Jump to content
Annons

Gitarr Strängar i olika storlekar


Jonathanhitochdit

Recommended Posts

Annons

Det är tjockleken som skiljer, 0.10- strängar är tjockare och därmed något tyngre att spela på än 0.09:or. Jag har själv testat de flesta strängarna på den svenska marknaden och en mängd olika tjocklekar på mina gitarrer (har en hel hög med gitarrer av riktigt bra kvalitét). Jag rekomenderar de flesta att spela med så tjocka strängar de klarar av då det låter mycket bättre. Det blir bättre bas i ljudet men även bättre mellanregister och diskant. Mer sustain och skönare häng i tonen. Kort sagt mer av allt det som låter bra. Själv kör jag oftast 0.11-0.56 men då är jag rätt van.

Ska man shredda så är det svårare med tjockare strängar då du måste ha en något högre stränghöjd och även trycka lite hårdare, det blir även svårare med hammer-ons och pull-offs samt bends. Men med övning så.

Det är ingen slump att många av de absolut bästa kompgitarristerna i världen som t ex Malcolm Young och James Hetfield kör på rätt tunga strängar.

Tänk på att om du sätter på tjockare strängar så måste du justera dragstången i halsen för att inte få "bananhals" och ofta även justera stränghöjd och intonation.

Link to comment
Dela på andra sajter

och malmsteen, på 0.08 🙂

Dessutom är tjockare strängar bra om man stämmer ner gitarren, annars blir det lätt alldeles för sladdrigt.

Själv kör jag 12-54 (eller är det 56?) när jag stämemr ner ett helt tonsteg, och 10-48 (46?) när jag kör vanlig stämning eller ett halvt ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

och malmsteen, på 0.08  🙂

Dessutom är tjockare strängar bra om man stämmer ner gitarren, annars blir det lätt alldeles för sladdrigt.

Själv kör jag 12-54 (eller är det 56?) när jag stämemr ner ett helt tonsteg, och 10-48 (46?) när jag kör vanlig stämning eller ett halvt ner.

Precis, att spela så snabbt som Yngwie är nog svårt med .11:or, han har dessutom en scalloperad greppbräda vilket gör att han i princip kan snudda strängarna och ändå få ton.

scallopedneck-41470.jpg

Scalloperad greppbräda

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nånstans att Yngwie inte alls hade några problem att spela fort på tjockare strängar. Hans brutalt stora höga bends är helt omöjliga att göra på 11 strängar, därav mindre tjocklek.

Han kompenserar sin ton med att ha hög stränghöjd.

Bra tips som nämdes ovan: spela på så tjocka strängar som man klarar av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nånstans att Yngwie inte alls hade några problem att spela fort på tjockare strängar. Hans brutalt stora höga bends är helt omöjliga att göra på 11 strängar, därav mindre tjocklek.

Han kompenserar sin ton med att ha hög stränghöjd.

Bra tips som nämdes ovan: spela på så tjocka strängar som man klarar av.

Ha! SRV körde med .12 eller grövre och han bänder brasan av YW! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

och malmsteen, på 0.08  🙂

Dessutom är tjockare strängar bra om man stämmer ner gitarren, annars blir det lätt alldeles för sladdrigt.

Själv kör jag 12-54 (eller är det 56?) när jag stämemr ner ett helt tonsteg, och 10-48 (46?) när jag kör vanlig stämning eller ett halvt ner.

Precis, att spela så snabbt som Yngwie är nog svårt med .11:or, han har dessutom en scalloperad greppbräda vilket gör att han i princip kan snudda strängarna och ändå få ton.

Hmmm, borde det inte vara så att man måste trycka ner strängen ännu hårdare för att få en ren ton på en scalloperad greppbräda? Jag vet inte, har aldrig provat... 🙂

EDIT: varför har han scalloperad greppbräda överhuvudtaget? 😛

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

som så många har sagt: kör du med tunnare strängar som t.ex 0.09-0.42 (villket jag har på min strata) så är de lättare att köra solon och göra Hammer on/pull-offs o.s.v. men du får inte ett kraftit mörkt ljud av den storleken.

Därimot om du kör 0.12- 0.68 (som jag har på min Warlock) får du ett väldigt mörkt och kraftit ljud plus att de kan stämma ner den en oktav utan att strängarna blir som överkokt spaggeti (stavning!!) men de blir svårare att köra solon (enligt dom festa)

Link to comment
Dela på andra sajter

och malmsteen, på 0.08  🙁

Dessutom är tjockare strängar bra om man stämmer ner gitarren, annars blir det lätt alldeles för sladdrigt.

Själv kör jag 12-54 (eller är det 56?) när jag stämemr ner ett helt tonsteg, och 10-48 (46?) när jag kör vanlig stämning eller ett halvt ner.

Precis, att spela så snabbt som Yngwie är nog svårt med .11:or, han har dessutom en scalloperad greppbräda vilket gör att han i princip kan snudda strängarna och ändå få ton.

Hmmm, borde det inte vara så att man måste trycka ner strängen ännu hårdare för att få en ren ton på en scalloperad greppbräda? Jag vet inte, har aldrig provat... 🙁

EDIT: varför har han scalloperad greppbräda överhuvudtaget? 🙁

Nej, det är ju bandstaven som sätter tonen liksom, inte hur hårt du trycker... Trycker han för hårt på sin greppbräda så kommer ju strängen spännas hårdare och resultera i en för hög (falsk) ton, men det är också effektfullt om du vill göra sjyssta vibraton... men trycker du ner som en dåre så kan du lätt räkna med att få upp tonen ett halvt steg för högt...

Link to comment
Dela på andra sajter

och malmsteen, på 0.08  🙁

Dessutom är tjockare strängar bra om man stämmer ner gitarren, annars blir det lätt alldeles för sladdrigt.

Själv kör jag 12-54 (eller är det 56?) när jag stämemr ner ett helt tonsteg, och 10-48 (46?) när jag kör vanlig stämning eller ett halvt ner.

Precis, att spela så snabbt som Yngwie är nog svårt med .11:or, han har dessutom en scalloperad greppbräda vilket gör att han i princip kan snudda strängarna och ändå få ton.

Hmmm, borde det inte vara så att man måste trycka ner strängen ännu hårdare för att få en ren ton på en scalloperad greppbräda? Jag vet inte, har aldrig provat... 🙁

EDIT: varför har han scalloperad greppbräda överhuvudtaget? 🙁

Nej, det är ju bandstaven som sätter tonen liksom, inte hur hårt du trycker... Trycker han för hårt på sin greppbräda så kommer ju strängen spännas hårdare och resultera i en för hög (falsk) ton, men det är också effektfullt om du vill göra sjyssta vibraton... men trycker du ner som en dåre så kan du lätt räkna med att få upp tonen ett halvt steg för högt...

Aha, okej. Så han har en sån greppbräda för att det är lättare, man behöver inte trycka ner så hårt?

Link to comment
Dela på andra sajter

och malmsteen, på 0.08  🙁

Dessutom är tjockare strängar bra om man stämmer ner gitarren, annars blir det lätt alldeles för sladdrigt.

Själv kör jag 12-54 (eller är det 56?) när jag stämemr ner ett helt tonsteg, och 10-48 (46?) när jag kör vanlig stämning eller ett halvt ner.

Precis, att spela så snabbt som Yngwie är nog svårt med .11:or, han har dessutom en scalloperad greppbräda vilket gör att han i princip kan snudda strängarna och ändå få ton.

Hmmm, borde det inte vara så att man måste trycka ner strängen ännu hårdare för att få en ren ton på en scalloperad greppbräda? Jag vet inte, har aldrig provat... 🙁

EDIT: varför har han scalloperad greppbräda överhuvudtaget? 🙁

Nej, det är ju bandstaven som sätter tonen liksom, inte hur hårt du trycker... Trycker han för hårt på sin greppbräda så kommer ju strängen spännas hårdare och resultera i en för hög (falsk) ton, men det är också effektfullt om du vill göra sjyssta vibraton... men trycker du ner som en dåre så kan du lätt räkna med att få upp tonen ett halvt steg för högt...

Aha, okej. Så han har en sån greppbräda för att det är lättare, man behöver inte trycka ner så hårt?

Jepp och vid vibraton så slipper du friktionen mot greppbrädan. Men som sagt, trycker du pyttelite för hårt så blir tonen falsk. Har spelat på såna greppbrädor ett par gånger i gitarraffärer och det är rätt svårt när man är ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nånstans att Yngwie inte alls hade några problem att spela fort på tjockare strängar. Hans brutalt stora höga bends är helt omöjliga att göra på 11 strängar, därav mindre tjocklek.

Han kompenserar sin ton med att ha hög stränghöjd.

Bra tips som nämdes ovan: spela på så tjocka strängar som man klarar av.

Ha! SRV körde med .12 eller grövre och han bänder brasan av YW! :rolleyes:

Båda är grymma gitarrister men de har ju lite olika spelstil.

Hur mycket jag än försöker så kan jag inte bända uppåt 5 band på min 0.10 esträng som Yngwie.

Lite info från http://www.yngwie.org/GuitarTech.htm

Yngwie is still using very light string gauges, despite their tendency to bend out of tune in the scooped fret spaced of scalloped fingerboards. "I use.008's," he explains, "but the bottom E string is a .046. Everybody who plays my guitar usually goes out of pitch, but I seem to be able to avoid that. I don't need it that light, but I play a lot on tour and I do a lot of real heavy bending; sometimes from the high C# (E string, ninth fret) up to F# (fourteenth fret), stuff like that. I could do it with a .010, which I use sometimes, actually, but after awhile, if you sweat and you do these kinds of bends, your callouses just kind of die."

Link to comment
Dela på andra sajter

SRV hade ju också vad jag förstår lite problem med sina fingertoppar emellanåt.

På min LP har jag ghs TNT, med tunna diskantsträngar: 010, 013, 017 men tjockare bassträngar: 030 044 052. Det ger lite extra botten, samtidigt som det är lättspelat uppetill på skalan. Jag borde nog egentligen justera stränghöjden med tanke på detta, nu blir det lätt lite slap-känsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...