Jump to content
Annons

Akustisk gitarr och sång


Bulldog

Recommended Posts

Jag håller för tillfället på att mixa några akustiska inspelningar som främst innehåller akustisk gitarr och sång men på en del låtar ingår även munspel, tamburin, flöjt och saxofon.

Jag använder alltså Cubase SX 3 och undrar hur man gör med panoreringen då jag spelar in gitarr och sång på olika spår. Bör man panorera då?

Sedan undrar jag hur man ska få en bra volymbalans.

Jag har en låt inspelad som börjar väldigt lågmäld och som växer mer och mer.

Har jag en hög volym från början så kommer sången att dista mot slutet av låten.

Någon som vet hur man kan bära sig åt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja till att börja med:

Spela in allt på separata monokanaler. Gitarren kan du spela in och "dubba" dvs spela in samma komp 2 ggr för lite fylligare ljud och sen panorera ut till höger resp vänster (det är ingen idé att kopiera ett komp för att sen panorera ut, effekten av detta blir bara att det hamnar i mitten i alla fall...).

Hur du sen panorerar beror ju lite på hur du spelar och vilket sound du vill åt. Men en grundregel är väl att lägga sången i mitten och sen panorera ut gitarrerna lite beroende på vilken stereobild du vill ha. Mellan 45%-100% panorering brukar vara lagom, men det är ju smaksak (som så mycket annat)

Det är ju också viktigt att eq:a rätt, eftersom sången gärna bråkar med gitarren om utrymme. Finns otaliga sidor att läsa om detta ex: denna eller denna

Vidare är ju kompressor en viktig bit, men det är en helt annan historia. Ratio 2:1 - 4:1 brukar va lagom till akustisk gitarr i alla fall...

Sången ska ju höras tydligast, testa att dra ner volymen när du mixar så du knappt hör instrumenten, sången ska fortfarande höras starkast. Viktigt är också att lägga olika reverb (om du nu använder reverb) på olika instrument/sång, för att få en tydligare kontrast/karaktär i ljudbilden.

Att spela in tamburin, munspel och sax, har jag ingen större erfarenhet av, så den frågan låter jag nån annan svara på...

Lycka till

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara är en gitarr tycker jag inte att du ska panorera ut den åt nåt håll utan låt den ligga i mitten med sången. Är det däremot flera gitarrer med kan man alltid leka lite med panorering.

Och om låten börjar lågmält och sedan växer så ska den ju få göra det, det är ju en del av låten. Så då måste du låta den vara låg i början. Blir det emellertid för lågt kan du ju alltid automatisera volymreglarna så att dom är lite i högre i början men sedan mot slutet rör sig lite nedåt. Men utan att den uppbyggande känslan i låten försvinner.

Du kan ju alltid leta upp låtar med samma instrumentala innehåll och lyssna hur dom har mixat där.

Nu är det godnatt! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag får tacka för era svar. Men det skulle vara intressant vad som passar om man kommer in med en tamburin i låten. Jag har lagt på ungefär 10 åt höger. Jag vet att det är min hörsel som får bedöma detta, men hur skulle ni ha gjort.

Sedan funderar jag lite på, nu gäller det inte samma låt, men jag undrar om det finns någon möjlighet/räddning. Jag har ett inspelat spår där originaltejpen tyvärr raderades men detta spår innehåller alltså trummor, bas, akustisk gitarr och sång.

Trummor och basen och leadsången skulle nog inte behöva panoreras men har sedan lagt till två körstämmor, en leadgitarr (el) och en banjo. Frågan går nu till er erfarna. Vad ska man panorera ytterst? Banjon, elgitarren (som inte spelar hela tiden) och de båda körstämmorna.

Jag har testat att panorera ut banjon och elgitarren ungefär 50-60 åt vardera håll men jag tycker att det låter skumt i hörlurar. Ovana kanske.

Men vad tycker ni? Bör stämmorna eller instrumenten vara ytterst?

Väldigt tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat att panorera ut banjon och elgitarren ungefär 50-60 åt vardera håll men jag tycker att det låter skumt i hörlurar. Ovana kanske.

pröva att panna lite mindre.. det låter oftast lite "bättre", och ljdubilden blir lite mer kompakt o kräver inte så stora krav på spelaren, om du nu skulle sälja den till radio tex. o folk skulle lyssna på den hemma i köksradion.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Tamburinen får man ofta skära och gröpa ur för att få den bra. Jag brukar ha ett ganska brant HPF så man får bort den fula ansatstonen då man slår tamburinen mot handen. Men detta beror ju på vad man är ute efter - om tamburinen skall vara leadskrammel, eller bakgrundsskrammel.

Link to comment
Dela på andra sajter

notorious E (oregistrerad)

Prova följande:

hp filter på git. panorera liten bit åt ena sidan, skicka signalen till ett send-delay på ca 15-30 ms som är panorerat lika långt åt motsatta sidan. eq:a tills det glimmar om git. och tills det rister i sången.

låt sången "ducka" git. utan att det hörs tydligt vad som sker. finns nitad tråd om detta.

den nitade tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...