Jump to content
Annons

Jag har noll koll--- Om Mastering!


Tilly

Recommended Posts

Hallo alla.....

Nu tycker ni säkert "Vilken jävla n00b som inte kan nånting om mastering"

tyck så gärna 😳

Meeeeen, Jag undrar bara en sak..

Vad gör en mastering egentligen? Och hur hör man skillnaden om låten är masterad eller inte? Och vad krävs det för att bli en bra mastering?

Allt jag hört är om kompressor osv,,bla bla bla,,Men det är väl inte bara mastering?

Jag har alltid undrat det,, och jag vet det finns en del snubbar här på forumet som kan en massa, så jag tänkte passa på å fråga 😉😄

Tack på förhand! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många tror att Mastering är att maximera den subjektiva volymen, så att allt låter så kraftigt som möjligt... Så enkelt är det inte!

Mastering handlar om att hitta en lagom balans av kompression, eq och vad man nu kan hitta på i slutfasen, som passar till låten. Det handlar också om att få ett någorlunda enhetligt sound på en hel skiva och att lägga låtarna i en väl avvägd ordning. Det är något som är väldigt komplext och tar tid att lära sig att göra bra.

Alla kan köra sin slutmix genom en maximizer-plugg - men det är långt ifrån alla som behärskar konsten att lägga lagom mycket av effekten... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

efter att man mixat ner hela låten/skivan till ett spår så jobbar man med ljudet och rundar av. man lägga på vilka effekter man vill, handlar om att slutställa själva ljudbilden och få den som man vill. efter matering så ska det bara vara att bränna ut på skiva. sista skedet helt enkelt. eller har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är väl som Claes säger. Få en snygg balans helt enkelt. Vi brukar t.ex tycka att våra låtar låter bra i vår studio, sedan när man lyssnar i bilen eller i någon annan studio så upptäcker man att det inte låter lika bra. Men med en bra mastering är ju tanken att det ska låta bra överallt. Testa och öva! Man lär sig efter ett tag. Jag är absolut inget proffs, men det låter bättre och bättre. Annars kan man lämna det till en "riktig" mastering-studio. Det blir ofta riktigt bra och behöver inte kosta skjortan.

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så menar man PQ-kodningen - men den görs som regel vid masteringen, så jag tror inte att det finns någon anledning att prata om CD-mastering som ett separat begrepp.

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så menar man PQ-kodningen - men den görs som regel vid masteringen, så jag tror inte att det finns någon anledning att prata om CD-mastering som ett separat begrepp.

det va min tanke med.

men med överflödet av information och dokument på nätet så dyker det alltid upp något som inte riktigt gör mig klokare, som i detta fall 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...