Jump to content
Annons

Vilken elgitarr ska jag köpa?


Haunted-Mansion

Recommended Posts

Hej studio people! 😳

Jo det är så att jag har tänkt att skaffa mig en ny elgura.

Min förra (squier standard stratocaster) är ca 2 år gammal och börjar bli rätt så sliten på alla sätt.

Jag köpte den för 1800 bagis (ordinarie pris 3000) och jag har vart sjukt nöjd med den. Den e riktigt bra och har fått bra i alla tester mm.

Det vore ju lite trist att köpa en ny likadan haha! så jag undrar om ni kan ge något bra tips på en elgitarr som är ruggigt prisvärd.

budget: cirka 3000-8000 kr...

Jag har letat rätt mycket på nätet redan men inser nu att mitt förra köp är rätt svårslaget. Om man inte är insatt (som jag) så är ju gitarr marknaden en riktig djungel.

Finns det några säkra kort? förutom då min (squier standard stratocaster) som jag tyckte var grym i jämförelse med andra budget gitarrer.

Jag kan tillägga att jag ska ha den enbart för hemmastudio bruk och att jag fortfarande är rätt så mycket nybörjare när det gäller gitarr lir, men är rätt kräsen när det gäller ljudkvalite och sådant ändå.

Alla synpunkter och förslag uppskattas mycket.

/ Maccan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Epiphones skulle vara bra att kolla in.

Epiphone gör ju som känt Gibson-modeller för en billigare peng så jag skulle råda dig att pröva på en Epiphone Les Paul eller liknande och se vad du tycker om karaktären.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min hemstudio går min variax varm så att säga.

Variaxen härmar ju ett stort antal olika gitarrmodeller + att den är helt tyst. Det hörs inget brus eller skrapt utan bara rent gitarrljud. Spelkänslan är väl som din gamla gitarr ungefär. Inte mycket till att speeda med mao. Men som studiogitarr och kompmodell är den lysande. 😕

http://www.line6.com/variax/

edit:stavning

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga: Undvik Epiphone och PRS SE, men det är ju en smaksak. Jag hade inte valt en Squier heller.

Om man är beredd att lägga, säg, 6000 på en gitarr, då bör man i min mening inte lägga dem på en ny Epi när man kan få en beggad Gibson SG, nästan, för de pengarna. Gillade du stratan får du ju lätt en bra MIJ-strata för de pengarna, och faktiskt i många fall en USA.

Mitt råd: Sök på begagnatmarknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga: Undvik Epiphone och PRS SE, men det är ju en smaksak. Jag hade inte valt en Squier heller.

Om man är beredd att lägga, säg, 6000 på en gitarr, då bör man i min mening inte lägga dem på en ny Epi när man kan få en beggad Gibson SG, nästan, för de pengarna. Gillade du stratan får du ju lätt en bra MIJ-strata för de pengarna, och faktiskt i många fall en USA.

Mitt råd: Sök på begagnatmarknaden.

Problemet med SG:s är ju bara att man kräks så fort man ser dom. Men dom låter ju bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
men är rätt kräsen när det gäller ljudkvalite och sådant ändå.

Alla synpunkter och förslag uppskattas mycket.

Det enda jag skulle vilja ge dig som tips är att gå in i en gitarraffär, spela på alla gitarrer du ser utan att kolla på prislappen innan du spelar. "Jaha, den här var ju skitlätt att spela på, låter grymt och ser bra ut.. vad kostar den?" - använd samma stärkare till alla.

Att någon annan ska tipsa dig om gitarr känns för mig som att fråga "vad gillar jag för kläder?".

Men det är klart, det finns säkert en sociologisk förklaring. Som också är anledningen till hela prylhysterin. En hype om vad som är bra, ett snack som går om en sak, man har redan hört prylen innan man har hört den. För Lundin säger att den är bra, då är den bra.

.. och när det handlar om smak får du tänka på att de människor som tipsat dig ovan kanske inte har samma smak som du. Vilken är den värsta musikstilen du vet? aha, DET ÄR DERAS FAVORIT. AHHH

vad gillar duuuuuu

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga: Undvik Epiphone och PRS SE, men det är ju en smaksak. Jag hade inte valt en Squier heller.

Om man är beredd att lägga, säg, 6000 på en gitarr, då bör man i min mening inte lägga dem på en ny Epi när man kan få en beggad Gibson SG, nästan, för de pengarna. Gillade du stratan får du ju lätt en bra MIJ-strata för de pengarna, och faktiskt i många fall en USA.

Mitt råd: Sök på begagnatmarknaden.

Problemet med SG:s är ju bara att man kräks så fort man ser dom. Men dom låter ju bra...

Äh, man måste ju inte köpa en SG. Jag råkar gilla dem, men förstår fullkomligt att folk inte gör det. Kolla på LP Studio, t.ex., de är ju inte de "bästa" gitarrerna men ändå klart bättre än Epi. Smaksak, såklart, men jag hade perosnligen aldrig lagt så mycket pengar som en Epi kostar på en så förhållandevis "dålig" gitarr när man kan köpa begagnat. Som sagt, gillar han Fenderstuket tycker jag han ska köra på det; man får väldigt mycket gitarr för pengarna vad gäller beggade Fendrar, tycker jag.

Annars kan det vara värt att kolla in Yamaha, de gör också rätt bra gitarrer för en ganska liten penning (beroende på modell..). Inte mina personliga favvisar, men jag har hört gott om dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också skitnöjd med min PRS SE, men man bör lämna in den till en gitarrfixare för att få till inställningarna. Det bör man för övrigt göra med alla gitarrer! PRS SE är billighetsmodellen för alla oss som inte har råd med en fullfjädrad PRS (a' 25000).

Det man kanske skall fundera på är vilken musik man företrädesvis spelar. Att sedan låta en kompis som är kunnig gitarrist gå igenom de gitarrer man funderar på är inte heller dumt. Det finns måndagsexemplar på båda hållen, bättre eller sämre än normalt.

Som Torwald säger så finns det fruktansvärt mycket gitarrer på nätet, så kolla alla begagnat platser. http://www.gmf.se/forum/ har en del av alla märken.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 8000 skulle jag försöka få tag i en begagnad burns gitarr. Dom är för jävla härliga när det kommer till strata gitarrer och singlecoil.

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av Burns. Är de bra?

Hur som helst, namnet påminde mig om att du borde kika på Burny! Det är bra guror, tycker jag. Guild också för den delen, men de gör mest akustiskt. Gretch kanske, men de kanske inte faller i smaken rent utseendemässigt. Bra gitarrer är det i alla fall. Kanske Rickenbacker?

Hursomhelst, vad gäller de fabrikat jag pratar om är det nog enbart beggat som faller inom din budget. Det är the way to go!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så hemskt mycket för alla snabba svar 😆 Uppskattat!

Kul att alla har olika smak 🙂 Jag har fått mycket med nya alternativ att tänka på nu...

Som sagt det är ju lite som (maxmaxmax) sa, att det är som att välja kläder åt någon annan.. hehe!

Man fastnar ju oftast med ögonen först och jag tyckte att Epiphone Les Paul Custom såg riktigt nice ut... fast! begagnad strata eller Gibson är ju alltid ett alternativ 🙂

Skulle ni säga att skillnaden är som natt och dag om man jämför en Epiphone Les Paul Custom och en beggad Gibson t.e.x ?

Variaxen har jag inte hört så mycket om faktiskt bara att vissa skriver att den är väldigt opersonlig (vad som nu menas med det haha!)

Tack också för länken till GMF forumet 🙂 På tal om det vad finns det mer för marknader? Är det fortfarande Vendolin.se som gäller?

Jag funderade lite på PRS SE också... några säger att den är ful men den verkar ha enbart nöjda användare och det är ju det man får gå på i slutändan.... (tror jag) 😆

hehe! nu vart det ännu svårare att bestämma sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ni säga att skillnaden är som natt och dag om man jämför en Epiphone Les Paul Custom och en beggad Gibson t.e.x ?

Ja 🙂

...skämt åsido, nej, men det är helt olika gitarrer. Jag ska inte säga något om spelkänsla, för det är individuellt vad man gillar, men jag kan säga följande: Det är en helt annan standard på elektronik, finnish och mekanik. Därmed: Snyggare lack, bättre val av trä (färdigtorkat, vilket ger rakare och mer högkvalitativ hals, bl.a.), högre kvalité på stall, brygga och stämskruvar (vilket ger bättre sustain, lättare att stämma och håller stämningen bättre). Bättre mikrofoner (vilket ger mindre instängt ljud, mindre tendens till rundgång och... bättre ljud 😆) och så vidare.

Inte för att favorisera, men... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Variaxen har jag inte hört så mycket om faktiskt bara att vissa skriver att den är väldigt opersonlig (vad som nu menas med det haha!)

Jag tror det beror på att den delvis är datorifierad. Det gör att på något sätt att man kan uppfatta den som att den inte är ett riktigt instrument. Det låter inte som man förväntar sig när man skruvar på den. men efter att ha haft den ett tag så tycker jag att det ändrar sig. Ju mer man spelar desto mer blir man fast i vissa av modellerna och efter ett tag glömmer man att det t e x inte är en "äkta" Les paul junior man spelar på. Variaxen är på ett sätt någon annat än en gitarr, men på ett sätt lika mycket en vanlig gitarr med allt vad det innebär. 😆

Förresten vad är det som är slitet på din strat? 2 år borde ju inte slita ner den helt? Har du funderat på att hotta upp den lite istället? Slänga in nya mickar, byta hals kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jackson är rätt bra (köpte min för 3000)

men de är ju bara att gå runt i affärerna och testa men för allt som är heligt köp inte en BC Rich!!!!!!!!!

BC Rich blir bara bra efter 10000 kr så ej att rekomendera och den har samma spelkänsla som en tegelsten.

Jag har testat och jag har en så jag vet vad jag snackar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men akta dig för beg. marknaden...om du kan gitarrer så finns det klipp att göra, men annars är risken stor att bli lurad. En kille köpte en begagnat epiphone les paul men fick en les paul 100. Och han var som du, skulle köpa sin andra gura.

Och om man ska köpa en beggad för 6000-8000 så se till att ha med dig någon kamrat som kan gitarrer. Finns mycket kopior...

Annars ska du även tänka på image o stil, vissa mindre okända märken har bra gitarer men vill du att det ska stå fender när du lirar live så ju det ett metavärde du ska ta hänsyn till. Vad spelar störst roll, märke, ljud, utsmyckning, kvalitet och spelkänsla. Fundera på det och sen välj efter vad som passar dig.

Själv diggar jag Gibson Studio och kommer köpa en ny sådan, inte bara för ljudet, utan även märket kostar.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror mycket på vad du vill spela för musik. Kör man metal så är gitarrer som Jackson och Ibanez etc. med Floyd Rose-stall oslagbara.

Ska man ha en bra standardgitarr så är en stratocaster att rekommendera. Epiphone Les Paul är väl inte riktigt som orginalet men det är en riktigt prisvärd och bra gitarr, även om den är aningen tung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ni säga att skillnaden är som natt och dag om man jämför en Epiphone Les Paul Custom och en beggad Gibson t.e.x ?

Ja 🤪

...skämt åsido, nej, men det är helt olika gitarrer. Jag ska inte säga något om spelkänsla, för det är individuellt vad man gillar, men jag kan säga följande: Det är en helt annan standard på elektronik, finnish och mekanik. Därmed: Snyggare lack, bättre val av trä (färdigtorkat, vilket ger rakare och mer högkvalitativ hals, bl.a.), högre kvalité på stall, brygga och stämskruvar (vilket ger bättre sustain, lättare att stämma och håller stämningen bättre). Bättre mikrofoner (vilket ger mindre instängt ljud, mindre tendens till rundgång och... bättre ljud 🙂) och så vidare.

Inte för att favorisera, men... 🤪

Det klart att man ska favorisera! Är ju inte så konstigt att en dyrare gitarr är bättre!!!???

Link to comment
Dela på andra sajter

"Fina" (=dyra) gitarrer är inte alltid de bästa... att provspela är alltid att rekommendera, som alla andra säger. Att tänka på är om den känns bra i dina händer och om den låter bra i dina öron. Det är allt egentligen. Nästan i alla fall. Eller tja, de två viktigaste punkterna - att kolla så att allt är ok i övrigt är ju rätt viktigt åxå. Och nu skall jag sluta svamla.

Edit:

Tips på vilket märke vad det kanske som gällde; kolla in Ibanez alla gånger. Nu har jag inte ägt en sådan på några år men tidigare har de alltid levererat ganska mycket för pengarna.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom hem just med en Epiphone SG! Med tanke på era inlägg här kanske man ska lämna tebax den 😏

Provspela själv blev lite svårt eftersom jag inte kan ett enda ackord... ännu 😆

Grattis! Epiphone gör ganska justa gitarrer? Lycka till med lirandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min epiphone les paul är fantastisk, men jag har förstått i efterhand att jag nog hade lite tur när jag köpte den. Så är det ju med billighetsmärkena, man kan snubbla över en skitbra, och man kan fastna med en asdålig. Nästan obligatoriskt för epiphone (åtminstone på den tiden jag köpte min) är dock att byta micarna (jag slängde dit gibson, men det ska finnas billigare bättre att hämta hos duncan eller dimarzio, har jag hört).

Min schecter (diamond series) fick jag för 8000. Den är fin som snus den med. Kanske t.o.m. finare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom hem just med en Epiphone SG! Med tanke på era inlägg här kanske man ska lämna tebax den 🙂

Provspela själv blev lite svårt eftersom jag inte kan ett enda ackord... ännu 😆

Grattis! Epiphone gör ganska justa gitarrer? Lycka till med lirandet!

Det är ju bara att ha ASmycket dist så löser det sig 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...