Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, sitter och funderar lite över Digidesigns digi 002.

Undrar hur utbyggbar den Àr? Den har ju 18 in/utgÄngar av olika slag, hade tÀnkt köpa en 8 kanals preamp med ADAT lightpipe. Sen finns det Ätta analoga (LINE?) ingÄngar med fyra mikförstÀrkare. Dessa kan man köra samtidigt med ADAT eller? Jag har en del externa effekter och kompressorer och de tar ju upp en del in och utgÄngar sÄ det kanske blir fullt ganska snabbt, speciellt nÀr jag lirar in trummor och vill köra lite FX och monitortappningar samtidigt. Det gÄr inte att ytterligare bygga ut? Vad bör jag annars snegla pÄ??

Annons
Postat

digidesigns billigare produkter Àr de mest ostabila prylar jag stött pÄ. (digi002, control24, 002rack osv). Min 002r har rykt, min control24 hÄller pÄ att ryka. Men jag vÀljer ÀndÄ att köra pÄ dessa eftersom pro tools Àr kanske det bÀsta inspelningsprogramet pÄ marknaden.

002an Àr inte sÀrskillt utbyggbar. Det du nÀmner Àr typ vad du kan göra. Om pro tools inte Àr ett mÄste sÄ skulle jag lÀtt köra pÄ 4st motu ultralite linkade som tar sammanlagt 2 rackenheter. Du fÄr alltsÄ 32 analoga ingÄngar och 32 analoga utgÄngar. Totalt 8 preamps ocksÄ som bonus. Motus produkter har bÀttre latencyvÀrden Àn digi002. Jag kör bÄda och har jÀmfört.

Postat

Det du nÀmner Àr det du kan göra med en 002.

Sen; inte för att jag vill ge mig in i en "Min Àr större Àn din" diskution.

Men jag mÄste protestera mot onids inlÀgg.

Protools med tillhörande hÄrdvara (har dock aldrig anvÀnt mig av mBox) Àr det mest stabilaste jag har nÄgonsin anvÀnt mig av - förutom min Atari Mega 4 och en 24-spÄrsbandspelare.

Postat

Du kan med 002 köra 8 kanaler 44,1 eller 48 via ADAT. Om du dessutom vill köra via de 8 analoga ingÄngarna sÄ Àr du sÄklart fast med den sampleraten du vÀljer av 44,1 och 48. Du kan ocksÄ samtidigt spela in via S/PDIF porten som Àr coaxial.

Du kan alltsÄ samtidigt spela in 18 ingÄngar samtidigt. Skippar du ADAT kan du om du kÀnner att det Àr nödvÀndigt köra ocksÄ 88,2 eller 96 kHz.

FörstÄr inte heller vad som skulle vara instabilt. SjÀlv har jag en 002R och det jag fick göra var att pÄ Digidesigns bekostnad fÄ en ny trafo skickad som jag bytte ut. Det visade sig bli rÀtt vanligt i en eller ett antal produktionsserier, men annars funkar den hur bra som helst. FÄr en Command 8 imorgon jag ska bygga ut med.

Postat

Kan man komplettera ett digi002 med andra firewireinterface direkt in i datorn typ Motu och sÄnt, eller lirar de inte tillsammans?

Som ex, jag har digi002, ett stycke ADAT-preamps och pluggar in ytterligare 8 I/O i en FW i datorn. Har jag tvÄ FW i datorn kan jag plugga in 2 FW-interface??

Postat

Inte till Pro Tools LE. Ett kort i taget.

Antingen; mbox eller en mbox2 eller en mbox pro eller 002 eller en 002r eller en 001

Till Pro Tools HD kan man ha flera kort; men dock bara digidesign.

Man kan ha en annan ADDA omvandlare inkopplad dÄ med ADAT-lightpipe eller SPDIF.

Postat

Antingen; mbox eller en mbox2 eller en mbox pro eller 002 eller en 002r eller en 001

Man kan ha en annan ADDA omvandlare inkopplad dÄ med ADAT-lightpipe eller SPDIF.

Det gĂ„r att koppla de nya Apogee-interfacen direkt in i HD-kortet nu för tiden ocksĂ„ 😄

Postat

Det gĂ„r att koppla de nya Apogee-interfacen direkt in i HD-kortet nu för tiden ocksĂ„ 😼

Och Ă€ven Prism ADA-8XR... Om man skulle rĂ„ka va rik 😄

Postat

Hejsan

GrundfrÄgan var vÀl dock hurvida det skulle gÄ att spela in mer Àn 18 kanaler med en DIGI002:a eller överhuvud taget i ProTools LE. Jag tycker personligen att det Àr ganska kasst att man inte kan ha 2st DIGI002:or ... I Digital Performer kan man köra 2st 828:or utan problem vilket innebÀr 32 inputs plus 2 xSPDIF.. kan ju vara trevligt om man vill spela in ett livegig MEN det störigaste mÄste vÀl ÀndÄ vara avsaknaden av plug-in latency kompensation :-(

DessvÀrre sÄ kommar jag ÀndÄ att köpa ett PT LE system vilken dag som helst sÄ att jag slipper fÄ dÄligt samvete för att jag lÄnar min kollegas Mbox

/MIcke

Postat

Hmm... Jag mÄste gnÀlla lite.

=)

Yes, det stÀmmer att med Digi002 kan man köra 16 in / ut i inspelning. Visst lÄer preamparna helt ok. Japp, de fÀste inte strömkabeln ordentligt pÄ trafon vilket resulterade i alla möjliga problem - framförallt pÄ lite tidigare modeller (av racket, tror inte det var ett problem pÄ den större varianten). Och jodÄ, du kan börja köra ProTools LE och ProTools Àr fantastiskt för ljudredigering (jag misstÀnker starkt att det bor smÄ tomtar inne i protoolshÄrdvaran som helt enkelt gissar vad du vill göra och fixar det...).

MEN!

Jag har haft rejÀla problem med alla LE-system jag kört. TvÄ separata 002-rack, en stor 002 och dÀrtill fyra stationer med M-BOX. Till att börja med finns det en massa saker som Digidesign inte stödjer, som t.ex. RAID (finns kompletta listor pÄ Digid:s hemsida) och multipla processorer. Och insÄg just att jag kanske blÄljuger - har faktiskt inte kollat listan för PT 7 för LE. Ta den biten med en nypa salt, mao.

Sedan Àr det den allmÀnna begrÀnsningen i LE med 32 samtidiga ljudspÄr (aux-spÄr, midi m.m. inte inrÀknat).

Der finns ett rÀtt bra upplag av buggar, framförallt om du börjar blanda in midi-controllers och andra former av inverkande hÄrdvara. Det Àr dock inte i ProTools som de stora problemen finns - vill du köra PT sÄ funkar Digi002 helt ok, Ätminstone sedan 6.9 (enligt min erfarenhet). Om du dÀremot vill köra 002:an Àven i andra inspelningsprogram pÄ PC, som Cubase och Nuendo , dÄ blir det inte fullt lika kul. Digidesigns ASIO-drivare Àr uppriktigt sagt riktigt kassa. Programmen tappar kortet, kraschar och Àr allmÀnt bÄngstyriga.

PÄ Mac gÀller, enligt min erfarenhet, att du kan fÄ en del strul i början - det finns kompatibilitetsproblem i vissa verisioner av OSX / Protools, men nÀr det vÀl Àr uppsatt och rullar sÄ brukar det rulla. Har fÄtt trasha databaserna i HD, men aldrig i LE. Det Àr hur som helst ett tiosekundersjobb...

Har sÀkert inte gjort nÄt enklare, men men... Jag vill bara understryka att om du inte planerar att köra enbart ProTools sÄ Àr inte heller Digi002 ett sjÀlvklart val.

Is all. Happy hunting!

;-)

//Petter

Postat (redigerat)

Har sneglat lite pĂ„ RME och deras kort, dĂ€r verkar det som om det finns bĂ€ttre utbyggnadsmöjligheter och det Ă€r det jag Ă€r ute efter. NĂ„gon som har erfarenhet av deras prylar med Cubase eller Pro Tools. Hammerfall HDSP 9652 ser ju intressant ut och inte sĂ„ himla dyrt. Även Digiface och Multiface verkar intressanta.

Sen finns ju ESI Maxio XD...

Jag Àr helst ute efter att jobba med Pro tools eftersom jag ska samarbeta med folk som anvÀnder detta.

Redigerat av teddawid
Postat
Har sneglat lite pĂ„ RME och deras kort, dĂ€r verkar det som om det finns bĂ€ttre utbyggnadsmöjligheter och det Ă€r det jag Ă€r ute efter. NĂ„gon som har erfarenhet av deras prylar med Cubase eller Pro Tools. Hammerfall HDSP 9652 ser ju intressant ut och inte sĂ„ himla dyrt. Även Digiface och Multiface verkar intressanta.

Jag Àr helst ute efter att jobba med Pro tools eftersom jag ska samarbeta med folk som anvÀnder detta.

Om du ska köra med Pro Tools mÄste du ju ha hÄrdvara frÄn Digidesign eller M-Audio.

Postat

Om du ska köra med Pro Tools mÄste du ju ha hÄrdvara frÄn Digidesign eller M-Audio.

Just fan i arslet!!!!!!!!!

Och ponera att jag fortsÀtter med Cubase sÄ undrar jag fortfarande om RME...

Postat

tjena

Jag har ett RME Fireface 800 som jag kör med Cubase SX3 i OSX och det Àr faktiskt helt enkelt skitbra pÄ precis allt (i mitt tycke) MEN eftersom jag mer eller mindre mÄste gÄ över till nÄgon form av ProTools system sÄ Àr det faktiskt sÄ att det bara finns digidesign och M Audio och dom sistnÀmda kÀnns inte direkt aktuellt i min vÀrld sÄ skall man köpa ett ok PT LE system sÄ Àr det vÀl DIGI002 eller Mbox 2 Pro som gÀller (antar jag)

Har absolut ingen som helst erfarenhet av hur bra eller hur dÄliga dessa DIGI002:or Àr men jag hoppas vid gud att dom Àr stabilare Àn vad vissa har berÀttat

Tjo hej MIcke

Postat

Jag har haft min 002r i ett Är nu, kör den med PT 6.9.2 under OS X 10.4.2

Fungerar klockrent, stabilt, inga problem alls, den enda gÄng som PT lÀgger av beror i mitt fall pÄ Native Instruments kassiga RTAS programmering pÄ ett par av deras pluggar.

Samt en annan lustifikation: NI FM7 modul vÀgrar att laddas in vid uppstart om jag har satt tangentbordet pÄ svensk, utan krÀver amerikansk.

Postat

Chris B >> Jag mÄste frÄga - hur tusan kom du pÄ det?? KÀnns inte som direkt första steget i felsökningen "Ah vad tusan, jag prövar att vÀxla över till amerikansk teckentabell..."

;-D

//P.

Postat
Chris B >> Jag mÄste frÄga - hur tusan kom du pÄ det?? KÀnns inte som direkt första steget i felsökningen "Ah vad tusan, jag prövar att vÀxla över till amerikansk teckentabell..."

;-D

//P.

😆😆

Postat

=)

Yes, det stÀmmer att med Digi002 kan man köra 16 in / ut i inspelning. Visst lÄer preamparna helt ok. Japp, de fÀste inte strömkabeln ordentligt pÄ trafon vilket resulterade i alla möjliga problem - framförallt pÄ lite tidigare modeller (av racket, tror inte det var ett problem pÄ den större varianten). Och jodÄ, du kan börja köra ProTools LE och ProTools Àr fantastiskt för ljudredigering (jag misstÀnker starkt att det bor smÄ tomtar inne i protoolshÄrdvaran som helt enkelt gissar vad du vill göra och fixar det...).

MEN!

Jag har haft rejÀla problem med alla LE-system jag kört. TvÄ separata 002-rack, en stor 002 och dÀrtill fyra stationer med M-BOX. Till att börja med finns det en massa saker som Digidesign inte stödjer, som t.ex. RAID (finns kompletta listor pÄ Digid:s hemsida) och multipla processorer. Och insÄg just att jag kanske blÄljuger - har faktiskt inte kollat listan för PT 7 för LE. Ta den biten med en nypa salt, mao.

Sedan Àr det den allmÀnna begrÀnsningen i LE med 32 samtidiga ljudspÄr (aux-spÄr, midi m.m. inte inrÀknat).

Der finns ett rÀtt bra upplag av buggar, framförallt om du börjar blanda in midi-controllers och andra former av inverkande hÄrdvara. Det Àr dock inte i ProTools som de stora problemen finns - vill du köra PT sÄ funkar Digi002 helt ok, Ätminstone sedan 6.9 (enligt min erfarenhet). Om du dÀremot vill köra 002:an Àven i andra inspelningsprogram pÄ PC, som Cubase och Nuendo , dÄ blir det inte fullt lika kul. Digidesigns ASIO-drivare Àr uppriktigt sagt riktigt kassa. Programmen tappar kortet, kraschar och Àr allmÀnt bÄngstyriga.

PÄ Mac gÀller, enligt min erfarenhet, att du kan fÄ en del strul i början - det finns kompatibilitetsproblem i vissa verisioner av OSX / Protools, men nÀr det vÀl Àr uppsatt och rullar sÄ brukar det rulla. Har fÄtt trasha databaserna i HD, men aldrig i LE. Det Àr hur som helst ett tiosekundersjobb...

Har sÀkert inte gjort nÄt enklare, men men... Jag vill bara understryka att om du inte planerar att köra enbart ProTools sÄ Àr inte heller Digi002 ett sjÀlvklart val.

Is all. Happy hunting!

;-)

//Petter

=)

18 I/O!!!

• 4 veckor senare...
Postat
Du kan ocksÄ samtidigt spela in via S/PDIF porten som Àr coaxial.

har inte koll pÄ dessa, Àr det som en linesignal?

Jag har en kondensator amb mic som "inte fÄr plats" i mina 16 kanaler in.

Vad behöver jag göra för att konvertera signalen för att kunna anvÀnda den ingÄngen?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Köpa en mic-preamp med S/PDIF utgÄng. Det blir fint och bra! Sök pÄ T-butikens sidor, sÄ finna du vad du villa ha!

Postat

;-D

//P.

Aha! NĂ„gon har stĂ€llt mig en frĂ„ga . . . och jag har inte svarat pĂ„ den. Vilket beror pĂ„ att först idag den 12 oktober fĂ„tt ett mejl angĂ„ende denna trĂ„d. nĂ„ja. jag ska svara pĂ„ denna ytterst vikiga frĂ„ga. NĂ€mligen att Native Instruments installerare ibland inte fungerar i OS X Tiger om man har svenskt tangentbord igĂ„ng. Byter man till Amerikanskt eller TYskt sĂ„ fungerar det att installera. SĂ„ första steget var just att "Ah tusan, jag prövar att vĂ€xla över till amerikansk teckentabell"!! 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.