Jump to content
Annons

Amatör-producent-syndromet


Solfeggio

Recommended Posts

Hur ligger det till egentligen med oss som har länge jobbat med musik fast inom en viss gren, för att sedan krypa till korset och börja göra allt jobb själva i burken? Vi som trodde vi skulle komma långt ifall vi fick koncentrera oss på sången/gitarren/trummorna/etc, bara de andra i gruppen löd vår minska vink.... Nu har vi börjat sjunga/trumma/riffa/klanga i datorn i hopp om att göra bra produktioner och må vi tro, bra låtar! Ändå har det inte undgått mig att i amatörproduktionen finns det vissa särdrag som på något sätt har blivit trademark för dem. Låt oss då lista upp dessa, oberoende av tidigare bakgrund för producenten:

* låtarna blir oftast alltför långa

* rytmändringen är begränsad

* instrumenteringen är begränsad/alltför vild

* kör-bakgrunden är begränsad, oftast obefintlig

Har jag fel? Finns det mer om ska läggas till i listan? Min förhoppning är att läsarna ser tråden ur en humoristisk, samtidigt uppmärksammande aspekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Zwei:

jo, givetvis finns det "undantag". Det finns många exempel på artister osm spelat alla instrument själva/producerat allt och fått bra resultat. Det är väl något som en del kan utvecklas till sso. Bara man har tid, ork och talang. Dock tror jag att i "amatör-stadiet" så är folk ganska så lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga, som "multi instrumentalist" och hemma pysslare, att dina punkter stämmer, till punkt och pricka!

Men det är när man nått den insikten som man börjar söka sig utåt igen, för kollaboration med andra kreativa huvuden och då blir det intressant igen.

...Men då måste man juh givetvis vara beredd att släppa på sin syn på hur det ska låta och låta sitt egna uppblåsta ego (producent-hitler) gå och ta en kopp kaffe någonstanns långt bort. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man missar tjusningen av hur slutresultatet kan överaska en om flera personer medverkat i låtens uppbyggnad. Det blir ju typ en kollektiv touche från alla som medverkat, något man missar om man filar på allt själv. Kan ju bli crack också. De e ibland som lotto om man är fler st.

Link to comment
Dela på andra sajter

amatörproduktionens trademark enligt mig inom mixning är alltid att dom lägre frekvenserna eller dom högre är utanför ramarna.

inom arrangemang är låtarna alltid för korta och nästan alltid känslan av ofärdighet. Super snabba radio edits, där man inte hänger med alls.. vad var det som hände egentligen under dessa 3 minuter???

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett band är alltid starkare en en solo artist.

Enligt mig.

Och är man en soloartist skall man ha ett band som deltar i den kreativa processen. Såsom Bruce Springsteen & The E-Street Band.

För övrigt håller jag med, ett band har oftast flera källor av kreativitet och alla har ofta lite olika influenser och spelstilar. Därför är det nog lättare för ett band att skapa ett nytt sound som är deras eget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...