Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

.. som ni kanske förstår när ni läser rubriken så behöver jag alltså hjälp med fördröjning utav min mick (en shure). Köpte den i sommras, och inte kunnat använda den någonting. Det är alltså till datorn jag ska använda den. Testat med olika adaptrar och kablar. Är det mitt ljudkort som spökar eller är det någon inställning jag missat?

Tacksam för svar och idéer.

Tack på förhand. //FeliZ

Redigerat av FeliZ
Annons
Postat (redigerat)

Vad har du för dator och ljudkort?

Vad använder du för program?

Redigerat av Jejje
Postat

Jag har en Dell dimension 8300. Ljudkortet är ett SB Audigy 2 Audio [CF00]. Använder mig utav Cubase SX 3.. Någon idé?

Postat

Förmodligen ljudkortet, kör du med ASIO-drivrutiner? OM inte, kolla upp, ladda hem, testa om det blir bättre. Om du gör det - skaffa ett ljudkort anpassat för musikinspelning.

Postat

Ingen skillnad, fortfarande ca. en sekunds fördröjning 🙁 Någon som har någon anna idé/lösning?

Postat
Ingen skillnad, fortfarande ca. en sekunds fördröjning 😄 Någon som har någon anna idé/lösning?

sök på liknande trådar (cubase, latency) Finns många andra som haft liknande problem! Kanske finns svaret där någonstans?

Postat

Gaaah, tröttnat på att sitta här och leta svar i andra trådar. Hittar ingen som har samma problem som jag. Ingen annan som har någon idé?

Sedan har jag ett annnat bekymer, när jag ska exportera mitt beat till mp3 så frå jag inte fram något ljud?

- Jag vet, jag är en amatör, men alla ska ju börja någonstans 😛

Postat
Gaaah, tröttnat på att sitta här och leta svar i andra trådar. Hittar ingen som har samma problem som jag. Ingen annan som har någon idé?

Sedan har jag ett annnat bekymer, när jag ska exportera mitt beat till mp3 så frå jag inte fram något ljud?

- Jag vet, jag är en amatör, men alla ska ju börja någonstans 🙂

Kolla att det var rätt outputs valt när du exporterade.

Gällabde latency. Som skrevs använd asiodrivrutiner. Kolla sedan om du kan sänka bufferstorleken i dina ljudkortsinställngar. Lägre bufferstorlek ( mäts i samples ) ger lägre latency men samtidigt högre belastning på din dator. Så när du skall lyssna direkt på den som spelas in. Så använda låg bufferstorlek. När du sedan ksall mixa och använda en massa pluggar höj den.

Postat

Testat båda outputsen som finnst (stereo out, audio 01).

Var gör jag de inställningarna på ljudkortet?

Postat

Ja det har jag. Fattar inte ett skit vad som är fel, blir så att den spelar igenom ljuden skit fort. Sedan spars det en mp3 fil som bara är tom. Den är rätt längd och allt..

Vart ser jag vilken som är vald?

Hittar inga inställningar om detta.. : /

Postat
Ja det har jag. Fattar inte ett skit vad som är fel, blir så att den spelar igenom ljuden skit fort. Sedan spars det en mp3 fil som bara är tom. Den är rätt längd och allt..

Vart ser jag vilken som är vald?

Hittar inga inställningar om detta.. : /

<känns om om du borde kolla igenom getting started. Du kommer lära dig mycket fortare än om du skall fråga dig till allt.

Exporten - Låter som du valt fel outputs bara i exportfönstret

Fördröjningen - Kolla under devices / devise setup / ASIO multimedia drivers

Postat

Antar att du har ett crackat program. Om du vill hålla på med musik kanske du ändå skall köpa dig ett bättre ljudkort mer lämpatför musik. Med vissa ljudkort kan man få med program för inspelning som räcker en bra bit. Så kan du sedan uppgradera programet eftersom du lär dig.

drloop (oregistrerad)
Postat
Och det påstår du att jag inte har?

Att lägga 7 500:- spänn på en mjukvara och sedan inte ha ett vettigt ljudkort installerat vad tror du?

Och sedan fråga om ett budgetkort... hhmmpgffff.

Nåväl du skall få ett råd.

M-Audio Audiphile 2496, bra drivisar och kostar 995:-

Postat

Herregud, önskade mig fan det när jag fyllde.

och jag vet, jag är inte världens data kunnigaste,

så låt även mig vara en nybörjare..

okej, ska kika lite på det..

Postat

Önskar jag fick sådana fina presenter när jag fyllde år. Du har tur du. Jag får va glad om jag får ett par kalsonger.

Postat

Om du har möjlighet, byt in SX3 mot en billigare version, och lägg de pengar som blir över på ett billigt ljudkort. Audigy 2 är inget dåligt kort, men du kan få bättre för högst ett par tusen.

drloop (oregistrerad)
Postat

Önskar jag fick sådana fina presenter när jag fyllde år. Du har tur du. Jag får va glad om jag får ett par kalsonger.

Om du inte får kallingar vad blir det då, strumpor?

Postat

Nej då får han väl gå med rumpan bar helt enkelt!

drloop (oregistrerad)
Postat

Dingleballs alltså?

Postat

Jag vill inte låta som en tråkig moraltant, men jag måste upprepa det som sagts ovan. Med Cubase SX3 medföljer en ypperligt genomtänkt manual. Där finns det ett antal samlingar sidor i ett par avsnitt Steinberg valt att kalla "Setting up your system" (sid. 35), "Basic Cubase SX/SL concepts" (sid. 57) och "Basic Methods" (sid. 63).

Jag garanterar en mycket informativ läsning. Trots allt är det ju inte ovanligt att man faktiskt läser den medföljande instruktionsboken när man betalar närmare åtta tusen för en teknisk produkt man köpt.

Postat

Dingleballs alltså?

dongle-balls? 😆

Postat

Hey, on topic!

FeliZ, sälj ditt SX och köp ett ljudkort där Cubase LE ingår på köpet. Det räcker skitlångt för nybörjare. Sen väljer du ASIO-drivrutinen i Cubase och sänker bufferten.

Postat

Tack, Dr Loop, precis min tanke!

Ledsen Feliz, fullt med folk som piratikopierar det senaste och dyraste men har noll koll.

Ta Linus och de andras tips. Sälj SX3 och investera i ett hyfsat ljudkort istället. Du får väldigt mycket ljudkort för 7500:-!

Med ett billigare kort får du dessutom pengar över till en bra mick kanske? Eller en preamp?

Postat

Woho, slipper nytt kort, micken fixad 😄

Men spar problemet kvarstår.

Har läst lite manualer och sådant..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.