Jump to content
Annons

Behringer varning?


coverman

Recommended Posts

En kompis till mig som jobbar i musikaffär-branschen hade hört att Behringer är totalt omöjliga om man behöver en reservdel eller service.

Jag funderade nämligen på att köpa mig ett Behringer-bord, men han varnade på en gång.

Han hade hört av en kund att de hade haft fel på en eliminator till någon produkt (tror det var en pod) och det var kört att få tag i en ny.

Tänkte höra om någon annan haft problem? Eller råkat ut för något bord som krävt service eller reservdel?

Eller är det kanske så att de håller i tusen år och inte behöver service?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inga Behringer-grejer själv men har inte hört nån som klagat på dom heller.

Det är nog mest snubben i musikaffären som inte är så sugen på att ge ut nya prylar till kunderna när han kunde reparerat och inte får delar till det :rolleyes:

Alltså om du köper en grej och det är fel på den så ska du få den reparerad eller ersatt, så är det bara. Behringer är ju bra budgetgrejer, har aldrig hört nåt annat.

EDIT: Förresten, vad är det för bord du ska köpa och för hur mycket?

Redigerat av Bullfrog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bullfrog har alldeles rätt. Konsumentköpslagen reglerar relationen mellan dig som köpare och musikaffären. Om affären i sin tur har problem med reklamationer hos sin leverantör är inte intressant för kundens del, även om många detaljister vill låta påskina detta.

Om affären strular, så brukar det ta skruv att ha talat med kommunens konsumentrådgivning. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, jag minns inte vilken Gitarrpryl det var exakt, men det kanske var V-amp (dom gör väl Behringer).

Det han hade hört var att Behringer själva inte släpper reservdelar. Men det var alltså bara vad han hört och att flera handlare hade lagt ner att ta in Behringer i Sverige för att kunderna inte ska få trubbel. Så det var inte affären som strulade. De försökte väl hjälpa till eller om kunden kanske försökte få hjälp direkt med Behringer.

Jag hade funderat på deras bord som heter: EURORACK MX2004A

Ibland får ju vissa märken dåligt rykte pga en incident. Men om någon fått service på sin utrustning och det fungerar, då vore det kul att höra. Men hur mycket konsumentskydd vi än har, så är det ju svårt för en detaljist om fabriken inte kan hjälpa i sin tur.

Nu vill ju inte jag tala om vem min polare är eller var han jobbar, men han brukar oftast lösa såna problem och fixar det mesta, men här var det visst en varningsklocka som han gav mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett formellt ansvar eller ej så är det ju i praktiken så att en musikaffär som inte får delar eller service från distributör/tillverkare inte kan trolla fram prylarna ur tomma luften.

När det gäller Behringer så är det faktiskt så att det finns musikaffärer som inte gärna vill leverera produkter från Behringer bland annat just för att de har haft problem att få fram delar/service/ersättningsprylar inom rimlig tid.

Så den som väljer att köpa Behringer till de låga priserna får nog räkna med att få vad de betalar för...

Slit och släng. Har man tur så fungerar grejorna. Litet som lotteri. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett formellt ansvar eller ej så är det ju i praktiken så att en musikaffär som inte får delar eller service från distributör/tillverkare inte kan trolla fram prylarna ur tomma luften.

Affären kan ge dig en ny, eller pengarna tillbaka. Tillverkarens bristande service mot återförsäljaren är inte konsumentens problem, hur gärna detaljisterna än vill ha det så. Har själv råkat ut för en defekt digitalkamera där affären hävdade att tillverkaren(Fuji) inte accepterade reklamationen. Jag hävdade min rätt och fick till sist en ny kamera. Det är ju lite bekvämt för affären att skylla på leverantören och slippa bekymmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan man alltså köpa sig en Behringer och den dagen den går sönder går man in och kräver en ny? Hehe.

Nä, jag förstår vad du menar, men vad jag mest är intresserad av i denna diskussion är om någon faktiskt haft detta problem med sin Behringer? Eller är dom vanligtvis felfria?

Vad som gäller vid köp och konsumentlagar känner man ju till.

Men om Behringer är struliga på sånt, så väljer man kanske ett annat fabrikat för att slippa problem. Det är väl mer sånt man vill veta. Även om man har sina rättigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har problem med kvalitetskontrollen - precis som de flesta lågprismärken.

De tillverkas i Kina, precis som de flesta andra - med allt vad det innebär.

Jag har haft många Behringerburkar tidigare (ett fullt 24HE-rack som värst...) och hade problem med en burk som gick sönder efter ett par års trogen tjänst. Mitt gamla MX8000-bord lever fortfarande, fick jag reda på för något halvår sedan, när den som köpte det av mig, sålde det vidare. Problemet är väl att de ständigt jagar billigaste fabriken för tillverkning - och det misstänker jag har blivit sämre än det var när jag hade så mycket Behringer i mitt rack...

När jag köpte min DDX3216, så fick jag däremot börja med att löda om kablar till motorreglarna direkt när jag packade upp det, eftersom de var kallödda. Efter ett halvår ungefär, så fick mixern spel och stängde av sig i tid och otid. Då gjorde jag om alla lödningar i nätdelen, eftersom felet tydde på att det var där problemet fanns - och efter det har den fungerat klanderfritt i några år - och har nu bytt hem eftersom jag kom fram till att jag inte behövde någon mixer längre...

Summa summarium kan man säga att kvalitetskontrollen var under all kritik när jag köpte digitalmixern - och jag tror inte att situationen har blivit bättre sedan dess, eftersom man ständigt jagar kostnader - och om man vill ha en bättre kvalitetskontroll på fabriken, så får man betala för det - något som höjer priset till kunderna också... Eftersom priserna snarare sjunker hela tiden, så är det därför rimligt att anta att kvalitetskontrollen ligger väldigt lågt i prioritering...

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte min Behringer ADA8000 så var det ett blandade lågfrekventa och högfrekventa ljud i mikrofon-förstärkarna. Jag lämnade in den och det tog ett par månader innan jag fick en ny tillbaks. Nu skall jag inte enbart skylla på att detta var Behringers fel eftersom affären jag lämnade in enheten på stängde och deras syster-affär i stockholm fick ta över hela ärendet. Jag tror att det hamnade lite "mellan stolarna" även där. Men som sagt så tog det bra lång tid innan jag fick tillbaks min enhet.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som gäller vid köp och konsumentlagar känner man ju till.

Det är förvånansvärt många som inte gör det, det är därför jag är lite obstinat. Självklart vill man inte köpa prylar som har rykte om sig att gå sönder titt som tätt, jag blir bara så irriterad på alla butiker som försöker knuffa över problemet på kunden. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett formellt ansvar eller ej så är det ju i praktiken så att en musikaffär som inte får delar eller service från distributör/tillverkare inte kan trolla fram prylarna ur tomma luften.

Affären kan ge dig en ny, eller pengarna tillbaka. Tillverkarens bristande service mot återförsäljaren är inte konsumentens problem, hur gärna detaljisterna än vill ha det så. Har själv råkat ut för en defekt digitalkamera där affären hävdade att tillverkaren(Fuji) inte accepterade reklamationen. Jag hävdade min rätt och fick till sist en ny kamera. Det är ju lite bekvämt för affären att skylla på leverantören och slippa bekymmer.

...och vad gör du när garantin gått ut..?

Efter sex månader finns det knappast något större stöd i konsumentlagstiftningen för att du skall få en ny pryl. Och efter två år är det helt kört.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett formellt ansvar eller ej så är det ju i praktiken så att en musikaffär som inte får delar eller service från distributör/tillverkare inte kan trolla fram prylarna ur tomma luften.

Affären kan ge dig en ny, eller pengarna tillbaka. Tillverkarens bristande service mot återförsäljaren är inte konsumentens problem, hur gärna detaljisterna än vill ha det så. Har själv råkat ut för en defekt digitalkamera där affären hävdade att tillverkaren(Fuji) inte accepterade reklamationen. Jag hävdade min rätt och fick till sist en ny kamera. Det är ju lite bekvämt för affären att skylla på leverantören och slippa bekymmer.

...och vad gör du när garantin gått ut..?

Efter sex månader finns det knappast något större stöd i konsumentlagstiftningen för att du skall få en ny pryl. Och efter två år är det helt kört.

...fast KKL är ju "förbättrad" nu, så enligt lag gäller 6 månaders garanti, där det är upp till säljaren att bevisa att kunden har orsakat felet, om det inte ska gå på garanti. Sedan är det 3 års (inte 2... 😆 ) reklamationsfrist på "ursprungliga fel" - men under dessa återstående 2½ år är det upp till kunden att bevisa att felet verkligen har varit ursprungligt - något som i praktiken är i princip omöjligt att bevisa om produkten har fungerat tidigare...

Nåja - de flesta tillämpar ju ändå minst ett års garanti, så under ett år är man förhållandevis väl skyddad som konsument.

Man har inte automatiskt rätt till en ny produkt för att den man har köpt, har gått sönder. Det är upp till butiken om de vill reparera eller byta ut från början - och de väljer förstås oftast reparation, eftersom det som regel blir billigast i de flesta fall. Inte förrän flera reparationsförsök har misslyckats - eller om reparationen tar mer än "skälig tid" (vilket är en väldigt vag formulering), kan man börja prata om rätt till omleverans.

Link to comment
Dela på andra sajter

En snubbe på musikaffär berättade för några år sedan att de slutat ta hem Behrigers Truth-monitorer (första modellen) eftersom det var så mycket fel och strul med dem....

De verkar dock ha bättrat sig klart där eftersom de nyare modellerna verkar vara relativt problemfria om man ska döma utifrån vad folk här på forumet säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger massor med Behringer-prylar: bass v-amp, autocom, composer, t1953, mic200, mx602, ub802, virtualizer pro, c-5, c-2, ultrapatch pro. Inga problem med något! Jag har haft en BCA2000 med problem men fick pengarna tillbaka.

Dessutom har Behringer numera följande bytes-garanti:

BEHRINGER introduces the revolutionary EXCHANGE PROGRAM for warranty repairs!

Should your BEHRINGER product develop a defect that falls under the BEHRINGER warranty and occurs during the warranty period, we will replace your defective product with a brand new unit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger massor med Behringer-prylar: bass v-amp, autocom, composer, t1953, mic200, mx602, ub802, virtualizer pro, c-5, c-2, ultrapatch pro. Inga problem med något! Jag har haft en BCA2000 med problem men fick pengarna tillbaka.

Dessutom har Behringer numera följande bytes-garanti:

BEHRINGER introduces the revolutionary EXCHANGE PROGRAM for warranty repairs!

Should your BEHRINGER product develop a defect that falls under the BEHRINGER warranty and occurs during the warranty period, we will replace your defective product with a brand new unit!

De tycker alltså själva att det inte är lönt att reparera prylarna. Då vet man hur kul det blir när garantitiden har gått ut... 😉 Som sagt: slit och släng. I vissa fall är det ju så billiga prylar att det skulle kosta mer att en tekniker öppnar och tittar i burken, än att köpa en ny - men när det är lite dyrare prylar, så är det ju mindre trevligt när de inte bryr sig om att skapa förutsättningar för att bygga upp en bra serviceorganisation...

Hur kul är det egentligen att få en ny produkt i stället för att få reparerat, när man vet att kvalitetskontrollen är dålig? Garantitiden löper ju fortfarande från det ursprungliga inköpsdatumet, även om en produkt blir utbytt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad det var för problem med det där kundens V-amp, men har för mig att det var nätdelen (om det nu är någon special-variant-eliminator i den boxen). Men tyckte han sa det och att han inte kunde få tag i en ny sådan extra bara.

Så om t ex en knapp på ett mixerbord skulle gå sönder, så skulle man kanske inte kunna beställa en ny att ersätta den med?

Men såna reservdelar kanske är lika svårt att få för andra fabrikat också.

Men det verkar inte vara någon i forumet som haft problem med en Behringer och försökt få den reparerad EFTER garanti-tidens slut. För det är ju då det känns jobbigt.

Av egen erfarenhet vet jag att diskmaskiner, dvd-spelare, tv-apparater och liknande ALLTID pajar precis när garanti-tiden gått ut. Förr i tiden höll prylarna bättre får jag en känsla av.

Det är, som sagts tidigare i detta inlägg, allt viktigare att hålla ner priserna för att konkurensen är så hård idag. Då får väl elektroniken ta smällen.

För visst finns det väl folk som fortfarande har en gammal tv från 70-talet i någon gammal sommarstuga, som fortfarande fungerar fint. Medan en modern tv brakar ihop när elektroniken inte orkar längre. Det verkar vara dagens melodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ett annat problem, du som konsument/köpare skall ev. kunna bevisa att felet ligger i produkten eller tillverkningen, så om en sak går sönder så kan de ju alltid hävda att det skett efter att varan lämnat butik/lager... tyvärr. Jag fixar alltid massa försäkringar på mina prylar för att känna mig säker. Det många handlare gjort i fallet Behringer är att de slutat ta in produkterna från dem, och om man prompt vill ha så beställer de in på "egen risk"... tror inte om det är lagligt, men de orden har jag fått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara Behringer i budgetsektionen som är kassa med service? 😛 Eller är de helt makalösa med allt skräp?

Om jag jämför lite med några av mina gitarrköp: Jag hostade inte upp 24 lax för en Washburn N4 utan köpte en NX3, som är snarlik iaf. Köpte en Epiphone SG istället för Gibson. Köpte en Profile Flying V istället för Gibson, etc etc etc. NX3:an strular i micsplitten och SG:n har den kanske sämsta halsmicken jag hört, men jag fick ju lite av det jag letade efter iaf, och V-guran såg ju fruktansvärt tuff ut när det begav sig 😉

Vad jag menar är bara att du kanske inte hittar så många "20-Channel 2 + 2-Bus"-mixers för så lite pengar. Ska man komma billigt undan så får man ju ta risker.

EDIT: stavning

Redigerat av Bullfrog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...