Jump to content
Annons

Mick för Hihat


krissman

Recommended Posts

Ganska högt upp på inköpslistan står en mikrofon som främst ska användas till hihat (får självklart fungera bra till annat också). För tillfället använder vi Shure SM81, men vi är inte 100% nöjda med den.

I en annan studio jag jobbade i en gång så använde dom AKG C460, och den tyckte jag hade grymt trevligt ljud. 460:in tillverkas ju inte längre, och det verkar ju vara C480 som har tagit över dess plats. Tycker väl att 480:in är lite dyr för tillfället och tar gärna emot tips på andra mikrofoner som kanske funkar bra.

Priset får gärna ligga runt 4000, men finns det inget däromkring så får jag väl spara ihop lite mer pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nån av B&K mickar använde jag ofta när jag gick på högskolan med bra resultat. 4011 eller nåt sånt hette den. Själv använder jag ofta Lineaudio CM2 (numer CM3) i min studio men den kostar ju bara en tusing så det är väl inget alternativ?

Jag tycker man får med hihaten så bra i virvel och OH-micken så jag har Hihat-micken bara till att lyfta de högsta frekvenserna (crispet) allt annat skär jag bort.

Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag kör AKG C 535 EB

image1079363880_c535eb4055c9288f44e.jpg

Hihatljud är ju verkligen en smaksak, jag tycker iaf att den ger ett tajt ljud och mycket bra transientrespons och det är ljudet jag söker. Kör den även på ride om det behövs, bra där, då kan man ta av puffskyddet.

Den funkar också (mycket) bra till att micka virvelns sarg, om du brukar göra det.

Sen till livesång också, för det är den tänkt för 🙂

Den är dock inget för överhäng, iaf vad jag testat mig fram till.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ofta behöver ni dra upp hihaten vid mix på en truminspelning? Min erfarenhet är att om det sitter en bra trumslagare med bra cymbaler bakom trummorna sköter dynamiken ofta sig själv i överhänget. Närmickningarna används mer till att mer feta upp trumljudet än att balansera och hihaten brukar låta alla tiders utan att man behöver ens använda hihatspåret.

Sitter det däremot en sämre trummis (alltså, en som inte har fullständig koll på dynamiken) så har jag aldrig någonsin varit med om att han slår FÖR LÖST på hihaten. Ska man ha med överhänget i mixen så brukar det sluta med att man får försöka eq:a ner hihatregistret, och att då addera ett hihatspår blir ju helt galet då. Mickar man däremot precis varje trumma (inkl. alla cymbaler) separat och skiter i överhängsparet kan jag förstå poängen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde också Röde NT3 senast jag mickade en hihat.

Helst tar jag en Neumann KM84. Jag har gjort mitt eget arkiv med samplad hihat med mååånnga variationer på slag, stockar och spelsätt. Så nu kan jag få lika bra känsla av äkta hihat i mina trumprogrammeringar och behöver knappt micka trummor till min musik längre.

Vid den samplingssessionen användes en 84:a. Eller om det var KM184 jag hade kanske.... Hmm? Ja, spela roll. Nån av kapslarna var lite brightare, men äh - det finns ju eq. 😄🥰

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ofta behöver ni dra upp hihaten vid mix på en truminspelning? Min erfarenhet är att om det sitter en bra trumslagare med bra cymbaler bakom trummorna sköter dynamiken ofta sig själv i överhänget. Närmickningarna används mer till att mer feta upp trumljudet än att balansera och hihaten brukar låta alla tiders utan att man behöver ens använda hihatspåret.

Sitter det däremot en sämre trummis (alltså, en som inte har fullständig koll på dynamiken) så har jag aldrig någonsin varit med om att han slår FÖR LÖST på hihaten. Ska man ha med överhänget i mixen så brukar det sluta med att man får försöka eq:a ner hihatregistret, och att då addera ett hihatspår blir ju helt galet då. Mickar man däremot precis varje trumma (inkl. alla cymbaler) separat och skiter i överhängsparet kan jag förstå poängen...

så kanske det inte heller är endast dynamiken man vill kunna mixtra med.

Man får ju fler möjligheter att kunna mixa fram ett skönt hi-hat ljud ifall man har en hi-hat mick. Kanske eqa lite grann utan att behöva eqa i övehängsmickarna.

Därför skulle jag kunna tänka mig att köpa en hihatmick, men jag håller med dig. Det funkar i de flesta sammanhang kanon utan denne mick, just därför ligger den rätt långt ner på min inköpslista. Ciao

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ofta behöver ni dra upp hihaten vid mix på en truminspelning? Min erfarenhet är att om det sitter en bra trumslagare med bra cymbaler bakom trummorna sköter dynamiken ofta sig själv i överhänget. Närmickningarna används mer till att mer feta upp trumljudet än att balansera och hihaten brukar låta alla tiders utan att man behöver ens använda hihatspåret.

Sitter det däremot en sämre trummis (alltså, en som inte har fullständig koll på dynamiken) så har jag aldrig någonsin varit med om att han slår FÖR LÖST på hihaten. Ska man ha med överhänget i mixen så brukar det sluta med att man får försöka eq:a ner hihatregistret, och att då addera ett hihatspår blir ju helt galet då. Mickar man däremot precis varje trumma (inkl. alla cymbaler) separat och skiter i överhängsparet kan jag förstå poängen...

så kanske det inte heller är endast dynamiken man vill kunna mixtra med.

Man får ju fler möjligheter att kunna mixa fram ett skönt hi-hat ljud ifall man har en hi-hat mick. Kanske eqa lite grann utan att behöva eqa i övehängsmickarna.

Därför skulle jag kunna tänka mig att köpa en hihatmick, men jag håller med dig. Det funkar i de flesta sammanhang kanon utan denne mick, just därför ligger den rätt långt ner på min inköpslista. Ciao

Jo, det har du rätt i.. Jag tänker nog alldeles för mycket "nu-ska-vi-ha-ett-naturligt-ljud-tankar". Helt fel vid vissa tillfällen faktiskt. Och vill man trigga är man ju tvungen att ha nåt nära hihaten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Hihat är antatagligen ett av mina favoritinstrument, och jag gillar att ha ordentlig kontroll på den. Det är ju inte alltid volymen man är ute efter.

Har fått tips av andra om C451 också, så jag får väl ta och kolla upp den. Ligger ju som sagt ganska rätt i pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Mer snack i den här tråden!! I den stora trumtråden rekommenderade Carle en SP B1 till HH, någon mer som testat? Står sig 451:an lika starkt här som när tråden tog paus då för fyra år sedan...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag mickar sällan upp hihaten men om jag gör det så brukar det bli en km84. Earth work gillar jag också på hihat/cymbaler. Men som sagt, jag använder helst så få mickar som det är möjligt för soundet.

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken bump...

Vid den samplingssessionen användes en 84:a. Eller om det var KM184 jag hade kanske....
Det kan jag svara själv på nu, var både KM84 och KM140.
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Beror på vad som finns i studion. SM57 och KM84 är nog det jag använt mest. I valet av dessa två tar jag oftast KM84.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder sällan separat hihatmick. Om jag vet att någon annan kommer mixa kan ja göra det. Då blir det lite vad som blir över och ger ett okej. Både från hihat, virvel och intilliggande cymbaler.

En hihatmick som ger bra hh men ful virvel är inte mycket att ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...