Jump to content
Annons

Bok om orkestration


Desecrated

Recommended Posts

Hej

Jag undar om det finns någon bok om orkestration där det står om hur man får dom olika instrumenten att låta bra tillsammans.

Dom böcker jag har tar bara upp varje enskilt instrument, men jag har inte hittat någon ännu som pratar om hur man tex får hela stråksektionen att låta bra tillsammans.

Finns det någon sådan bok ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte läst böckerna än men jag fick några tips när jag ställde samma fråga. The Technique of Orchestration av Kent Kennan, Study of Orchestration av Samuel Adler och Orchestration av Walter Piston. Som sagt så har jag inte läst dom själv men du kan väl kolla in dom åtminstone.

Givetvis är Nikolai Rimsky-Korsakovs Principles of Orchestration värt att ta en titt på om du inte redan gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Piston är ok, lite gammal men fundamental. Rimsky-Korsakov's teori samt övningsbok är också bra.

Det finns online (gratis) övningar? Tutorials: här är en."An Orchestration Tutorial by Alan Belkin".

och

här en annan baserad på just Rimsky-Korsakov. ta dig i genom dessa två, lär dig allt utantill och du har är på bra väg.

Ett par tips om självstudier i orkestrering (som det heter på svenska 😕) är att skaffa, köpa eller låna partitur OCH inspelat material. Börja med Barocken, gå via BAch till Mozart till Beethoven till BRahms till Debussy, Ravel, Mahler, Bartok, Stravinsky, Wagner, osv. Lyssna och läs i partituret. Notera var du tycker det låter ballt/häftigt och analysera dessa takter. Kopiera partituret; dvs, skaffa notpapper och penna och skriv FÖR HAND, det är viktigt, för hand alltså - av partituret.

Mästaren i modern orkestrering är Ravel. T.ex skaffa Tavlor på en utställning i original (som är en samling piano stycken) samt partituret för Ravel's orkestrering och förståss ljudexempel på stycket; lyssna och lär! Detta orkestrering är fylld av alla knep och knåp man behöver - nåja . . .

Bolero är ett annat stycke av Ravel som är enekl men rikt orkestrerat. Partituret till Bolero finns gratis ute på nätet (i laglig version) men jag kan inte komma ihåg var just nu.

Lär dig skilja på Orkestrering och Instrumentation. Många blandar ihop dem.

Sist då: om du är verkligen intresserad av att lära dig mer om att orkestrera dina egna kompositioner; finn en lärare.

Och för att svara på frågan ifall jag har gjort allt detta jag har beskrivit här ovan så ja, det har jag, och håller fortfarande på . . . läranadet tar aldrig slut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Piston är ok, lite gammal men fundamental. Rimsky-Korsakov's teori samt övningsbok är också bra.

Det finns online (gratis) övningar? Tutorials: här är en."An Orchestration Tutorial by Alan Belkin".

och

här en annan baserad på just Rimsky-Korsakov. ta dig i genom dessa två, lär dig allt utantill och du har är på bra väg.

Herregud vilka länkar! Jag kommer ju att ha och göra i flera år framöver. Vackert!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Lär dig skilja på Orkestrering och Instrumentation. Många blandar ihop dem."

Kan man få en snabbkurs i vart skillnaden ligger?

I all korthet:

Instrumentation: man översätter rakt av. t.ex ta en fyr-stämmig kör låt och instrumentera den för två fioler, viola och cello. Varje instrument spelar en stämma.

Orkestrering: instrumentera med klangfärger.

Instrumentering: enkelt; nåja

Orkestrering: svårt; jo det är det.

Lite som skillnaden mellan att arra en låt rakt av till att jobba ut klangfärger i orkestern.

Instrumentering är att kunna de olika instrumenten

Orkestrering är att kunna hur de olika instrumenten kan blandas.

Så, man lär sig instrumentering först, för att sedan studera orkestrering.

En del kompositörer komponerar fantastiskt musik, men orkestrerar dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

har instrumentering något engelskt ord, för jag hittade som inget när jag sökte på det via adlibris, testade söka på instrumentation men då kom det mest upp läkarhandböcker.

Kan stämföring vara det du är ute efter ?

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

It's called Instrumentation and Orchestration in English. I should know, I'm English - or rather British to be correct! 🙂

Wiki about Orchestration

Wiki about Instrumentation

Och för att citera Wiki:

Instrumentation deals with the techniques of writing music for a specific instrument, including the limitations of the instrument, playing techniques and idiomatic handling of the instrument.

Orchestration includes, in addition to instrumentation, the handling of groups of instruments and their balance and interaction.

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade två länkar till med Orkestrerings kurs/tips online:

http://www.mti.dmu.ac.uk/~ahugill/manual/intro.html

http://www.musique.umontreal.ca/personnel/...bk.o/index.html

Bara att plugga på ! 🙂

Hmm, kanske det finns behov och lust för en helgseminarium i Orkestrering?? Typ hur kan man göra med VST pluggar/ samplers/ mm????

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

I mina böcker om orkestration så är det exakt det här som tas upp

* the pitch, timbre and dynamic range of the instrument and available tones in these ranges

* application of chords or other multiple tones

* certain kinds of passages can be especially easy or difficult to play

* playing techniques such as constraints of breathing, fingering, etc.

* special effects, such as harmonics, clicks, pizzicato, glissandi and so on

* notation conventions for the instrument.

och bara det.

"Orchestration includes, in addition to instrumentation, the handling of groups of instruments and their balance and interaction."

Det är ju det där man vill ha tag i.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
ceedigh (oregistrerad)

Oj! Det här var precis vad jag har letat efter! 😄

Stort tack för länkarna! Nu har man läsning så det räcker och

blir över ett bra tag framöver. Och idén om ett seminarium

på temat orkestrering i Cubase/Reason e.dyl. skulle jag definitivt

inte tacka nej till... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

den är lite överrklamerad imnsho.

bättre med hindemiths harmonielärebok.

men om man pluggar musikteori i sverige så är söderholms bok närmast en bibel för de rättstrogne.

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

nonackord (oregistrerad)

Hej

Kolla gärna

www.stingmusik.se/stingshop.asp

Där finns bra grundböcker på svenska som tar upp:

1) instrumentlära ---omfång----bra kompläge/sololäge för olika instument

vad som är lätt och svårt på olika instrument

vilka instrument som är lätta att få till fungera bra i ensemble

(och ej fungerar bra ihop)

2) visar på olika stilar

3) klingande exempel ur olika klassiska verk med notbild ( i "Lär av mästarna")

4) även böcker om harmonik (i olika genrer)

Här finns mycket att hämta även för den som är helt ny på att skriva för stor eller liten orkester. Man kan hämta mycket tankar här oavsett om man är ute efter kunskap i instrumentation eller orkestrering.

ÄVEN en man som heter Svante Widén har skrivit en bok i ämnet (jag tror den heter INSTRUMENTATION) där han gör en reltiv grundlig genomgång av bl.a stråkar. Han ger också exempel på olika trix som man kan använda vid läggningar av stråkinstrument i en orkester(stor och liten) för att få olika klanger och effekter.

Söderholms Lärobok i harmonilära finns inte längre att få tag i ny. Den var ju också mera en utförlig bok i sträng sats.

KMH(kungliga musikhögskolans förlag) (Academus)har bra böcker i TRADITIONELL HARMONILÄRA (kan ses som en utvecklad "Söderholm" och med modernare språk och beteckningar) men denna bok är mera en bok i harmonik-/satskunskap än en bok om instrumentation eller orkestrering)

Det är ett jätteområde att lära sig-- och väldigt kul--- MEN tar låååång tid för att bli riktigt bra.---ett livsprojekt ---men så är det ju med allt som skall bli riktigt bra.

Lycka till med ditt skrivande

NONACKORDET

Redigerat av nonackord
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Fanns en "kult-bible" som alla arrangörer läste på 70-80 talet som hette "Scoring for film music" by Henry Mancini, och han gjorde en del bra filmsaker. Andra lite tyngre saker som arrangörer höll på med var "Hindermith" och ännu värre "Palestrina", handlar om kontrapunkt och och hur man skriver för instrument/röster i olika register, alltså låga instrument i unis och stämmor i högre register, typ "Bridge over trouble water"

Mancini är mycket om hur stråk /blås är unis och ibland spräcker upp i två/tre stämmigt för att skapa effekt i en begränsad musikmix.

Skittråkiga böcker kan oftast beställas genom bibliotek och kostar inget.

Kopiering....näe inte gör vi sånt.....

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade två länkar till med Orkestrerings kurs/tips online:

http://www.mti.dmu.ac.uk/~ahugill/manual/intro.html

http://www.musique.umontreal.ca/personnel/...bk.o/index.html

Bara att plugga på ! :rolleyes:

Intressanta länkar. Roligare dock att lyssna mycket på den typ av musik man vill orkestrera. Det kan man lära sig mycket på.

Men vad vet lilla jag. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tänkte passa på nu här alla verkar så vänliga. 😄

Har en fråga: Vad vill jag egentligen lära mig?!

Eftersom jag ännu inte gått ut gymnasiet kan jag inte börja på högskola, men vill ändå kunna utvecklas lite på egen hand. Jag kan grundläggande musikteori och spelar piano rätt bra (i alla fall i teorin 😛 ). Håller även på med Digital musik och spelar in.

Jag brukar ofta spela och komma på melodier på pianot som jag vill utveckla. Framför allt vill jag kunna skriva om pianostycket så det låter bra för en liten stråkensemble. Eftersom jag inte har en personlig stråkensemble i garaget så använder jag mig av soundfonts och samplingar, som kan låta rätt okej (om man bara vill det 😛).

Hur som helst, vad ska jag läsa på för att kunna ta mitt pianostycke och göra det till ett stycke för t ex en stråkkvintet?

Redigerat av algifari
Link to comment
Dela på andra sajter

allt som nämns ovanför.

:-)

alternativt: finn en lärare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Jag kanske var otydlig. Vill inte lära mig om orkestrering, hur instrumenten låter tillsamans. För att vara lite mer kortfattad. Jag har några enkla melodier som jag vill skriva stämmor av(bas, alt tenor etc), vad kallas det? Är det stämföring? Vilken bok ska man läsa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Jag kanske var otydlig. Vill inte lära mig om orkestrering, hur instrumenten låter tillsamans. För att vara lite mer kortfattad. Jag har några enkla melodier som jag vill skriva stämmor av(bas, alt tenor etc), vad kallas det? Är det stämföring? Vilken bok ska man läsa?

Ingelfs "lär av mästarna" är en bra bok som lär ut (traditionell) stämföring.

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Jag kanske var otydlig. Vill inte lära mig om orkestrering, hur instrumenten låter tillsamans. För att vara lite mer kortfattad. Jag har några enkla melodier som jag vill skriva stämmor av(bas, alt tenor etc), vad kallas det? Är det stämföring? Vilken bok ska man läsa?

Det kallas Instrumentering.

Om du vill skriva stämmor till din melodi så heter det Kontrapunkt. I sin enklaste form fyr-(två-)stämmig sats.

Dvs Satslära. Titta i en palsmbok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...