Jump to content
Annons

Mixer för att reglera volymen på monitorerna...


Dashboard

Recommended Posts

Har precis inhandlat ett par Event Tr-5 monitorer och jag blir irriterad på att jag måste höja volymen i datorn hela tiden, och inte har någon extern volymgrej. Dessutom ska jag börja spela in snart och då behöver jag kunna koppla in hörlurar så jag får medhörning.

Tänkte att en liten mixer vore en bra idé, men jag har däremot inte så stor koll på sånna. Jag får för mig att en dålig mixer skulle pajja ljudet i monitorerna lite? Det är det jag är mest rädd för.

Budgeten är typ 1000:-. Går det att få någon mixer som inte gör mina monitorer till avsevärt sämre monitorer?

Eller finns det något bättre val jag kan göra?

Vad rekommenderar ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

M-Patch2 är en klockren lösning för dig, tycker jag också. Listpriset är 1595:- - men om du snackar snällt med någon trevlig handlare, så går det säkert att få den lite billigare. 1000:- är dock att hoppas för mycket...

Finns på lager i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det den här?

http://www.thomann.de/thoiw5_sm_pro_audio_...dinfo.html#fpix

Den verkar inte ha samma färg?

Visst är det den. Det finns bara en modell - och den är svart, så bilden hos Thomann är närmare verkligheten än bilden på SM Pro Audios hemsida... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor skillnad blir det i ljudkvalité mellan en M-Patch 2 och ett billigt mixerbord t.ex. Behringer XENYX 1002? 😏

Hur dyra monitorer ska man ha för att märka skillnad?  😆

Funderar själv på ett Behringer XENYX 1002, nån som kan bekräfta om den är bra? Ska kunna koppla in mina monitorer/lurar/tonelab/preamp/ - vill kunna styra volymen på lurar o monitorer separat, såklart... Dessutom e det väldans jobbit o behöva koppla ur tonelaben varje gång man ska köra med preampen till sång. Detta vill man ju komma runt :<

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor skillnad blir det i ljudkvalité mellan en M-Patch 2 och ett billigt mixerbord t.ex. Behringer XENYX 1002? 😏

Hur dyra monitorer ska man ha för att märka skillnad?  😆

Det blir en enorm skillnad. Eftersom M-Patchen är passiv, så lägger den inte till sådant "kul" som en mixers långa signalkedja gör, med brus, brum och olika typer av distorsion - utan det du skickar in, kommer ut exakt likadant, fast med lägre volym om du sänker. Att notera är också att du ska ha hög signalnivå in till M-Patchen, eftersom en attenuator bara kan sänka och aldrig höja volymen.

Hörlursförstärkardelen är förstås aktiv, men resten av burken går alltså att köra utan att ha nätdelen inkopplad. 😉

Hur dyra monitorer? Tja - från 1000-lappen ungefär, så kommer skillnaden att märkas. 🙁 M-Patch är nämligen inte någon "esoterisk" finlirspryl som man måste ha monitorer i 30000:- - klassen för att höra skillnaden - utan den gör nytta i alla anläggningar.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...