Jump to content
Annons

Personlig favorit vs sämsta effekt


Martin Dahlberg

Recommended Posts

Favorit:

Kompressor... Jag gillar att "squisha" ihop i princip allt jag spelar in allt rätt rejält för att få en jämn nivå på saker och det kan verkligen göra röster etc varmare och upplevas som närmare lyssnaren i mixen.

Sämst:

Reverb... Jag fullkomligen hatar reverb i de flesta fall. Det finns få saker som missbrukas så brutalt i musiksammanhang. Jag vill inte att folk ska hamna i en 100 kvm stor katedral när de backas upp av en akustisk gitarr i en ballad exempelvis. Jag vill ha musikern i vardagsrummet so to speak. Jag kräks nästan när jag hör vissa inspelningar som simmar i reverb... Ett snyggt reverb som används på rätt sätt kan givetvis förhöja en del inspelningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att reverb är svinbra oftare än det är uselt. Ibland kan sångaren gott få stå i katedralen.

Har svårt för när delay som läggs på sista ordet i en sångstrof så att det upprepas ett antal gånger. Det låter oftast för jävla töntigt. Och såna där filtergrejer, när vissa korta partier i låten är jättefiltrade (band-pass?) och låter som de kommer från en byrålåda eller nåt, oftast jäkligt omotiverat.

Redigerat av Jarnis
Link to comment
Dela på andra sajter

PSP Vintage warmer på hela mixen är kalas. Waves SSL

pluggarna är mina nya favoriter dock. Jag har ersatt alla mina gamla pluggar med SSL, jag har aldrig mixat på ett mixerbord, men de här pluggarna låter helt annorlunda än nåt annat jag provat, så jag kan tänka mig att det är så det låter när man kör ett bra mixerbord, det är ju det de försökt modellera. Jag brukade köra Sonalksis EQ, Waves C1 och Renaissanse kompressor, URS EQ och lite annat skit, jag använder i stort sett bara SSL numera.

😕

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Bitcrusher är alltid trevligt. 😮

Chorus och flanger kan ibland vara förjävla fult. Men det har väl sin plats det också.

Har svårt för när delay som läggs på sista ordet i en sångstrof så att det upprepas ett antal gånger. Det låter oftast för jävla töntigt.

...jävla töntigt... jävla töntigt.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Phaser kan ju vara fint... men det är ju inte precis en diskret effekt... eller jo det kan det väl vara men det är väl sällan så man använder den, varför skulle man det förresten? 😕

Men phasade trummor kan vara effektfullt t ex. Eller på en hel mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag föredrar att köra mixen genom mitt kassetdäck..

en rolig grejj som jag tycker är fint, är att eq:a o volymmixa allt o sen köra helheten genom en halvtumsbandare, för bandkompr.

sen är mixen färdig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknar vi eq som en effekt? Isåfall är det min favorit all time high. 😏

Sämsta effekt? Vi hade en Wavesplugin på förra jobbet som hette Doppler. Jag hade aldrig nån användning för den pluggen, och skulle nog aldrig ha behov av den i framtiden heller. 😆

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Räknar vi eq som en effekt? Isåfall är det min favorit all time high. 😲

Sämsta effekt? Vi hade en Wavesplugin på förra jobbet som hette Doppler. Jag hade aldrig nån användning för den pluggen, och skulle nog aldrig ha behov av den i framtiden heller. 🙂

har använt den på sång ngn gång.. den låter sådär.. ganska svulstiga prylar går o få fram.. lite 70 psychadelic låter den! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får nog ändra mitt svar och säger att min absoluta favoriteffekt är att lägga en bitcrusher (gärna den där Sound Destruction Unit som är gratis) på masterregeln på en annars färdig mix. Det kan bli skitgrymt till musik baserad på elektroniska ljud, en remix som blir klar på en halv minut liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Kompressorn är min favorit; formar, packar och allt det där ni vet.

Fejkade sångstämmor a la harmonizer tycker jag suger. Det låter alltid skit. Ibland kan man lägga den långt nere i nån mix, men i tio fall av tio blir det bättre resultat av att dubba sången så många gånger som krävs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får nog ändra mitt svar och säger att min absoluta favoriteffekt är att lägga en bitcrusher (gärna den där Sound Destruction Unit som är gratis) på masterregeln på en annars färdig mix. Det kan bli skitgrymt till musik baserad på elektroniska ljud, en remix som blir klar på en halv minut liksom.

Jag kan inte avgöra om du menar allvar eller inte. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får nog ändra mitt svar och säger att min absoluta favoriteffekt är att lägga en bitcrusher (gärna den där Sound Destruction Unit som är gratis) på masterregeln på en annars färdig mix. Det kan bli skitgrymt till musik baserad på elektroniska ljud, en remix som blir klar på en halv minut liksom.

Jag kan inte avgöra om du menar allvar eller inte. :rolleyes:

Klart jag menar allvar!

Link to comment
Dela på andra sajter

awt (oregistrerad)
Jag får nog ändra mitt svar och säger att min absoluta favoriteffekt är att lägga en bitcrusher (gärna den där Sound Destruction Unit som är gratis) på masterregeln på en annars färdig mix. Det kan bli skitgrymt till musik baserad på elektroniska ljud, en remix som blir klar på en halv minut liksom.

Jag kan inte avgöra om du menar allvar eller inte. :rolleyes:

Klart jag menar allvar!

eller lite ko-rus på mastern med full depth och tempo syncad rate! blir fett flow liksom

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...