Jump to content
Annons

Att arbeta med liveljud regelbundet!


Ken Kängström

Recommended Posts

Hej!

Jag har jobbat ganska jävligt mycket med liveljud nu i kanske ett par månader i sträck. Det har varit ganska intensivt och ibland 2 och även 3 band per kväll.

Jag avskyr att använda proppar när jag jobbar pga. komplikationer under mixning.

Känner nu att högra örat börja må dåligt. Har ni några tips och trix på lager?

Man vill ju inte heller ge fan i jobben pga detta. 😆

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp, kan också rekommendera! Funkar bra även för mig som är sångare. Det viktiga är bara att skaffa just sådana som skär ner "volymen rätt av i alla register" s a s så att men vet vad man håller på med 😐

Det finns ju kåpor med inbyggda mickar i, där man kan ställa in volymen så att den blir uthärdlig, fast de kanske inte alls fungerar så bra med "rättvist" ljud..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är de skydd som du SKA ha: http://www.bellman.se/web/page.php?catid=175

Tyvärr kostar de en hel del, men i det långa loppet är ju hörseln värd enormt mycket mer än så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är de skydd som du SKA ha: http://www.bellman.se/web/page.php?catid=175

Tyvärr kostar de en hel del, men i det långa loppet är ju hörseln värd enormt mycket mer än så...

Tackar! Visste inte att dessa fanns. Det blir att ruska om spargrisen rejält. Dessa ska jag banne mig ha. Tackar igen!

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är de skydd som du SKA ha: http://www.bellman.se/web/page.php?catid=175

Tyvärr kostar de en hel del, men i det långa loppet är ju hörseln värd enormt mycket mer än så...

Hur funkar E-20 då?

Vad är det som är sämre med dem? De påstås ju också sänka volymen över hela registret. Jag är själv mest ute efter ett par öronproppar som sänker volymen, men har inga större krav på exakt rätt ljudåtergivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är rätt många på forumet som använder ER hörselskydden både på jobb och privat. Investeringen är väl värt pengarna.

Edit: Formgjutna hörselskydd gör att de aldrig läcker ljud, ramlar ur eller spänner och gör ont.

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Ehm...Kolla på informationsfilmen för ER-hörselskydden. De raddar upp olika nyckelbegrepp och har en tillhörande logisk bild. Men sista bilden fattar jag inte. "Flexibilitet" står det och så är det en bild på en småporrig tjej i solglasögon. Är hon flexibel? Menar de anatomiskt eller rellationsmässigt? Ligger hon med många olika samtidigt? Jag fattar inte 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar dom då i runda slängar?

Och vart kan man göra en avgjutning?

I runda slänga 2000-2500 med avgjutning. Du kan titta efter återförsäljare på Bellmans hemsida så ger de dig den närmaste audionomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Har problem med att använda proppar. Fick känning av tinnitus i lumpen men det har gjort att när jag försökt använda proppar hör jag tonen inne i huvudet tydligare och det gör mig tokig. I stället la jag ner jobbet som livetekniker för att inte behöva utsätta mig mer i onödan.

Det största problemet är den totala avsaknaden av bra lokaler för livemusik akustiskt sett. Fattar inte hur man kan lägga ner en massa pengar på den senaste riggen när det bästa investeringen för ljudkvalitet hade suttit i lokalen akustikbehov. Det var sånt som gjorde att jag tröttnade att vara livetekniker att man var hjälplös att skapa ett bra jobb när lokalen satte stopp.

Prova ut ett par bra proppar innan det är för sent. Jag skulle själv aldrig kunna mixa live med proppar dock. Som ljudtekniker så är det ju dock du som bestämmer hur hög volymen skall vara men som sagt om bandet spelar för högt på scen och om lokalen är dålig så är det ju svårt att hålla ner volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...