Jump to content
Annons

Panorering


Jojo (oregistrerad)

Recommended Posts

Jojo (oregistrerad)

Jag anvĂ€nder oftast tvĂ„ gitarrer i mina arr och hamnar dĂ„ i valet mellan att a) panorera ut en av dem i tvĂ„ monokanaler höger/vĂ€nster och lĂ€gga den andra i mitten, eller 😛 lĂ€gga den ena LITE höger och den andra LITE vĂ€nster. Finns det nĂ„n grundregel?

Jojo

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Jag anvĂ€nder oftast tvĂ„ gitarrer i mina arr och hamnar dĂ„ i valet mellan att a) panorera ut en av dem i tvĂ„ monokanaler höger/vĂ€nster och lĂ€gga den andra i mitten, eller 😳 lĂ€gga den ena LITE höger och den andra LITE vĂ€nster. Finns det nĂ„n grundregel?

Jojo

nej, det finns inga grundregler. sÄnt beror pÄ hela mixen och hur de olika instrumenten spelar.

det man dock bör kÀnna till Àr att om man lyssnar i mono sÄ kommer de instrument som placeras i mitten att höras mer Àn de som panorerats.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag anvÀnder oftast tvÄ gitarrer i mina arr och hamnar dÄ i valet mellan att a) panorera ut en av dem i tvÄ monokanaler höger/vÀnster

Att duplicera ett spÄr och panorera ut dem Ät varsitt hÄll Àr samma sak som att ha det i mitten. Dubbar du Àr det en annan femma.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag anvĂ€nder oftast tvĂ„ gitarrer i mina arr och hamnar dĂ„ i valet mellan att a) panorera ut en av dem i tvĂ„ monokanaler höger/vĂ€nster och lĂ€gga den andra i mitten, eller 😳 lĂ€gga den ena LITE höger och den andra LITE vĂ€nster. Finns det nĂ„n grundregel?

Jojo

nej, det finns inga grundregler. sÄnt beror pÄ hela mixen och hur de olika instrumenten spelar.

det man dock bör kÀnna till Àr att om man lyssnar i mono sÄ kommer de instrument som placeras i mitten att höras mer Àn de som panorerats.

fast man kan vÀll ÀndÄ inte utgÄ ifrÄn att folk lyssnar i mono? gÄr vÀll inte ta hÀnsyn till dom idag Är 2006?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag anvĂ€nder oftast tvĂ„ gitarrer i mina arr och hamnar dĂ„ i valet mellan att a) panorera ut en av dem i tvĂ„ monokanaler höger/vĂ€nster och lĂ€gga den andra i mitten, eller 😳 lĂ€gga den ena LITE höger och den andra LITE vĂ€nster. Finns det nĂ„n grundregel?

Jojo

nej, det finns inga grundregler. sÄnt beror pÄ hela mixen och hur de olika instrumenten spelar.

det man dock bör kÀnna till Àr att om man lyssnar i mono sÄ kommer de instrument som placeras i mitten att höras mer Àn de som panorerats.

fast man kan vÀll ÀndÄ inte utgÄ ifrÄn att folk lyssnar i mono? gÄr vÀll inte ta hÀnsyn till dom idag Är 2006?

ett ord: köksradio

😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Enklare radioapparater/högtalarsystem pÄ arbetsplatser Àr t.ex inte stereo... Finns mÄnga stÀllen dÀr det skrÄlar ut monomusik. Underskatta inte det.

Vidare, hitta en bra balans mellan höger och vÀnster. Försök hitta nÄgot som frekvensmÀssigt svarar ett instrument mellan höger och vÀnster. skrÀnig gitarr i höger och basig i vÀnster kommer upplevas som jobbigt, om det inte kompenseras pÄ annat sÀtt. Du kan ju Àven automatisera panoreringarna sÄ att en gitarr kan glida in mot mitten nÀr det Àr vers och ut nÀr det Àr refrÀng om den andra inte spelar samtidigt. Testa dig fram. Mitt recept: sÄ lÀnge det finns ett svar pÄ andra sidan, kör pÄ.

Edit: blev lite het pÄ gröten och skrev lite om fel saker. Sent...

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag anvĂ€nder oftast tvĂ„ gitarrer i mina arr och hamnar dĂ„ i valet mellan att a) panorera ut en av dem i tvĂ„ monokanaler höger/vĂ€nster och lĂ€gga den andra i mitten, eller 😳 lĂ€gga den ena LITE höger och den andra LITE vĂ€nster. Finns det nĂ„n grundregel?

Jojo

nej, det finns inga grundregler. sÄnt beror pÄ hela mixen och hur de olika instrumenten spelar.

det man dock bör kÀnna till Àr att om man lyssnar i mono sÄ kommer de instrument som placeras i mitten att höras mer Àn de som panorerats.

fast man kan vÀll ÀndÄ inte utgÄ ifrÄn att folk lyssnar i mono? gÄr vÀll inte ta hÀnsyn till dom idag Är 2006?

TyvÀrr mÄste vi ta med det i berÀkningen Àven idag, 2006, nÀr vi mixar.

Men jag hÄller med dig. Kan vi inte bara skicka alla mono apparater Ät h*lvete och kÀnna att vi har kommit nÄgon vart.

Men det Àr klart, dÄ plötsligt poppar det upp pÄrökta mono-patrioter som pÄstÄr att allt lÄter bÀttre i mono.

NÀfan, nÀsta gÄng ni tittar pÄ en disney rulle sÄ ska ni falla ner pÄ knÀ och visa vördnad. Det var de som "uppfann" panoreringen.

jag fattar det fortfarande inte. Kan ni tÀnka er att ALLA, innan disney uppfann panoreringen, faktiskt levde sitt dagliga liv i mono. Helt absurt. Jag undrar om dom sÄg i 2d ocksÄ... Jag mÄste frÄga morsan.

hörs....hej!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

fast man kan vÀll ÀndÄ inte utgÄ ifrÄn att folk lyssnar i mono? gÄr vÀll inte ta hÀnsyn till dom idag Är 2006?

jassÄ? ok, jag tvingar dig inte.

men tÀnk pÄ att det Àr ytterst fÄ personer som har en bra stereoposition nÀr de lyssnar pÄ musik, och fasutslÀckning kan Àven ske i ett rum, trots att man spelar upp musiken i stereo.

det hela hÀnger ju ihop; nÀr du har stereon pÄ i bakgrunden pÄ jobbet eller kanske lyssnar pÄ radion hemma nÀr du stÄr och lagar pannbiffar, stÄr du dÄ och tÀnker pÄ om ett enskilt instrument Àr panorerat nÀrmare mitten eller mer till höger? naturligtvis inte, men eftersom du ju faktiskt Àr intresserad av mixning sÄ vill du antagligen att det ska lÄta bra Àven hos personer som inte har en optimal lyssningsposition.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

.

Men det Àr klart, dÄ plötsligt poppar det upp pÄrökta mono-patrioter som pÄstÄr att allt lÄter bÀttre i mono.

jag fattar det fortfarande inte. Kan ni tÀnka er att ALLA, innan disney uppfann panoreringen, faktiskt levde sitt dagliga liv i mono. Helt absurt. Jag undrar om dom sÄg i 2d ocksÄ... Jag mÄste frÄga morsan.

monopatrioter javisst.. mono Ă€r grejjer.. 😳

inte bara sÄg dom dom i 2D, allt var svartvitt me, och alla pratade som de gör i gamla klassiska pilsnerfilmer med..!!!

panorera sÄ att det kÀnns bra, en alltför bred stereobild kan lÄta coolt, men lyssna igen, o tÀnk pÄ monokompabiliteten!!!!

nu ska jag sova!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Baskagge, virvel och bas i mitten. Det Ă€r inte spikade regler kanske, men nĂ€ra. SĂ„ngen gĂ€rna i mitten ocksĂ„. Resten kan du panorera ut, och som nĂ„gon annan sa; gĂ€rna lika mycket pĂ„ bĂ„da sidor 😳 Din idĂ© om gitarrerna fungerar alldeles utmĂ€rkt.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Dr.Henriksson (oregistrerad)

det finns ju inga som helst regler, snarare normer.. tex att man drar ut överhÀng Ät varsitt hÄll och panorerar pukor hittan o dittan. det Àr ju vad man sjÀlv tycker lÄter frÀsigt som gÀller..

fins en hel del gamla elvis (sÀkert andra oxÄ) inspelningar dÀr man panorerat hela orkestern till vÀnster, kungen i mitten och kören lÀngst till höger.. charmigt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

monopatrioter javisst.. mono Ă€r grejjer.. 😳

inte bara sÄg dom dom i 2D, allt var svartvitt me, och alla pratade som de gör i gamla klassiska pilsnerfilmer med..!!!

jÀdrars... dÄ va det som jag misstÀnkte. Det Àr juh sjÀlvklart att det har tagit 200 miljoners miljarders Är innan dom började visa big brother pÄ tv alltsÄ. De har juh för sjutton spenderat ett par sekel bara genom att mÄla alla bladen gröna och rosorna röda. Men var fick dom fÀrgen ifrÄn? DÄ har det alltsÄ ocksÄ varit utomjordingar hÀr kan man komma fram till dÄ. Och dom kom med ett par burkar fÀrg och ett Sony 5.1 system. Fantastiskt... den hÀr kvÀllen slutar aldrig att förvÄna mig. Jag trodde jag hade svaret pÄ allt. :-)

skÀmt Äsido!

förlÄt JoJo för att jag skriver massa strunt i din trÄd. KÀnner mig lite pillemarisk en sÄdan hÀr underbar torsdagsafton. (kan bero pÄ mina rom-color).

Du har redan fÄtt en del rÄd ser jag och jag vet inte om jag kan tillföra nÄgot.

Jag kan sÀga som sÄhÀr, jag brukade alltid panna gitarrerna max v & max h, men det lÀmnar liksom inte sÄ mycket space för nÄgot annat sÄ jag har börjat trycka ihop det en aning och det kÀnns bÀttre med lite luft ute i kanterna sÄ att övriga instrument och effekter fÄr lite att svÀnga pÄ dÀrute!

Lycka Till!

/nicko

nu...sova...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det finns ju inga som helst regler, snarare normer.. tex att man drar ut överhÀng Ät varsitt hÄll och panorerar pukor hittan o dittan. det Àr ju vad man sjÀlv tycker lÄter frÀsigt som gÀller..

fins en hel del gamla elvis (sÀkert andra oxÄ) inspelningar dÀr man panorerat hela orkestern till vÀnster, kungen i mitten och kören lÀngst till höger.. charmigt.

PÄ mÄnga gamla skivor har man ju Àven trumsetet utpanorerat Ät vÀnster eller höger...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Haha, jag mÄste erkÀnna att jag i 50% av fallen lyssnar i mono. Jag har en klockradio som fÄr stÄ för underhÄllningen ganska mÄnga timmar om dagen, dels för att det Àr smidigt nÀr jag annars inte har nÄgra högtalare i mitt lilla rum och dels för att jag finner det givande att lÀgga mÀrke till hur musik i allmÀnhet och live-spelningar i synnerhet stöter pÄ mer eller mindre ovÀntade problem Àven pÄ etablerade radiokanaler som t.ex P3. Alltid mycket vÀrt att som ljudtekniker kunna kÀnna igen fasfel, utslÀckningar och frekvensbortfall.

Du ska inte mixa mono-kompatibelt om din musik inte hĂ„ller för det. Men om du gör musik som ska ges ut sĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att ha en mono-kompatibel mix Ă€n att nĂ„gon stressad tekniker pĂ„ nĂ„gon radiostation buntar ihop din mix till nĂ„got som inte ens Bert skulle kunna sĂ€lja. 😳

AngÄende panorering i allmÀnhet, tillÄt mig att stÄ för kvÀllens kliché:

Nej, har mixen en bra balans sĂ„ kommer nog ingen som inte Ă€r ljudnisse att klaga. Klart att det finns vissa oskrivna regler som du sjĂ€lv t.ex nĂ€mnt med gitarrerna, men om det lĂ„ter bra sĂ„ finns det inget fel 😳

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

psych-hit a la san fransisco -67:

Trummor, bas, orgel extrem höger. Deras reverb extrem vÀnster tillsammans med sÄngen och stÀmmorna. Mamas and papas blir vÀldigt trÄkigt nÀr vÀnstra högtalaren Àr sönder.

SidospÄr:

Hur mÄnga bland vanliga mÀnniskor har surround hemma nuförtiden?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jojo (oregistrerad)

MÄnga goda rÄd medan jag sov. Tackar. En annan faktor som spelar in Àr att jag ibland vill mixa sÄ att lÄten i sig lÄter optimalt (med dubbade gitarrer hit och dit), och ibland vill jag ha det sÄ att det lÄter mera autentiskt rockband (med tvÄ gitarrer lite pÄ varsin sida om mitten). Det hÀr Àr en djungel.

NÄn som Àr bra pÄ körpanoreringar?

Jojo

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof (oregistrerad)
MÄnga goda rÄd medan jag sov. Tackar. En annan faktor som spelar in Àr att jag ibland vill mixa sÄ att lÄten i sig lÄter optimalt (med dubbade gitarrer hit och dit), och ibland vill jag ha det sÄ att det lÄter mera autentiskt rockband (med tvÄ gitarrer lite pÄ varsin sida om mitten). Det hÀr Àr en djungel.

NÄn som Àr bra pÄ körpanoreringar?

Jojo

En klassiker om du har mÄnga körspÄr Àr att göra "solfjÀdern", du panorerar de olika dubbarna bredare och bredare. SÄ om om du har 6 kördubbar sÄ kör ut det första paret kanske 15%, andra 30% tredje 50-60% osv. Ja, solfjÀder sÀger ju allt egentligen. haha!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)

Jo, det finns en fundamental regel som mÄste följas till punkt och pricka och det Àr följande: Det som lÄter bra Àr bra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ju hÄrdare musik desto mer panorerade guror Àr en skaplig generalisering. Inte sÀllan lÀgger man iofs en extra i mitten, eller ytterligare kompgitarrpar med lite mindre panorering och lite lÀgre för att tjocka till lite. Att lÀgga allt i mitten brukar bli rÀtt trist. Visserligen kan man fÄ mycket mer tryck om man strÀvar efter det att ha det vÀldigt smalt, men det brukar inte bli sÄ spÀnnannde mÄnga gÄnger.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀr jag mixar trummor sÄ brukar jag panorera ungefÀr sÄ som trummorna stÄr nÀr jag ser dem framifrÄn, sen fÄr man ju lyssna i överhÀnget vart man ska panorera, aldrig att jag lÀgger en vivel i mitten, den ligger lite till höger oftast.

Men nÀr det gÀller trummor, lyssna i överhÀnget för att placera ut grejer.

Tummregeln för panoreringar Àr kick, bas och leadsÄng i mitten. Man panorerar ocksÄ för att det inte ska bli sÄvÀrst grötigt i mitten, har man en schysst stereo bild blir upplevelsen mycket trevligare.

NÀr det gÀller mono sÄ Àr det alltid bra att kolla sÄ mixen Àven funkar i mono i en skithögtalare, men de flesta lyssnar idag pÄ musik i lurar i deras mp3spelare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det finns ju inga som helst regler, snarare normer.. tex att man drar ut överhÀng Ät varsitt hÄll och panorerar pukor hittan o dittan. det Àr ju vad man sjÀlv tycker lÄter frÀsigt som gÀller..

fins en hel del gamla elvis (sÀkert andra oxÄ) inspelningar dÀr man panorerat hela orkestern till vÀnster, kungen i mitten och kören lÀngst till höger.. charmigt.

PÄ mÄnga gamla skivor har man ju Àven trumsetet utpanorerat Ät vÀnster eller höger...

jepps..det Ă€r snyggast med.. 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det finns ju inga som helst regler, snarare normer.. tex att man drar ut överhÀng Ät varsitt hÄll och panorerar pukor hittan o dittan. det Àr ju vad man sjÀlv tycker lÄter frÀsigt som gÀller..

fins en hel del gamla elvis (sÀkert andra oxÄ) inspelningar dÀr man panorerat hela orkestern till vÀnster, kungen i mitten och kören lÀngst till höger.. charmigt.

PÄ mÄnga gamla skivor har man ju Àven trumsetet utpanorerat Ät vÀnster eller höger...

jepps..det Ă€r snyggast med.. 🙂

Snyggt vettefan, tycker det Àr fult tom. Det var i den vevan man började med multikanalsinspelningar och man var lite experimentell.

Virvel i dead center Àr ju dock vanligare och vanligare ju hÄrdare det blir, i elektronisk musik Àr det vÀl snarare en regel.

Popsnören Àr vÀl de som kan skeva lite med centreringen av virveln och jag förstÄr inte varför. Tittar man pÄ ett kit som har kaggen uppstÀlld rakt fram sÄ stÄr virveln till höger men följer man detta slaviskt sÄ fÄr man ju ingen centrering av trumsetet som sÄdant överhuvudtaget. Lite haja och nÄn cymbal och virvel lite Ät höger och resten Ät vÀnster, golvpuka riktigt mycket och kicken i mitten dÄ.

Jag föredrar att se kitets mittlinje nĂ€stan diagonalt genom baskaggen över virveln. Har man tvĂ„ hĂ€ngpukor och en golv sĂ„ hamnar den andra hĂ€ngpukan i princip pĂ„ den linjen ocksĂ„. Första hĂ€ngisen Ă„t höger och golv Ă„t vĂ€nster osv. Det kĂ€nns mycket mer naturligt och behagligt att lyssna pĂ„ och Ă€r definitivt standardtĂ€nkande i sĂ„ gott som det mesta jag hör frĂ„n akustiska trumset (Ă€ven med trigg 😄).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Virvel i dead center Àr ju dock vanligare och vanligare ju hÄrdare det blir, i elektronisk musik Àr det vÀl snarare en regel.

Popsnören Àr vÀl de som kan skeva lite med centreringen av virveln och jag förstÄr inte varför.

Är det inte tvĂ€rtom? I popmusik Ă€r oftast virveln ett dominerande instrument (medan bastrumman Ă€r dominerande i elektronisk) och det kan vara jobbigt om den ligger utpanorerad...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

psych-hit a la san fransisco -67:

Trummor, bas, orgel extrem höger. Deras reverb extrem vÀnster tillsammans med sÄngen och stÀmmorna. Mamas and papas blir vÀldigt trÄkigt nÀr vÀnstra högtalaren Àr sönder.

Absolut. Beatlesplattorna kan kĂ€nnas hopplöst överpanorerade idag. Men sĂ„ kom Let it Be Naked. JĂ€ttesnygg mix men mest för att Phil Spectors lull-lull var borta. Skulle vara intressant om nĂ„gon superduktig producent med gyllene fingrar ritade om mixerinstĂ€llningarna till Ă€ven Revolver och Pepper. Principen i alla Ă„r tycks ha varit "inte röra, inte röra. -Heliga kor." 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det finns ju inga som helst regler, snarare normer.. tex att man drar ut överhÀng Ät varsitt hÄll och panorerar pukor hittan o dittan. det Àr ju vad man sjÀlv tycker lÄter frÀsigt som gÀller..

fins en hel del gamla elvis (sÀkert andra oxÄ) inspelningar dÀr man panorerat hela orkestern till vÀnster, kungen i mitten och kören lÀngst till höger.. charmigt.

PÄ mÄnga gamla skivor har man ju Àven trumsetet utpanorerat Ät vÀnster eller höger...

jepps..det Ă€r snyggast med.. 😕

Snyggt vettefan, tycker det Àr fult tom.

jag tycker det Àr lÀckert!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Virvel i dead center Àr ju dock vanligare och vanligare ju hÄrdare det blir, i elektronisk musik Àr det vÀl snarare en regel.

Popsnören Àr vÀl de som kan skeva lite med centreringen av virveln och jag förstÄr inte varför.

Är det inte tvĂ€rtom? I popmusik Ă€r oftast virveln ett dominerande instrument (medan bastrumman Ă€r dominerande i elektronisk) och det kan vara jobbigt om den ligger utpanorerad...

TÀnkte vÀl mest pÄ fÄnig pop med akustiska trummor i detta fall, dÄ jag inte lyssnar pÄ sÄnt och dÀrför inte vill uttala mig för mycket. Visst Àr virveln en vÀldigt dominerande trumma i mÄnga genrer och just dÀrför tycker jag det Àr solklart att den ska ligga i mitten. Det var ju inte frÄga om att panorera ut den utan mer var den hamnar i stereobilden beroende pÄ var man drar mittlinjen i kitet. Titta pÄ mitt förra inlÀgg för tydligare genomgÄng.

Nog för att de mongopanorerade skivorna hade sin charm, men hade det varit ett vinnande koncept sÄ hade det nog blivit norm.

Ni tycker FEL!!! 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fick lÀra mig av en vis snubbe i tyskland nÀr vi mastrade vÄran platta att nÀr man panorerar instrument sÄ ska man försöka att hitta en platts Ät dom.

Lika vÀl som man gröper ur Eqn för att göra platts för tex sÄng, sÄ ska man panorera med försiktighet.

AlltsÄ.

Vi sÀger att man pannar gitarrerna fullt vÀnster och höger, dÄ ska man inte panna trummornas OH fullt ut, utan lite mer innÄt mitten. Osv.

Fattar ni?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har alltid svĂ„rt att bestĂ€mma mig om jag ska lĂ€gga trummorna eller gitarrerna bredast. BĂ„da tvĂ„ vill liksom hamna pĂ„ klockan 9 och klockan 3. Men smart som jag Ă€r kom jag pĂ„ den ultimata lösningen (eller?) : Jag lĂ€gger trummorna klockan 9 och 3 och sĂ„ dubbar jag gitarrerna sĂ„ att tvĂ„ gitarrer ligger lite bredare Ă€r trummorna och tvĂ„ lite smalare. Är det bara jag som fĂ„tt för mig att göra sĂ„?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vi sÀger att man pannar gitarrerna fullt vÀnster och höger, dÄ ska man inte panna trummornas OH fullt ut, utan lite mer innÄt mitten.

Jag hÄller med delvis. Rena monosignaler försöker jag undvika att lÀgga pÄ exakt samma plats (förutom dem som jag tycker bör ligga i mitten).

OH Àr ju dÀremot en stereouppmickning och Àven fullt panorerat beror varje instruments placering pÄ hur mickarna Àr placerade. Det behöver inte vara sÄ att riden ligger fullt panorerad till vÀnster bara för att OH-micken gör det.

NÀr jag panorerar OH-mickarna brukar jag först kolla att de lÄter lika (frekvens- och distansmÀssigt) och ligger ungefÀr lika stark i mix.

Sedan utgÄr jag frÄn fullt vÀnster/höger. LÄter det för brett minskar jag bredden tills det kÀnns bra. Slutligen kontrollerar jag hur bastrumma, virvel ligger i OH och justerar sÄ att de ligger sÄ nÀra mitten som möjligt.

Edit: förtydligade lite

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...