Heterosexuell Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 Ja, som Àmnestiteln sÀger; var, nÀr och hur anvÀnder man sig av augackord? Jag har letat men aldrig hittat nÄn riktig förklaring mer Àn att ackordet Àr dissonant och inte leder sÀrskilt bra. Tack.
chrisB Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 Aug (som ocksÄ kallas +akord) Àr oftast ett dominant akord. Det Àr alltsÄ en höjd kvint. Caug eller C+ eller C#5 Àr alla samma akord. Tonerna: C E G# Man kan anvÀnda ett +akordets höjda kvint till att leda till nÀsta ton. Tex. I tonarten F: ta ett Caug7 (eller C+7 eller C7#5) med dÄ den höjda kvinten överst: C Bb E G# och sedan ett F: F C F A (alltsÄ ett F med tersen högst). +akordet anvÀnds en hel del i visor, 20-tals lÄtar, mm det var lite hippt ingefÀr som sus11 Àr nu förtiden.
Heterosexuell Postat 1 september 2006 TrÄdstartare Postat 1 september 2006 (redigerat) Tack för förklaringen! Hur Àr det förresten med augackord i moll? PÄ t.ex www.musictheory.net kan man lÀsa att det 'aldrig' anvÀnds pÄ grund av sin sÀregna klang. StÀmmer det? Har jag gjort 'fel' (eller modulerat oavsiktligt) som anvÀnt mig av augisar i egna lÄtar i moll? Redigerat 1 september 2006 av Heterosexuell
tbruce Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 Menar du t ex Gm+ eller bara G+ fast i en molltonart? För Gm+ blir identiskt med ett Eb/G, och förlorar dÀrför plus-karaktÀren. Jo ackordet har definitivt en viss julklang, tycker jag, finns ofta med i sÄndÀr juljazz osv. Har försökt skriva julsÄngspastischer och har dÄ anvÀnt dominantplusackord en hel del, funkar utmÀrkt. Men naturligtvis kan de anvÀndas i andra sammanhang ocksÄ.
Heterosexuell Postat 1 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 1 september 2006 Menar du t ex Gm+ eller bara G+ fast i en molltonart? För Gm+ blir identiskt med ett Eb/G, och förlorar dĂ€rför plus-karaktĂ€ren. Det senare, t.ex C+ (eller E+ eller Ab+), i tonarten C# moll. đ
Desecrated Postat 1 september 2006 Postat 1 september 2006 (redigerat) Jag anvÀnder aug i mina lÄtar (skriver skrÀckmusik) speciellt aug 11 spelat som arpeggio pÄ en gitarr lÄter vÀldigt ont och mörkt och gÄr att kombinera med dim och moll lite som man vill. aug akcordet gÄr att göra i powerchord-format pÄ gitarren och blir dÄ lite halvdisonant och lÄter ond och tungt i den mesta metal. man kan hoppa mellan aug och vanlig powerchord sÄ fÄr man en viss harmoni som passar i mycket goth musik och liknande. A-aug, A-moll, A-aug, A-dim. spela det lite halvslött sÄ har du ett jÀtte bra goth intro. Aug i skala kallas ibland för heltonskala och Àvands bland annat i jass och av meshuggah och jag tycker det passar bra i all form av metal och liknande musik. heltons-skala spelad om upp & ner ger den "dröm-ljudeffekt" som anvÀnds i mÄnga dÄliga sÄpor och tecknade filmer. OcksÄ om man har ett stycke i moll dÀr man vill ha in ett parti med atonal musik sÄ Àr aug-ackordet en vÀg in och ut ut det atonala partiet. moll+5 Àr perfekt för att göra snygga avslutningar som denna: Cm+5, Cm, G, C Redigerat 1 september 2006 av Desecrated
musik (oregistrerad) Postat 5 september 2006 Postat 5 september 2006 Hej! Ăr inte detta en konstig frĂ„gestĂ€llning? Liksom frĂ„gor om vilka ackord som passar ihop? Det fĂ„r en att tro att det Ă€r matematiker som teoretiskt försöker pussla ihop musik och inte musiker som med sina egna öron lyssnar efter vad som lĂ„ter bĂ€st och lĂ„ter bĂ€st ihop. đ± :musik
chrisB Postat 5 september 2006 Postat 5 september 2006 Tack för förklaringen! Hur Ă€r det förresten med augackord i moll? PĂ„ t.ex www.musictheory.net kan man lĂ€sa att det 'aldrig' anvĂ€nds pĂ„ grund av sin sĂ€regna klang Tack. sĂ€g aldrig aldrig aldrig . . . đł sĂ„ lĂ€nge du tycker det lĂ„ter bra sĂ„ . . . som jag skrev högre upp sĂ„ anvĂ€ndes aug eller #5 oftast förr som en fĂ€rgning pĂ„ dominanten. och det anvĂ€nds lika mkt/lite i dur som moll. dĂ€remot sĂ„ Ă€r standalone aug akordet mkt anvĂ€nt i t.ex av bernard herrman och i ECM-jazz; typ Terje Rypdal, Keith Jarret. och dĂ„ som ett augmaj7 eller i C: Cmaj7#5; C E G# B (som Ă€r det gamla H) Jazzare brukar se akordet som ett dur maj 7 variant men herrman anvĂ€nder den som en mollmaj7 9 .. . kul va ???? đ lĂ€gg till ett A under Cmaj7#5 sp fĂ„r man Amollmaj7(9). hĂ„ll A i basen och spela C E G# B i arpeggio - upp och ner. transponera ett helt tonsteg nerĂ„t - instant mystik/skrĂ€ck!
steflund Postat 5 september 2006 Postat 5 september 2006 Hej! Ăr inte detta en konstig frĂ„gestĂ€llning? Liksom frĂ„gor om vilka ackord som passar ihop? Det fĂ„r en att tro att det Ă€r matematiker som teoretiskt försöker pussla ihop musik och inte musiker som med sina egna öron lyssnar efter vad som lĂ„ter bĂ€st och lĂ„ter bĂ€st ihop. đ :musik Det finns ju olika sĂ€tt att nĂ€rma sig musik, desto fler man försöker desto bredare blir man nog som musiker/lĂ„tskrivare eller lyssnare... musik Ă€r ju dessutom bĂ„de fysik, och dĂ€rmed gĂ„r det att mĂ€ta i tid och rum, och dĂ„ har vi ju förhĂ„llanden till varandra som kan analyseras, sĂ„ visst, egentligen Ă€r vi matematiker/fysiker! =) Om man dĂ„ anvĂ€nder endast ett sĂ€tt sĂ„ Ă€r det nog lĂ€tt hĂ€nt att man stannar i utvecklingen. .. jag kanske har fel. Det Ă€r vĂ€l helt uppenbart att om man stimulerar mĂ„nga sinnen och intelligenser sĂ„ befĂ€sts kunskapen och Ă€ven "kĂ€nslan" för musiken.
Heterosexuell Postat 5 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 5 september 2006 Hej! Ăr inte detta en konstig frĂ„gestĂ€llning? Liksom frĂ„gor om vilka ackord som passar ihop? Det fĂ„r en att tro att det Ă€r matematiker som teoretiskt försöker pussla ihop musik och inte musiker som med sina egna öron lyssnar efter vad som lĂ„ter bĂ€st och lĂ„ter bĂ€st ihop. đ :musik Man mĂ„ste vara vĂ€ldigt naiv om man tror sig stĂ„ över de senaste femhundra Ă„ren av musikteoretiska upptĂ€ckter - musik Ă€r trots allt ett hantverk precis som allting annat. Men visst, uppfinn du hjulet igen om du nu vill det. đ ChrisB: Tack igen!
tbruce Postat 5 september 2006 Postat 5 september 2006 Hej! Ăr inte detta en konstig frĂ„gestĂ€llning? Liksom frĂ„gor om vilka ackord som passar ihop? Det fĂ„r en att tro att det Ă€r matematiker som teoretiskt försöker pussla ihop musik och inte musiker som med sina egna öron lyssnar efter vad som lĂ„ter bĂ€st och lĂ„ter bĂ€st ihop. :musik Musik Ă€r ju 75% matematik, 25% poesi.
chrisB Postat 5 september 2006 Postat 5 september 2006 Music is the language of the invisible Musik Àr bÄde sakralt och profant pÄ samma gÄng. Kunskapen om musik Àr bÄde objektivt och subjektivt. dvs: musik Àr akustik, vÄgfrekvenser, övertonserie, rytmiska mönster, fysisk
Fidden Postat 5 september 2006 Postat 5 september 2006 Augackord? har ingen aning om vad det Àr för nÄgot, kan nÄgon ge ett exempel i form av ljudfil eller varför inte en julsÄng som det ingÄr i? kan tyvÀrr inte översÀtta ert ackordsnack till gitarrspel, eftersom jag inte har en aning om vad ackorden jag spelar heter... (dom svarar inte nÀr jag frÄgar)
tbruce Postat 5 september 2006 Postat 5 september 2006 Aug stÄr för augmented ("förlÀngd", typ), brukar nog mer ofta kallas + eller +5. Man höjer alltsÄ kvinten ett halvt tonsteg.
ake Postat 6 september 2006 Postat 6 september 2006 AssĂ„ i moll Ă€r +5 samma som molltersen i skalan dvs G+ har d# som Ă€r samma ton som Eb dvs molltersen i skalan. helt naturligt ackord att anvĂ€nda. Ăven om G7+ typ Ă€r mer vanligt. Ă ke
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.