Jump to content
Annons

Princess


Betyg  

11 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      5
    • 4
      2
    • 5
      3


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Princess

* ARTIST/GRUPP: Chris Michols

* GENRE: Pop/Rock

* KOMPOSITÖR: Chris Michols

* PRODUCENT: Chris Michols

* EV. MEDVERKANDE: Kör: Anna Fredriksson

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: Mp3 192 Kbps

* STORLEK: 5.41 MB

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: Princess.mp3

Så, har pulat och pillat en hel del... det är nästan svårare att mixa än att spela in. Tyckte jag kanske fått till det nu, vad tror ni?

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

helt ok. Men varför phaser/chorus på gitarren? Denna überläskiga effekt. Ta bort den, sänk gitarren litegrann.

Sångljudet är fint, riktigt bra. Kunde kanske komprimeras aningen hårdare.

Trummorna är lite väääl brett panorerade för min smak. Och inte bara dom, hela mixen känns väldigt breddad. Blir ett litet hål i mitten.

Pianot är skitsnyggt. Andlöst, vackert.

Överlag känns det tydligt och bra. Bra låt dessutom.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

helt ok. Men varför phaser/chorus på gitarren? Denna überläskiga effekt. Ta bort den, sänk gitarren litegrann.

Sångljudet är fint, riktigt bra. Kunde kanske komprimeras aningen hårdare.

Trummorna är lite väääl brett panorerade för min smak. Och inte bara dom, hela mixen känns väldigt breddad. Blir ett litet hål i mitten.

Pianot är skitsnyggt. Andlöst, vackert.

Överlag känns det tydligt och bra. Bra låt dessutom.

Bra jobbat!

Tusen tack för väldigt vettiga kommentarer.

Jag är väl medveten om att sådant chorus är ett "big no no" men jag kunde inte låta bli när jag tyckte att det faktiskt hade en funktion i låten. Sen kanske det har lite med att göra med att jag försöker dölja att jag inte inte är världens hetaste gitarrist 🙂

Kul att du gillade sångljudet har nämligen precis köpt ny mick. AKG perception 200. Är mycket nöjd. Vet inte om jag skulle vilja komprimera mer. Tyckte ändå att jag komprimerade läskigt mycket ändå. Först litegranna på insignalen. Sen en hel del på spåret sen lite till på gruppkanalen.

Det där med breddningen är nog lite av ett rookie misstag jag gör. Kan inte låta bli att stereobredda ganska hårt. Tycker att det låter bättre då. Kanske borde sluta med det.

Kul att du gillade låten också, var en sån där jag lagt åt sidan för jag inte tyckte den höll måttet. Men jag tycker nog att den blev helt ok nu när jag gjort färdigt den.

Tack igen för att du tog dig tid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade ljudet på gitarren *ler*. Kanske för att jag inte är någon ljudpulare? 🙂

Skön låt, lite laid back.

Jag lyssnar ju enbart i lurar och jag vet ju att det är mycket diskant i dem, men i detta fall blev det för mycket av den varan, var tvungen att sänka. Hmmm. Får önska mig nya i julklapp.

Du har jätteskön röst! Skulle bara önska lite tydligare textning, tappar bort texten helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade ljudet på gitarren *ler*. Kanske för att jag inte är någon ljudpulare? 🙂

Skön låt, lite laid back.

Jag lyssnar ju enbart i lurar och jag vet ju att det är mycket diskant i dem, men i detta fall blev det för mycket av den varan, var tvungen att sänka. Hmmm. Får önska mig nya i julklapp.

Du har jätteskön röst! Skulle bara önska lite tydligare textning, tappar bort texten helt.

Härligt att du tyckte låten var skön... det är nog så jag skulle beskriva den också.

Angående diskanten. Du kanske har för mycket diskant i din spelare påslaget? Vill absolut inte påstå att min mix är hur något ska låta men jag lyssnar i mina sennheizer studio hörlurar och har gått efter grafiska mätmockafjonger för att få till en relativt rak ljudbild. Håller förvisso med om att den är ganska diskantig men jag tror inte det är för mycket.

Någon annan som upplever för stark diskant?

Ja, det där med textningen. Har alltid varit något som brukar påpekas. Jag har försökt många gånger med att texta tydligare men jag tycker helt enkelt inte att det låter bra. Jag brukar lösa det med att göra texterna tillgängliga där man kan hämta låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte så mycket att säga som inte redan sagts. Håller med om att sången kunde komprimeras lite till och att trummorna inte behöver vara så breda. Resten gillar jag! Oj nu kom pianot, kändes lite mysko, men sånt är coolt. 😕

Nu har jag komprimerat sången lite mer och rättat till lite annat också... Tagit bort stereobreddning helt

Hoppas det blev bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ba ensamma vinden..

Lyssnar medans jag skriver..bra sång..lite för hög sång på reffarna(hyfsade stämmor)Bra låt! Och här kommer ett stick..snyggt..men lite för hög sång igen..

Låten som helhet: Bra,Mycket bra sång,schysst ljud på el guran..

MVH

Harmonica mike

Hallå där munspelsmicke!

Sången kanske är lite hög... men bättre för hög än för låg kanske... Svårt att få sånt där bra... är ju väldigt mycket en smaksak tror jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ba ensamma vinden..

Lyssnar medans jag skriver..bra sång..lite för hög sång på reffarna(hyfsade stämmor)Bra låt! Och här kommer ett stick..snyggt..men lite för hög sång igen..

Låten som helhet: Bra,Mycket bra sång,schysst ljud på el guran..

MVH

Harmonica mike

Hallå där munspelsmicke!

Sången kanske är lite hög... men bättre för hög än för låg kanske... Svårt att få sånt där bra... är ju väldigt mycket en smaksak tror jag...

Jo det är helt rätt,bättre för högt än för lågt.

Men jag tycker att den tog över lite väl mycket.Men i ett sånt här bra arr så.. prova att sänka den men bara en smula..så att man hör det övriga lite mer.

Det kan ju vara min lyssning som spökar,fatta beslut när någon fler kommenterat,så får du ett mera rättvist underlag. Jag sitter med mina lurar nu,och dom har lurat mig förr 🙂

MVH

harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ba ensamma vinden..

Lyssnar medans jag skriver..bra sång..lite för hög sång på reffarna(hyfsade stämmor)Bra låt! Och här kommer ett stick..snyggt..men lite för hög sång igen..

Låten som helhet: Bra,Mycket bra sång,schysst ljud på el guran..

MVH

Harmonica mike

Hallå där munspelsmicke!

Sången kanske är lite hög... men bättre för hög än för låg kanske... Svårt att få sånt där bra... är ju väldigt mycket en smaksak tror jag...

Jo det är helt rätt,bättre för högt än för lågt.

Men jag tycker att den tog över lite väl mycket.Men i ett sånt här bra arr så.. prova att sänka den men bara en smula..så att man hör det övriga lite mer.

Det kan ju vara min lyssning som spökar,fatta beslut när någon fler kommenterat,så får du ett mera rättvist underlag. Jag sitter med mina lurar nu,och dom har lurat mig förr 😉

MVH

harmonica mike

Ja, lurar kan vara lite lurigt... jag är förpassad till att mixa med lurar... Det är lätt att man gör sången för låg då och kompenserar man med att dra på lite extra. Men än så länge är du den ende som tyckt att sången varit för hög på den här.

Sitter för övrigt med en låt bestående av endast piano, sång och stråkar... det är fanken helt omöjligt att göra en bra mix på... och här kan vi snacka för hög sång på min senaste mix... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Skolboksexempel på WIDE-mono. Alltså allting är så utpanorerat i stereobilden att man inte mera hör att det är stereo. Stereoeffekten uppkommer ju av kontrasten mellan mitten och sidorna.

1/3 in i låten blir det nånslags refräng, där basen fattas och gitarrerna sticker hål på trumhinnorna. Bör korrigeras. I obalans med resten av låten.

Mera kompressor på trummorna, nu låter dom freejazz trots att låten inte ju är det.

Icke att förkastat utan att förädlas, en bra låt.

Proggiga pianodelar uppskattas alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fram med trummorna för tusan! Dom behöver verkligen få komma fram mera! Speciellt i refrängen.

Riktigt bra låt annars... hade mixen varit bättre hade jag sparat den!

Och ja... Pianot.. vackert!! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag gnäller ska jag säga att jag vart kär i pianot och att jag verkligen gillar din röst.

Jag tycker sången är alldeles för stark speciellt i refrängen.

Tycker att låten är lite för dynamisk. Fick höja för att jag ville höra det vackra pianot sen bombades jag av sången i refrängen och vart tvungen att toksänka.

Tycker instrumenten spretar en aning, skulle försöka få dem att sitta ihopp lite mer.

Hoppas du rattar vidare på det här. Det kommer bli riktigt bra.

Tack för att jag fick lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skolboksexempel på WIDE-mono. Alltså allting är så utpanorerat i stereobilden att man inte mera hör att det är stereo. Stereoeffekten uppkommer ju av kontrasten mellan mitten och sidorna.

1/3 in i låten blir det nånslags refräng, där basen fattas och gitarrerna sticker hål på trumhinnorna. Bör korrigeras. I obalans med resten av låten.

Mera kompressor på trummorna, nu låter dom freejazz trots att låten inte ju är det.

Icke att förkastat utan att förädlas, en bra låt.

Proggiga pianodelar uppskattas alltid.

Ingen stereobreddning är det. Refräng gitarrerna ligger vänster, höger. Det kanske är det du menar. Annars är det ju förstås trummorna. De är ju pannade en del och det är ganska mycket rumsljud. Annars tror jag inte att jag kan skära så mycket i panoreringen för då blir det bara mono kvar.

Vet inte om det blir så bra att slänga på kompressor på trummorna. Det är ju färdigprocessade ljud (ezdrummer), kan nog bli lite väl stelt.

Tack för dina kommentarer, det uppskattas mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Ingen stereobreddning är det.

Vad jag sade var att allt är panorerat på samma ställe i stereobilden. Våga sätta nånting bredare och nånting smalare så märker du att stereobilden blir angenömara än om allting är satt bredare.

Komprimera trummorna, på riktigt. EZ eller inte EZ, nu låter det slappt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen stereobreddning är det.

Vad jag sade var att allt är panorerat på samma ställe i stereobilden. Våga sätta nånting bredare och nånting smalare så märker du att stereobilden blir angenömara än om allting är satt bredare.

Komprimera trummorna, på riktigt. EZ eller inte EZ, nu låter det slappt.

Aha..... Smart man är ibland... Det hade jag ju helt glömt att tänka på....

Jättebra tips, det ska jag ha i åtanke vid nästa mixtillfälle.

Slappt, ja, jag tror faktiskt att det är lite så jag vill ha det på den här låten. Jag vill ha det lite laid back så att det inte blir vanlig tråkig hård hårdrock med full mackapär på trummorna hela tiden. Såna låtar har jag gjort massor redan. Tycker trummorna låter fint här. Men det är nog helt en smaksak. Din synpunkt uppskattas och noteras dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att du har gjort ett mäkta bra jobb, både med låten, arret och mixningen!

Det enda jag kan komma på som ja skulle vilja ändra är att trummorna skulle kunna vara lite mer framträdande. Och kanske lite mindre pannade också, hehe. 🙂

Men skitbra faktiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)

Om du tightar upp allting med trummorna och gurorna så har du hittat hem tror jag. Riktigt skön låt! Vilken röst....asa bra.

Jobba fram lite edge och punch i det hela och paketerar in det lite snyggare så har du en hit tror jag.

Gött jobb....

Edit: Faktum är att jag tror den går lite för långsamt....det är där det ballar ur. Jag hajar vad du vill åstadkomma, det skall låta lite slött. Men jag tror det blir bättre om du vrider upp tempot en gnutta. Ja ja...det är vad jag anser i alla fall.

Redigerat av Skalmannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Fram med trummorna för tusan! Dom behöver verkligen få komma fram mera! Speciellt i refrängen.

Riktigt bra låt annars... hade mixen varit bättre hade jag sparat den!

Och ja... Pianot.. vackert!! 😄

Just på trumfronten tror nog jag inte jag vill ändra mig. Fick till dem precis som jag vill ha dem ljudmässigt. Ville ha väldigt rummiga trummor i den här. Däremot kanske trummorna ligger lite lågt i mixen....

Piano är en personlig favorit, funkar nästan alltid :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att du har gjort ett mäkta bra jobb, både med låten, arret och mixningen!

Det enda jag kan komma på som ja skulle vilja ändra är att trummorna skulle kunna vara lite mer framträdande. Och kanske lite mindre pannade också, hehe. 😄

Men skitbra faktiskt!

Jag hänvisar till tidigare svar jag gjort om trummorna här...

Askul att du tycker att det är bra i övrigt. Det gläder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tightar upp allting med trummorna och gurorna så har du hittat hem tror jag. Riktigt skön låt! Vilken röst....asa bra.

Jobba fram lite edge och punch i det hela och paketerar in det lite snyggare så har du en hit tror jag.

Gött jobb....

Edit: Faktum är att jag tror den går lite för långsamt....det är där det ballar ur. Jag hajar vad du vill åstadkomma, det skall låta lite slött. Men jag tror det blir bättre om du vrider upp tempot en gnutta. Ja ja...det är vad jag anser i alla fall.

Vet inte riktigt hur du menar med att tighta upp, spelmässigt eller mixmässigt?

Kul att du gillar min röst. Den är ju trots allt allt jag har att erbjuda ;-)

Jag har faktiskt provat att köra den snabbare men jag tycker inte alls den svänger lika mycket då

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)
Vet inte riktigt hur du menar med att tighta upp, spelmässigt eller mixmässigt?

Kul att du gillar min röst. Den är ju trots allt allt jag har att erbjuda ;-)

Jag har faktiskt provat att köra den snabbare men jag tycker inte alls den svänger lika mycket då

Ok, det är lite det jag menar. Du tycker att det svänger nu, när det släpar lite. Men för mig släpar det så att det blir lite otight spelmässigt. Men, om du är nöjd så är du nöjd men jag tror det kan bli bättre med ett lite lite snabbare tempo så att det blir lättar att ligga tight och inte släpa allt för mycket.

Mixmässigt behöver det tightas till också. Du har bra ljud, men det behöver paketeras. Vet inte hur jag ska förklara, men det måsta smälta samman mer. Allt låter som olika element som inte riktigt klingar med varandra. Misstänker att lite slip med EQ kan vara tillhanda. Sen kanske dra ner en gnutta på chorus/flanger soundet på guran. Cool, men kan bli snyggare. Du vill ha "rummiga" trummor säger du, men jag misstänker att du blivit en gnutta "fartblind" på vägen. Låt den ligga en vecka eller så och gå tillbaka och ändra det som sticker ut.

Nu menar inte jag att såga, för det är en ruggans bra låt. Och anledningen att jag skriver detta är att jag tycker det är så bra att det vore synd om inte hela låten kommer till sin rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt hur du menar med att tighta upp, spelmässigt eller mixmässigt?

Kul att du gillar min röst. Den är ju trots allt allt jag har att erbjuda ;-)

Jag har faktiskt provat att köra den snabbare men jag tycker inte alls den svänger lika mycket då

Ok, det är lite det jag menar. Du tycker att det svänger nu, när det släpar lite. Men för mig släpar det så att det blir lite otight spelmässigt. Men, om du är nöjd så är du nöjd men jag tror det kan bli bättre med ett lite lite snabbare tempo så att det blir lättar att ligga tight och inte släpa allt för mycket.

Mixmässigt behöver det tightas till också. Du har bra ljud, men det behöver paketeras. Vet inte hur jag ska förklara, men det måsta smälta samman mer. Allt låter som olika element som inte riktigt klingar med varandra. Misstänker att lite slip med EQ kan vara tillhanda. Sen kanske dra ner en gnutta på chorus/flanger soundet på guran. Cool, men kan bli snyggare. Du vill ha "rummiga" trummor säger du, men jag misstänker att du blivit en gnutta "fartblind" på vägen. Låt den ligga en vecka eller så och gå tillbaka och ändra det som sticker ut.

Nu menar inte jag att såga, för det är en ruggans bra låt. Och anledningen att jag skriver detta är att jag tycker det är så bra att det vore synd om inte hela låten kommer till sin rätt.

Fartblind var ett bra uttryck i sammanhänget. För så kan det mycket möjligen vara. Tror jag ska släppa den här och jobba på lite andra låtar ett tag. Sen kan jag återgå till den här och se om jag tycker att den behöver mixas om. Jag är ju personlig rätt nöjd med ljudet som det är nu.

Choruset blir svårt att ordna då det är en effekt som ligger på redan i inspelningsskedet, då blir det till att spela om den gitarren. Vet att det är dumt att ha effekterna men vissa effekter som är med i toneporten simulerar gitarr på ett sätt som erbjuder spelkänsla som jag inte kan få med guitarrig t ex. Då får man kompromissa.

Tightheten, eller bristen på sådan beror tyvärr på mina brister som gitarrist. Jag har ärligt svårt att vara tightare än så här. Tror tyvärr inte att det hjälper att höja tempot heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...