Jump to content
Annons

Crumble Zone - Glasklart


Fidden

Recommended Posts

LÅTNAMN: Glasklart

ARTIST/GRUPP: Crumble Zone

GENRE: soft pop/rock

LÅTLÄNGD: 6:10

KOMPOSITÖR: Fredrik J

PRODUCENT: Fredrik J

INSPELNINGSÅR: 2002

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.66Mb

STATUS: Gammal

LÅTLÄNK: Glasklart

Eftersom inspirationen inte behagar uppenbara sig, så tänkte jag kanske försöka renovera något gammalt igen. Denna är från 2002, och med tanke på hur min utrustning såg ut då är jag riktigt nöjd med hur det låter, men det borde kunna bli bättre.

Exempelvis spelades gitarrerna in direktkopplat till ett soundblasterkort, och sången spelades in med en 199:- noname-mikrofon av dynamisk modell.

Några förslag på vad som är mest kritiskt? Är det värt att göra något av den? Eller är den kanske bra som den är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

=)

mja

Känns lite väl seg för min smak. Utdragen på något sätt, släpig. Tror det skulle bli bättre i mina öron om du ökade tempot lite, minskade på introt, försökte tydliggöra de olika delarna i låten, bytte det ljudet som ligger där hela tiden och inte använde det nya över hela så att säga. De olika delarna är också lite för lika i melodin.

Det som jag tyckte var bra i denna låten är texten så om du inte gör mer med denna låten/melodin så gör något med texten. Annars kanske jag gör det 😱

btw man känner igen lite fraser från dina andra låtar men det är ju så att man har ett sätt att uttrycka sig på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först känner jag mig tveksam. Känns som allt bara snurrar och stadgan saknas. Men efterhand så sugs jag med i låten.

Själva grundkänslan tycker jag är bra. Viskande, stilla berättande nästan samtalande. Gillar hur basen smygs med och gitarrenas enkla men effektiva spel.

Snabbare tror jag inte den kan gå om man skall behålla den stilla känslan vilket jag tycker är ett av låtens starka drag, vilket väl hänger samman med texten och vad du förmedlar.

Rytminsatserna tycker jag är det svagaste. Du skulle kunns göra betydligt bättre saker där.

Men åter till den svajiga känslan. Emellanåt så käns det som att allt roterarar, nästan lite obehagligt (lyssnar i lurar). Dels så spelar både bas och gitarr ganska intesiva rullande figurer och sedan ligger orgeln där och pulserar in och ut kring pulsen. Tycker det blir för stark svajkänsla. Tona ner det roterade i orgelljudet.

Slutligen tycker jag den är väl värd att ta hand om. Dels låter den annorlunda än det mesta man hör och den förmedlar något som känns som en personlig känsla vilket är mer än vad det mesta man hör gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...