Jump to content
Annons

Redigering i Melodyne


JJRockford

Recommended Posts

Sitter och försöker rätta till några sångtagningar m h a Melodyne, men det blir inte riktigt bra. På ett ställe behöver jag plocka ner en ton 7 halvtoner, och då låter det inte riktigt som sång längre, utan lite åt Cher i "Believe". Men det kanske är för mycket begärt att kunna göra sådana stora förändringar på en leadstämma? (Ligger dock 4 eller 6 stycken spår till som dubblerar/oktaverar precis samma sångslinga, gör jag likadant på de kanske det inte hörs?). Det skumma är dock att kalleankaeffekter blir än större på en ton som bara sänks 3 halva tonsteg.

Antar att jag borde läsa manualen ordentligt egentligen. Vilket jag ska göra. Men det kan ju hända att någon har några enkla bra tips som besparar mig några timmars tragglande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sjung om leaden bara!! hahah , funkar programmet bra annars?

How do you know there's a singer knocking at your door?

-He can't find the key and he wont understand when he is supposed to come in.

(Och i det här fallet så finns det en icke obetydbar tidsaspekt inblandad, för att uttrycka sig försiktigt).

Skämt åsido. Skrev slarvigt och nog direkt fel eller i a f missledande. Det konstiga är att tonen som är sänkt 7 halva tonsteg låter ok, men tonen innan som bara är sänkt ett par tonsteg låter skum.

Vet inte heller varför jag kallade det Kalle Anka-effekt, men du förstod hur jag menade, eller hur? 😆

Edit: Har ingen möjlighet att bedömma programmet i övrigt, har bara suttit med det i ett par timmar, och då kanske ineffektiv tid (typ trial and error istället för att läsa på ordentligt). Men det är säkert användbart när man lärt sig det.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte heller varför jag kallade det Kalle Anka-effekt, men du förstod hur jag menade, eller hur? 😉

Japps det var inte tänkt som ordmärkeri, mer en reflektion, eftersom jag har hört det på andra ställen också men det egentligen är en konstig beskrivning... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte heller varför jag kallade det Kalle Anka-effekt, men du förstod hur jag menade, eller hur? 🥰

Japps det var inte tänkt som ordmärkeri, mer en reflektion, eftersom jag har hört det på andra ställen också men det egentligen är en konstig beskrivning... 🥰

Håller helt klart med. Kanske det kommer sig av att det är en av världens mest kända förvrängda röster? Möjligen tillsammans med Darth Vader 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Sitter och försöker rätta till några sångtagningar m h a Melodyne, men det blir inte riktigt bra. På ett ställe behöver jag plocka ner en ton 7 halvtoner, och då låter det inte riktigt som sång längre, utan lite åt Cher i "Believe". Men det kanske är för mycket begärt att kunna göra sådana stora förändringar på en leadstämma? (Ligger dock 4 eller 6 stycken spår till som dubblerar/oktaverar precis samma sångslinga, gör jag likadant på de kanske det inte hörs?). Det skumma är dock att kalleankaeffekter blir än större på en ton som bara sänks 3 halva tonsteg.

Antar att jag borde läsa manualen ordentligt egentligen. Vilket jag ska göra. Men det kan ju hända att någon har några enkla bra tips som besparar mig några timmars tragglande.

Håller på med melodyne nästan dagligen...

Det finns inget bra sätt att göra så stora ändringar utan att det hörs. Vissa vill just ha den effekten och då är det ju bra.

Jag använder ibland melodyne för att leka med sångmelodin och hitta nya möjligheter. Men det melodierna använder jag sedan bara för att visa hur sången sedan ska sjungas om. För det lär den göras om det ska låta bra....

Lycka till, och kom ihåg, bäst resultat får du om tagningen är så bra som möjligt från början så att du behöver ändra så litet som möjligt i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Jag satt och testade lite redigering av min egen sång igår. Men, jag får inte till det riktigt. På filen jag testade att redigera sjunger jag med en, avsiktiligt, skitig och distad röst och Melodyne får tuppjuck. Programmet hittar inte var melodin ligger utan alternerar friskt mellan två oktaver. Det går i och för sig att välja "Correction mode" (tror jag det kallas?) och manuellt visa Melodyne var melodin ska ligga. Min fråga är helt sonika om man på något smidigt sätt få Melodyne att göra detta automatiskt? Det är ju en hel del jobb annars om man måste flytta rätt alla toner som hoppat ner en oktav...

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satt och testade lite redigering av min egen sång igår. Men, jag får inte till det riktigt. På filen jag testade att redigera sjunger jag med en, avsiktiligt, skitig och distad röst och Melodyne får tuppjuck. Programmet hittar inte var melodin ligger utan alternerar friskt mellan två oktaver. Det går i och för sig att välja "Correction mode" (tror jag det kallas?) och manuellt visa Melodyne var melodin ska ligga. Min fråga är helt sonika om man på något smidigt sätt få Melodyne att göra detta automatiskt? Det är ju en hel del jobb annars om man måste flytta rätt alla toner som hoppat ner en oktav...

Använder du effekter innan eller efter du spelat in ljudet? Lägger du in effekterna direkt på inspelningen, blir det svårt för melodyne.. vad jag har sett, finns det ingen sådan funktion.. vet inte riktigt hur du täkner dig att den skall arbeta.. "om en ton inte passar i min låt, se till att den ställer om sig till rätt oktav".. njae.. det blir nog svårt.. Tyvärr.. Men mitt tips är ju att spela in rent och "skita" ned det med hjälp av plugins.. Då kan du ju styra skitigheten oxå..

Link to comment
Dela på andra sajter

Dist ÄR en effekt - eller en defekt i mic eller preamp... 😛

Och faktiskt en effekt som är fullt möjlig att göra med rätt sångteknik... 😕

Och för den som vill lära sig mer om det, kan man alltid hänvisa till Cathrine Sadolins goda bok och kurser. T.ex. här:

Vocal Effects

(Så du har lärt dig bemästra denna vackra effekt! Lysande, Baldy! 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som har en horribel kråkstämma 😛 , har sett prexis samma sak med min röst när jag kört den genom en melodynedemoversion. Melodyne fattar inte vad jag håller på med 😕

Däremot är Cakewalks v-vocal något mer förstående/tolerant med min röst. Så det är väl nån skillnad i kodningen.

Om du vill mejla ditt sångspår till mig Hea, så kan jag ta en koll i v-vocal. Ett snabbt test för att se om det blir nån rimoreson.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag som har en horribel kråkstämma 😄 , har sett prexis samma sak med min röst när jag kört den genom en melodynedemoversion. Melodyne fattar inte vad jag håller på med 😛

Däremot är Cakewalks v-vocal något mer förstående/tolerant med min röst. Så det är väl nån skillnad i kodningen.

Om du vill mejla ditt sångspår till mig Hea, så kan jag ta en koll i v-vocal. Ett snabbt test för att se om det blir nån rimoreson.

tjing

Bengan

Jag tycker V-vocal var väldigt trevligt att jobba i.

Melodyne är kompetent men det känns lite tyngre att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...