Jump to content
Annons

Mer eller mindre än 4000?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Kostar nya glasögon mer eller mindre än 4000 kr nuförtiden? De får kosta vad som krävs, det handlar inte om det, men jag bara undrar, för mina gamla glasögon är 10 år cirka och de glasögonen kostade 2700 har jag för mig.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Vilket märke var det? Jag menar inte att jag nu är ute efter något märke, men alla heter ju ändå något. Priset var ju överkomligt.

:rolleyes:

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Priset som står på skalmarna i affären, gäller det bara för bågen eller är det vanligtvis inklusive något slags standardglas?

Mina nuvarande glasögon är fotokromatiska, har reflexskydd, uv-filter och är inpassade i en Blic-båge av metall. Från början satt de i en Gianni Versace-båge i blå plast.

Plastbågar eroderar, d.v.s. förintas, efter en viss tid. Det hände med mina, de blev tunnare och tunnare av luften. Till slut kunde de knappt hålla glasen på plats. Fick byta till en annan båge och då blev valet metall.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit vilka summor! Mina linser kostar knappt över tusenlappen/år och jag beställer inte ens över internet! Dessutom har jag ett par nyinköpta enkelslipade reflexbehandlade glasögon som kostade 600kr. De inhandlade jag HÄR. Man klickar i ett gäng brillor som man tycker ser intressanta ut, därefter skickas de hem och man provar ut dem i lugn och ro. Sen skickar man tillbaka dem och berättar vilka man vill köpa och med vilka glas. Enkelt o billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit vilka summor! Mina linser kostar knappt över tusenlappen/år och jag beställer inte ens över internet! Dessutom har jag ett par nyinköpta enkelslipade reflexbehandlade glasögon som kostade 600kr. De inhandlade jag HÄR. Man klickar i ett gäng brillor som man tycker ser intressanta ut, därefter skickas de hem och man provar ut dem i lugn och ro. Sen skickar man tillbaka dem och berättar vilka man vill köpa och med vilka glas. Enkelt o billigt.

Jag tror mina kostar 600/halvår med två stoora flaskor vätska. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Shit vilka summor! Mina linser kostar knappt över tusenlappen/år och jag beställer inte ens över internet! Dessutom har jag ett par nyinköpta enkelslipade reflexbehandlade glasögon som kostade 600kr. De inhandlade jag HÄR. Man klickar i ett gäng brillor som man tycker ser intressanta ut, därefter skickas de hem och man provar ut dem i lugn och ro. Sen skickar man tillbaka dem och berättar vilka man vill köpa och med vilka glas. Enkelt o billigt.

Jag tror mina kostar 600/halvår med två stoora flaskor vätska. 😏

Skojar du? Linsvätskor tillkommer.

Mina är av silikon. Linserna alltså.

Mina glas i glasögonen är s.k. mineralglas, vilka inte kan repas. Så är de specialslipade också, för min knepiga linsbetingade astigmatism. Vanligen sitter ju astigmatismen i hornhinnan och inte i själva linsen. Men mina linser ser ut som chips.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag opererade bort min närsynthet redan -88. Grymt skönt att slippa allt jox med linser och tjocka flaskbottnar... :rolleyes:

Och du menar på fullt allvar att din syn inte förändrats, d.v.s. försämrats, på 18 år?

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag opererade bort min närsynthet redan -88. Grymt skönt att slippa allt jox med linser och tjocka flaskbottnar... :rolleyes:

Och du menar på fullt allvar att din syn inte förändrats, d.v.s. försämrats, på 18 år?

😏

Jo, nu märker jag det på höger öga...så nu blir det ett besök hos optikern...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag opererade bort min närsynthet redan -88. Grymt skönt att slippa allt jox med linser och tjocka flaskbottnar... 😏

Och du menar på fullt allvar att din syn inte förändrats, d.v.s. försämrats, på 18 år?

😠

Jo, nu märker jag det på höger öga...så nu blir det ett besök hos optikern...

Grattis får jag säga då till att du har hållit styrkan intakt så länge!!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina linser kostar strax under 3000:- om året på Nätet (endagslinser, så jag behöver inga vätskor). Vanliga månadslinser betalade jag ca 2000:-/år för hos optikern i stan - och där skulle endagslinser har kostat ca 4000:-/år.

Glasögon har jag för säkerhets skull - och de kostade runt 2400:-. Självklart mineralglas - och inte plastglas, som lätt blir repat...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Var hos Optikern idag och fick bl.a. reda på priserna. Jag ska byta linser till såna som är slipade mot astigmatism. De kostar bara 4100 kr/år, för jag har specialavtal med dem eftersom jag har haft linser från dem sedan 1979. Linsvätskor och behållare tillkommer för cirka 600 kr/år.

Glasögon ska jag beställa också, men frågan är om jag ska beställa dem där. De finns från 2700 kr till 7700 kr. Men med tanke på min närsynthet som kräver visst brytindex för att passa i bågen, mitt astmatiska brytningsfel (ojämn lins och hornhinna) som kräver specialslipning, kravet på repfritt mineralglas och antireflexskydd (som all optisk utrustning har), så kostar de nog minst 5000 kr, även om jag har 10% där. Fotokromatik avstår jag ifrån.

Frågan blir då: vilka andra affärer i Göteborgstrakten kan man vända sig till? Och ChromaWoods presenterade ju en märkligt billig variant här ovan, beställning från Nätet direkt från sliperi. Ska kolla på det igen. Klarade de astigmatismslipning?

😐

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag opererade bort min närsynthet redan -88. Grymt skönt att slippa allt jox med linser och tjocka flaskbottnar... 😎

😳 Inga biverkningar? Berätta gärna hur det gick till och fungerar.. Har hört att man egentligen "köper tid" med en sådan operation... Alltså man "backar synfelet" ett antal år tillbaka men synfelet kommer tillbaka så småningom efter ett tio, tjugotal år igen eftersom ögat ofelbart åldras? Stämmer kanske inte då eftersom du gjorde din operation redan -88?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag opererade bort min närsynthet redan -88. Grymt skönt att slippa allt jox med linser och tjocka flaskbottnar... 😳

🙂 Inga biverkningar? Berätta gärna hur det gick till och fungerar.. Har hört att man egentligen "köper tid" med en sådan operation... Alltså man "backar synfelet" ett antal år tillbaka men synfelet kommer tillbaka så småningom efter ett tio, tjugotal år igen eftersom ögat ofelbart åldras? Stämmer kanske inte då eftersom du gjorde din operation redan -88?

Hmm... antagligen är det väl så att man, om närsyntheten gör sig påmind igen får en väldigt låg närsynthet då den visas igen. Åtminstone första gången.

Exempel: Alltså, har man 3.5 dioptrier närsynthet när man opererar ögonen och det låt säga "håller" hyfsat i 8 år, så kanske man år 9 märker sin närsynthet igen. Hos optikern kan det t.ex. visa sig att man behöver nya glas, med kanske 0.75 dioptrier. Man kan då säga att hade man INTE opererat ögonen för 9 år sedan, så hade man år nio behövt nya glas på 3.5 + 0.75 = 4.25 dioptrier.

Sedan är det nog tyvärr så att man inte kan komma runt problemet med ögonsjukdomar bara för att man opererar bort närsynthet, astigmatism eller nåt annat. Alla med en ganska höggradig närsynthet - på mer än 6 dioptrier tror jag det var... - löper en större risk att drabbas av någon ögonsjukdom. Har man då opererat bort sin närsynthet, genom att fila bort en del av hornhinnan/flika upp denna, så kvarstår ändå ens personliga svaghet i ögonen.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag glömde den viktiga aspekten att man aldrig på förhand kan veta säkert när man behöver starkare glasögon. Opererar man sig 2007, så kanske man behöver 0.5 dioptri starkare korrigering redan våren 2008. Och då måste man ju redan inom ett halvår köpa nya glasögon i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

😛 Inga biverkningar? Berätta gärna hur det gick till och fungerar.. Har hört att man egentligen "köper tid" med en sådan operation... Alltså man "backar synfelet" ett antal år tillbaka men synfelet kommer tillbaka så småningom efter ett tio, tjugotal år igen eftersom ögat ofelbart åldras? Stämmer kanske inte då eftersom du gjorde din operation redan -88?

Jag fick en chans att medverka i en "experimentgrupp". Det här var långt före laserns tid i det här sammanhanget...läkaren skar på frihand i hornhinnan för att ändra ljusets brytningsvinkel mot ögonbottnen. För säkerhets skull opererades ett öga i taget med ett års mellanrum (fanns väl en liten risk att det gick käpprätt åt hälsingland med synen). Förutom att det gjorde grymt ont dagen efteråt (hornhinnan är den känsligaste delen på hela kroppen) och att en mega ljuskänslighet satt i ett tag (det var svetsglas som gällde dagtid...jag såg bra på natten iaf) så är väl de enda biverkningar efteråt att ljus kan "stråla", dvs tittar jag på en ljuskälla (stearinljus, gatlykta etc i mörket) så ser jag svaga vertikala strålar i ett "kryssmönster".

Medvetet (då) opererade man så att man hade kvar en liten närsynthet...med tanke på att med åldern kommer en viss långsynthet, så att det skulle jämna ut sig.

Men efter ett sådant här ingrepp kan man inte ha linser...någonsin. Hornhinnan är "ärrad" och linserna fäster inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
😳 Inga biverkningar? Berätta gärna hur det gick till och fungerar.. Har hört att man egentligen "köper tid" med en sådan operation... Alltså man "backar synfelet" ett antal år tillbaka men synfelet kommer tillbaka så småningom efter ett tio, tjugotal år igen eftersom ögat ofelbart åldras? Stämmer kanske inte då eftersom du gjorde din operation redan -88?

Jag fick en chans att medverka i en "experimentgrupp". Det här var långt före laserns tid i det här sammanhanget...läkaren skar på frihand i hornhinnan för att ändra ljusets brytningsvinkel mot ögonbottnen. För säkerhets skull opererades ett öga i taget med ett års mellanrum (fanns väl en liten risk att det gick käpprätt åt hälsingland med synen). Förutom att det gjorde grymt ont dagen efteråt (hornhinnan är den känsligaste delen på hela kroppen) och att en mega ljuskänslighet satt i ett tag (det var svetsglas som gällde dagtid...jag såg bra på natten iaf) så är väl de enda biverkningar efteråt att ljus kan "stråla", dvs tittar jag på en ljuskälla (stearinljus, gatlykta etc i mörket) så ser jag svaga vertikala strålar i ett "kryssmönster".

Medvetet (då) opererade man så att man hade kvar en liten närsynthet...med tanke på att med åldern kommer en viss långsynthet, så att det skulle jämna ut sig.

Men efter ett sådant här ingrepp kan man inte ha linser...någonsin. Hornhinnan är "ärrad" och linserna fäster inte...

Oj! Jag lider av samma ljuskällefenomen. Fick det av en astmakortisonspray nu i somras. Men optikern upptäckte igår att jag var underkorrigerad och jag ska imorgon se ut nya glasögonbågar och beställa lämpliga glas - han har ju redan mätt mina värden. Han menade att jag kommer märka mycket mindre av ljuskällefenomenet (med strålade linjer t.ex.), när korrigeringen av närsyntheten och astigamtismen är åtgärdad.

Det kan alltså bero på ärr i hornhinnan? Normalt sett läker ju de små sår man kan få i hornhinnan väl ut. Men det är klart, när din läkare skurit i din hornhinna, så är det skillnad. Frågan är om transplanterad hornhinna inte skulle ta bort ditt besvär. Men det kanske inte är ett jätteproblem idag?

F.ö. har jag faktiskt försökt söka på Nätet efter vad LJUSKÄNSLIGHET beror på, men inte funnit en enda bra site eller förklaring. Det bör ju vara viktigt att pupillen går ihop tillräckligt väl? Om man har ett underkorrigerat glas, så försöker ögat ändå kompensera för synfelet och vidgar då pupillen lite extra, för ljus hjälper alltid till att få oss att se bättre. Det innebär att man får in mer ljus än nödvändigt, när pupillen vidgas och man blir ljuskänsligare. Stämmer det? Optikern berättade att gemene man ser hela 0.75 dioptrier sämre i skymning än dagsljus nämligen!

Att du såg bättre på natten fattar jag inte riktigt. Då är ju allt svart. Var det inte ännu mer besvär med enstaka ljuskällor då?

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Inga biverkningar? Berätta gärna hur det gick till och fungerar.. Har hört att man egentligen "köper tid" med en sådan operation... Alltså man "backar synfelet" ett antal år tillbaka men synfelet kommer tillbaka så småningom efter ett tio, tjugotal år igen eftersom ögat ofelbart åldras? Stämmer kanske inte då eftersom du gjorde din operation redan -88?

Jag fick en chans att medverka i en "experimentgrupp". Det här var långt före laserns tid i det här sammanhanget...läkaren skar på frihand i hornhinnan för att ändra ljusets brytningsvinkel mot ögonbottnen. För säkerhets skull opererades ett öga i taget med ett års mellanrum (fanns väl en liten risk att det gick käpprätt åt hälsingland med synen). Förutom att det gjorde grymt ont dagen efteråt (hornhinnan är den känsligaste delen på hela kroppen) och att en mega ljuskänslighet satt i ett tag (det var svetsglas som gällde dagtid...jag såg bra på natten iaf) så är väl de enda biverkningar efteråt att ljus kan "stråla", dvs tittar jag på en ljuskälla (stearinljus, gatlykta etc i mörket) så ser jag svaga vertikala strålar i ett "kryssmönster".

Medvetet (då) opererade man så att man hade kvar en liten närsynthet...med tanke på att med åldern kommer en viss långsynthet, så att det skulle jämna ut sig.

Men efter ett sådant här ingrepp kan man inte ha linser...någonsin. Hornhinnan är "ärrad" och linserna fäster inte...

Jag måste erkänna att jag ryser då jag läser ditt inlägg. 😆 Kul att du kan se bra dock. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ChromaWoods presenterade ju en märkligt billig variant här ovan, beställning från Nätet direkt från sliperi. Ska kolla på det igen. Klarade de astigmatismslipning?

Jag fann detta i deras FAQ:

Vi måste avstå från att tillverka progressiva glasögon för höga värden eller glasögon för stark astigmatism. För mer information kontakta vår kundtjänst.
Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Var hos en ögonläkare som var helt neg mot att operera med laser...

Han menade bla att den våglängd som används ligger inom den våglängd man vet kan orsaka cancer. De som är för operation menar att patienten utsätts för strålningen under så kort tid så risken inte är så stor. Samtidigt har vi ju inte sett effekterna av det ännu antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller astigmatism så blir man ju lite skeptisk mot optiker. Hade en optiker först som tvingade på mig skitdyra linser för att korrigera detta. Sedan när jag bytte menade denna att själva rundningen i linsen gjorde att detta inte behövs, alltså att jag kan använda normala linser och visst det funkar kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...