Jump to content
Annons

Önskar lite feedback


Neko

Vad tycks?  

16 röster

  1. 1. Vad tycks?

    • Bra
      7
    • Halvbra
      3
    • Ok
      3
    • Mindre bra
      0
    • Obra (länge leve Orwell...)
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN............: Once

* ARTIST/GRUPP....: Neko

* GENRE................: Synth (80tal)

* LÅTLÄNGD...........: 2:21

* KOMPOSITÖR......: Neko

* PRODUCENT........: Neko

* INSPELNINGSÅR..: 2004

* FORMAT..............: mp3/ogg

* STORLEK.............: 2.8/2.6 MB

* LÅTLÄNK..............: MP3/Ogg

------------------------------------------------------------

Ok, jag har suttit ett bra tag med denna nu och undrar vad jag har missat. Ska det in något mer instrument någonstans? Ska det vara något break nånstans. Låter mixen illa?

Jag ska lägga på sång mellan 0:40 och 1:40. Problemet är att jag kämpar med min än så länge okända allergi och total idétorka vad gäller texter... Andra versen kommer när denna filen slutar. Detta är altså inte heller hela låten. Så det är inget outro, utan en liten paus som är i slutet.

Hmm... Jaja... kommentera gärna.

EDIT: Inte för att någon kommer se detta men vem bryr sig 😉. Men nu har jag text klar. Ska pilla lite på sången...

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

underbart intro

men den fadar bort när strings'en

kommer in.

behåll nivån

efter 0.40: höj string, bas'eriet blir

ett snäpp för dominant.

lite ledsen i tonläget ( tänker du på Mol-ly 🙂 ),

men sådana här härliga harmonier är inspirerande

och får mig att drömande fara i väg i tankarna,

kan du peta ihop en 9minuters version för meditation ?

😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
underbart intro

men den fadar bort när strings'en

kommer in.

behåll nivån

efter 0.40: höj string, bas'eriet blir

ett snäpp för dominant.

lite ledsen i tonläget ( tänker du på Mol-ly  😆 ),

men sådana här härliga harmonier är inspirerande

och får mig att drömande fara i väg i tankarna,

kan du peta ihop en 9minuters version för meditation ?

😆  😎

Jag fadar ut stringsen lite för att inte packa ljudbilden när sången kommer in, men det stämmer nog som du säger. Jag får lyssna lite på det med sång och då kommer jag garanterat veta om det är för dominant bas eller inte.

9 minuters version ... 😆 hur stora krav på variation har du?

Tack för lyssningen. Ska klura lite på introt.

Dystert får det gärna vara, och mycket av det jag gör blir det av någon outrgrundlig anledning. 🙂

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Shiet bra!!!

Drar lite åt gamla 80 tals vibbar och gamla depeche m.m. Detta kan lida åt ett gått håll Mmmmmm... 🙂

Har inget att anmärka på. Är ej själv så noga med mixen då det går alltid att ordna förr eller senare. Viktigt att låten är bra. Sehr gut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, 80 är helt klart meningen att det ska va. Glömde skriva det i kommentaren först. Utifall att någon skulle komma och säga att det är ute för länge sen 🙂 Jag vet det, men diggar ändå den sortens musik, hippt eller ej.

Tack för lyssningen! Då vet jag att jag i alla fall är på rätt väg.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

hur stora krav på variation har du?

inte stora, men något bör det vara,

inga tvära kast

utan mjukt och lugnt flyta mellan drömmarna 🙂

--edit--

den har loopat i 20min nu

och blir bara härligare 😆

Redigerat av Rockfart
Link to comment
Dela på andra sajter

här var det synthigt!

skönt sound. Tycker inte du behöver ändra ljudbilden. Jag hade velat ha lite maj7or med i slutet var fraserna (t.ex 0:39).

Det hade varit skönt med ett vandrande ljud (t.ex ljus klocka) när ackorden ligger stilla i t.ex 01:13.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra!

-ett fint grepp i den softare synth-genren...Markus nämnde Depeche...jag skulle addera Adolphson/Falk...

- lägg bara till sången nu...innan den är där vet vi ju inte hur det blir...annars är det en skitsnygg progression...högsta betyg

(du behöver inte vara orolig för att låta 80-tal vad det gäller mej...om det fräser och bubblar är jag med... lol )

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Synthigt it was. Saknas lite elgitarrer och fläskiga trummor 🙂 Skämt åsido. Det var bra Neko. Jag är ju ingen synthnisse direkt så för mig låter det nog mer 80-tal än vilken 80-talshårdrock som helst, men som sagt: Du vet vad du pysslar med och det verkar som du får det att låta precis som du vill. Hojta när du har fått sången på plats med!

Link to comment
Dela på andra sajter

MusicGene

Hittat lite klockliknande ringljud som jag exprimenterar med. Tack för tipset! Låter finfint. 😆 (Synd bara att processorn sliter som as... får göra en mixdown sen)

Hwagang

Tackar, jag vet inte i vilken genre jag skulle vilja placera mig själv. Alltid lättare för andra att göra. Ska banne mig försöka få sången klar snart...

Bengan

Vi får väl göra en remix med guror och tunga trummor 😆 Kul att höra att det verkar som jag vet vad jag håller på med. Ibland blir jag osäker. Men denna låten är nog den första på länge som suttit som en handske nästan hela vägen.

Nu har jag nästan ångest för att lägga på sång när förväntningarna blev så höga. Hoppas den inte förstör allt. Ush vad jag önskar att jag vore riktigt bra på texter och sång slingor... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Neko - bringing you the 80s".. var det inte vad som stod i din sign tidigare? 😆

För det är precis vad du gör med denna låten, vilket jag inte är först att nämna. Det är precis så där softigt synthigt som en hel del var på 80-talet! Schysst! 😆

Svårt o säga om ngt saknas innan sången är med tycker jag... den lär ju göra sitt, så först därefter hör man väl om det verkligen saknas något.

Har du nåt embryo till text? Har du story/budskap du försöker bygga på?

edit: märklig betygsättning i gallupen... varken rättvis mot dig själv eller de som röstar juh. 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

"Neko - bringing you the 80s".. var det inte vad som stod i din sign tidigare? 😆

För det är precis vad du gör med denna låten, vilket jag inte är först att nämna. Det är precis så där softigt synthigt som en hel del var på 80-talet! Schysst! 😆

Svårt o säga om ngt saknas innan sången är med tycker jag... den lär ju göra sitt, så först därefter hör man väl om det verkligen saknas något.

Har du nåt embryo till text? Har du story/budskap du försöker bygga på?

edit: märklig betygsättning i gallupen... varken rättvis mot dig själv eller de som röstar juh. 😆

Ska se vad som häder sen. Text vetetusan...

Och angående betygsättningen. Jag var nog trött när jag skrev den. Och nu är jag ännu tröttare. I säng med dig pöjk! 🙂

Får fixa en vettigare gallup när jag gjort klart låten.

DBD

Tackar 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar bort både Depeche och adolfsson/falk... visst det finns en koppling i.o.m stilen..men det här låter gladare än nämnda grupper.

Jag skulle kunna tänka mig Ultravox-sång á la Midge Ure på det här..med långa sångtoner

ingen anmärkning whatsoever...jo..låten är jäkligt bra mixad för vidare slutmix/masteringsjobb

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mycket ballt, men varför lägga på sång när du inte har nån idé? För att man "ska"? Låter ganska så jobbigt att försöka klämma ur sig texter när man inte ens är intresserad av att få ur sig nåt egentligen. Tycker du ska driva låten vidare med alla möjliga ljud men ingen vers och refräng om kärlek.

Lägger till: Hur har du skruvat till trumljuden (inte snare)? Gillar dom mycket, låter lite gammal elorgel.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mycket ballt, men varför lägga på sång när du inte har nån idé? För att man "ska"? Låter ganska så jobbigt att försöka klämma ur sig texter när man inte ens är intresserad av att få ur sig nåt egentligen. Tycker du ska driva låten vidare med alla möjliga ljud men ingen vers och refräng om kärlek.

Lägger till: Hur har du skruvat till trumljuden (inte snare)? Gillar dom mycket, låter lite gammal elorgel.

Det är lite microtonic och lite orginal orion kick samplingar i mina trummor. Gjort en djup baskick i microtonic. Den har även lite noise och är lite lätt snärtig. Samplingen kommer väl från en akustisk trumma kan jag tänka mig, och den är skuren i botten, och sedan är det ett litet lätt reverb på för att ge lite rumskänsla.

Varför jag vill ha sång? För att detta känns som en sånglåt, och jag gillar sång och att sjunga. Min idéetorka är mer allmän. Alla har väl sådana ibland? Kan nog inte skriva text till något just nu, men jag är lite taggad nu och känner att jag kan ha något på g. Får se vad som händer ikväll. Sen finns det ju inga hinder för en instrumental version heller 🙂

men ingen vers och refräng om kärlek.

Tauget!

Carl B Vad är det som inte funkar med snaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar igen..låten passar min överläpp som en fet snus ( fast jag snusar inte då..)

virveln är ju lite det som gör låten... *BASHhhh* ...byter du den mot en 909 får du lägga dig i stupstocken och invänta exekutören... 😎

..bara för att retas lite med Calle, kan du inte lägga på ett längre reverb? 😄

Du har fått till en skön harmoniväxling som gör att låten hänger på ett jäkla skönt sätt när ackordbytet kommer..

Brass-pad'en kanske skulle ha lite mer reverb eller något på sig för att jämna ut skarvarna mellan ackordbytena?...hugget som stucket kanske...

Hur har du arrat det här och vad har du använt för inspelningsmetod?

en 5:a General från mig

edit: staffar såm en gyyd iblaend

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Lyssnar igen..låten passar min överläpp som en fet snus ( fast jag snusar inte då..)

virveln är ju lite det som gör låten... *BASHhhh* ...byter du den mot en 909 får du lägga dig i stupstocken och invänta exekutören... 😄

..bara för att retas lite med Calle, kan du inte lägga på ett längre reverb😄

Du har fått till en skön harmoniväxling som gör att låten hänger på ett jäkla skönt sätt när ackordbytet kommer..

Brass-pad'en kanske skulle ha lite mer reverb eller något på sig för att jämna ut skarvarna mellan ackordbytena?...hugget som stucket kanske...

Hur har du arrat det här och vad har du använt för inspelningsmetod?

en 5:a General från mig

edit: staffar såm en gyyd iblaend

Jodå, virveln ska basha till, utan den så blir det inte riktigt 80 längre. Vilket är en stor poäng med låten. Kan köra en liten genomgång av vad ni hör i låten.

Gjort i Orion med mycket slit.

Spår

1 Padsynt: FM7 Rätt mycket reverb och skuren i basen och i toppen för att få det lite avrundat. Svag delay.

2 Djup kick ifrån Microtonic (Trumsynt, inga samples). Lite snärtig, men mest bas.

3 Snare från Microtonic. Både brus och kropp.

4 Hihats - | | -

5 Shakers - | | -

6 Melodi: Spelad av en Synth 1, mycket reverb, delay och skruvande i eq.

7 Bas: Samplad synth, inte säker på vad riktigt.

8 Snare: Samplade snares från Orions orginalbank (2st), skuren i botten, behöll mellanregister och topp och massa reverb på det.

9 Kick: Samplad, kommer från orions orginalbank, också skuren i botten, behållt topp och lagt på lite reverb.

Glömde lägga till att trummor är skickade till buss med kompressor, liksom basen. Ligger kanske en liten lätt kompressor på allt, men inte helt säker, och orkar inte öppna orion igen. 😄 Det mesta är panorerat lite hit och dit för att ge mer djup.

Tror det var det hela. Mycket är programmerat, rätt lite är inspelat för hand och det som är inspelat är en del kvantiserat. Spelar ofta men spelar inte alltid in när jag spelar. Pluttar in i pianorollen, kör lite humanize, funkar fint för mig. 😄 (lite hög latency för att det ska vara lönt att spela in allt med midiklav)

Tack för lyssningen och betyget 😄

EDIT: Glömde lite

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe.. 😄 blev ju en riktig utläggning..

Intressant med alla dubblade ljud... Inbillar mig att kicken får sin sköna färg genom microtonic'en?... ibland hittar man en skön samplad kick som är på tok för kort och utan färg i botten... jag ska nog snyta din idé här o testa microtonic 😄

..Just det, ring o fråga Midge om han har något att göra oxå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Dubblering kan om man har tur ge en bra färgning på ljuden, om man har otur uppstår alla möjliga konstiga fel. Men då är det bara fram med en eq och skära lite här och var. Sen är det lite jobbigt när ljuden har lite olika triggertid. Som ett trumsample ibland har någon millisekund fördröjning, ibland märks det, ibland inte. Återigen, fram och kapa med nått. På snares kan man ju då få lite skön stereobredd, panorera ut dem åt varsitt håll 😄

Får kolla om Midge har tid 😄

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
1 Padsynt: FM7 Rätt mycket reverb och skuren i basen och i toppen för att få det lite avrundat. Svag delay.

2 Djup kick ifrån Microtonic (Trumsynt, inga samples). Lite snärtig, men mest.........

Vafan? Ingen MicroKorg, världens bästa synth? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

1 Padsynt: FM7 Rätt mycket reverb och skuren i basen och i toppen för att få det lite avrundat. Svag delay.

2 Djup kick ifrån Microtonic (Trumsynt, inga samples). Lite snärtig, men mest.........

Vafan? Ingen MicroKorg, världens bästa synth? 😄

😉 Nej, den åker med ibland. Ibland inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

hm, lite mycket pad tycker jag, speciellt framåt slutet av klippet när den är nästan ensam. i den här typen av musik föredrar jag lite tajtare ljudbild. jag skulle väl säga att det här låter mer alphaville än depeche. fläskigt, mycket reverb, rätt kallt och stelt. depeche musik är djupare och mörkare men ändå mer lekfull.

---

ok, en genomlyssning senare så känns paden ännu jobbigare. alla andra ljud är sjyssta men känns dränkta i fm7:an. jag skulle hellre se nånting mer rytmiskt och lekfullt för ackorden, för att hjälpa melodi och rytm snarare än dränka den. möjligen lägga pad nånstans långt bak men hellre då något varmare än den du har. men det hela beror förstås helt på vart du vill komma med låten (och jag ser nog alphaville och depeche som två motpoler inom 80-talssynthen där du just nu ligger mycket nära den förra och alltså väldigt långt från den senare).

för övrigt skulle nog mer percussion sitta fint. lite synthcongas och cowbell i fina rytmer hör väl ändå genren till?

ska bli intressant att höra när sången kommit på också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta föll mig verkligen på läppen. Tror den här låten skulle vara gjuten för tal istället för sång. Eller nån slags hybrid däremellan. Tycker definitivt inte du ska ändra på virvelns sound, den ligger helt rätt. Kan dock hålla med om att padsen kunde tonas ner lite, men det märks nog bättre med sång på. Ska bli spännande att höra fortsättningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är inte omöjligt att padsen tonas ned lite när sången kommer med in i mixen. Får ju inte konkurrera allt för mycket, och eftersom de är rätt fläskiga, så är finns det risk för det. Kan sänka release tiden ett uns för paden kanske. Den har lite mer melodi i pausen mot slutet, men det kanske inte hörs pga lång utklingningstid. Men stort ska det vara, lite av poängen.

Så tack MachinElf för den kommentaren. Ska lyssna noggrannare på det när jag vaknat till liv om ett antal timmar.

The Minstrel: Jag har faktiskt varit i tal banorna och virrat lite med. Testade lite och det lät inte allt för tokigt. Ska se om det blir en sån mix någon gång med. (Man kan ju alltid hoppas) Just nu verkar det dock som sången får dröja lite. PGA rätt ok väder så är jag tvungen hjälpa till att bygga om en altan, och det tar en hel del tid och ork i anspråk.

EDIT: Behåller nog padsen som de är. Låter ok, även om de är fläskiga.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...