Jag vet nog mitt svar men jag väntar med det, vill höra vad ni har att säga först.

mrphil: jodå, det har alldeles tydligt framgått detta med rak frekvens återgivning och vad det innebär för lyssningen men det intressanta är ju då om man skulle ställa olika typer av aktiva alternativt passiva monitorer, som alla påstår i sitt produktblad ha en rak frekvensgång, i ett enda rum och lyssna seriöst på skillnaderna. Om jag inte har missuppfattad dig nu men då borde ALLA dessa monitorer göra t.ex. den där cellon rättvisa, men ändå lär du nog uppfatta skillnader, speciellt mellan dyrare och billigare monitorer och du kommer kunna favorisera en framför en annan. det kan handla om transienter, hålla ihop basen, förstärker kanske mellanregistret mer än de andra. Håller du eller någon annan med eller inte?

mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nära att 3:e världskriget bröt ut pga mig....

Tänk om man hade fått sån här respons när man lägger ut demolåtar. Det hade hjälpt mig mkt mer i mina mixningar än ett par nya monitorer skulle göra .....

Återigen tack till er alla, speciellt till er som höll sig inom ramarna för mina frågor.... ingen nämnd ingen glömd...(spec inte Florian) 😲

Jag har ju läst X antal monitor-trådar, de har alla spårat ur mer eller mindre pga en massa name-droppings... Ingenjör som man är, tänkte skapa en lite mer "teknisk" tråd, men där gick jag bet. Tror att detta är helt fel forum att ställa tekniska frågor i, iaf frågor där "öron & smak" kommer in i bilden.😆

Mitt problem är eg att jag böjar bli lite irriterad över att mina mixar låter så olika beroende på var man lyssnar på dem.. innerst inne vet jag att det beror på min saknad av erfarenhet och min otålighet, men vill helst inte inse det. Utan skyller hellre på mina högtalare...

Jag har redan konstaterat att att man ska använda sina öron & att man inte får ngt bra för små summor. Så jag får nog inse att ett par nya monitorer (oavsett pris) inte kommer hjälpa mig så mkt.

Men.... eftersom ingen totalsågade min idé om att ett par passiva Behringer och min SONY-stärkare skulle fungera är svar nog för mig. Men det kanske blir ett par aktiva ändå tillslut...

Jag har inte lyssnat på några monitorer öht...någonsin, så jag vet faktiskt inte hur stor skillnad det skulle bli gentemot de jag har idag.

Nog om monitordjungeln, för jag tror inte ngn blir klokare av alla råd och tips. Det bästa är att gå in i affären & köpa 1:a bästa pryl 🙂

Över till ngt helt annat..

VARNING!!!

Här kommer en liten teoretisk/teknisk spekulering som jag kom på nu.

(OBS!!! Jag är en elektronik/data civilingenjör, ingen audiofil eller ljudtekniker... så ha överseende om jag helt är ute o cyklar):

Om man på NGT sätt lyckas ta reda på frekvensresponsen hos förstärkare/monitorer så skulle man kunna kompensera för frekvensolinjäriteten med en rejäl EQ innan förstärkarsteget..

Tex:

man genererar en sinussignal, som sveper från 20Hz upp till 20kHz med fast amplitud som insignal till stärkaren. Med en mick vars frekvensgång är känd, eller med ngn annan specialutrutning som har super-rak frekvensgång spelar man in ljudet som kommer ut ur högtalarna. Genom att subtrahera dessa frekvenskurvor från varandra får man högtalarnas/förstärkarens gemensamma frekvensrespons. Denna kurva kan man använda för att linjärisera olinjäriteten, genom att ratta in EQn som nämndes innan. Har man en dipp på säg 3dB vid 1500HZ, höjer man bara EQn 3dB vid 1500HZ, på så sätt tar de ut varandra. Detta skulle kunna automatiseras mha en återkoppling mellan micken och EQn.

Visst, här tillkommer säkert en massa parametrar och faktorer som tex rummets akustik, färgningar osv som jag inte känner till eller tagit hänsyn till.. men skulle inte detta kunna funka i teorin?

Isf, kvittar det nästan vad man har för monitor/stärkare (mer eller mindre iaf), då alla skavanker fixas till innan ljudet når öronen !?

Spåna gärna lite kring detta & lägg ner monitorfrågan, för jag har gett upp .🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana här trådar brukar som sagt spåra ur, eftersom det finns somliga som påstår att det bara finns en väg att gå och att man är en idiot om man inte håller med... 😆😎

Så är det ju inte - utan även om man lyssnar på högkvalitativa monitorer, så finns det skillnader som gör att jag t ex väljer ADAM i stället för Genelec - och Florian väljer INO Audio före NHT (Florian: sorry om detta är fel, men jag vet i alla fall att du gillar INO... 😉 ).

Ett par passiva Behringer tillsammans med din befintliga förstärkare, kommer med stor sannolikhet att ge dig bättre ljud än om du väljer Behringers aktiva modell av samma monitor, eftersom du får en bättre förstärkare än det sitter i de aktiva. 🙂

En eq introducerar andra problem, så då är det faktiskt att föredra att lära sig leva med bristerna i högtalarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Håller du eller någon annan med eller inte?

mvh Anders

Håller helt klart med!

Framför allt därför att tillverkare alltför ofta påstår frekvensgång från låg Hz till hög kHz, men inget +/- värde. Och det säger ju egentligen inget, eftersom variationerna mellan angivna punkter kan vara rätt stora.

Så när man tittar på värden o produktblad så måste man kolla efter detta, annars kan vem som helst ange såna fantastiska värden som 28Hz - 25kHz! 😎

När man väl hittat ett par olika med angivna värden som man tycker sig kunna lita på, då är det dags att lyssna! För då kommer andra aspekter in, som nämnts tidigare. Och som också sagts men tål sägas igen: INGEN högtalare återger en perfekt rak frekvenskurva. Och VAR nånstans i de små variationer som alltid finns oavsett prislapp kommer skillnad att uppstå även mellan de som har väldigt lika värden på papperet. Tittar man på en grafisk kurva så kommer ingen högtalares kurva vara exakt lik den andres, även om det skulle vara samma omfång o samma plus/minusvärden.

Men har man kommit dithän att man väljer mellan ett par olika alternativ där variationerna är väldigt små, har man kommit väldigt långt på väg mot bra lyssning, oavsett vilken monitor man än väljer av dessa.

Börjar man med att lyssna efter vad som låter bra, så är risken rätt stor att man väljer nåt som låter 'bra' - men inte korrekt! Speciellt om man är oerfaren.

Till Hobbex:

jag tror att om du väljer ett par Behringer tillsammans med din Sony-stärkare så är nog chansen god att du får en bättre lyssning än idag, o det kommer hjälpa dig göra bättre mixar, även om grundtalangen sitter i dina öron o i din skalle 😆

Om dina spekulationer kring anpassad EQ för att kompensera till rätt återgivning: Kompensation också för rummet.

JBL har kommit med nåt sånt system också.

Link to comment
Dela på andra sajter

tja alla och framför allt hobbex då

här fick jag en utskällning av florian för att jag kom in och trampade in på en seriös debatt. jag så att hobbex lär nog bli mer förvirrad än hjälpt och han frågade ju endast efter ett par aktiva alternativt passiva monitorer för 2500 kr. som claes också säger, sådana här inlägg kan tyvärr spåra ut och gå alltför djupt, detaljrikt då förvisso intresse finns men som inte hjälper en som ska köpa en monitor för första gången utan man blir mer och mer förvirrad. Detta var vad jag kände efter att jag läst tråden och skrev det men Florian pikade mig för detta. Hmmm.....

mr phil: ett alldeles förträffligt svar!!! en eloge ska du ha, kunde nog inte ha formulerat det bättre själv :rolleyes:

hobbex: som mrphil är inne på, och du faktiskt, kör med det du känner bäst för och i det här fallet så är det ju det d är inne på. men börja där och när du känner att det är dags att gå vidare då kan allt det som ove centil, florian och claes samt mrphil har sagt komma väl till pass, men det är då men inte nu

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

tjatolle, du sa bessewisser och då får du stå ditt kast, hur många ggr skall jag behöva förklara detta+ att min information inte är för dig eller andra som inte fattar den!

Detta var vad jag kände efter att jag läst tråden och skrev det men Florian pikade mig för detta. Hmmm.....
Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Till Hobbex:

jag tror att om du väljer ett par Behringer tillsammans med din Sony-stärkare så är nog chansen god att du får en bättre lyssning än idag, o det kommer hjälpa dig göra bättre mixar, även om grundtalangen sitter i dina öron o i din skalle

Tack... Där fick jag ett klockrent svar. Har även fått ett gäng superbra tips av Ove, som jag skall se över.

Om dina spekulationer kring anpassad EQ för att kompensera till rätt återgivning: Kompensation också för rummet.

JBL har kommit med nåt sånt system också.

Coolt.... jag var lite rädd för att jag skulle bli idiotförklarad för att jag var ute och cyklade... Att det finns liknande produkter tyder ju på att det tydligen GÅR.... 😉

Alla klagade på att mina mixar saknade bas.. Så jag drog bara ner basen på högtalarna och fortsatte mixa som vanligt. Genast var alla klagomål om "låg bas" som bortblåsta, så föddes denna idé 🙂

+ att jag undrar varför det plötsligt blev sånt gullande med hobbex-han kan väl föra sin egen talan antar jag...är ni babysitters---Ove m.fl???

Ärligt talat Florian, hur gammal är du eg? Är du säker på att du är riktigt frisk?

Klart jag kan föra min egen talan, det är väl det jag gjort hela tiden!???

Bara för att du är en mästare på att reta upp folk med ditt språkbruk & dina besserwisser-fasoner...

Det är ju rätt uppenbart att dina inlägg inte är till för att hjälpa, snarare för att visa andra vad du kan, vad du har för prylar OCH trycka ner andra som inte tycker som du.

Som ett exmpel:

Glömmer aldrig min absolut första demolåt som jag postade på detta forum. Gissa vem som kommenterade den först av alla med kommentaren: "skämtar du med oss med den här låten??""

Redan där visade du vad du går för.

Link to comment
Dela på andra sajter

ähh lägg av nu va, nu ångrar jag verkligen att jag svarade i denna tråd, som jag sa-enbart för att upplysa lite med det var ju att kasta pärlor för svin...trist...och ännu tristare att du går till personangrepp och gräver bakåt, klart jag säger vad jag tycker om din låt (som jag inte ens minns idag) kan du inte ta det skall du imte posta demos här!

Skärp dig nu och starta inte något nytt bråk här i onödan, det förtar liksom stämningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Besudlad är DITT förnamn Ove-hur fan kan du bara påstå något så dumt-att jag skulle besudlat tråden-fan har ni kommit överrens och gaddat ihop er alldeles eller?

Att just ni som kallar mig för besserwisser pga ett jävligt vettigt och informativt inlägg som ni dessutom har mage att påstå bygger på skryt etc gör mig riktigt ledsen och förbannad,varför skulle jag ödsla tid på detta när ni bara klagar visar ju att ni inte kan ha mycket innanför pannbenet vilket jag borde fattat för längesedan,men så är det tydligen när man sitter på kunskaper som övergår idioters ringa intellekt, de måste hämnas och provocera när de känner sig underlägsna-KRETINER!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

nu ångrar jag verkligen att jag svarade i denna tråd,

Med risk för att låta otacksam: Synd att du inte ångrade dig innan du skrev. Om jag ska vara ärlig så tillförde du inget, snarare så förstörde du tråden helt & hållet med din "Det jag gör&har är bäst, alla andra med annan smak kan dra åt helvete"-attityd....

Jag orkade inte ens läsa dina inlägg...

Återigen ett tack till dem som tog kontrollen åter och koncentrerade svaren på mina frågor.

Klart jag säger vad jag tycker om din låt (som jag inte ens minns idag) kan du inte ta det skall du imte posta demos här!

Jag tänker inte ens diskutera det där, för du fick tillräckligt med skäll av andra på forumet redan då ...

Nu tog jag inte åt mig, då jag visste att jag var en nybörjare + att jag har tålamod och självförtroende nog att inte låta en sån som du trycka ner mig. Jag tänker bara på de nykomlingar som skräms iväg pga såna onödiga kommentarer.

Har du nånsin hört talas om "konstruktiv kritik"????

Gör mig en tjänst, o svara inte på mina frågor i framtiden...

tack o hej, o puss!

Link to comment
Dela på andra sajter

nu ångrar jag verkligen att jag svarade i denna tråd,

Med risk för att låta otacksam: Synd att du inte ångrade dig innan du skrev. Om jag ska vara ärlig så tillförde du inget, snarare så förstörde du tråden helt & hållet med din "Det jag gör&har är bäst, alla andra med annan smak kan dra åt helvete"-attityd....

Jag orkade inte ens läsa dina inlägg...

Återigen ett tack till dem som tog kontrollen åter och koncentrerade svaren på mina frågor.

Klart jag säger vad jag tycker om din låt (som jag inte ens minns idag) kan du inte ta det skall du imte posta demos här!

Jag tänker inte ens diskutera det där, för du fick tillräckligt med skäll av andra på forumet redan då ...

Nu tog jag inte åt mig, då jag visste att jag var en nybörjare + att jag har tålamod och självförtroende nog att inte låta en sån som du trycka ner mig. Jag tänker bara på de nykomlingar som skräms iväg pga såna onödiga kommentarer.

Har du nånsin hört talas om "konstruktiv kritik"????

Gör mig en tjänst, o svara inte på mina frågor i framtiden...

tack o hej, o puss!

stackars stolle, att du inte ens orkat läsa mitt 1:a inlägg talar för sig självt-är väl för komplicerat för dig din stackare, jag har i alla fall ett rent samvete eftersom jag vet att det du påstår är pure bullshit, jag har aldrig sagt så som du skriver i de senaste inläggen...vad vill du egentligen med detta---är du sjuk???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaa florian!!!!! Det är klart att jag ljuger o hittar på....

LÄS SJÄLV!!!

Det var endast "delay på gitarren" som jag ansåg vara konstruktiv kritik, resten var bara "nertryckande" och hjälpte mig inte spec mkt.

Hur kul tror du det var för min sångare att läsa det inlägget? hur kul tror du det är en för en som precis spelat in och mixat och postat sin första låt att få läsa ngt sånt?nu råkade du även vara den första som svarade på min tråd. som tur var kom det några vettiga personer med vettiga kommentarer efteråt, som gjorde att man inte tappade förtroendet för detta forum.

Det är kul att du inleder alla dina inlägg med en förolämpning:

tjatolle

Besudlad är DITT förnamn Ove

stackars stolle.

mr keff

bara några exempel

och NEJ... ingen har gaddat ihop sig, det kasnke är så simpelt att du irriterar folk?

Undrar vem som skulle vinna omröstningen: "Forumets minst populära"... 🙂

och vinnnaren ärrrrr _ _ _ R _ _ _ - _ _ - _ _ G _ ! (Hänga gubbe nån? 😉)

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

god natt! 🙂

Du har misuppfattat mig hela tiden-hobbex, jag menar inte att du ljuger om min tidigare kritk (som inte har med denna tråd att göra för övrigt...) utan om att jag i denna tråd skryter etc etc och bara vill visa mina egna grejor och är en besserwisser-du känner inte mig så sluta kalla mig för sådant jag inte är,både du och ove blåser upp detta till oanade proportioner så här pass sent i efterhand vilket enbart kan tolkas som en fientlig handling, kan du inte fatta mitt första inlägg så strunta i det då, som jag har sagt gång på gång så gagnar säkert dessa tips,som det handlar om-inget annat, andra forumister!

chilla nu baby!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips till Hobbex och alla andra: Ni kan ju köra OSTRACIZE metoden i fortsättningen, och bara replikera och svara på alla andras svar och låta vissa vara i tredje person och aldrig gå i svaromål, typ ignorera, skicka inte ens PM. Svara inte på PM. Till sist slutar dom. De kan aldrig tvinga er att svara.

Det tyckerjag borde bli en de-facto standard här på forumet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...