Jump to content
Annons

Kolla in Ibiza House låten


Samir

Recommended Posts

LÅTNAMN: Filthy

ARTIST/GRUPP: Rikaardo & Sanprofit -

GENRE: House...typ

LÅTLÄNGD: 4:40

KOMPOSITÖR: Rikaardo & Sanprofit Prod.

PRODUCENT: Sansprofit Prod.

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 6.40

STATUS: Demo Promo

LÅTLÄNK:

http://www.cleomusic.se/andra/Wallace/Rika..._prod_promo.mp3

Hej gott folk. Vi är ett producent team som vanligtvis jobbar med hiphop men vi tänkte utöka vår creativitet lite och prova på lite nya saker. Kolla in och tyck till...alla housenördar var skonsamma mot oss...vi vet inte vilket genre vi ska klassificera detta i men kolla in iaf....ha en skön höst 🙁

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

heheh så pass!vi skulle göra det glatt men så pass glatt trodde jag inte...man får tacka ändå 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att ljudbilden är helt klart bra! Kanske saknas lite mellanregister??? Kan vara min lyssning också!!!???

Om det är House eller inte lämnar jag till någon annan att avgöra!

Självca låten är helt okej, men har kanske ingen sådär riktig hook. Den är även lite lång i mitt tycke. Blir lätt lite enformig.

Produktionen snäppet bättre än själva låten enlig mig alltså, men visst, bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

japp jag hörde det jag får ta och fixa kaggen lite bättre...man får tacka för all kritik...gott mos

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodifestival som någon sa, är ingen dum beskrivning.

Om vi börjar med det genrespecifika (förutsatt att ni verkligen vill skapa "ibizahouse" och inte mest använder benämningen i brist på annat) så finns här i princip inga element från stilen. Eller jo, kicken är relativt stadig på fjärdedelarna och lågpassfiltret var poppis förrförrförra året.

Överlag är produktionen duglig, bättre än de flesta demos.

Link to comment
Dela på andra sajter

...lågpassfiltret var poppis förrförrförra året.

Är det ens House om man inte använder ett lågpassfilter? 😄

Jag tycker att det var rätt svängigt...men som sagt...För anonymt för att jag ska komma ihåg låten om 5 minuter.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra grundsväng. Skulle säkert låta ännu bättre med framför allt bättre ljud - lite mer bett - på basen samt bättre blåsljud. Ak. Gitarr gör mycket för svänget. Dock som helhet ett ganska bra ljud om än väl mycket reverb på vissa saker.

Men sen händer i så mycket spännande eller i alla fall inte tillräckligt bra - förutom just grundsvänget. Blir snabbt rätt enformig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Omen oj. Själva gitarren låter ju som en av mina låtar. Tycker att produktionen är "hyfsad" inte så bra som grymma artister inom denna genren. typ melodifestival. elelr för den delen Bra house. du/ni saknar tryck i låten och mellanregister. känns liksom väldigt tom just i mitten av ljudbilden eller frekvensbilden eller hur man nu ska säga. Väldigt anonym låt. Mer Dynamikändringar skulle kunna göra susen.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe...melodifestival vibe...vet inte vad jag ska tycka om det riktigt men det är ändå kul och höra vad ni tycker...nä fan man är jo ingen "house" expert men men! men jag tänkte oxå på en grej och det är bpm på låten...den går bara 120 vilket gör den slö...kankse pitcha upp låten men jag tycker att det är ganska n00big lösning som inte låter bra...finns det andra sett?? orkar inte spela om gurran eller timestrecha...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra grund till en låt.

Men det hörs att ni inte brukar producera house. Några tips:

Det räcker egentligen att sätta in en riktigt tungt pumpande kick i detta och sidechaina, så att allt annat duckar när det kickar så är ni hemma.

😲

Kanske utveckla rytmik/percussion lite progressivt också så har ni verkligen nåt på gång..

Använd er av det instrumentala - som låter bra - men gör samtidigt låten mer elektronisk..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker egentligen att sätta in en riktigt tungt pumpande kick i detta och sidechaina, så att allt annat duckar när det kickar så är ni hemma.

Använd er av det instrumentala - som låter bra - men gör samtidigt låten mer elektronisk..

Nej. Håller inte med någotn av ovanstående punkter.

Housen han försökte göra nu läte inte så mkt åt techhouse hållet. eller åt elektrohouse.

Sidechain funkar inte heller så bra i house som ligger utanför dethär.

Den behöver helt enkelt piffas upp. Bpm:et är inte heller något problem.

Vill du så kan jag ge dig mer tipps å sånt 😉

LÅten jag nämnde av mina som jag sa liknande är väl ungefär som jag tror att du vill att din ska låta 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Pazo o Jejje: Såg ni inte den asflabbande smiley'n? Om jag tror som jag tror att jag tror.. tror jag att SLC skojade deluxe där 😄

Oj.. vad snällt det låter om musiken.. vågar inte ens rubricera detta som melodifestival.. tycker det är ordentligt rörigt stundtals.. det känns som om för mycket saker med för mycket frekvenser kvar spelar samtidigt. Sången blir genom trixiga textpassager lite lätt osvängigt.. eller alldeles för tekniskt utfört .. välj själv... effekterna dränker sången så det låter som ett tekniskt trick för att dölja sura toner..

Vet inte hur jag ska ge dig feedback på detta.. har hört den här låten förut i 10 olika versioner från 10 olika artister.. som dessvärre är.. ( som Pazo säger) mer bett i.. mer attack.. mer snärt..mer transienter..

..och renare mixar.

Men rensa bort 10 Kg flanger och Phaser på sången..dubba den 3 ggr och lägg den längre fram i mixen.. daska på med en transientrik kompressor + limiter på kicken och en på basgången..kör basen genom en fjäderlätt distbox för att få lite mättnad... dubba lite schyssta ackord som du sedan lägger en plockad gitarr utanpå.. alternativt enbart Latino /flamenco-stukad gitarr ovanpå ett enkelt pianokomp.. Använd med fördel flera percussiva rytmiska element för att få fram medelhavsinfluenserna du är ute efter.. rytmisk bläckfisk?? någon?.. ähä..inte det nä..

Använd inte sidechain bara..hitta på något nytt.. det är fään sidechain på allt nuförtiden..

House för mig är ett úbersvängigt men ändå simpelt programmerat trumkomp.. enkla ackordfigurer som bygger kring bas och trummor.. en fet o sanslöst knorrig basgång.. med tonvikt på bassoundet.. lite löst, relaxad skön och svängig sång, vet inte om det spelar så stor roll med filtret för egen del för att det ska kännas house, men det är klart.. det går inte med en steril, technokick för att mitt househjärta ska smälta.

själva idén var väl inte sådär klockren, men inte heller skitkass..

Lycka till..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

lundin tack för f*n...alltid kul och höra vad du tycker...har lite problem hemma med medhörning...ingen bra isolering men jag kämpar på utan...måste nog ta det till nått bättre isolerat ställe :S

Link to comment
Dela på andra sajter

eller avlyssning ska det nog stå 😄 hjärnstopp

Link to comment
Dela på andra sajter

LÅten jag nämnde av mina som jag sa liknande är väl ungefär som jag tror att du vill att din ska låta 😉

🥰

Vad gör du här om du är så grym? Ut och sälj dina hits!

Orka 🙂

Låten är iof inte heller klar. Men att bli känd eller tjäna pengar på musik är inget jag strävar efter så intensivt eller så. just nu fokuserar jag mer på studierna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

lägger upp den ny mix av låten snart med lite mer attack och bättre kick 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe...det var lite mening och få detta svängigt 😕 hehe...trött på underjorden

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...