Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, som Àmnestiteln sÀger; var, nÀr och hur anvÀnder man sig av augackord? Jag har letat men aldrig hittat nÄn riktig förklaring mer Àn att ackordet Àr dissonant och inte leder sÀrskilt bra.

Tack.

Annons
Postat

Aug (som ocksÄ kallas +akord) Àr oftast ett dominant akord.

Det Àr alltsÄ en höjd kvint.

Caug eller C+ eller C#5 Àr alla samma akord.

Tonerna: C E G#

Man kan anvÀnda ett +akordets höjda kvint till att leda till nÀsta ton.

Tex. I tonarten F: ta ett Caug7 (eller C+7 eller C7#5) med dÄ den höjda kvinten överst:

C Bb E G# och sedan ett F: F C F A (alltsÄ ett F med tersen högst).

+akordet anvÀnds en hel del i visor, 20-tals lÄtar, mm det var lite hippt ingefÀr som sus11 Àr nu förtiden.

Postat (redigerat)

Tack för förklaringen!

Hur Àr det förresten med augackord i moll? PÄ t.ex www.musictheory.net kan man lÀsa att det 'aldrig' anvÀnds pÄ grund av sin sÀregna klang. StÀmmer det? Har jag gjort 'fel' (eller modulerat oavsiktligt) som anvÀnt mig av augisar i egna lÄtar i moll?

Redigerat av Heterosexuell
Postat

Menar du t ex Gm+ eller bara G+ fast i en molltonart? För Gm+ blir identiskt med ett Eb/G, och förlorar dÀrför plus-karaktÀren.

Jo ackordet har definitivt en viss julklang, tycker jag, finns ofta med i sÄndÀr juljazz osv. Har försökt skriva julsÄngspastischer och har dÄ anvÀnt dominantplusackord en hel del, funkar utmÀrkt. Men naturligtvis kan de anvÀndas i andra sammanhang ocksÄ.

Postat
Menar du t ex Gm+ eller bara G+ fast i en molltonart? För Gm+ blir identiskt med ett Eb/G, och förlorar dÀrför plus-karaktÀren.

Det senare, t.ex C+ (eller E+ eller Ab+), i tonarten C# moll. 😕

Postat (redigerat)

Jag anvÀnder aug i mina lÄtar (skriver skrÀckmusik) speciellt aug 11 spelat som arpeggio pÄ en gitarr lÄter vÀldigt ont och mörkt och gÄr att kombinera med dim och moll lite som man vill.

aug akcordet gÄr att göra i powerchord-format pÄ gitarren och blir dÄ lite halvdisonant och lÄter ond och tungt i den mesta metal. man kan hoppa mellan aug och vanlig powerchord sÄ fÄr man en viss harmoni som passar i mycket goth musik och liknande.

A-aug, A-moll, A-aug, A-dim. spela det lite halvslött sÄ har du ett jÀtte bra goth intro.

Aug i skala kallas ibland för heltonskala och Àvands bland annat i jass och av meshuggah och jag tycker det passar bra i all form av metal och liknande musik.

heltons-skala spelad om upp & ner ger den "dröm-ljudeffekt" som anvÀnds i mÄnga dÄliga sÄpor och tecknade filmer.

OcksÄ om man har ett stycke i moll dÀr man vill ha in ett parti med atonal musik sÄ Àr aug-ackordet en vÀg in och ut ut det atonala partiet.

moll+5 Àr perfekt för att göra snygga avslutningar som denna:

Cm+5, Cm, G, C

Redigerat av Desecrated
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Är inte detta en konstig frĂ„gestĂ€llning? Liksom frĂ„gor om vilka ackord som passar ihop? Det fĂ„r en att tro att det Ă€r matematiker som teoretiskt försöker pussla ihop musik och inte musiker som med sina egna öron lyssnar efter vad som lĂ„ter bĂ€st och lĂ„ter bĂ€st ihop.

đŸ˜±

:musik

Postat
Tack för förklaringen!

Hur Àr det förresten med augackord i moll? PÄ t.ex www.musictheory.net kan man lÀsa att det 'aldrig' anvÀnds pÄ grund av sin sÀregna klang

Tack.

sĂ€g aldrig aldrig aldrig . . . 😳

sÄ lÀnge du tycker det lÄter bra sÄ . . .

som jag skrev högre upp sÄ anvÀndes aug eller #5 oftast förr som en fÀrgning pÄ dominanten. och det anvÀnds lika mkt/lite i dur som moll.

dÀremot sÄ Àr standalone aug akordet mkt anvÀnt i t.ex av bernard herrman och i ECM-jazz; typ Terje Rypdal, Keith Jarret.

och dÄ som ett augmaj7 eller i C: Cmaj7#5; C E G# B (som Àr det gamla H)

Jazzare brukar se akordet som ett dur maj 7 variant men herrman anvĂ€nder den som en mollmaj7 9 .. . kul va ???? 😕

lÀgg till ett A under Cmaj7#5 sp fÄr man Amollmaj7(9). hÄll A i basen och spela C E G# B i arpeggio - upp och ner. transponera ett helt tonsteg nerÄt - instant mystik/skrÀck!

Postat
Hej!

Är inte detta en konstig frĂ„gestĂ€llning? Liksom frĂ„gor om vilka ackord som passar ihop? Det fĂ„r en att tro att det Ă€r matematiker som teoretiskt försöker pussla ihop musik och inte musiker som med sina egna öron lyssnar efter vad som lĂ„ter bĂ€st och lĂ„ter bĂ€st ihop.

😉

Det finns ju olika sÀtt att nÀrma sig musik, desto fler man försöker desto bredare blir man nog som musiker/lÄtskrivare eller lyssnare... musik Àr ju dessutom bÄde fysik, och dÀrmed gÄr det att mÀta i tid och rum, och dÄ har vi ju förhÄllanden till varandra som kan analyseras, sÄ visst, egentligen Àr vi matematiker/fysiker! =)

Om man dÄ anvÀnder endast ett sÀtt sÄ Àr det nog lÀtt hÀnt att man stannar i utvecklingen. .. jag kanske har fel. Det Àr vÀl helt uppenbart att om man stimulerar mÄnga sinnen och intelligenser sÄ befÀsts kunskapen och Àven "kÀnslan" för musiken.

Postat
Hej!

😆

Man mÄste vara vÀldigt naiv om man tror sig stÄ över de senaste femhundra Ären av musikteoretiska upptÀckter - musik Àr trots allt ett hantverk precis som allting annat.

Men visst, uppfinn du hjulet igen om du nu vill det. 😆

ChrisB:

Tack igen!

Postat
Hej!

:rolleyes:

Musik Àr ju 75% matematik, 25% poesi.

Postat

Music is the language of the invisible

Musik Àr bÄde sakralt och profant pÄ samma gÄng.

Kunskapen om musik Àr bÄde objektivt och subjektivt.

dvs: musik Àr akustik, vÄgfrekvenser, övertonserie, rytmiska mönster, fysisk

Postat

Augackord?

har ingen aning om vad det Àr för nÄgot, kan nÄgon ge ett exempel i form av ljudfil eller varför inte en julsÄng som det ingÄr i? kan tyvÀrr inte översÀtta ert ackordsnack till gitarrspel, eftersom jag inte har en aning om vad ackorden jag spelar heter... (dom svarar inte nÀr jag frÄgar)

Postat

Aug stÄr för augmented ("förlÀngd", typ), brukar nog mer ofta kallas + eller +5. Man höjer alltsÄ kvinten ett halvt tonsteg.

Postat

AssĂ„ i moll Ă€r +5 samma som molltersen i skalan dvs G+ har d# som Ă€r samma ton som Eb dvs molltersen i skalan. helt naturligt ackord att anvĂ€nda. Även om G7+ typ Ă€r mer vanligt.

Åke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.